Kementerian Bagi 5 Sebab Tolak Tawaran Ytlc


PUTRAJAYA: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) hari ini memberi lima sebab tidak menerima tawaran daripada YTL Communications Sdn Bhd (YTLC) untuk menyambung kontrak perkhidmatan internet percuma menerusi 1BestariNet.

Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Mohd Gazali Abas, berkata sebab pertama ialah kos tersembunyi, iaitu bermula kontrak perkhidmatan 1BestariNet Fasa 2 hingga kini, YTLC tidak pernah membayar caj elektrik struktur menara telekomunikasi yang dipasang syarikat itu di sekolah dan premis kerajaan.

Katanya, anggaran caj elektrik membabitkan 2,715 tapak bagi struktur berkenaan adalah RM41.881 juta dan ia terpaksa ditanggung kerajaan.

“Laporan Ketua Audit Negara menegur berkaitan caj elektrik supaya kos ditanggung YTLC kerana menara telekomunikasi yang dipasang juga untuk tujuan komersial, selain kegunaan sekolah.

“Kedua, kerajaan berpotensi kehilangan pendapatan penyewaan komersial menara telekomunikasi di mana bagi enam bulan tawaran interim oleh YTLC, kerajaan berpotensi kehilangan penyewaan sebanyak RM195.480 juta.

“Ketiga, kelemahan dihadapi dalam pelaksanaan Projek 1BestariNet Fasa 2 akan berulang; (sebab keempat) tidak dapat meneroka teknologi terkini dan bersesuaian; dan (sebab kelima) dapatan hasil Kajian Impak dan Hala Tuju Pendidikan Digital Negara mendapati kualiti capaian internet yang dibekalkan tidak memuaskan,” katanya dalam sidang media di sini.

Semalam, YTLC menerusi kenyataan berkata, syarikat itu terkejut apabila tawaran mereka untuk memberi internet secara percuma kepada 10,000 sekolah ditolak KPM.

Dalam kenyataan itu, YTLC turut mendakwa KPM memungkiri janji untuk melaksanakan tender terbuka, sebaliknya bersetuju untuk membayar kepada tiga penyedia perkhidmatan internet walaupun ditawarkan perkhidmatan secara percuma.

Mereka juga menegaskan tindakan yang diambil berkaitan 1BestariNet adalah demi kepentingan guru, murid dan sekolah.

Dr Mohd Gazali berkata, keputusan KPM berkaitan 1BestariNet dibuat bagi membolehkan kerajaan menyediakan sistem pengajaran dan pembelajaran berkualiti dan terbaik, serta mengoptimumkan sumber kewangan negara.

Beliau berkata, KPM tidak pernah meminggirkan mana-mana syarikat telekomunikasi yang layak, termasuk YTL dalam proses tender.

Malah, katanya, YTLC masih boleh mengambil bahagian dalam proses tender untuk perkhidmatan talian internet ke sekolah bagi tempoh mulai 1 Januari 2020 dan seterusnya apabila proses tender secara terbuka dikeluarkan kelak.

“Dakwaan YTLC bahawa KPM melanggar obligasi kontrak dan tidak bertindak dengan niat baik adalah tidak berasas sama sekali dan ia tuduhan tidak adil ke atas kementerian dan kerajaan.

“Perlu ditegaskan KPM tidak melanggar kontrak dengan YTLC. Kontrak 1BestariNet sudah tamat pada 30 Jun 2019 dan bukan ditamatkan,” katanya.

Beliau berkata, bagi menyediakan perkhidmatan sepanjang enam bulan mulai 1 Julai hingga 31 Disember 2019, KPM memanggil syarikat telekomunikasi utama, termasuk YTLC untuk diberi penerangan mengenai perkhidmatan yang diperlukan, iaitu tempoh sementara sebelum tender baharu dibuka.

“Ada syarikat memberi maklum balas dan ada yang tidak. Susulan itu, KPM melantik tiga syarikat iaitu TM One, Maxis dan Celcom Axiata yang sudah mengemukakan tawaran berdasarkan liputan terbaik oleh syarikat mereka,” katanya.

Dr Mohd Gazali juga menyifatkan dakwaan YTLC tidak berasas apabila menyatakan pihaknya ada menawarkan penyelesaian lengkap perkhidmatan internet percuma dan Frog VLE bagi tempoh sementara sehingga tender baharu dibuat, namun ditolak.

“Pihak kementerian juga sudah memberi maklum balas kepada permintaan YTLC yang dipanjangkan kepada Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik dengan syarat yang diputuskan kementerian,” katanya.-BERITA HARIANSelamat datang, semuga bermenfaat, yang elok jangan ditolak, yang buruk tinggalkan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediashahalam.blogspot.com/2019/07/kementerian-bagi-5-sebab-tolak-tawaran.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SuaraBiru+%28SUARA+BIRU%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gerindra Tegaskan Tolak Tawaran Menteri Dari Presiden Jokowi

Gerindra Tegaskan Tolak Tawaran Menteri Dari Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 158 hits
Syafi i meyakini Gerindra bakal condong menjadi oposisi Sebab dalam demokrasi oposisi dibutuhkan sebagai penyeimbang
Kajian Kementerian Kerja Raya Tolak Ambil Alih Konsesi Tol

Kajian Kementerian Kerja Raya Tolak Ambil Alih Konsesi Tol

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 274 hits
Kajian Kementerian Kerja Raya tolak ambil alih konsesi tol Posted By on June 26 2019Kertas kajian mengenai lebuh raya tol di seluruh Malaysia yang disiapkan oleh Kementerian Kerja Raya tidak selari dengan tawaran Kementerian Kewangan untuk ...
Ma Tolak Gugatan Bpn Atas Bawaslu Tkn Yakin Menang Di Mk

Ma Tolak Gugatan Bpn Atas Bawaslu Tkn Yakin Menang Di Mk

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 118 hits
Dalam amar putusannya MA menilai pokok permohonan tidak relevan lagi untuk dipertimbangkan karena itu kubu Prabowo sebagai pihak yang kalah dihukum membayar biaya perkara sebesar Rp1 juta
Mk Tolak Seluruh Gugatan Prabowo Sandiaga

Mk Tolak Seluruh Gugatan Prabowo Sandiaga

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 99 hits
Majelis hakim Mahkamah Konstitusi memutuskan menolak seluruh gugatan sengketa hasil Pilpres 2019 diajukan pasangan nomor urut 02 Prabowo Subianto Sandiaga Uno Dengan demikian pasangan nomor urut 01 Joko Widodo Ma ruf Amin tetap menjadi pres...
Mk Tolak Dalil Prabowo Sandiaga Terkait Situng

Mk Tolak Dalil Prabowo Sandiaga Terkait Situng

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 159 hits
Mahkamah sepakat dengan KPU tentang Situng akan terus mengalami perubahan 15 menit Situng akan terus memperbaiki input data Hal itu tidak ada masalah
Mk Tolak Hasil Hitung Pilpres Versi Paslon 02 Pan Pastikan Tetap Dukung Prabowo

Mk Tolak Hasil Hitung Pilpres Versi Paslon 02 Pan Pastikan Tetap Dukung Prabowo

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 185 hits
MK menolak hasil penghitungan suara Pilpres 2019 versi Capres Cawapres Prabowo Subianto Sandiaga Uno Menanggapi hal itu Ketua DPP PAN Intan Fauzi mengatakan pihaknya sampai saat ini konsisten mendukung Prabowo Sandiaga
Mahkamah Agung Tolak Gugatan Pilpres Bpn Prabowo Ini Penjelasannya

Mahkamah Agung Tolak Gugatan Pilpres Bpn Prabowo Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 133 hits
Mahkamah Agung melalui Kepala Biro Hukum dan Humas MA Abdullah mengungkapkan dalam pertimbangan putusannya menyatakan gugatan Badan Pemenangan Nasional Prabowo Sandi bukanlah objek Pelanggaran Administrasi Pemilu
Kuasa Hukum Jokowi Yakin Mk Tolak Permohonan Prabowo

Kuasa Hukum Jokowi Yakin Mk Tolak Permohonan Prabowo

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 201 hits
Kuasa Hukum Jokowi Yakin MK Tolak Permohonan Prabowo Wayan berpandangan putusan sembilan hakim majelis nantinya akan bulat satu suara Dia menilai tidak akan ada disenting opinion yang diutarakan hakim majelis
Poligraf Azmin Tolak Peluang Buktikan Dirinya Difitnah

Poligraf Azmin Tolak Peluang Buktikan Dirinya Difitnah

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 216 hits
KUALA LUMPUR Keengganan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali untuk melakukan ujian poligraf berhubung video seks di luar tabii sebenarnya menolak peluang untuk beliau membuktikan menjadi mangsa fitnah Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Ad...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni