Kembar Isharefans Kini Beralih Ke India Pulak Para Netizen Malaysia Mula Serang Isharefans Versi India




Jika diikutkan, sudah banyak lambakan aplikasi, badan organisasi, atau laman web yang tumbuh bagaikan cendawan berasaskan skim ponzi. Jadi benda ini memang tak akan pernah habis dan masa akan datang nanti muncul program baharu dengan konsep yang sama.


Sejak beberapa minggu ini, kita asyik dimomokkan dengan perkataan iSharefans yang merupakan apps yang begitu viral dan diperkatakan di seluruh media sosial. Pengguna Malaysia terutamanya. Melalui iSharefans, pengguna dikatakan mudah menjana kewangan hanya dengan melakukan tugasan-tugasan ringkas seperti like dan juga share.





Artikel ini, kita tidak pergi jauh untuk mencari kebenaran di sebalik kesenangan wang yang pengguna iSharefans ini nikmati. Namun, saya akan memberikan fakta tanpa bersikap emosi dan menghakimi mana-mana pihak. Di manakah tempat yang paling sesuai untuk mencari maklumat mengenai sesuatu syarikat atau organisasi? Sudah tentulah melalui laman web rasmi mereka.


Laman rasmi iSharefans sebenarnya dibangunkan dalam bahasa Mandarin (mungkin dari China?) dengan pautan http://www.isharefans.com/ Akan tetapi, bila buka sahaja, memanglah laman webnya rasmi, tetapi ia langsung tidak memaparkan maklumat syarikat sebaliknya hanya berkisarkan kepada program semata-mata. Pelik.




Carian Google selanjutnya membawa saya ke laman web https://aikecity.com/ yang memperlihatkan iSharefans dimiliki oleh E & M E-COMMERCE SDN. BHD. yang turut berdaftar dengan SSM. Difahamkan syarikat ini telah wujud selama 3 tahun bermakna syarikat yang memiliki isharefans merupakan syarikat yang sahih.


Tetapi, tak bermakna jika syarikatnya sahih, program itu terus serta merta jadi sahih.


Pemilik Domain isharefans


Langkah seterusnya adalah mengorek alamat IP mereka pula. Melalui laman web "who.is", anda boleh melihat bahawa isharefans.com sebenarnya baru sahaja didaftarkan pada 20/8/2020. Baru berusia 3 bulan sahaja? Sangat terlalu baru.





Tambahan lagi, nama domain ini hanya didaftarkan untuk tempoh setahun sahaja. Kebiasaannya syarikat-syarikat yang bermain dengan kewangan ini jika mendaftarkan domain, mereka akan mendaftar sehingga 2 atau 3 tahun terus.


Jika dilihat pada alamat pendaftar pula, alamat Amerika Syarikat pula yang tertera. Ini adalah sedikit mengelirukan memandangkan pada mulanya ingatkan isharefans ini dimiliki oleh syarikat tempatan. Tetapi domain ini pendaftarnya beralamat di Amerika pula?


Tetapi yang paling penting adalah tiada maklumat mengenai pemilik alamat domain ini. Mengapa begitu malu untuk berkongsi dengan orang ramai siapakah anda? Pelik.


Domain Backup


Dan yang terbaharu adalah, ada domain tambahan selain isharefans.com iaitu isharefans.net dan juga isharefans.vip. Sampai 2 sekali ya domain untuk benda yang sama. Adakah untuk dijadikan backup jika apa-apa terjadi pada domain yang asal? Mungkin.


Domain isharefans.vip tidak memaparkan maklumat mengenai pendaftar, akan tetapi isharefans.net pula menyatakan bahawa ia baru sahaja didaftarkan 14/10/2020 lalu. Sebulan yang lepas.


Sebenarnya jika diikutkan, kalau dalam realiti pun nak pilih kerja atau temuduga kerja, kita akan siasat dahulu syarikat yang bekerja, bukan terus bekerja secara membabi buta tanpa memikirkan apa-apa.


Mengaplikasikan kepada program ini, jika syarikat itu sendiri tidak mahu mendedahkan maklumat mereka kepada pihak umum, secara logiknya memang tiada integriti dan kredibiliti teruslah syarikat itu.


Antara kelemahan utama isharefans yang lain adalah:



Laman rasmi isharefans yang tidak mempunyai HTTPS.
Pelbagai laporan dan dakwaan mengenai laman web dan aplikasi yang bermasalah seperti tidak boleh dibuka.
Kesalahan mengeja yang banyak seperti tidak professional.
Bayaran pendapatan ke akaun bank adalah melalui akaun peribadi, bukannya dari syarikat.


Saya tidak mahu kata iSharefans ini scam, ataupun tidak. Jika apa-apa jadi, nak laporkan dekat siapa pun tak tahu sebab siapa yang memiliki isharefans sendiri itu pun kita tidak tahu. Memang tidak dinafikan di saat ini ramai yang memerlukan sumber kewangan. Namun anda perlu ingat, pihak seperti isharefans ini juga pun pandai mengambil kesempatan di atas kesempitan manusia lebih-lebih lagi ketika sekarang ini. Fakta dah ada, scam atau tidak, anda yang putuskan.


Ok, berbalik kepada topik utama, selepas IshareFans sememangnya sudah terkubur secara rasmi hari ini, muncul pula kembar dia yang terbaru tetapi kali ini modus operandi mereka di India pula. Sebelum ini Indonesia dan Malaysia. Taktik mereka ini berjaya dihidu oleh group -group didalam page Ishare Fans Malaysia.


Disebabkan sudah merasakan ditipu, warga-warga netizen IshareFans telah menyerang page facebook apps terbaru scammer ini yang dinamakan Likein666.






Bukan itu sahaja, mereka juga telah menyerang pengendali akaun Likein666 ini melalui whatsapp juga.







Antara komen-komen mangsa yang telah ditipu IshareFans mengenai apps Likein666 ini.








Antaramuka apps scammer terbaru Likein666 ini.













Jangan main-main ngan rangers bawang Malaysia, memang tak sempat la scammer ni kaut untung rasanyalah haha. Apa-apa pun, taktik terbaru scammer melalui teknologi apps ini sangat merbahaya kepada rakyat yang kurang celik IT. Rasanya scammer ni memang plan nak jelajah satu Asia dulu, pastu baru benua lain. Perghhhh berapa ratus billion la agaknya untung scammer ni dapat kalau dorang ni masih bebas?


Sumber : Wiser / IshareFansMalaysia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogjohanharith.com/2020/12/kembar-isharefans-kini-beralih-ke-india.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sony Kini Menawarkan Xperia 10 Ii Pada Harga Rm1299 Diskaun Rm500 Tiga Bulan Selepas Ditawarkan Di Malaysia

Sony Kini Menawarkan Xperia 10 Ii Pada Harga Rm1299 Diskaun Rm500 Tiga Bulan Selepas Ditawarkan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 229 hits
Sony Xperia 10 II merupakan salah satu telefon pintar terbaharu dari Sony untuk tahun 2020 ini Ia telah ditawarkan di Malaysia sejak bulan Ogos 2020 lepas dan kini selepas hanya tiga bulan Sony menawarkan diskaun sebanyak RM500 untuk telefo...
Year On Tiktok 2020 Baby Shima Dan Kesanakesini Antara Paling Sohor Kini Di Malaysia

Year On Tiktok 2020 Baby Shima Dan Kesanakesini Antara Paling Sohor Kini Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 301 hits
TikTok telahpun menerbitkan senarai video paling tular sepanjang 2020 Tetapi kami yakin bagi pembaca Amanz apa yang berlaku di peringkat global tidak sebaik apa yang berlaku di Malaysia Oleh itu TikTok turut mengeluarkan senarai akaun seleb...
Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 273 hits
Islam mengajar kita untuk bersyukur Sekiranya kita makan hanya sekali sehari kita kena bersyukur sebab ramai yang tak makan langsung Tetapi ramai orang Umno tak pandai bersyukur Pada bulan Mei 2018 Umno telah hilang kuasa sebab sikap bongka...
Google Chrome Versi Arm Kini Sedia Dimuat Turun Untuk Peranti Mac M1

Google Chrome Versi Arm Kini Sedia Dimuat Turun Untuk Peranti Mac M1

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 200 hits
Apple M1 adalah cip pemprosesan baharu untuk tiga produk Apple iaitu Mac Mini MacBook Air dan juga MacBook Pro 13 Cip ini dibina berasaskan ARM dan juga 5nm Cip ARM seringkali dilihat digunakan pada peranti mudah alih dan cubaan awal Micros...
Hiburan Throwback Video Iklan Syarikat Telekomunikasi Netizen Puji Nora Danish Sentiasa Awet Muda Sehingga Kini

Hiburan Throwback Video Iklan Syarikat Telekomunikasi Netizen Puji Nora Danish Sentiasa Awet Muda Sehingga Kini

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 363 hits
Pelakon yang popular dengan tagline Kita Enjoy Nora Danish baru baru ini ada memuat naik sebuah video imbas kembali ketika menjadi model untuk sebuah syarikat telekomunikasi tidak lama dahulu Menurut Nora video itu menjadi titik permulaan a...
Tertabrak Kereta Anjing Jalanan Di India Kini Hidup Dengan Kaki Palsu

Tertabrak Kereta Anjing Jalanan Di India Kini Hidup Dengan Kaki Palsu

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 202 hits
Tertabrak Kereta Anjing Jalanan di India Kini Hidup dengan Kaki Palsu Anjing Rocky kehilangan kedua kakinya setelah tertabrak kereta Kini dia mencoba beradaptasi dengan kaki palsunya setelah menjalani terapi dan pemulihan selama satu tahun ...
Jabatan Penerangan Pertahan Van Belanjawan Netizen Pulak Mengkritiknya

Jabatan Penerangan Pertahan Van Belanjawan Netizen Pulak Mengkritiknya

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 290 hits
Jabatan Penerangan Wilayah Persekutuan mempertahankan tindakannya terhadap kritikan di media sosial berhubung pengumuman awam Belanjawan 2021 Pengarah jabatan itu berkata ia membuat siaran sama tahun lepas Klip video yang menunjukkan sebuah...
The Call No 1 Di Netflix Malaysia Kini Turut Tersenarai Dalam Ranking Filem Popular Di Netflix Global

The Call No 1 Di Netflix Malaysia Kini Turut Tersenarai Dalam Ranking Filem Popular Di Netflix Global

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 320 hits
Selepas sekian lama diuarkan akhirnya filem misteri thriller lakonan Park Shin hye iaitu The Call telah pun menemui penonton global di Netflix pada 27 November baru baru ini Membawa kisah Seo yeon yang berada pada tahun 2019 tanpa sengaja b...
Arwh Nurul Huda Pelajar Malaysia Pertama Disemadikan Di Mak4m Para Auliya Mesir

Arwh Nurul Huda Pelajar Malaysia Pertama Disemadikan Di Mak4m Para Auliya Mesir

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 471 hits
loading Setiap yang berny4wa akan berakhir dengan kem4tian itulah kitaran hidup di muka bumi ini Namun yang membezakan adalah bagaimana pengakhiran itu nanti Adakah seperti yang diidam idamkan atau sebaliknya
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu