Kena Makan Banyak Suplemen Waktu Hamil Tak Boleh Telan Itu Bukan Alasan


Bukan hanya untuk ibu hamil, tetapi wanita yang sedang merancang untuk mengandung juga perlu memberi perhatian kepada diet mereka. Harus jaga pemakanan dan carilah suplemen yang bersesuaian dengan keperluan tubuh. Tidak semestinya bergantung kepada suplemen yang ada di pasaran, tetapi anda juga boleh mendapatkan khasiat atau vitamin tertentu daripada sayuran dan buah-buahan.
Menurut Dr Zubaidi Haji Ahmad, salah satu cara untuk meningkatkan tahap kesihatan ialah dengan mengamalkan pemakanan yang sihat. Kebanyakan nutrien yang baik seperti vitamin, mineral, beberapa enzim tertentu dan sebatian lain boleh didapati dari makanan yang tidak berproses terutamanya sayur-sayuran dan buah-buahan segar.

 
Bagi wanita hamil yang ingin menambah pengambilan vitamin kerana ada masalah kesihatan atau percaya mereka tidak mendapat vitamin yang secukupnya dari makanan yang mereka ambil, boleh mengamalkan beberapa vitamin.
Selalunya doktor akan memberikan pil-pil vitamin tertentu. Pil-pil ini mengandungi vitamin yang diformulakan untuk wanita yang hamil.
Artikel Menarik: [HB Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Kematian Bayi & Ibu Boleh Alami Jantung Lemah/Rosak]
Saya juga mencadangkan pengambilan vitamin C dan vitamin E pada wanita yang hamil. Kedua-dua vitamin ini dapat meningkatkan daya tahan, membantu mempercepatan penyembuhan luka dan kerosakan tisu, menjadikan kulit bertambah sihat dan cantik, serta menguatkan dan mempercepatkan pertumbuhan tulang.

Bagi wanita hamil yang  mengalami masalah kekurangan sel-sel darah merah (anemia), vitamin C dan E membantu penyerapan zat-zat besi. Oleh itu bagi wanita yang mempunyai tahap hemoglobin yang rendah, pengambilan zat besi (iron tablet) bersama vitamin C dan vitamin E dapat meningkatkan tahap hemoglobin dengan lebih cepat.
Selain itu, vitamin C dan vitamin E dapat membantu perkembangan otak bayi sejak dari dalam rahim ibu lagi. Ia juga menguatkan pembentukan tulang, tulang rawan (cartilage), tendon dan kulit bayi.
Vitamin C dan vitamin E berfungsi sebagai sebatian antioxida yang terbaik. Mereka bertindak melindungi sel-sel tubuh dari serangan radikal bebas yang berbahaya dan menghalang proses pengoksidaan yang bahaya dalam tubuh. Sebagai antioxidant, vitamin E dan vitamin C bertindak secara sinergi atau bergandingan dalam melawan proses pengoksidaan yang sangat bahaya pada tubuh.
Gandingan keduanya juga sangat baik dalam melawan serangan radikal bebas yang banyak berlaku dalam tubuh.
Ini bermakna vitamin E juga perlu dalam meningkatkan sistem daya tahan dan mengelakkan penyakit. Oleh itu saya sangat mencadangkan pengambilan vitamin C dan vitamin E adalah satu kerana mereka gandingan antioksida yang terbaik.

Banyak kajian membuktikan proses pengoksidaan ketika hamil akan menyebabkan masalah pre eclampsia, meninngkatkan perkembangan fizikal bayi dalam rahim dan menyebabkan kebocoran selaput bayi secara pramatang. Proses pengoksidaan yang keterlaluan juga menyebabkan pelbagai masalah pada bayi yang dilahirkan secara pramatang seperti masalah paru-paru, kerosakan usus yang teruk (disebut sebagai necrotizing enterocolitis) dan banyak lagi. Ini membuktikan proses pengoksidaan yang tidak tekawal berbahaya kepada  wanita yang hamil dan bayi dalam rahim.
Ramai saintis mencadangkan pengambilan vitamin C dan vitamin E ketika hamil untuk dapat mengelakkan komplikasi ketika hamil, walaupun belum banyak kajian yang dilakukan terhadap teori ini. Oleh kerana pengambilan vitamin C dan vitamin E bukanlah sesuatu yang berbahaya ketika hamil, maka tidak salah bagi mereka yang ingin mengamalkannya. Ambil dalam dos yang betul bagi mendapat manfaat vitamin-vitamin ini dan bagi mengelakkan kemudaratannya (walaupun ia jarang berlaku).
Artikel Menarik: [Rasa Bersalah Dekat Baby, Asal Makan Je Muntah. Cukup Ke Khasiat?]
Pengambilan vitamin C yan dicadangkan oleh American Pregnancy Association adalah 200-500mg. Pengambilan vitamin C lebih dari dos ini tidak mendatangkan kemudaratan kerana ia larut dalam air. Namun pengambilan vitamin C melebihi 2000mg mungkin akan menjejaskan kehamilan dan mendatangkan kemudaratan.

 
Pengambilan vitamin E pula antara 30-50mg sehari. Setakat ini belum ada lagi kajian terperinci kemudaratan pengambilan vitamin E, kecuali jika diambil dalam dos yang besar iaitu 400mg dalam sehari.
Nasihat saya bagi wanita hamil, dalam usaha kita mendapatkan manfaat dari vitamin yang kita amalkan, saya mencadangkan agar berbincang dengan doktor yang faham tentang kepentingan pemakanan dan vitamin. Ini membantu kita mendapat manfaat dan mengelakkan kemudaratan dari ubat atau vitamin yang kita ambil.
 
 
 
 
 
 
 
The post Kena Makan Banyak Suplemen Waktu Hamil. Tak Boleh Telan, Itu Bukan Alasan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kena-makan-banyak-suplemen-waktu-hamil-tak-boleh-telan-itu-bukan-alasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Uri Melekat Tak Ada Kaitan Dengan Ibu Makan Sotong Waktu Hamil Karut

Uri Melekat Tak Ada Kaitan Dengan Ibu Makan Sotong Waktu Hamil Karut

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 575 hits
Masalah uri melekat selepas kelahiran dipanggil sebagai retained placenta Ia jarang berlaku tetapi sekiranya berlak boleh jadi secebis atau keseluruhan uri melekat Artikel Menarik Di dalam penulisannya mengatakan masalah tumpah darah yang b...
10 Perbedaan Pandangan Cowok Dan Cewek Pada Banyak Hal Ternyata Jadi Cewek Itu Memang Susah

10 Perbedaan Pandangan Cowok Dan Cewek Pada Banyak Hal Ternyata Jadi Cewek Itu Memang Susah

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 418 hits
Perbedaan kayak gini mah memang wajar tapi jangan sampai malah dijadikan masalah ya Guys
Perempuan Itu Buat Saya Rasa Muda Ceria Saya Nak Anak Perempuan Alasan Suami Nak Kahwin Lagi Tetapi

Perempuan Itu Buat Saya Rasa Muda Ceria Saya Nak Anak Perempuan Alasan Suami Nak Kahwin Lagi Tetapi

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 335 hits
Saya sudah berkahwin lebih 20 tahun dan menghampiri 30 tahun usia perkahwinan Dari mula perkahwinan segala ujian itu sudah menjadi biasa ditelan dan dilalui dengan penuh kesabaran Hidup susah serba tidak cukup itu berjaya dilalui dengan ber...
Kebaikan Makan Buah Dragon Fruit Semasa Hamil

Kebaikan Makan Buah Dragon Fruit Semasa Hamil

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 603 hits
Sudah beberapa hari saya alami kesukaran untuk makan dan berasa selesa Mual loya tidak lalu malah cerewet pula lidah ni memilih jenis makanan yang lalu ke tekak Laparrrrr Lalu saya fikir mungkin makanan yang masam seperti asam atau buah pel...
Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 455 hits
Keputihan adalah sesuatu yang normal dan biasa berlaku dalam kalangan wanita Ibu hamil biasanya akan mengalami masalah keputihan yang lebih banyak berbanyak wanita yang tidak mengandung Jika keputihan berwarna jernih tiada masalah Namun ia ...
Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Kematian Bayi Ibu Boleh Alami Jantung Lemah Rosak

Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Kematian Bayi Ibu Boleh Alami Jantung Lemah Rosak

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 284 hits
Anemia atau lebih dikenali sebagai masalah HB rendah banyak dihadapi oleh ibu ibu hamil Walau pun ia masalah yang biasa perkara ini tidak semestinya diambil mudah Dalam jangka masa panjang jantung ibu boleh jadi lemah dan rosak Pemeriksaan ...
Kepal Kepal Jadikan Bebola Nasi Carbonara Anak Tolak Nasi Boleh Makan Bertambah Awesome

Kepal Kepal Jadikan Bebola Nasi Carbonara Anak Tolak Nasi Boleh Makan Bertambah Awesome

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 607 hits
Anak tidak mahu makan nasi sememangnya buat ibu mula rasa rungsing Selain menyediakan pilihan seperti roti atau aneka pasta dan mi menyediakan menu kreatif sambil menyorokkan nasi atau sumber karbohidrat lain di dalam makanan anak patut mam...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta