Kenapa Dulu Hamid Bador Diam




Pada 2 Mei 2019, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Dalam Negeri ketika itu mengumumkan Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri atas perakuan Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP) memperkenankan pelantikan secara kontrak selepas bersara Tan Sri Abdul Hamid Bador sebagai Ketua Polis Negara (KPN) bagi tempoh dua tahun berkuat kuasa 4 Mei 2019 sehingga 3 Mei 2021.
Pelantikan ini dibuat selaras dengan Fasal 4 dan 5 Perkara 140 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan pelantikan bagi menyandang jawatan tersebut hendaklah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong atas syor SPP. Sebelum bertindak atas syor SPP, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menimbangkan nasihat Perdana Menteri dan boleh merujuk syor itu balik kepada SPP untuk dipertimbangkan semula.

Walaupun banyak kritikan yang dilontarkan ke atas beliau sepanjang melaksanakan tugasnya sebagai KPN termasuk ketidakpuasan hati banyak pihak berikutan kegagalannya membawa balik Jho Low untuk dihadapkan ke muka pengadilan, segala-galanya kelihatan berjalan lancar buat Abdul Hamid yang tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan berbentuk kontroversi.
Malah, di sebalik jangkaan kontrak Abdul Hamid selaku KPN akan ditamatkan lebih awal bila pertukaran kerajaan daripada Pakatan Harapan (PH) kepada Perikatan Nasional (PN) pada 1 Mac 2020, ia tidak berlaku. Sebaliknya beliau yang pernah menyatakan ketaatsetiaan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad dikekalkan, sekali gus membuktikan tiada campur tangan politik wujud dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Begitupun pada 18 Mac lalu, kurang dua bulan menjelang kontrak beliau berakhir, secara tiba-tiba Abdul Hamid mendedahkan mengenai wujudnya gerakan dalaman dalam kalangan pegawai muda yang mendalangi kartel yang berhasrat mendominasi pasukan keselamatan negara demi kepentingan mereka dalam PDRM yang bercita-cita untuk menjatuhkannya.
Lebih menggemparkan, Abdul Hamid dalam sidang akhbar pada 30 April lalu mendakwa beliau menentukan siapa dalam kalangan pegawai polis yang boleh dan sesuai dilantik ke jawatan-jawatan tertentu kerana beliau ‘bergelumang setiap hari dengan pasukan polis’ tetapi Menteri Dalam Negeri yang dikatakan sibuk dengan pelbagai jabatan lain, tidak mempunyai masa dan kemampuan untuk berbuat demikian.
Lebih jauh lagi, Abdul Hamid melahirkan kekesalan kerana SPP dikatakan tidak berfungsi dengan baik. Pejabat SPP pun dikatakan tidak wujud. Begitu juga dengan Pengerusi SPP yang disarankan dilantik bukan dalam kalangan menteri kerana menteri dikatakan akan membawa unsur-unsur politik berbanding seorang bekas ketua hakim dan seorang bekas hakim.
Pada masa sama, Abdul Hamid tidak menyatakan unsur-unsur politik sudah berlaku dalam PDRM tetapi beliau hanya bimbang ini boleh berlaku.
TUDUHAN LIAR
Ekoran dakwaan-dakwaan Abdul Hamid ini maka bersiponganglah suara yang mengutuk kewujudan campur tangan politik dalam PDRM disusuli seruan supaya dilakukan pemisahan kuasa antara politik dan pasukan polis khususnya melalui pelantikan Pengerusi SPP bukan dalam kalangan menteri.
Turut menjadi tumpuan adalah tuduhan liar tanpa bukti Abdul Hamid mendakwa rasuah berleluasa dalam politik dan seruan supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasatnya.

Sebenarnya tidak sukar untuk difahami motif mengapa kesemua perkara ini dibangkitkan hanya setelah tempoh kontrak Abdul Hamid hampir berakhir. Malah sudah ramai yang menyatakan ia adalah satu cubaan bagi melanjutkan tempoh kontrak tetapi bila ini gagal, ia bertukar menjadi tidak lebih daripada satu cubaan untuk melepaskan geram semata-mata.
Jika masalah-masalah seperti yang dinyatakan ini memang wujud, ia sepatutnya disuarakan jauh lebih awal lagi termasuk sewaktu PH masih memerintah melalui pelbagai saluran yang ada, seperti SPP dan pada akhirnya terus kepada Yang di-Pertuan Agong selaku pihak yang melantik beliau dan yang melantik ahli-ahli SPP itu sendiri.
Malangnya ini tidak berlaku.

Sesungguhnya cubaan untuk memenuhi kepentingan persendirian, khususnya untuk melanjutkan tempoh kontrak atau bagi melepaskan geram bila kontrak tidak dilanjutkan hingga sanggup memburukkan nama atau mencemarkan nama pasukan polis, ia adalah satu perlakuan yang amat tidak beretika, apa lagi bila ia dilakukan oleh ketua pasukan itu sendiri.
Pada masa sama ia menggambarkan kecetekan pengetahuan Abdul Hamid yang dokumen begini sebenarnya bercanggah dengan Akta Polis 1967 (Akta 344) dan Perlembagaan Persekutuan.
Ini kerana jelas dinyatakan dalam Seksyen 4 (1) Akta Polis 1967 bahawa pasukan polis hendaklah di bawah perintah KPN yang adalah seorang pegawai polis dan hendaklah bertanggungjawab kepada menteri bagi kawalan dan arahan pasukan. Tiada kekaburan di sini bahawa kawalan dan arahan pasukan polis adalah berada dalam tangan Menteri Dalam Negeri yang menyalurkannya melalui KPN.
Begitu juga dengan peruntukan Perkara 140 (1) dan 140 (3) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan pelantikan, pengesahan, kemasukan ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen, kenaikan pangkat, pertukaran dan perjalanan kawalan tatatertib ke atas anggota pasukan polis adalah berada di bawah tanggungjawab SPP yang dipengerusikan oleh Menteri Dalam Negeri.

Sebab itulah bukan setakat SPP, Majlis Angkatan Tentera (MAT) juga melalui Perkara 137 (1) dan 137 (3) Perlembagaan Persekutuan yang dipengerusikan oleh menteri yang dipertanggungjawabkan bagi pertahanan adalah bertanggungjawab bagi pemerintahan, tatatertib dan pentadbiran angkatan tentera dan segala perkara lain yang berhubungan dengannya.
Bayangkanlah apa yang boleh berlaku kepada pemerintahan sesebuah kerajaan jika SPP dan MAT ini dipengerusikan bukan oleh menteri dari parti yang memerintah?
Dr. Kamarul Zaman Yusoff Pensyarah Kanan di Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS), Universiti Utara Malaysia (UUM)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/kenapa-dulu-hamid-bador-diam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pendedahan Hamid Bador Sprm Tidak Boleh Diam Diri

Pendedahan Hamid Bador Sprm Tidak Boleh Diam Diri

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 298 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu menyiasat teguran Ketua Polis Negara yang bersara hari ini Tan Sri Abdul Hamid Bador berkenaan dakwaan berlakunya aktiviti rasuah sehingga beberapa ahli politik melompat parti Menurut Setiuasaha ...
Ingat Malaikat Raqib Dan Atib Mencatat Setiap Perbuatan Kita Tan Sri Abdul Hamid Bador

Ingat Malaikat Raqib Dan Atib Mencatat Setiap Perbuatan Kita Tan Sri Abdul Hamid Bador

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 238 hits
9 583 total views 9 583 views today Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini menyerahkan tugas dan Tongkat Kuasa Ketua Polis Negara kepada Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani di Mes Pegawai Kanan Bukit Aman di Kuala Lumpur Majlis serah terima tug...
Hamid Bador Must Reveal Who Interfered In The Police Investigation On 1mdb

Hamid Bador Must Reveal Who Interfered In The Police Investigation On 1mdb

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 234 hits
A very powerful politician had interfered in the police investigation on the 1MDB matter and had ordered Hamid to drop the case against Zeti and just pursue the case against Najib Who was this powerful politician And the MACC also knows abo...
Video Sidang Media Pkr Dakwaan Hamid Bador Kalau Sprm Pilih Berdiam Diri Malang Buat Negara

Video Sidang Media Pkr Dakwaan Hamid Bador Kalau Sprm Pilih Berdiam Diri Malang Buat Negara

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 191 hits
PKR hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat unsur rasuah di sebalik tindakan sejumlah ahli parlimen yang melompat parti yang dibangkitkan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Jumaat lalu Setiausaha Agung PKR Saifu...
Hamid Bador Had Nothing Under Control

Hamid Bador Had Nothing Under Control

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 291 hits
It is all under control I know who they are and what they are doing and I will take action Abdul Hamid BadorYou have to give it to Abdul Hamid Bador he is going out with a bang You have to wonder with the way the PDRM is conducting business...
Bom Jangka Hamid Bador Isyarat Hilang Keyakinan Kepada Kerajaan Pn Rci Kini Diperlukan

Bom Jangka Hamid Bador Isyarat Hilang Keyakinan Kepada Kerajaan Pn Rci Kini Diperlukan

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 232 hits
1 KPN bakal bersara Abdul Hamid Bador telah meledakkan bom jangka yang telah menggegarkan negara berkait tuduhan rasuah untuk membeli MP dan Adun yang menjadi katak katak yang melompat Walaupun tidak menyebut nama umum maklum tuduhan itu di...
Hamid Bador Tidak Sambung Tugas

Hamid Bador Tidak Sambung Tugas

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 321 hits
Tan Sri Hamid Bador bukan meletak jawatan atau tidak disambung kontrak nya Tetapi beliau memilih untuk tidak menyambung tugas sebagai KPN pada tarikh 3 mei 2021 2 tahun selepas tarikh sebenar persaraan beliau Kenapa ada pihak yg kritik tind...
Tan Sri Abdul Hamid Bador Serah Tongkat Kuasa Ketua Polis Pada Datuk Seri Acryl Sani

Tan Sri Abdul Hamid Bador Serah Tongkat Kuasa Ketua Polis Pada Datuk Seri Acryl Sani

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 236 hits
1 153 total views 1 153 views today Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini menyerahkan tugas dan Tongkat Kuasa Ketua Polis Negara kepada Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani di Mes Pegawai Kanan Bukit Aman di Kuala Lumpur Majlis serah terima tug...
Bila Hamzah Muhyiddin Sprm Nak Respon Hamid Bador

Bila Hamzah Muhyiddin Sprm Nak Respon Hamid Bador

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 332 hits
What take you so long Belum ada idea Belum jumpa ayat power Pesan peguam Haniff Khatri jawab dengan fakta bukan spin Jangan lupa sedia berhadapan dengan satu pertuduhan cubaan salahguna kuasa Kaki ampu keliling tolong jangan bagi komen reme...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte