Kenapa Salahkan Hakim Pm Ismail Masih Ingatkah Rampasan 1 1 Billion


 
NORMAN RADZUAN








Masih ingat 4 tahun lalu nilai rampasan RM 1.1 billion
KENAPA SALAHKAN HAKIM & PM ISMAIL ?

 

Jika kita bencikan rasuah (wang haram) atau salah guna kuasa mengapa perlu berang kpd Ketua Hakim, Tun Maimun dan juga Perdana Menteri, Ds Ismail? Mengapa timbulkan naratif Hakim tidak adil dan ‘kejam’ tidak mahu bertolak ansur?

Kes Najib ini bukan sahaja hanya dihukum oleh Tun Maimun tetapi kesemua Hakim dari Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim2 Mahkamah Rayuan dan Hakim-hakim Mahkamah Perseketuan membuat keputusan yang sama.

Kes Najib ini sangat jelas tanpa keraguan. Tapi mengapa Ismail Sabri yang hanya tidak mahu campurtangan disalahkan? Adakah jika campurtangan berlaku dan Najib bebas itu dinamakan ‘Kedaulatan Undang-undang’ atau adil? Ini negara apa jika begitu caranya?

Masihkah kita ingat jumlah keseluruhan nilai barangan dirampas di kediaman Najib ialah antara RM900 juta hingga RM1.1 bilion menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman ketika itu, Amar Singh Ishar Singh.

Begitu banyak barang rampasan tersebut.Pasukan polis terpaksa mengerahkan 150 anggota polis untuk mengira jumlah rampasan tersebut. Wang tunai dari pelbagai matawang sahaja berjumlah RM 114 juta dan mengambil beberapa hari untuk mengiranya.

Sebanyak 12,000 pelbagai barang kemas ditemui dalam 25 daripada 72 beg dirampas polis. Antara barang kemas itu ialah cincin, berlian, gelang dan subang yang keseluruhannya dengan nilai pasaran kira-kira RM880 juta.

Daripada jumlah itu sebanyak 2,200 unit adalah cincin, 1,400 rantai, gelang tangan 2,100 unit, subang 2,800 unit, kerongsang 1,600 unit dan tiara 14 unit. Barang paling berharga adalah seutas rantai emas dengan berlian putih berharga RM6.4 juta.

Tidak cukup dengan itu 567 beg tangan membabitkan 37 jenama seperti Hermes, Prada dan Chanel serta Bijan. Beg tangan Hermes saja bernilai kira-kira RM51.3 juta dan paling mahal berharga RM1.6 juta.

Selain itu, turut dirampas 234 cermin mata hitam seperti Gucci dan Dior kesemuanya bernilai RM374,000. Sebanyak enam beg mengandungi 423 utas jam tangan bernilai RM78 juta membabitkan lebih 100 jenama.

Manakala jam tangan paling mahal dirampas adalah Rolex Paul Newman Daytona bernilai RM3.5 juta, Chopard (RM2.5 juta), Richard Mille (RM1.6 juta). Ini harta di rumah belum lagi harta Ismet Ulam Raja di luar negara.

Sepatutnya  kita seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman parti, bangsa atau agama tidak perlu berang malah bersyukur dengan keputusan mahkamah.

Ini kerana seluruh dunia memerhati Malaysia adakah masih ada keadilan Kehakiman negara. Implikasinya sangat besar jika dunia tidak percaya kepada kehakiman negara. Ekonomi negara boleh merudum atau musnah.

Bayangkan RM 1.1 billion itu boleh membina berpuluh buah sekolah atau membina jambatan untuk anak-anak  pendalaman Sabah yang setiap hari bertarung nyawa untuk ke sekolah.

Kes Najib ini merentasi parti. Ia adalah kepentingan rakyat. Benar Ustazah kita tidak perlu menghina tetapi dalam masa sama tidak perlu bersimpati.

Malah hukuman ini sangat setimpal dengan apa yang dilakukannya. Kita mesti ingat ada 4 kes yang lebih besar dari kes ini melibatkan jumlah berbillion ringgit yang akan dilalui Najib.

Yang saya hairan dalam di mahkamah tu yang makcik menangis dan meroyan tu kenapa? Sedangkan adik beradik Najib tiada pun kita nampak di mahkamah menangis (betulkan jika saya salah).

Adik beradik Najib juga tidak pun memberi sebarang komen seperti Lokman yang sanggup menghina Ismail Sabri Perdana Menteri Malaysia begitu teruk sekali.

Jujur saya menanti juga kes Lim Guan Eng, Zahid Hamidi dan Syed Sadiq… jika mereka jelas bersalah sila hukum mereka ke penjara. Tiada pilih kasih atau kepartian dalam kedaulatan undang-undang negara. Yang salah tetap salah!

