Kenali Apa Itu Ammonium Nitrat Yang Dipercayai Jadi Punca Letupan Kuat Di Lubnan


Malang tidak berbau, letupan yang mengejutkan seluruh dunia di Beirut, Lubnan telah mengorbankan puluhan nyawa dan ratusan mangsa cedera parah. Namun, kerajaan Lubnan mendakwa punca letupan tersebut daripada Ammonium nitrat.
Mesti ramai yang tertanya-tanya apa kaitan gas ammonium nitrat dengan letupan tersebut? Untuk pengetahuan anda, kes letupan gas ini sudah banyak berlaku di beberapa buah negara tetapi di negara Lubana ini  kejadian paling teruk setakat ini.
Jadi, mari kita teliti dan faham tentang Ammonium  Nitrat yang dikongsikan daripada laman Facebook Public Health Malaysia.
Sayu hati kami bila mendengar berita tentang letupan di Beirut, Lubnan yang telah mengorbankan sekurang-kurangnya 78 mangsa dan mencederakan ribuan yang lain.

PM Hassan Diab menyatakan ia berpunca daripada 2,700 Tan ammonium nitrate yang disimpan berdekatan dengan pelabuhan bandar tersebut. Video menunjukkan terdapat api yang marak disusuli dengan letupan seperti bom atom yang membentuk awan mushroom.
Apa itu ammonium nitrat? Ammonium nitrat atau formulanya NH₄NO₃, dihasilkan dalam bentuk butir adalah baja paling banyak digunakan dunia. Ianya juga bahan utama di dalam proses letupan untuk menggali mineral yang mana bahan ini dicampur dengan minyak dan dihidupkan dengan cas letupan.
Untuk industri ammonium nitrat menjadi satu letupan yang bahaya, ianya perlu melalui proses yang panjang dan banyak masalah perlu berlaku. Dan ini berlaku di Beirut.
Apa punca letupan itu? Ammonium nitrat tidak akan terbakar dengan sendiri. Malah, ianya lebih adalah sumber oksigen yang akan mempercepatkan proses pembakaran bahan lain. Sebab itu, ianya sangat berfungsi di dalam perlombongan di mana kawasan yang kurang oksigen, dengan adanya Ammonium nitrate akan menghasilkan oksigen untuk proses pembakaran minyak dan bahan bakar lain.
Namun di suhu yang sangat tinggi, ammonium nitrat akan terurai dan menjadi nitrogen oksida dan wap air. Dan Gas inilah yang akan menyebabkan letupan.
Jadi kalau ada api marak berdekatan dengan bahan ini, ianya boleh menyebabkan letupan seperti yang juga berlaku di Tianjin China pada tahun 2015 yang telah mengorbankan 175 orang di sebuah kilang Ammonium nitrat.
Walaupun kita tidak tahu punca sebenar di Beirut, tetapi kita dapat lihat melalui video, letupan itu berlaku setelah beberapa ketika kebakaran berlaku. Memang sukar sebenarnya Ammonium nitrat meletup disebabkan kebakaran. Kebakaran perlu berlaku dan kekal lama di tempat Ammonium nitrat disimpan.
Malah ianya tidak akan meletup dengan sendiri tanpa minyak melainkan ianya telah ada pencemaran silang akibat daripada penyimpanan stok yang tidak betul.
Ini dapat dibuktikan dengan amaran yang telah diberikan kepada pengilang 2700 Tan yang telah disimpan selama 6 tahun tanpa keselamatan yang baik.
Kesan kepada kesihatan? Letupan ammonium nitrat akan menghasilkan nitrogen dioksida, gas berwarna merah dan baunya sangat busuk. Gas ini selalunya berada di persekitaran yang tercemar dan selalu digunakan sebagai aras kualiti udara sesuatu kawasan/bandar.
Ianya dikhuatiri boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti masalah paru-paru. Keadaan ini mungkin akan ada di sana selama beberapa hari.
Keadaan di Beirut mengajar kita untuk menyimpan baja dalam keadaan yang betul. Mari kita doakan semoga Beirut kembali pulih daripada musibah yang telah melanda.
 
Sumber: Public Health Malaysia
The post Kenali Apa Itu Ammonium Nitrat Yang Dipercayai Jadi Punca Letupan Kuat Di Lubnan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/08/05/kenali-apa-itu-ammonium-nitrat-yang-dipercayai-jadi-punca-letupan-kuat-di-lubnan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ammonium Nitrat Punca Letupan Lubnan Metrotv

Ammonium Nitrat Punca Letupan Lubnan Metrotv

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 423 hits
Washington Ammonium nitrat yang didakwa menjadi punca letupan di Beirut lazimnya digunakan sebagai baja Bahan tidak berbau itu juga sudah menjadi penyebab kepada banyak kejadian letupan dalam tempoh beberapa dekad lalu Ia dikatakan menjadi ...
Letupan Beirut Letupan Ammonium Nitrat

Letupan Beirut Letupan Ammonium Nitrat

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 595 hits
Sayu hati kami bila mendengar berita tentang letupan di Beirut Lubnan yang telah mengorbankan sekurang kurangnya 78 mangsa dan mencederakan ribuan yang lain PM Hassan Diab menyatakan ia berpunca daripada 2 700 Tan ammonium nitrate yang disi...
Keadaan Tempat Kejadian Selepas Letupan Kuat Di Lubnan

Keadaan Tempat Kejadian Selepas Letupan Kuat Di Lubnan

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 372 hits
Hari ini berita menyedihkan apabila bandar Beirut di Lubnan dikejutkan dengan satu letupan yang sangat kuat sehingga memusnahkan bangunan bangunan berdekatan tempat kejadian Ini pula berdasarkan satu video yang dimuatnaik di laman Twitter m...
Soulofjohor Pray4lubnan 2 Letupan Kuat Gegar Lubnan Puluhan Maut

Soulofjohor Pray4lubnan 2 Letupan Kuat Gegar Lubnan Puluhan Maut

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 349 hits
BEIRUT Mereka yang bertanggungjawab menyebabkan dua letupan kuat sehingga menggegarkan ibu kota Beirut tidak akan terlepas dan akan menerima balasan kata Perdana Menteri Lubnan Hassan Diab Beliau turut memberi jaminan kerajaan akan membawa ...
73 Maut Dalam Letupan Di Pelabuhan Lubnan Video

73 Maut Dalam Letupan Di Pelabuhan Lubnan Video

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 410 hits
Beirut Dua letupan kuat menggegarkan Beirut pada Selasa sehingga mengakibatkan kira kira 73 orang dilaporkan terbunuh manakala lebih 2 000 cedera Dalam kejadian kira kira 6 petang letupan dipercayai berlaku di pelabuhan bukan sahaja me
Letupan Lubnan Lebih 100 Orang Maut

Letupan Lubnan Lebih 100 Orang Maut

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 514 hits
Beirut Angka korban akibat letupan di letupan di pelabuhan di sini meningkat kepada lebih 100 orang lapor Palang Merah Lubnan Menurut organisasi itu tragedi berkenaan juga menyebabkan lebih 4 000 orang cedera Bagaimanapun angka kematian dan...
Letupan Misteri Gegar Bandar Di Lubnan Orang Awam Bertempiaran Lari Selamatkan Diri

Letupan Misteri Gegar Bandar Di Lubnan Orang Awam Bertempiaran Lari Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 587 hits
Satu letupan telah mengegarkan pusat bandar Beirut Lubnan hari ini telah memusnahkan beberapa bangunan yang berada di sekitar bandar negara tersebut Walaubagaimanapun punca letupan yang berlaku di ibu negara Lubnan masih tidak jelas Menurut...
Beberapa Hospital Musnah Akibat Letupan Di Lubnan Ketika Mereka Sedang Berperang Dengan Covid 19

Beberapa Hospital Musnah Akibat Letupan Di Lubnan Ketika Mereka Sedang Berperang Dengan Covid 19

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 296 hits
Susulan daripada letupan besar di Beirut Lubnan turut terkesan adalah beberapa buah hospital di negara tersebut yang dilaporkan sedang bertarung dengan wabak pandemik Covid 19 Menurut laporan beberapa buah hospital turut musnah ketika jumla...
Letupan Di Beirut Lubnan Disifatkan Terkuat Dalam Dekad Ini Video

Letupan Di Beirut Lubnan Disifatkan Terkuat Dalam Dekad Ini Video

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 636 hits
Apa yang saya rasa adalah seperti gempa bumi menurut saksi Rania Masri dipetik dari CNN Pangsapuri ini bergegar secara melintang dan tiba tiba rasanya seperti letupan dan tingkap serta pintu terbuka Cermin pecah Begitu banyak rumah telah ro...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal