Kenapa Boba Pearl Jadi Keras Selamat Ke Makan Bubble Tea


Kenapa boba pearl jadi keras? Selamat ke makan bubble tea? | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Viral baru baru ni dengan video boba pearl Tealive menjadi keras sekeras-kerasnya seperti batu apabila diletakkan di atas jalan tar. Bertambah 'heboh' bila pearl tu ditaburkan ke atas jalan raya dengan tujuan nak bagi kucing makan.
Oh myyy.. beri kucing makan pearl? What derrr?kenapa boba pearl jadi keras? selamat kah makan bubble tea?Okayy letak tepi bab kucing tu.. Sekarang untuk menjawab persoalan boba pearl tu sendiri.. bagaimana pearl boleh jadi keras macam tu? Maksudnya bahaya lah untuk kita consume pearl ni sebab nanti masuk ke perut jadi keras?
Selamat ke tak kalau nak makan boba? Salah coolblog/ tealive/ xiu fung tang/ the alley ke provide boba pearl ni untuk rakyat Malaysia?
Let's get the right answer!
VIRAL! Video Boba Pearl Tealive jadi keras:
Kenapa boba pearl jadi keras? Selamat ke makan bubble tea?Ditulis oleh: Chemical Engineer MY
Kenapa boba pearl tu jadi keras?
Starch retrogradation.
Selamat ke untuk kita consume boba?
#FoodChemistry
This is the full explanation dari segi sains ffod chemistry...
Sebelum cerita pasal starch retrogradation, penting juga untuk korang tahu pasal gelatinization. Dulu pernah cerita dalam thread dodol.
Konsep dia sama je. Boba pearl tu is starch-based. Tinggi kandungan starch.
Bila kita masak boba pearl dalam air panas, molekul-molekul air akan masuk ke dalam starch granule dalam boba pearl tu, mengakibatkan boba pearl jadi kembang and chewy.kenapa boba pearl jadi kerasProses ini dinamakan gelatinization.kenapa boba pearl jadi kerasPreviously, hydrogen bonding hanya berlaku sesama starch molecule sahaja.
Bila ada air dan heat, hydrogen bonding mula terbentuk antara starch molecule dan juga water molecule.
Sebab tu benda tu boleh jadi kembang.
Before:kenapa boba pearl jadi kerasAfter:kenapa boba pearl jadi kerasOnce habis masak, water molecule akan bergerak lebih slowly dan ada yang meninggalkan the starch molecule.
Makanya, hydrogren bonding antara sesama starch molecule akan terbentuk semula, menjadikan boba pearl tu mengecil and menjadi keras sedikit.kenapa boba pearl jadi kerasPernah tak korang nampak akak-akak/abang-abang yang jual bubble tea ni, dia rendam boba pearl dalam air gula after masak?
Air gula tu akan membentuk satu lapisan coating kat boba pearl tu. Agar water molecule kekal trapped dalam boba pearl. Sebab kalau this water molecule escape, keras jadinya boba pearl tu.
Juga, kalau ada water molecule luar masuk ke dalam boba pearl, jadi extra soft pula.
Also, jarangkan korang nampak penjual bubble tea simpan boba pearl dalam peti ais? Suhu yang rendah akan menyebabkan lagi banyak water molecule keluar daripada boba pearl ni. Jadi keras nanti.
Dan korang biasa nampak dia letak periuk boba pearl tu atas electric stove/periuk nasi/slow cooker, putting in at low heat. This low heat is require untuk pastikan boba pearl tu tak jadi keras.
High heat, on the other hand, akan menyebabkan water molecule masuk dengan banyaknya dan mengakibatkan boba pearl tu hancur.
Panjang pulak ceritanya. Berbalik pada video tu, bila dah lama biarkan boba pearl tu atas jalan konkrit, dengan panasnya lagi, memang keluar la water molecule tu semua daripada boba pearl tu. Makanya, jadi solid keras lah.
Also, jangan risau sangat ye. Condition jalan konkrit yang diterangi terik mentari memang jauh bezanya dengan perut kita.
Kalau tanya saya, selamat ke tidak makan boba pearl tu, perut manusia memang Tuhan design dapat digest starch dan gula. Tapi kalau dah banyak sangat minum boba pearl, semput jadinya perut kita nak proses benda tu semua.
Sama la jugak dengan plant korang. Di'design' untuk handle certain capacity. Kalau ada prolonged deviation from process design parameter, jadi upset kan. Begitu juga dengan perut manusia. COnsume in moderation.
Lagi bagus, jangan consume langsung la kot? benda tu kan tinggi gula. Kesian pula pancreas nak kena kerja keras untuk excrete insulin. Eh, kalau pasal proses dalam tubuh badan manusia ni, better la tanya doktor.
Just so you guys know, caramelisation of sugar yang ada kat boba  tu, i don't think it happen and mengakibatkan boba tu jadi keras. sebab caramelisation happen at high temperature (above 100 degC).statement dari tealive berkaitan 'masalah' viral bobab pearl jadi keras Statement dari tealive asia..
"DO YOU KNOW: Tapioca pearls expand & become gelatinous when liquid is absorbed. Exposure to extreme dry heat (e.g. under the sun) will cause the liquid to evaporate & the pearls to harden. It can happen with food we usually eat, such as cooked rice, pasta & anything starchy, really!
On a serious note, don't simply feed kucing bubble tea kayy?
#DoYouKnow #FunFact #BobaArt #3DArt #CatLivesMatter"kenapa boba pearl jadi kerasStatement dari Public Health Malaysia pula..Minuman "Bubble Tea" tidak digalakkan minum kerana... TINGGI GULA. Bukan kerana jadi "batu" dalam perut.
Thats all. Moga bermanfaat~!
Sebarkann pada yang lainn this useful knowledge okayy? hehhe.
Till next time, daa~ wassalam! :)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2019/09/kenapa-boba-pearl-jadi-keras-selamat-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sehari 3 Kali Minum Bubble Tea Gumpalan Dipercayai Boba Ditemui Di Dalam Usus Lelaki Ini

Sehari 3 Kali Minum Bubble Tea Gumpalan Dipercayai Boba Ditemui Di Dalam Usus Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 517 hits
Minuman jenis bubble tea adalah sejenis minuman yang pernah tular dan amat mengiurkan Tetapi anda perlulah berhati hati dan bijak dalam mengehadkan pengambilannya Seorang lelaki yang berasal dari Vietnam telah disahkan mengalami usus tersum...
Ini Penjelasan Dr Fatimah Salim Tentang Bubble Tea Yang Viral Di Media Sosial

Ini Penjelasan Dr Fatimah Salim Tentang Bubble Tea Yang Viral Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 353 hits
Pasti korang tahu penyebaran video tentang dua remaja bercakap pasal bubble tea atau lebih dikenali sebagai boba Tealive baru baru ini di media sosial kan Ada tak ibu ibu yang marah dan melarang anak dia selepas tengok video tu I got this f...
Wanita Dakwa Boba Jadi Keras Macam Batu Lepas Seharian Dijemur Tengah Panas Dikecam Netizen

Wanita Dakwa Boba Jadi Keras Macam Batu Lepas Seharian Dijemur Tengah Panas Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 371 hits
Baru baru ini tular kemusykilan halal minuman boba ini telah diselesaikan oleh pihak Hab Halal Jabatan JAKIM Malaysia Kini tular satu video di mana seorang wanita yang mendakwa boba miliknya menjadi keras seperti batu selepas seharian berje...
Peminat Bubble Tea Ada Masalah Keyakinan Diri Kata Pakar Jepun

Peminat Bubble Tea Ada Masalah Keyakinan Diri Kata Pakar Jepun

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 342 hits
Kehadiran air minuman berasaskan bubble tea telah mencetuskan fenomena yang besar di Malaysia Satu persatu jenama muncul dengan pelbagai citarasa yang berbeza beza dan unik malah orang ramai sanggup beratur panjang demi mendapat air bubble ...
Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras

Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 237 hits
Penjelasan Sebenar Doktor Bubble Tea Mengeras BEBOLA BUBBLE KERAS SEAKAN BATU Tular satu video berdurasi 1 07 minit berkongsi mengenai air bubble tea yang dibuang semalaman menjadi keras seakan batu Niatnya nak bagi kucing minum nampaknya k...
Dalam Perut Takkan Jadi Keras Ahli Kimia Sangkal Dakwaan Wanita Boba Boleh Keras Dalam Perut

Dalam Perut Takkan Jadi Keras Ahli Kimia Sangkal Dakwaan Wanita Boba Boleh Keras Dalam Perut

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 305 hits
Tengah hangat diperkatakan di media sosial tentang isu boba yang didakwa oleh segelintir golongan ia menjadi keras seperti batu setelah semalaman berjemur di bawah pancaran matahari Video yang tular berdurasi lebih 1 minit itu telah menjadi...
Kepergok Ketua Rt Lagi Cacah Daging Pemulung Di Lampung Ngaku Makan Kucing Sebagai Pengganti Nasi

Kepergok Ketua Rt Lagi Cacah Daging Pemulung Di Lampung Ngaku Makan Kucing Sebagai Pengganti Nasi

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 203 hits
Belakangan warga Kabupaten Apung Utara Lampung sempat dibuat geger dengan pemberitaan dua orang pemulung yang berstatus kakak beradik Pasalnya kedua kakak beradik pemulung ini memilih bertahan hidup dengan cara yang tak lazim dan cenderung ...
Kerap Makan Manis Tiap Pagi Budak 5 Tahun Tahan Azab Tiga Hari Sakit Gigi

Kerap Makan Manis Tiap Pagi Budak 5 Tahun Tahan Azab Tiga Hari Sakit Gigi

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 458 hits
Menjadi kebimbangan buat ibu bapa jika anak kecil mengadu sakit Macam mana tahap kesakitan mereka apa punca mereka sakit dan pelbagai benda menjadi persoalan buat mereka Anak anak dan makanan manis berpisah tiada Pantang nampak makanan ring...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom