Kenapa Melayu Tak Sokong Anwar



PETALING JAYA: Seorang penganalisis berpendapat rasa tidak puas hati orang Melayu terhadap pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim lebih kepada isu 3R (kaum, agama dan raja) bukan ketiadaan hala tuju ekonomi seperti didakwa Khairy Jamaluddin.
Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata sentimen itu yang dimainkan PAS dan Bersatu menjadikannya sebagai pilihan orang Melayu serta Islam meskipun kemampuannya menguruskan ekonomi belum terbukti.
Menurutnya, orang Melayu telah tawar hati untuk berpaut dengan Umno yang berada pada kedudukan paling lemah termasuk persepsi DAP sebagai parti terkuat dalam kerajaan perpaduan.
“Kenapa sokongan ‘gelombang hijau’ itu masih berlaku? Ini kerana faktor 3R dimana pengundi Melayu masih tertekan melihat seolah-olah kerajaan tidak mampu untuk pertahankan kepentingan Islam, orang Melayu dan institusi raja itu sendiri,” katanya.
“Kalau lihat kenapa orang Melayu tidak puas hati bukan disebabkan ekonomi…memang betul ia dikatakan agak teruk dengan (menyebabkan) keperitan rakyat, tetapi itu secara purata.”
Pada 20 Jun lalu, Khairy, bekas ketua Pemuda Umno berkata kesukaran Anwar mendapat sokongan orang Melayu lebih kepada rasa tidak puas hati terhadap pentadbirannya yang tiada hala tuju ekonomi, bukan “gelombang hijau” dibawa Perikatan Nasional (PN).
Bekas menteri kesihatan itu berkata negara sejak tujuh bulan lalu berdepan masalah “kekurangan hala tuju ekonomi yang jelas”, ditambah ringgit lemah serta peningkatan kos sara hidup yang menjejaskan kuasa beli rakyat.
Penganalisis keselamatan dan politik Noor Nirwandy Mat Noordin pula berkata ekonomi negara masih dalam fasa pemulihan dan wajar pentadbiran Anwar yang belum berusia setahun diberi peluang.
“Sudah tentu dari segi sentimen dilihat Anwar masih lagi mempunyai tugas perlu diselesaikan, jadi pentingnya kerajaan diberi ruang dan dibantu dengan pandangan bernas semua pihak termasuk pembangkang,” katanya - FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/07/kenapa-melayu-tak-sokong-anwar-ibrahim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benarkah Kegagalan Tangani Isu 3r Punca Orang Melayu Tak Sokong Anwar

Benarkah Kegagalan Tangani Isu 3r Punca Orang Melayu Tak Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 200 hits
Yasmin AbdulAzmi Hassan berkata ekonomi bukan punca orang Melayu tak puas hati manakala Noor Nirwandy Mat Noordin menjelaskan ekonomi negara masih dalam fasa pemulihan PETALING JAYA Seorang penganalisis berpendapat rasa tidak puas hati oran...
Naratif Dibawa Anwar Didakwa Gagal Tarik Sokongan Melayu

Naratif Dibawa Anwar Didakwa Gagal Tarik Sokongan Melayu

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 230 hits
bharian com myOleh Jun 21 2023 KUALA LUMPUR Naratif tata kelola masa depan ekonomi dan watan yang dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ini didakwa masih gagal untuk menarik sokongan orang Melayu kepada beliau serta kerajaa...
Tiada Hala Tuju Ekonomi Punca Melayu Tak Puas Hati Terhadap Anwar Kata Kj

Tiada Hala Tuju Ekonomi Punca Melayu Tak Puas Hati Terhadap Anwar Kata Kj

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 138 hits
Khairy Jamaluddin berkata negara mengalami masalah kekurangan hala tuju ekonomi jelas sejak tujuh bulan lalu Kesukaran Perdana Menteri Anwar Ibrahim mendapat sokongan orang Melayu lebih kepada rasa tidak puas hati terhadap pentadbirannya ya...
Sometimes We Get Carried Away Anwar Tells Voters

Sometimes We Get Carried Away Anwar Tells Voters

papar berkaitan - pada 1/7/2023 - jumlah : 173 hits
Anwar Ibrahim in Permatang Pauh Penang for the Qurban Perdana ritual sacrifice and distribution of meat to mark Hari Raya Haji today PETALING JAYA Pakatan Harapan chairman Anwar Ibrahim has appealed to voters in Penang especially Malay vote...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Lepak Mengopi Di Rumah Kopi38

Union Bistrot Pamer Gabungan Seni Kulinari Tradisional Dan Moden

Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud

Sofea Says Abun Uwee

Family Fun Starts Here Unleash The Power Of Nerf Blasters