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/kenapa-salahkan-hakim-pm-ismail-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Remy Ishak Mohon Doa Semua Ibu Masih Bertarung Nyawa Di Bilik Pembedahan

Remy Ishak Mohon Doa Semua Ibu Masih Bertarung Nyawa Di Bilik Pembedahan

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 192 hits
Perkongsian aktor popular Remy Ishak berkenaan keadaan ibunya Basrah Md Deris 64 yang berada dalam keadaan kritikan semalam telah membuatkan para peminat terkejut Remy telah memohon orang ramai untuk mendoakan kesihatan ibunya yang berada d...
Pemuda Pas Akan Buat Bantahan Di Seluruh Negara Jika Kerajaan Masih Benarkan Penganjuran Konsert Melalaikan Rakyat

Pemuda Pas Akan Buat Bantahan Di Seluruh Negara Jika Kerajaan Masih Benarkan Penganjuran Konsert Melalaikan Rakyat

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 187 hits
Pemuda PAS memberi amaran kepada kerajaan bahawa mereka akan menggerakan bantahan di seluruh negara sekiranya kerajaan masih membenarkan konsert melalaikan rakyat diadakan Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari berkata antara sebab mengapa si...
Skandal Lcs Mengapa Sprm Masih Belum Bertindak Kit Siang

Skandal Lcs Mengapa Sprm Masih Belum Bertindak Kit Siang

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 25 2022 4 02 PMVeteran DAP Lim Kit Siang mempersoalkan mengapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak bertindak terhadap mana mana individu dalam skandal kapal tempur pesisir walaupun bukti telah dikemu...
Kapolri Sebut Penanganan Perwira Hambat Penyidikan Kasus Brigadir J Masih Berproses

Kapolri Sebut Penanganan Perwira Hambat Penyidikan Kasus Brigadir J Masih Berproses

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 149 hits
Kepala Kepolisian Republik Indonesia Jenderal Listyo Sigit Prabowo menegaskan institusi yang dipimpinnya terus mendalami penanganan tindak pidana obstruction of Justice terhadap enam anggota Polri dalam kasus pembunuhan Brigadir J
Masih Dipantau Aadk Mamat Exists Janji Beri Komitmen Tinggi Untuk Konsert

Masih Dipantau Aadk Mamat Exists Janji Beri Komitmen Tinggi Untuk Konsert

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 174 hits
Vokalis kumpulan Exists Mamat atau nama sebenarnya Mohd Ali Kamarudin memaklumkan dia akan memberi komitmen sepenuhnya untuk konsert Resolusi Exists yang bakal diadakan pada 18 November ini di Zepp Kuala Lumpur Menurut laporan Media Hiburan...
Rundingan Dengan Setiap Syarikat Adalah Berasingan Lagi 4 Amp 039 Telco Amp 039 Masih Berminat Dnb

Rundingan Dengan Setiap Syarikat Adalah Berasingan Lagi 4 Amp 039 Telco Amp 039 Masih Berminat Dnb

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 93 hits
Digital Nasional Berhad selaku pemborong tunggal 5G di Malaysia memberitahu bahawa perbincangan dengan kesemua 6 syarikat telco masih berjalan dan masing masing diadakan secara berasingan Beberapa jam lalu laporan media antarabangsa mendeda...
Lirik Cinto Masih Tajago Pinki Prananda Feat Varenina

Lirik Cinto Masih Tajago Pinki Prananda Feat Varenina

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 321 hits
den pandang bulan nan dilangikharok bana taubek rindu didadotaragak denai taragaknak basua adiak sayangapo dayo dirantau badan tak sanangsalamo iko den tahankanrindu rindu nan manyeso dalam hatitapi kini den tagamangrisau dihati indak hilan...
Hiburan Masih Dipantau Aadk Mamat Exist Berjanji Mahu Berubah Di Usia Lebih 40 Tahun

Hiburan Masih Dipantau Aadk Mamat Exist Berjanji Mahu Berubah Di Usia Lebih 40 Tahun

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 130 hits
Bekas vokalis kumpulan Exist Mamat yang ditemui memaklumkan bahawa dia masih menjalani proses pemantauan dan mengikuti pelbagai program yang dianjurkan Agensi Anti Dadah Kebangsaan pada ketika ini Penglibatan serta pemantauan itu dilakukan ...
Kelewatan Perbicaraan Akan Hasilkan Keadilan Terabai Ada Kah Mahathir Bermaksud Kes Zeti Dan Nazlan Yang Masih Diperap

Kelewatan Perbicaraan Akan Hasilkan Keadilan Terabai Ada Kah Mahathir Bermaksud Kes Zeti Dan Nazlan Yang Masih Diperap

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 137 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Setelah mencapai kejayaan penjarakan musuhnya Najib Razak dengan menggunakan mahkmah Mahathir mula buat gerakan untuk default Najib Ini dalam ertikata Mahathir tidak perlu menjawap tentang dirinya lagi tetapi menjadika...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls