Kemenangan Di Melaka Menjadi Bukti Konsep Keluargamalaysia Memenuhi Kehendak Rakyat



Kemenangan Di Melaka Menjadi Bukti Konsep #KeluargaMalaysia Memenuhi Kehendak Rakyat
TARIKH 20 November 2021 memancarkan satu isyarat yang dinanti-nantikan oleh Barisan Nasional (BN) apabila parti itu berjaya mencatatkan kemenangan memberangsangkan dalam pilihan raya negeri Melaka apabila gabungan itu memenangi 21 daripada 28 kerusi yang dipertandingkan.
Kejayaan itu benar-benar menyerlahkan BN apabila pendekatan atau konsep Keluaraga Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob benar-benar berjaya menambat hati rakyat yang dizahirkan menerusi kemenangan itu.
Seruan agar seluruh rakyat bekerjasama, tanpa mengira kaum, agama dan budaya, dalam semangat kenegaraan bersama, jelas menyentuh hati pengundi yang mahukan kestabilan politik dan peningkatan ekonomi selepas melalui peristiwa mencabar sejak beberapa tahun lalu
“Ini adalah semangat Keluarga Malaysia di mana kita semua menuju ke destinasi yang sama iaitu membina semula Malaysia selepas melalui pandemik yang mencabar,” kata baliau di laman Facebook rasminya
Calon berbilang kaum yang diletakkan oleh BN, dari Umno, MCA dan MIC, mencontohi pendekatan keluarga ini terhadap politik.
Aspek utama Keluarga Malaysia ialah penurunan suhu politik negara dan penciptaan nilai politik yang lebih inklusif.
Pertama, Ismail Sabri dapat mengekalkan keharmonian antara Perikatan Nasional dan BN dalam kerajaan.

Konsep Keluarga Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri menjadi bukti ia mampu diterima rakyat.
Beliau juga mengambil langkah berani untuk merentasi jurang politik sejurus selepas menjadi Perdana Menteri.
Ini kemudian disusuli dengan memorandum persefahaman (MOU) antara gabungan kerajaan persekutuan dan pembangkang Pakatan Harapan, di mana kedua-dua pihak bersetuju mengenai beberapa pembaharuan politik penting, seperti perundingan bersama mengenai belanjawan negara.
Pembaharuan yang paling utama ialah meluluskan undang-undang untuk mengekang lompat parti, sesuatu yang telah menghilangkan kepercayaan orang ramai terhadap demokrasi di negara ini.
Kerajaan negeri Melaka yang baharu akan melaksanakannya tidak lama lagi, bagi memenuhi janji dalam manifesto pilihan raya selain untuk memastikan kestabilan politik di negeri itu bagi memenuhi kehendak rakyat yang mahukan kerajaan yang stabil, boleh membawa kemajuan dan bukannya sibuk dengan perbalahan politik selain kerap berlaku perubahan kepimpinan.
Antara pembaharuan dalam manifeto yang dilaungkan di Melaka dalam usaha menggalakkan kestabilan politik dan keharmonian melalui semangat Keluarga Malaysia ialah janji manifesto pilihan raya BN Melaka mengenai dana negeri yang sama rata untuk semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tanpa mengira parti.
Ini telah pun dilaksanakan di Perak (dan Johor baru-baru ini) sehingga Sultan Perak iaitu Sultan Nazrin Muizzuddin Shah memujinya sebagai budaya politik yang lebih baik dan matang. Ia akan membantu negeri dan rakyat kerana menghadirkan suasana yang kurang konfrontasi sebaliknya saling hormat menghormati.
Kemenangan itu turut mencerminkan sokongan pengundi terhadap moto pilihan rayanya iaitu “kestabilan untuk kemakmuran”.
Ia antara lain janji daripada kerajaan persekutuan untuk pembangunan termasuk 990 projek bernilai RM13.8 bilion di Melaka, di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) yang dilihat menjadi salah satu faktor dapat menarik minat rakyat ketika negara berada dalam cabaran ekonomi ketika ini.
Pada skala nasional, di bawah RMK-12, kerajaan telah memperuntukkan RM400 bilion untuk projek pembangunan (berbanding RM248.5 bilion di bawah RMK-11) dalam usaha memulihkan ekonomi negara yang terjejas akibat sekatan Covid-19.

Rakyat impikan keharmonian negara dan pemulihan ekonomi selepas diuji pelbagai kesusahan sejak dua tahun kebelakangan ini akibat pendamik Covid-19.
Janji lain termasuk pembinaan 500,000 buah rumah mampu milik.
Bajet 2022 mencerminkan usaha memupuk Keluarga Malaysia yang inklusif berdasarkan nilai kasih sayang, penyayang dan empati.
Kementerian Pendidikan akan menerima peruntukan tertinggi berjumlah RM52.6 bilion. Ini termasuk RM400 juta untuk Rancangan Makanan Tambahan bagi memastikan pelajar miskin mendapat nutrisi harian yang mencukupi.
Inisiatif bajet lain ialah membantu rakyat termasuk RM11.4 bilion diperuntukkan untuk pemerkasaan bumiputera dan JaminKerja, yang bertujuan mewujudkan 600,000 peluang pekerjaan dengan pembiayaan RM4.8 bilion.
Pada 23 Okt 2021, Perdana Menteri Ismail Sabri, menggariskan bahawa Keluarga Malaysia bukan “sekadar retorik”, tetapi disokong dengan kewangan yang kukuh, sama seperti kita membantu ahli keluarga yang kurang bernasib baik.
Justeru, tambah beliau, kumpulan B40 dan M40 yang terjejas akibat wabak Covid akan diberi tumpuan dalam bantuan kerajaan, begitu juga negeri kurang maju seperti Sabah, Kelantan, Terengganu, Kedah, Perlis dan Sarawak.
Malah, sekurang-kurangnya 50 peratus daripada keseluruhan perbelanjaan pembangunan asas di bawah RMK-12 akan diagihkan kepada enam negeri ini, manakala Bajet 2022 memperuntukkan Bantuan Keluarga Malaysia bernilai RM8.2 bilion bagi memanfaatkan 9.6 juta orang.
“Kesamarataan yang kita raikan hari ini akan mencambahkan benih yang akan tumbuh di hati setiap rakyat Malaysia.
“Ini mesti menjadi aset yang perlu kita pertahankan. Oleh itu, nilai Keluarga Malaysia akan menjadi penting untuk menentukan jatuh bangunnya tanah bertuah ini,” ujar Ismail Sabri semasa pelancaran rasmi Keluarga Malaysia pada 8 Oktober lalu.-mSTAR
Kemenangan Di Melaka Menjadi Bukti Konsep #KeluargaMalaysia Memenuhi Kehendak Rakyat
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Katak lompat masuk Bersatu, dah tu gubal undang-undang anti lompat kenapa? Kes lelaki maut dicekik, 2 beranak ditahan reman Aishah bercerai lagi? Prof Ridhuan Tee beri amaran: Takkan nak tunggu Pulau Pinang jadi Singapura kedua? [VIDEO] Penunggang motosikal terbabas lihat gadis penjual penkek [VIDEO] Nik Abduh, Khairuddin dan Zuhdi dilantik untuk elak perpecahan Bekas PM kata Melayu malas, sedangkan nelayan keluar sebelum maghrib, balik subuh – Ismail Gempar mayat bogel bangun berjalan Pas tolak MN kalau hanya ada UMNO sahaja – Hadi Seronok Penyanyi Dangdut Amelina Diam-Diam Naik Pelamin, Peminat Siap Ucap Tahniah [VIDEO] Ramai sedih lihat budak jual gam Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Maradona Dikebumikan Tanpa Jantung, Mahu Elak Dicuri Oleh Peminat

Isteri pukul suami ketika ditemu bual wartawan

The post Kemenangan Di Melaka Menjadi Bukti Konsep #KeluargaMalaysia Memenuhi Kehendak Rakyat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/27/kemenangan-di-melaka-menjadi-bukti-konsep-keluargamalaysia-memenuhi-kehendak-rakyat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Prn Melaka Bukti Rakyat Bencikan Budaya Lompat Parti

Keputusan Prn Melaka Bukti Rakyat Bencikan Budaya Lompat Parti

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 207 hits
Ketua Penerangan KEADILAN Sarawak Abun Sui Anyit menyifatkan keputusan Pilihan Raya Negeri Melaka baru baru ini telah mencerminkan kebencian rakyat terhadap budaya lompat parti Katanya Barisan Nasional yang memenangi majoriti dua pertiga da...
Poster Tular Sultan Johor Mahu Rakyat Tolak Umno Dalam Prn Melaka Palsu

Poster Tular Sultan Johor Mahu Rakyat Tolak Umno Dalam Prn Melaka Palsu

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh ABU UBAIDILLAH RAHMAN SULTAN Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sekali lagi bertitah menegaskan bahawa baginda tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan seperti yang tular dalam media sosial ketika ini Jelas baginda kenyataan yang...
Untungnya Rakyat Melaka

Untungnya Rakyat Melaka

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 91 hits
Usahkan ayam daging minyak masak telor roti pun naik harga Kerajaan paling ramai menteri dan timbalan nak sampai 70 orang nak jaga ayam dgn roti pun tak pandai Apa pun tahniah orang Melaka Ayam dan roti kat sana turun harga khabarnya sbb um...
Bukti Kalau Menjadi Orang Tua Itu Melelahkan Hewan Hewan Ini Juga Merasakannya

Bukti Kalau Menjadi Orang Tua Itu Melelahkan Hewan Hewan Ini Juga Merasakannya

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 221 hits
Coba lihat foto foto ini kamu pasti paham bagaimana perjuangan menjadi orang tua
Rakyat Melaka Kembali Terima Bn Kata Saifuddin

Rakyat Melaka Kembali Terima Bn Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 244 hits
Rakyat Melaka kembali terima BN kata SaifuddinOleh FAZLI RADZI November 20 2021Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata rakyat Melaka kembali menerima BN untuk menubuhkan kerajaan negeri Menurutnya rakyat Melaka telah pu...
Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 307 hits
Sudah jatuh tersembam lagi Rakyat memberi undi swing kepada BN walaupun isu mahkamah umno didendangkan isu RM100juta permohonan najib digemburkan Tetapi rakyat melaka tetap kembali memilih BN dengan memberi undi majoriti PH Bersekongkol den...
Rakyat Melaka Patut Berterima Kasih Dengan Kami Berempat Kata Norhizam

Rakyat Melaka Patut Berterima Kasih Dengan Kami Berempat Kata Norhizam

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 138 hits
Calon DUN Pengkalan Batu itu berkata tarik sokongan terhadap ketua menteri adalah tindakan berprinsip untuk selamatkan aset Melaka Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Pengkalan Batu Norhizam Hassan Baktee tidak menyesal sedikit pun dengan tind...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia