Kenapa Cari Penyakik Dik Buka Mata Ini Akibatnya Kalau Anda Pasang Barces Di Klinik Haram


Semua orang ingin tampak cantik dan bergaya. Namun kecantikan dan ketampanan itu kebiasaannya tidak datang dengan cara yang mudah. Jika hendak kurus, usahlah anda terpedaya dengan lambakan produk-produk pelangsingan badan yang ada di pasaran kerana apa yang perlu anda buat untuk mendapatkan bentuk badan seperti yang diinginkan adalah dengan bersenam. Tidak ada jalan belakang untuk keinginan tersebut.
Setiap apa yang diinginkan itu pastinya memerlukan pengorbanan. Pastinya ada pahit, sakit dan jerih yang perlu ditempuhi untuk mendapatkan apa yang kita mahukan serta impikan. Dalam soal untuk mendapatkan bentuk gigi yang sempurna pula, kesakitan seseorang pesakit yang memakai pendakap gigi bagi mendapatkan bentuk gigi yang sempurna pula, pastinya hanya mereka sahaja yang boleh merasainya. Untuk memakai pendakap gigi pula, rujukan daripada pakar yang bertauliah perlu dititik beratkan.
Walaupun kos yang akan dikenakan agak mahal, namun ianya lebih selamat kerana sudah pastinya kesihatan anda akan lebih terjamin. Sejak kebelakangan ini, terdapat pelbagai kes yang melibatkan pemakaian pendakap gigi oleh individu yang tidak bertauliah semakin meningkat gara-gara ada yang memilih untuk mendapatkan servis individu ini kerana kos yang agak murah berbanding dengan yang ditawarkan oleh pakar yang bertauliah.
Walaupun kosnya lebih murah berbanding yang ditawarkan oleh pakar, namun ianya boleh menjejaskan kesihatan si pemakainya pada masa akan datang. Untuk mengetahui kesan kepada kesihatan serta mengapa anda perlu berbelanja lebih sedikit untuk mendapatkan rawatan ke atas gigi anda, ikuti artikel yang telah ditulis oleh seorang pensyarah Fakulti Pergigian UiTM, Nur Aliana Hidayah Mohamed berkenaan dengan perkara tersebut seperti yang telah dikongsikan di Ini Sains Beb seperti berikut:
KENAPA CARI PENYAKIT DENGAN SALON PERGIGIAN HARAM. Panas kembali isu doktor gigi tidak bertauliah. Betul ke memakai pendakap gigi atau nama lainnya braces ni nampak lebih nerdy dan mengikut trend semasa? Tapi yang pasti, salah serah diri kepada yang bukan pakar pasti akan menimbulkan masalah di kemudian hari. Bagi mereka yang pernah memakai pendakap gigi, pastinya anda tahu bagaimana susahnya penjagaan kesihatan oral sepanjang hampir 2 hingga 3 tahun tempoh pemakaian pendakap gigi. Kena pula jika tidak memakai ‘retainer’ setelah prosedur selesai, gigi boleh menjadi ‘relapse’ dan perlu melalui proses untuk berjumpa pakar sekali lagi.
Gambar: FB Tahukah anda apakah kesannya jika anda memakai pendakap gigi yang dipakaikan khas daripada DOKTOR GIGI PALSU?
1. Selalunya doktor gigi palsu akan menggunakan dawai dan getah untuk dipasang pada gigi supaya akan wujud tekanan yang akan menyebakan gigi ditarik dan akan lebih tersusun. Tahukah anda, teknik ini memerlukan kepakaran daripada pakar ortodontik. Kalau salah justifikasi, tekanan yang buta-buta diberi kepada gigi boleh menyebabkan renjatan aliran darah kepada gigi. Lama-kelamaan, ia boleh menyebabkan kerosakan pada akar, kerosakan tisu di gusi dan akhirnya boleh juga menyebabkan pereputan gigi. Dan lebih menyedihkan, kerosakan-kerosakan ini ada yang berbentuk kekal dan tidak boleh dirawat semula.
2. Karang gigi. Adakah anda mendapat konsultasi bagaimana untuk menjaga kebersihan oral selepas prosedur pemasangan pendakap gigi palsu? Tidak bukan. Nah..ini lah antara punca penghasilan karang gigi. Bukan setakat itu sahaja, besi yang berkarat, warna yang luntur daripada getah boleh menyebabkan hakisan kepada gigi. Jika anda berjumpa dengan doktor gigi yang bertauliah, anda akan mempelajari bagaimana cara terbaik untuk kebersihan oral terutama apabila pendakap dipasang pada gigi. Bukan mudah ya menjaga kebersihan mulut sepanjang pemakaian pendakap gigi. Sanggup tidak makan lagi selepas rongga mulut dibersihkan. Rongga mulut yang tidak bersih boleh menyebabkan penghasilan ulcer dan masalah bau mulut yang sangat ketara.
3. Jangkitan penyakit berjangkit. Adakah anda pasti kesemua peralatan yang digunakan oleh doktor palsu telah disterilkan mengikut piawaian? Perlu diingatkan, semua peralatan perlu disterilkan dengan mesin autoclave sebelum diguna semula kepada pesakit lain. Autoclave merupakan alat yang digunakan di dalam makmal perubatan dan pergigian, mengunakan konsep stim pada tekanan tinggi. Fungsinya adalah untuk sterilisasi alatan perubatan/pergigian yang telah digunakan sebelum diguna semula untuk pesakit lain. Jika tidak melalui proses sterilisasi, kemungkinan wujud bakteria/virus yang merbahaya yang mungkin berasal dari darah pesakit A dan ia boleh berpindah ke pesakit B. Ia lebih bertambah bahaya jika terdapat bukaan saluran darah akibat kecederaan semasa prosedur di mana bakteria/virus dengan mudah dapat memasuki pesakit melalui salur darah yang terbuka. Dalam istilah perubatan, ia dipanggil blood-borne infection. Tidak takut kah anda dengan penyakit berjangkit yang boleh berpindah melalui darah seperti HIV ?
4. Keperluan X-ray: Untuk menyusun gigi supaya lebih teratur, doktor akan mengambil x-ray terlebih dahulu. Lain pesakit, lain masalah gigi mereka. Selepas imbasan x-ray diperolehi, barulah justifikasi rawatan dibuat. Bukan semberono memasang dawai gigi kepada pesakit. Jika anda mendapati doktor gigi anda tidak meminta imbasan x-ray sebelum melakukan prosedur ortodontik, sila semak perakuan amalan tahunan (APC) mereka. Hanya pengamal perubatan yang memiliki APC membolehkan mereka mengamal sebagai pengamal perubatan yang sah.
Di Malaysia, selain daripada rawatan gigi di klinik-klinik pergigian dibawah kawalan-selia Kementerian Kesihatan Malaysia, anda boleh juga membuat tinjauan ke universiti-universiti awam yang menawarkan kursus pergigian di mana universiti-universiti ini juga mempunyai klinik pergigian untuk orang awam mendapat rawatan. Caj yang dikenakan juga amat berpatutan.
Sudah pasti juga anda boleh mendapatkan konsultasi daripada pakar ortodontik yang bertauliah. Untuk maklumat tambahan, seorang doktor pergigian perlu melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana pergigian ortodontik di mana tempoh pengajian adalah sekitar 4 tahun. Setelah tamat pengajian daripada pusat-pusat pergigian yang diktiraf, barulah mereka dipanggil pakar pergigian ortodontik dan mereka juga perlu mendaftar di Majlis Pergigian Malaysia untuk mengekalkan piawaian tertinggi professional dan etika sebagai pakar dalam amalan pergigian mereka.
#anaila #inisainsbeb
Sumber: Ini Sains Beb


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/16/kenapa-cari-penyakik-dik-buka-mata-ini-akibatnya-kalau-anda-pasang-barces-di-klinik-haram/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menelisik Penyebab Mata Kering Di Acara Buka Mata Buka Insto

Menelisik Penyebab Mata Kering Di Acara Buka Mata Buka Insto

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 153 hits
Ternyata aktivitasmu dengan gadget merupakan salah satu awal mula mata kering
Halal Haram Tolak Tepi Suci Bersih Cari Yang Hipster

Halal Haram Tolak Tepi Suci Bersih Cari Yang Hipster

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 863 hits
Halal haram tolak tepi suci bersih cari yang hipster ya agak pelik tajuk posting is malamnie sebab is geram tengok gambaq nie haaaa Kalau dulu dalam ujian lisan SPM kita kena buat ayat serta cerita berpandukan ayat eh ayat pulak berpandukan...
Meleleh Air Mata Bila Buka Sampul Surat Yang Suami Beri

Meleleh Air Mata Bila Buka Sampul Surat Yang Suami Beri

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 704 hits
Ramai di antara kita mempunyai pendapat melanjutkan pelajaran selepas mendirikan rumah tangga adalah sesuatu yang sukar Apatah lagi untuk bahagikan masa antara fokus dalam pelajaran dan kebahagiaan rumah tangga Tak semua pasangan dapat memb...
12 Minggu Kehamilan Baru Buka Buku Merah Di Klinik Kesihatan

12 Minggu Kehamilan Baru Buka Buku Merah Di Klinik Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 767 hits
Kali ini pregnant ke 4 lambat sedikit buka buku merah di Klinik Kesihatan Mujurlah nurse klinik tak marah Ehehe baik nurse di Klinik Kesihatan Beserah Entri lain Namun bukanlah sengaja untuk buka buku merah lewat Ada alasan tersendiri Ina S...
Thareq Kemal Buka Penutup Mata Di Depan Publik Cara Putra Habibie Ungkap Penyakitnya Banjir Pujian

Thareq Kemal Buka Penutup Mata Di Depan Publik Cara Putra Habibie Ungkap Penyakitnya Banjir Pujian

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 227 hits
Sempat viral dibicarakan Thareq Kemal Habibie akhirnya muncul ke media mengungkap alasannya memakai penutup mata Beberapa waktu lalu banyak yang bertanya tanya mengapa Thareq Kemal Habibie menggunakan penutup mata berwarna hitam untuk mata ...
Tiba Tiba Ja Mata Masuk Habuk Tindakan Wanita Sumbang Makanan Raih Pujian Netizen

Tiba Tiba Ja Mata Masuk Habuk Tindakan Wanita Sumbang Makanan Raih Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 330 hits
Bergelar sebagai seorang anggota Bomba besar tanggungjawab yang perlu dipikul kerana tugas tugas yang perlu dilakukan agak mencabar dan berisiko terhadap diri sendiri Mana tidaknya anggota Bomba sudah sinonim dengan tugas tugas menyelamat y...
Noor Nabila Mengalirkan Air Mata Sharnaaz Pula Dilihat Tenang

Noor Nabila Mengalirkan Air Mata Sharnaaz Pula Dilihat Tenang

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 311 hits
Sebentar tadi baru sahaja selesai prosiding kes tuntutan cerai diantara Noor Nabila Mohd Noor dan suaminya Sharnaaz Ahmad yang berlangsung di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Noor Nabila dilihat mengalirkan air mata semasa dihampiri pem...
Bicara Kes 1mdb Tangguh Najib Sakit Mata Lagi

Bicara Kes 1mdb Tangguh Najib Sakit Mata Lagi

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 282 hits
Perbicaraan kes 1Malaysia Developement Berhad ditangguh hari ini berikutan Datuk Seri Najib Razak mengalami sakit mata Perkara itu dimaklumkan peguam bela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kepada Hakim Collin Lawrence Sequerah ketika prosidi...
Perghh Umur 64 Tahun Baru Merasa Masuk Mall Wanita Ini Enggan Keluar Kereta Alasannya Buat Ramai Bergenang Air Mata

Perghh Umur 64 Tahun Baru Merasa Masuk Mall Wanita Ini Enggan Keluar Kereta Alasannya Buat Ramai Bergenang Air Mata

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 764 hits
Umur 64 tahun baru merasa masuk mall wanita ini enggan keluar kereta alasannya buat ramai bergenang air mata Intan dan ibu kesayangan Foto ihsan Intan Maisharah Husiani Pusat beli belah Aeon Mall Ipoh Klebang Foto Emily2u com TIADA detik ya...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah