Kemenangan Dap Di Prk Sandakan Adalah Kemenangan Seluruh Rakyat Malaysia



Kemenangan besar Vivian Wong Shir Yee yang meraih 16,012 undi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sandakan merupakan kemenangan rakyat, kata Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) Lim Guan Eng.

Malah, katanya, kemenangan anak kepada mendiang Datuk Stephen Wong Tien Fatt itu adalah satu keputusan yang di luar jangkaan kerana buat pertama kalinya DAP menang di dua kubu kuat pembangkang iaitu Kampung Sim-Sim dan Pulau Berhala.

Menteri Kewangan Malaysia itu turut melahirkan penghargaan kepada Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Haji Apdal kerana telah bertungkus-lumus berkempen untuk memastikan kemenangan mutlak Vivian dalam PRK itu.

Beliau berkata, kemenangan calon DAP itu bukan semata-mata kemenangan bagi DAP mahu pun Pakatan Harapan (PH) dan Parti Warisan Sabah (Warisan), tetapi ia adalah kemenangan bagi Shafie sendiri.

"Walaupun peratusan keluar mengundi turun dari 70 peratus kepada 54 peratus, tetapi kita berjaya menambahkan majoriti, dan ini satu keputusan yang di luar jangkaan, bahkan kita berjaya gerakkan satu tsunami pilihan raya kecil," katanya dalam sidang media selepas pengumuman rasmi PRK Parlimen Sandakan di Pusat Penjumlahan Undi, Dewan Aktiviti SMJK Tionghua, malam Sabtu.

Lim berkata kemenangan Vivian merupakan satu hadiah kepada kerajaan PH di peringkat persekutuan dan Warisan di peringkat negeri yang genap setahun memerintah.

"Ini adalah satu kemenangan rakyat dan saya percaya Vivian akan lebih banyak kerja untuk rakyatnya di kawasan Parlimen Sandakan. Berikan beliau rehat yang secukupnya kerana selepas ini dia akan berjumpa rakyat untuk ucap terima kasih atas kemenangan yang cukup bermakna kepada kita semua," katanya.

PRK Parlimen Sandakan menyaksikan pertembungan lima penjuru membabitkan Vivian dengan calon PBS, Datuk Linda Tsen Thau Lin dan tiga calon Bebas iaitu Hamzah Abdullah, Chia Siew Yung dan Sulaiman Abdul Samat.

Vivian memperolehi undi sebanyak 16,012, manakala Linda (4,491), Hamzah (788), Chia (178) dan Sulaiman (126), sekali gus memperolehi majoriti 11,521.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.utaranews.com/2019/05/kemenangan-dap-di-prk-sandakan-adalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalah Tiga Prk Sandakan Bukti Mandat Rakyat Kata Dap

Kalah Tiga Prk Sandakan Bukti Mandat Rakyat Kata Dap

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 235 hits
Lim Kit Siang mengakui ramai mengadu banyak perkara yang dijanjikan PH tidak tercapai dalam tahun pertama menjadi kerajaan Foto oleh Firdaus LatifSANDAKAN 10 Mei Calon DAP bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Sandakan Vivian Wong Shir Yee meray...
Prk Sandakan Wan Azizah Rayu Rakyat Pilih Ph Tolak Pembangkang

Prk Sandakan Wan Azizah Rayu Rakyat Pilih Ph Tolak Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 241 hits
SANDAKAN Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meminta rakyat supaya menyokong calon DAP Vivian Wong Shir Yee dan menolak parti pembangkang Presiden Pakatan Harapan itu berkata Sandakan memerlukan transformasi dan men...
Prk Sandakan Dap Pertahan Parlimen Dengan Majoriti Besar

Prk Sandakan Dap Pertahan Parlimen Dengan Majoriti Besar

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 343 hits
SANDAKAN Calon DAP Vivian Wong Shir Yee memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Sandakan hari ini dengan majoriti lebih besar Vivian 30 anak kepada penyandang kerusi parlimen itu mendiang Datuk Stephen Wong Tien Fatt menang dengan majoriti 11...
Prk Sandakan Dap Menang Kerana Perkauman

Prk Sandakan Dap Menang Kerana Perkauman

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 548 hits
Calon DAP Vivian Wong Shir Yee menang Pilihan Raya Kecil Parlimen Sandakan dengan majoriti 11 521 selepas memperoleh 16 012 undi bagi menewaskan calon Parti Bersatu Sabah Datuk Linda Tsen Thau Lin Pertandingan lima penjuru itu turut menyaks...
Dap Veteran Foresees Years Even Decades To Build New Malaysia

Dap Veteran Foresees Years Even Decades To Build New Malaysia

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 221 hits
Building a New Malaysia is not an endeavour to be completed within 100 days or months said DAP veteran Lim Kit Siang According to him the task which he described as sacred could take years and even decades An important start in this process...
Dr Amalina Rayu Rakyat Malaysia Terus Menderma Buat Ainul Mardhiah

Dr Amalina Rayu Rakyat Malaysia Terus Menderma Buat Ainul Mardhiah

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 338 hits
SEPERTI yang kita tahu Dr Amalina Che Bakri dan pasukannya di United Kingdom sudah bersedia untuk membantu adik Ainul Mardhiah yang menghidapi penyakit kanser Germ Cell Tumor dengan membawanya untuk dirawat di sana Namun faktor kewangan ter...
Setahun Malaysia Baharu Rakyat Akan Desak Pru Semula Tok Mat

Setahun Malaysia Baharu Rakyat Akan Desak Pru Semula Tok Mat

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 302 hits
Astro Awani Mohamad berkempen bagi calon PBS sempena PRK Sandakan Astro AWANI HARITS ASYRAF SANDAKAN Genap setahun pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan UMNO dan Barisan Nasional menyifatkan tahap kualiti hidup rakyat tidak bertambah baik Ti...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci