Kena Kompaun Kerana Masih Ziarah Aidilfitri


Kena Kompaun Kerana Masih Ziarah Aidilfitri. Kerajaan telah mengeluarkan garis panduan kepada semua rakyat Malaysia berkaitan aktiviti-aktiviti ziarah sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri.
Kena Kompaun Kerana Masih Ziarah Aidilfitri Aktiviti ziarah adalah dibenarkan pada hari pertama Syawal sahaja dengan beberapa SOP perlu dipatuhi. Namun begitu masih ramai yang masih tidak faham atau sengaja melanggar peraturan kerana masih ada rakyat yang telah didapati bersalah kerana masih berziarah pada syawal kedua dan ketiga.
Jom kita sama-sama baca laporan berkaitan kes ini yang berlaku di Perak dan Pulau Pinang.
Kegembiraan enam sahabat menyambut Aidilfitri di sebuah rumah dekat Penaga, Kepala Batas, hari ini, membawa malang bagi mereka apabila dikenakan kompaun kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Kompaun RM1,000 itu dikeluarkan polis selepas mengadakan pemeriksaan secara mengejut jam 3.45 petang tadi dan mendapati lima wanita serta lelaki berusia lingkungan 20-an berhari raya yang jelas melanggar arahan ditetapkan.
Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, polis tidak lagi mengeluarkan amaran sebaliknya terus mengeluarkan kompaun atau melakukan tangkapan bagi mereka yang berdegil dan tidak mematuhi arahan yang ditetapkan.
Beliau berkata, sejak hari pertama umat Islam menyambut Aidilfitri hingga hari ini sebanyak 101 kompaun dikeluarkan bagi pelbagai kesalahan antaranya merentas negeri dan melakukan aktiviti ziarah ke rumah sanak saudara.
“Rentas negeri tanpa kebenaran adalah satu kesalahan dan polis giat melakukan sekatan di pintu masuk sempadan daerah ini.
“Dalam pada itu seperti sedia maklum, kerajaan hanya membenarkan aktiviti ziarah pada hari raya pertama saja itu pun perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP).
“Oleh itu, polis bertindak tegas dan tidak lagi memberi amaran seperti hari ini kita menahan enam individu termasuk tuan rumah yang melakukan serta membenarkan aktiviti ziarah,” katanya, hari ini.
Menurutnya, polis terus mengadakan rondaan dan pemantauan bagi memastikan orang awam mematuhi arahan dalam memutuskan rantaian penularan wabak COVID-19.
Noorzainy berkata, polis daerah itu membahagikan kepada 10 pasukan dalam mengadakan pemantauan dan operasi di sekitar daerah itu selari dengan Akta 342.
Sementara itu di Perak tiga pemilik rumah dikenakan kompaun kerana membenarkan aktiviti ziarah di hari kedua Aidilfitri.
Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Osman Mamat berkata dalam operasi diadakan pihaknya bersama anggota Majlis Perbandaran Taiping (MPT) petang semalam, majoriti dikompaun memberi alasan tidak tahu mengenai larangan.
“Dalam operasi itu tiga rumah di Bukit Jana, Kamunting diserbu berikutan melakukan kesalahan melanggar arahan kerana membenarkan aktiviti ziarah menziarahi di hari raya kedua semalam.
“Majoriti pemilik rumah atau masyarakat memberi alasan tidak mengetahui SOP dan larangan berkenaan dan pihak polis mengeluarkan tiga kompaun kepada pemilik rumah tersebut,” katanya dihubungi.
Dalam perkembangan lain, Osman berkata 44 notis kompaun dikeluarkan pihaknya dalam beberapa Sekatan Jalan Raya (SJR) di Taiping bermula 22 Mei sehingga jam 4 petang tadi.
Menurutnya notis kompaun itu dikeluarkan pihaknya berikutan melanggar arahan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Tambahnya majoriti yang dikompaun adalah individu menaiki sebuah kenderaan namun tidak mempunyai sebarangan hubungan kekeluargaan atau tidak tinggal serumah. -METRO-


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaviralterkini.com/kena-kompaun-kerana-masih-ziarah-aidilfitri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langgar Arahan Pkpb Ziarah Aidilfitri Enam Sahabat Dikompaun Rm1000 Setiap Seorang

Langgar Arahan Pkpb Ziarah Aidilfitri Enam Sahabat Dikompaun Rm1000 Setiap Seorang

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 395 hits
Kegembiraan enam sahabat menyambut Aidilfitri di sebuah rumah dekat Penaga di sini membawa padah apabila mereka dikompaun kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Kompaun RM1 000 setiap seorang itu dikeluarkan selepas polis ...
5 Aidilfitri Masih Beraya

5 Aidilfitri Masih Beraya

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 367 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Masuk raya kelima KK pun masih pergi kerja pakai baju raya hahahaha orang kata raya kan sebulan heheTak kisahlah orang nak kata apa kita nak raya barulah nampak beraya asyik pakai uniform pun naik jemuK...
Umat Islam Di Labuan Tidak Dibenar Ziarah Kubur Sepanjang Aidilfitri

Umat Islam Di Labuan Tidak Dibenar Ziarah Kubur Sepanjang Aidilfitri

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 469 hits
LABUAN 20 Mei Labuan mengikut langkah Selangor untuk tidak membenarkan umat Islam menziarahi tanah perkuburan sepanjang sambutan perayaan Aidilfitri sama ada sebelum atau selepas solat sunat Aidilfitri dan pada hari berikutnya Ketua Pegawai...
Sabah Larang Ziarah Rumah Saudara Kubur Ketika Aidilfitri

Sabah Larang Ziarah Rumah Saudara Kubur Ketika Aidilfitri

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 395 hits
Setiausaha kerajaan Sabah berkata sepanjang tempoh perayaan sambutan hanyalah dibenarkan dalam kalangan keluarga tinggal serumah saja yang tidak melebihi 20 orang bergantung kepada keluasan rumah KOTA KINABALU Ziarah kubur antara 8 aktiviti...
Bermalam Dikira Langgar Sop Aktiviti Ziarah Pada Aidilfitri Ismail Sabri

Bermalam Dikira Langgar Sop Aktiviti Ziarah Pada Aidilfitri Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 444 hits
Bermalam dikira melanggar Prosedur Operasi Standard yang dikeluarkan kerajaan bagi aktiviti ziarah menziarahi sempena Aidilfitri jelas Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menerusi sidang media harian mengenai Perintah
Tiada Lagi Ziarah Aidilfitri Selepas Ini

Tiada Lagi Ziarah Aidilfitri Selepas Ini

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 242 hits
KUALA LUMPUR 25 MEI Memasuki hari kedua bulan Syawal hari ini bermakna rakyat tidak boleh lagi meneruskan budaya kunjung mengunjung dan aktivit ziarah Aidilfitri selepas ini berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Bagi m...
Polis Tidak Kompromi Kompaun Ziarah Raya

Polis Tidak Kompromi Kompaun Ziarah Raya

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 246 hits
KUALA SELANGOR 26 MEI Polis Selangor tidak akan berkompromi dengan mana mana pemilik kediaman yang membenarkan rumah mereka dikunjungi tetamu bagi tujuan ziarah Hari Raya Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Datuk Fadzil Ahmat berkata pe...
Lelaki Rentas Negeri Dengan Alasan Ziarah Bapa Diabetes Kena Kompaun Rm1 000

Lelaki Rentas Negeri Dengan Alasan Ziarah Bapa Diabetes Kena Kompaun Rm1 000

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 347 hits
Tindakan seorang lelaki yang melanggar larangan rentas negeri atas alasan mahu menziarahi bapanya yang menghidap penyakit kencing manis di kampung mengundang padah apabila dikenakan kompaun sebanyak RM1 000 Ketua Polis Daerah Yan DSP Shahna...
Suasana Aidilfitri Luar Biasa Indonesia Cecah 22 000 Kes Covid 19

Suasana Aidilfitri Luar Biasa Indonesia Cecah 22 000 Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 257 hits
Suasana Aidilfitri luar biasa Indonesia cecah 22 000 kes Covid 19 Foto ReutersJAKARTA 24 Mei Indonesia mencatatkan 21 lagi kematian dalam tempoh 24 jam lalu menjadikan jumlah kematian akibat Covid 19 di negara itu meningkatkan kepada 1 372 ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis