Kenapa Perlu Simpan Emas


Emas selalu menjadi pilihan hebat untuk menyimpan wang. Artikel ini akan tunjukkan mengapa membeli emas adalah bijak. Emas boleh bantu kita jaga duit daripada kurang nilai. Dalam dunia yang tidak menentu ini, emas boleh jadi penyelamat anda. Teruskan pembacaan mengapa penting untuk kita menyimpan emas berbanding simpanan duit.



1. Sebagai Insurans.Emas adalah barangan yang paling mudah membantu kita di kala kesusahan. Bila terdesak, emas boleh dipajak bila-bila masa, boleh dijual, confirm laku. Emas berbanding wang, nilai wang boleh susut, tetapi nilai emas tidak. 
Sebagai contoh, simpan RM50 dari tahun 2000 sehingga kini apabila dibelanjakan anda sendiri tahu berapa sangat yang anda dapat beli. Tetapi harga emas pada tahun 2000 VS 2023 telah meningkat berkali ganda. Maka, bijak atau tidak menyimpan emas?
2. Sebagai aset atau harta.Simpan duit kertas bawah bantal nanti lipas atau anai-anai gigit hancur oihh. Simpan di bank faedah sikit kemain. Simpan emaslah, harga sentiasa ada. Jangankan lipas atau anai-anai, tikus nak kokak pun takut patah gigi.

3. Sebagai tabung simpanan.Simpan duit ni, hmmm kejap-kejap nak jolok keluar. Cepat bocor. Simpan emas, lebih bertahan sebab tak senang nak jolok keluar macam duit kat ATM tu.



4. Sebagai alat pelaburan.Harga emas sentiasa konsisten dan kerap meningkat. So far takde lagi orang yang menyesal sebab beli dan melabur dalam emas ni. Yang menyesal tak beli ada lah.



5. Sebagai pengekal kuasa beli.Contohnya, duit RM100 hari ini boleh beli 30 item barang runcit di supermarket. Duit RM100 yang sama tahun depan mungkin boleh beli 20 barang sahaja, tak dapat 30 lagi dah sebab barang dah naik harga. 
Namun nilai 1 gram emas hari ini boleh beli 50 barang runcit dan tahun depan pula dengan nilai 1 gram yang sama mungkin boleh beli lebih 60 barang. Tak caya cubalah.
6. Sebagai modal pusingan.Bagi peniaga, gunakan keuntungan untuk beli emas. Bila perlu cagarkan emas untu dapat modal pusingan. Dapat duit tebus balik emas, ada untung beli emas dan simpan lagi. Cukup haul-cukup nisab maka keluarkanlah zakat. Baru bisnes berkat dan berjaya.
7. Sebagai sumber zakat.Yer, yang tak pakai dan simpan emas wajib keluar zakat okeh. Orang yang mengeluarkan zakat adalah mukmin yang berjaya dunia dan akhirat. Kekayaan akan melimpah ruah.
8. Sumber kebaikan dan kebajikanBila banyak emas dan keluarkan zakat, maka harta bertambah banyak, rezeki banyak duit pun banyak. Maka, pintu untuk berbuat kebaikan dan kebajikan pun terbuka luas. Bolehlah  menyumbang kepada masyarakat, sedekah dan infak dalam dana masjid, surau, bantuan NGO dan sebagainya.
Begitulah.
Sejak kebelkangan ini ramai orang beratur di pajak gadai untuk mendapatkan sedikit rezeki buat keluarga. 
Emas menjadi talian hayat mereka.`
Nak baca lebih lagi? Baca sini : KENAPA PERLU MILIKI EMAS ?


Saya nak ajak ramai berfikir, nilai emas tidak kira di mana anda membeli adalah sama. Emas ada beberapa jenis iaitu dengan mutu ketulenan 999.9, 999, 945, 916 dan banyak lagi. Sedarkah anda setiap kedai menjual emas ini dengan harga berbeza?
Beli di kedai emas branded harganya jauh lebih mahal berbanding kedai biasa bukan? 

Sebagai contoh, 1 gram Goldbar 999.9 dibeli di kedai emas MASDORA ialah RM378, jika di Public Gold RM330, tetapi jika jadi ahli Orodesign pula harganya RM315. Ini sebagai contoh perbandingan ya. Walau di mana jua anda membeli, kemudian anda lihat nilai semasa berbaloikah?


Bagaimana nak tahu nilai emas anda beli itu berbaloi atau tidak?1. Semak harga pasaran , anda boleh lihat harga pasaran di beberapa website ; https://hargaemas.com.my/ , https://www.arrahnuyapeim.net , https://www.cbp.com.my/ms/produk/ar-rahnu dengan cara ini, anda tahu berapakah maksima segram yang anda laburkan.
2. Semak harga buyback, penting kerana anda akan menilai harga susut emas belian anda. Sebagai contoh, beli emas di BRAND H 1 gram Goldbar 999.9 ialah RM 388, sedangkan buyback adalah 80% daripada harga pasaran ya. 
Harga beli = RM 388
Harga semasa = RM 329 (arrahnu yapeim)
Buyback = 80% (RM329) = RM 263.80
RM 388 - RM 263.80 = RM 124.80
Dari sini anda boleh tahu, bahawasanya anda telah membeli emas dengan kadar terlalu tinggi dan merugikan. Namun jika anda menjadi ahli Orodesign, anda dapat meminimakan kerugian tersebut, kerana harga ahli Orodesign mendapat harga emas = harga kilang. 


Nak tahu lebih lanjut mengenai Keahlian Emas Orodesign? Baca sini https://www.emmemarina.com/2023/05/dealer-emas-orodesign.html
Emme Marina, suri rumah sepenuh masa (WAHM), memiliki M.Sc. dalam Kimia Industri. Penulis dan usahawan yang aktif, mengikuti pelbagai kursus penulisan dan bisnes. Menghasilkan beberapa buah e-book, seperti "Panduan Bisnes di Shopee." Pengalaman 12 tahun berniaga secara online. Kini aktif sebagai blogger, peniaga jam azan, al Quran digital, emas orodesign serta perunding harta perwarisan Islam. Ingin dapatkan khidmat servis dan produk jualan, bolehlah hubungi saya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2023/11/kenapa-perlu-simpan-emas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahas Transformasi Desa Kongres Desa Dorong Masyarakat Berdaulat Menuju Indonesia Emas

Bahas Transformasi Desa Kongres Desa Dorong Masyarakat Berdaulat Menuju Indonesia Emas

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 150 hits
Aria berharap Kongres Desa ini menjadi pemantik bagi semua stakeholder untuk sama sama memajukan desa
Terengganu Warga Emas Ditahan Laku Amang Seksual Budak Di Pps

Terengganu Warga Emas Ditahan Laku Amang Seksual Budak Di Pps

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 84 hits
Faizul Azlan Razakam hmetro com myKuala Terengganu Lelaki warga emas ditahan selepas dipercayai melakukan amang seksual terhadap dua kanak kanak perempuan berusia tujuh tahun di sebuah pusat pemindahan sementara di Kuala Nerus di sini semal...
Harga Emas Tinggi Masa Untuk Jual Emas

Harga Emas Tinggi Masa Untuk Jual Emas

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 155 hits
Harga emas tinggi dan mahal Adakah dah sampai masa untuk kita jual emas yang ada atau perlukan kita teruskan menyimpan emas Kalau anda nak cari tempat jual emas dengan harga paling tinggi sila ke Ramai daripada kita telah menyimpan emas seb...
Siasat Dakwaan Seleweng Sprm Jumpa 4 Jongkong Emas Dalam Serbuan Aman Palestin

Siasat Dakwaan Seleweng Sprm Jumpa 4 Jongkong Emas Dalam Serbuan Aman Palestin

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 151 hits
WAN SITI AMINAHEmpat jongkong emas adalah antara barang yang dirampas dalam siri serbuan bagi menyiasat dakwaan penyelewengan dana melibatkan pertubuhan Aman Palestin Menurut sumber pejabat pertubuhan bukan kerajaan iaitu Aman Palestin Berh...
Betul Ke Isteri Yang Izinkan Suami Kahwin Lagi Dapat Payung Emas Ini Jawapan Dr Zulkifli

Betul Ke Isteri Yang Izinkan Suami Kahwin Lagi Dapat Payung Emas Ini Jawapan Dr Zulkifli

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 128 hits
Dakwaan yang menyatakan bahawa isteri yang membenarkan suaminya berpoligami sebagai tindakan mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW dan akan diberi 8216 payung emas 8217 di syurga adalah hadis palsu Penjelasan ini diberikan oleh bekas Menteri d...
Gamat Dan Meriah Kepci Music Fest Di Shah Alam Sempena Jubli Emas 50 Tahun Kfc

Gamat Dan Meriah Kepci Music Fest Di Shah Alam Sempena Jubli Emas 50 Tahun Kfc

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 77 hits
Bandar raya Shah Alam meriah bergema dengan simfoni muzik kegembiraan dan sajian yang menyelerakan apabila KEPCI Music Fest yang dinanti nantikan telah mempamerkan kejayaannya di Stadium Melawati pada hari Sabtu 26 Ogos 2023 Sempena sambuta...
Warga Emas Digigit Selepas Cuba Sentuh Ular

Warga Emas Digigit Selepas Cuba Sentuh Ular

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 66 hits
KOSMO Tangan lelaki itu dipatuk selepas cuba menyentuh ular tersebut StompSINGAPURA Seorang lelaki dibawa ke hospital selepas dipatuk seekor ular sawa sepanjang 2 5 meter yang ditangkap orang ramai di Kallang Bahru lapor laman berita Stomp ...
Analisis Emas Untuk 16 November 2023 Kawasan Rintangan Utama Pada Ujian

Analisis Emas Untuk 16 November 2023 Kawasan Rintangan Utama Pada Ujian

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 134 hits
Analisis teknikal Emas telah berdagang mendatar pada harga AS 1 961 tetapi saya mendapati bahawa rintangan utama pada harga AS 1 970 sedang diuji Sekiranya berlaku penolakan terhadap kawasan rintangan utama tersebut saya melihat potensi unt...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku