Kementerian Sedia Tubuh Pasukan Khas Pantau Jualan Arak Pemandu Mabuk Kata Timbalan Menteri


Faiz ZainudinTimbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Ismail Muttalib berkata,
kementerian akan mengenal pasti premis khas penjualan arak di kedai runcit dalam
usaha mengurangkan kes pemandu mabuk. (Gambar Facebook)KUALA LUMPUR: Kerajaan sedia pertimbangkan penubuhan pasukan petugas untuk memantau penjualan alkohol selepas kes kemalangan maut membabitkan pemandu mabuk terus meningkat.
Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Ismail Muttalib berkata, kes membabitkan individu mabuk, termasuk kemalangan jalan raya yang menyebabkan kematian, terus meningkat sejak 2015.
“Saya yakin oleh kerana kesan pemandu mabuk pelbagai kemalangan berlaku.
“Sebagai contoh, pada 2016 terdapat 161 kes, 2019 139 kes, tetapi dari Januari hingga Jun tahun ini mencatatkan 150 kes.
“Dari 2016 hingga 2020, terdapat 771 kes pemandu mabuk, sebanyak 44 orang kehilangan nyawa kerana kemalangan melibatkan pemandu mabuk.
“Saya yakin kerajaan ini serius dan kita akan lihat apakah pandangan yang cukup baik untuk tubuhkan ‘task force’ bagi pastikan pengambilan arak ini diberikan perhatian serius,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Shaharizukirnain Abd Kadir (PAS-Setiu) yang bertanya jika kerajaan bersetuju untuk menubuhkan “special task force” dalam menangani masalah pemandu mabuk seperti digunakan dalam usaha membanteras dadah.
Ismail turut menyatakan persetujuannya dengan cadangan itu memandangkan trend kemalangan akibat pemandu mabuk meningkat sejak 2015.
Dalam perkembangan sama, Ismail berkata, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) akan mengenal pasti premis khas penjualan arak di kedai runcit dalam usaha mengurangkan kes pemandu mabuk di negara ini.
Beliau berkata, terdapat keperluan untuk melihat semula penjualan arak di kedai runcit yang lebih banyak memberi kesan negatif dalam kalangan masyarakat dan penduduk.
Katanya, KPKT sudah mengeluarkan surat arahan kepada semua pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi memaklumkan kepada kerajaan negeri supaya meningkatkan penguatkuasaan ke atas penjualan arak dan mengekang perbuatan memandu di bawah pengaruh alkohol melebihi had.
“Lesen di bawah Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Bagaimanapun, KPKT berpendangan terdapat keperluan untuk melihat semula isu penjualan arak di kedai runcit kerana ia lebih memberi kesan negatif daripada positif terhadap masyarakat dan penduduk setempat.
“KPKT sudah mengeluarkan surat pada 9 Jun 2020 bagi memaklumkan semua PBT dan kerajaan negeri supaya mengenal pasti premis khas penjualan arak demi meningkatkan penguatkuasaan bagi menangani kesan negatif minuman arak.
Beliau menjawab soalan Mohd Azis Jamman (Warisan-Sepanggar) yang bertanya apakah kementerian akan melihat semula isu penjualan arak di kedai runcit kerana ia mempunyai lebih banyak kesan negatif terhadap masyarakat.
Ketika menjawab soalan tambahan Azis tentang langkah KPKT supaya peruncit arak mematuhi peraturan, Ismail berkata, penguatkuasaan akan dipantau oleh PBT yang dipengerusikan pegawai daerah.
“Kuasa bawah kastam juga melibatkan kerajaan negeri dan peringkat daerah mempunyai jawatankuasa khas daerah dipengerusikan oleh pegawai daerah.
“Kita akui mengambil arak ini beri kesan cukup tidak baik pada masyarakat secara keseluruhannya,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/kementerian-sedia-tubuh-pasukan-khas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Pm Boleh Putuskan Tubuh Rci Tabung Haji Kata Timbalan Menteri

Hanya Pm Boleh Putuskan Tubuh Rci Tabung Haji Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 309 hits
KOTA BHARU Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi Tabung Haji adalah perkara besar dan perlu dibawa ke Kabinet dan ia hanya boleh diputuskan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ahmad Marzuk ...
Bakal Dapat Menantu Artis Popular Mira Filzah Ini Kata Kata Timbalan Menteri Datin Mastura

Bakal Dapat Menantu Artis Popular Mira Filzah Ini Kata Kata Timbalan Menteri Datin Mastura

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 651 hits
Dalam kesibukan menghadiri persidangan Dewan Rakyat selain menjalankan tugas penting sebagai Timbalan Menteri Datin Mastura Mohd Yazid sempat menjawab soalan wartawan berhubung hubungan anaknya dengan artis terkenal Mira Filzah Meskipun rin...
Timbalan Menteri Agama Kata Perlu Pertimbangkan Pula Untuk Bentang Ruu355

Timbalan Menteri Agama Kata Perlu Pertimbangkan Pula Untuk Bentang Ruu355

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 242 hits
Tak tumbuh tak melata tak sungguh orang tak kata Itu mungkin rumusan kepada sikap Pas yang sebelum ini galak menyerang Pakatan Harapan berhubung isu pindaan Rang Undang undang Mahkamah Syariah 2016 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menter...
Hukuman Penjara Mandatori 20 Tahun Lebih Berkesan Cegah Kes Pemandu Mabuk Kata Aktivis

Hukuman Penjara Mandatori 20 Tahun Lebih Berkesan Cegah Kes Pemandu Mabuk Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 278 hits
Kerajaan juga mencadangkan pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk pemandu mabuk yang disabitkan bersalah digantung lesen memandu sehingga 20 tahun PETALING JAYA Seorang aktivis sosial memuji cadangan kerajaan mengenakan hukuman lebih be...
Denda Rm100 000 Terhadap Pemandu Mabuk Dalam Draf Pindaan Ruu

Denda Rm100 000 Terhadap Pemandu Mabuk Dalam Draf Pindaan Ruu

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR Denda maksimum RM100 000 terhadap pemandu mabuk terkandung dalam draf cadangan pindaan Rang Undang undang Pengangkutan Jalan 2020 yang akan dibentangkan pada sesi Dewan Rakyat sekarang Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong menjelas...
Pemandu Mabuk Bakal Dipenjara Maksimum 20 Tahun Denda Maksimum Rm150 000

Pemandu Mabuk Bakal Dipenjara Maksimum 20 Tahun Denda Maksimum Rm150 000

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 336 hits
Kalau korang ikut sesi Sidang Dewan Rakyat yang bersambung hari ini isu berkaitan pemandu mabuk antara topik utama yang dibahaskan dan nampaknya satu jalan penyelesaian telah diperolehi Ini berkaitan dengan Pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1...
Penjara 20 Tahun Denda Rm150 000 Nanti Pemandu Mabuk

Penjara 20 Tahun Denda Rm150 000 Nanti Pemandu Mabuk

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 355 hits
Oleh Mohd Nasaruddin ParziMenteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong menjawab soalan di Dewan Rakyat hari ini NSTP ASYRAF HAMZAHKUALA LUMPUR Pemandu mabuk bakal berdepan hukuman berat penjara maksimum 20 tahun dan denda sehingga RM150 ...
Bantuan Khas Rm600 Kepada Pemandu Bas Sekolah Cara Permohonan Semakan Kelulusan

Bantuan Khas Rm600 Kepada Pemandu Bas Sekolah Cara Permohonan Semakan Kelulusan

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 1723 hits
BANTUAN KHAS RM600 KEPADA PEMANDU BAS SEKOLAH CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELULUSAN Kerajaan telah meluluskan bantuan khas RM600 seorang kepada 35 000 pemandu bas sekolah yang layak di seluruh negara Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Si...
Malaysia Satu Satunya Negara Laksana Moratorium Automatik 6 Bulan Kata Menteri Kewangan

Malaysia Satu Satunya Negara Laksana Moratorium Automatik 6 Bulan Kata Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 345 hits
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata Malaysia satu satunya negara melaksanakan moratorium secara automatik selama 6 bulan iaitu sejak April lalu dan akan berakhir September ini Dalam kalangan negara perkenalkan moratoriu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis