Kenali 25 Tanda Tanda Sakit Pada Diri Yang Kita Patut Ambil Peduli


Artikel yang UF dah simpan dalam draf ni sejak tahun 2013 ini sangat bagus untuk rujukan kita semua. Tak ingat ambil dimana tapi dok tagak-tagak nak publish mana dulu sebab kat draf tu ada ratusan jer yang tengah fikir bila nak keluarkan hehe.

Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah dan ketahuilah serta nilai sejauh mana kesihatan diri kita dan semoga bermanafaat buat kita dan diri sendiri



1. MATA - bertindak balas dengan keadaan hatiMata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin. Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.Keluar tahi mata : fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku.  Ini juga menunjukkan badan mengaduKeluar air Mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.Ketegangan Mata Dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.
2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong)
Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.Bersin; Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK
Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa Hari memakan RG..Batuk Dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong Dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.
4. KERONGKONG
Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan Kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
Bibir pucat: Sistem penghadaman yang lemah, Perut mengandungi angin,Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna Dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.Bibir kering Dan pecah.- Perut mengandungi banyak bahan toksin.6.MULUT DAN LIDAH  (Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)
Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.
7. TELINGA  (Berkaitan dengan buah pinggang)
Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi Dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.8. KULIT BERPELUH :

Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.9.RUAM DAN BISUL 
Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.
10. KULIT GATAL DENGAN RUAM
Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.
11. KULIT PECAH DAN BERAIR 
Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.
12. RAMBUT GUGUR 
Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan  umbuh semula dengan lebih sihat dan subur.
13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
A. SAKIT SENDIRasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan Dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.B. KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

C. KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.
Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana , ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

D. KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

E. SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman Dan duduk terlalu lama.

F. SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

G. RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

H. GATAL-GATAL JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN

A. KEPALA
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung Dan saraf otak.

B. PENING SAKIT DIBAHAGIAN DEPAN KEPALA
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental Dan banyak berfikir.

C. PENING SAKIT DIBAHAGIAN BELAKANG KEPALA
- Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
- Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA
Menandakan penyakit migrain.

E. BISUL DIKEPALA
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

F. RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH
LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah.. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.MUNTAH DARAH Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.
16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK - Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT - Proses pembuangan toksin dari  kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

KERAP KENCING : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yangAIR KENCING BERKAPUR :  Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoranberlemak.AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangantoksin sedang berlaku.AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.
19. BUANG AIR BESAR
CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dariusus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.NAJIS BERDARAHDarah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.
20. BADAN
RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan?saluran darah.Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH : Badan mengandungi asid yang berlebihan.
BADAN TERASA PANAS : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Inimenandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangantoksin.BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedangberlaku.
21. RASA TAKUT MENGEJUT  - Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH - Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT - Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
Sistem jantung yang lemah.Sistem saraf otak yang lemah.Masalah pengaliran darah.
25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL -Sistem penghadaman yang lemah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.umifuzy.com/2018/11/kenali-25-tanda-tanda-sakit-pada-diri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ciri Ciri Seorang Perfectionist Dan Kenali 8 Tanda Yang Ada Pada Diri Anda

Ciri Ciri Seorang Perfectionist Dan Kenali 8 Tanda Yang Ada Pada Diri Anda

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 1235 hits
Ciri Ciri Seorang Perfectionist dan kenali 8 tanda yang ada pada diri anda Menginjak usia ke 33 tahun ni macam perasan sangat perangai perfectionist atau mencari kesempurnaan semakin menjadi jadi dalam apa sahaja yang di buat Semakin berusi...
Inilah 5 Tanda Hidup Tidak Berkat Anda Ada Tanda Tanda Ini Muhasabah Diri Segera

Inilah 5 Tanda Hidup Tidak Berkat Anda Ada Tanda Tanda Ini Muhasabah Diri Segera

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 376 hits
Keberkatan hidup bukanlah sesuatu yang boleh dilihat dan dirasa Kita tidak mungkin dapat menilai keberkatan hidup sesuatu individu hanya dengan melihat harta kekayaan yang dimiliki Atau mungkin juga dengan melihat tahap kedhaifan yang ditem...
Merugilah Jika Anda Tak Membacanya Tanda Tanda Sakit Di Badan Sama Dengan Suatu Keajaiban Yang Wajib Anda Tahu

Merugilah Jika Anda Tak Membacanya Tanda Tanda Sakit Di Badan Sama Dengan Suatu Keajaiban Yang Wajib Anda Tahu

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 362 hits
Tanda Tanda Sakit DiBadan tanda tanda sakit di badan m mb ri b b rapa maksud t rt ntu Umumnya orang salah faham akan p rkara ini Bacalah info dibawah agar anda m mahaminya Informasi di bawah ini m rupakan info yang paling baik Tanda tanda s...
Peduli Hati Untuk Memperbaiki Diri 8617

Peduli Hati Untuk Memperbaiki Diri 8617

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 237 hits
Allah berfirman yang bermaksud Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya Assalamualaikum wr wb https plus google com photos photo 105632015522089187594 6622106500379972530 sqid 103471626542613787876 ssid 6a30f013 f436 406e b1fe d1...
Hati Hati 8 Tanda Depresi Ini Kerap Nggak Kamu Sadari Sakit Punggung Melulu Jadi Salah Satu Ciri

Hati Hati 8 Tanda Depresi Ini Kerap Nggak Kamu Sadari Sakit Punggung Melulu Jadi Salah Satu Ciri

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 202 hits
Bukan cuma insomnia naik berat badan drastis dan sakit punggung mulu bisa jadi gejala depresi lo
Doa Sakit Gigi Paling Mujarab Dari Nabi Muhammad

Doa Sakit Gigi Paling Mujarab Dari Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1755 hits
Jika membahas mengenai kesihatan ada beberapa hal yang boleh diulas seperti misalnya bagaimana cara menurunkan berat badan mengatasi demam sampai bagaimana cara untuk mencegah timbulnya jerawat Memang sebagai manusia haruslah memahami bagai...
Perut Kram Dan Sakit Saat Menstruasi Coba Redakan Dengan 5 Cara Ini

Perut Kram Dan Sakit Saat Menstruasi Coba Redakan Dengan 5 Cara Ini

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 260 hits
Nggak bisa dipungkiri kram perut menjadi salah satu masalah utama yang sering dihadapi oleh kamu yang sedang menstruasi Apalagi di hari pertama dan kedua menstruasi pasti kamu sering banget merasakan hal yang satu ini bahkan nggak jarang ka...
Baby Dah Letih Menangis Sakit Di Dalam Bayi Meninggal Dunia Kerana Tiada Sentuhan Fizikal Dan Komunikasi

Baby Dah Letih Menangis Sakit Di Dalam Bayi Meninggal Dunia Kerana Tiada Sentuhan Fizikal Dan Komunikasi

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 587 hits
Baby dah letih menangis sakit di dalam Bayi meninggal dunia kerana tiada sentuhan fizikal dan komunikasiAnak anak yang dilahirkan ibarat kain putih yang suci Ibu bapa berperanan besar dalam mencorak keperibadian anak anak Bukan setakat didi...
Pembunuh Siswa Sma Di Pagaralam Temannya Motif Sakit Hati Ibu Dibully

Pembunuh Siswa Sma Di Pagaralam Temannya Motif Sakit Hati Ibu Dibully

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 170 hits
Pelaku yang tak lain adalah temannya sendiri berinisial MS alias WW menyerahkan diri ke polisi Korban sebelumnya diduga menjadi korban begal
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan