Kembali Pada Allah Jalan Terbaik Menghadapi Covid 19 10039



Sekarang Bulan Syaaban 1441 sudah. Antara cara mendekatkan diri dengan Allah ialah menghargai Bulan Syaaban sebelum kedatangan Bulan Ramadhan... Dengan cara antaranya: 

Puasa Sya'ban: Keutamaan, Manfaat, dan Niat Menjalankannya
Kamis, 26 Maret 2020 12:43
Reporter : Tantri Setyorini
Ilustrasi puasa. ©ShutterstockMerdeka.com - Allah SWT memberikan banyak kesempatan bagi umat Muslim untuk beribadah lebih. Misalnya saja dengan berpuasa. Cukup banyak puasa sunah yang bisa dikerjakan sepanjang tahun ini. Salah satunya adalah puasa Sya'ban.
Apa keutamaan puasa Sya'ban? Apa saja manfaat yang bisa didapatkan jika menjalankannya dan seperti apa bacaan niatnya? Berikut ini informasi selengkapnya.
Keutamaan Puasa Sya'ban
Bulan Sya'ban berada di antara Rajab dan Ramadan. Bulan ini sebenarnya adalah saat yang istimewa untuk beribadah sunah. Namun biasanya kaum Muslim lebih fokus untuk menjalankan sunah di kedua bulan tersebut.
Usamah bin Zaid berkata, "Ya Rasulullah SAW, aku tidak pernah melihatmu berpuasa sebanyak di bulan Sya'ban." Rasulullah SAW berkata, "Ini adalah bulan yang tidak banyak diperhatikan orang-orang antara Rajab dan Ramadhan. Ini adalah bulan saat berbagai amalan diangkat kepada Allah SWT. Aku suka amalanku diangkat saat sedang berpuasa." (HR Imam An-Nasa'i).
Seperti dinarasikan Aisyah, "Rasulullah SAW sempat puasa beberapa hari hingga kami berpikir dia akan terus melakukannya. Kemudian, Rasulullah SAW tidak puasa selama beberapa hari dan kami mengira dia tidak akan puasa lagi. Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyelesaikan puasa hingga satu bulan kecuali saat Ramadhan, dan aku tidak pernah melihatnya berpuasa sebanyak di bulan Sya'ban." (HR Abu Daud).
Manfaat Puasa Sya'banShutterstockSeperti sudah disebutkan oleh hadits di atas, Sya'ban adalah bulan di mana amalan baik diangkat kepada Allah SWT. Jadi sangat disarankan untuk menjalankan ibadah puasa pada bulan ini.
Karena berdekatan dengan Ramadan, puasa Sya'ban sekaligus sebagai 'pemanasan' sebelum menjalankan ibadah puasa Ramadan yang mencapai 30 hari. Juga sebagai pengingat jika ada utang puasa tahun sebelumnya yang belum ditunaikan menjelang Ramadan.
Aisyah mengatakan, "Kadang aku melewatkan beberapa hari selama Ramadhan, tapi tidak bisa menggantinya kecuali di bulan Sya'ban. Yahya perawi lain mengatakan, "Dia dulu harus melayani kebutuhan Rasulullah SAW." (HR Bukhari)
Niat Puasa Sya'ban
Berikut ini bacaan niat yang bisa diamalkan jika Anda bemaksud menjalankan ibadah puasa Sya'ban.
Nawaitu shauma ghadin'an ada'i sunnati Sya'bana lillahi ta'ala
Artinya:
"Aku berniat puasa sunah Sya'ban esok hari karena Allah SWT."
Demikian keutamaan, manfaat, dan bacaan niat puasa Sya'ban. Semoga informasi tersebut bermanfaat untuk Anda. [tsr]
Baca juga:Cara Membayar Fidyah Utang Puasa Ramadan yang Benar Menurut IslamNiat Puasa Rajab yang Akan Jatuh Pada 25 Februari 2020Tata Cara Puasa Daud Lengkap Beserta Manfaatnya Bagi Kesehatan
Sumber: Puasa Sya'ban: Keutamaan, Manfaat, dan Niat Menjalankannya | merdeka.com


TS kontenjempolanMarhaban Sya’ban, Siapkan Diri Menyambut Ramadhan

Beritajempolan.com– Waktu berjalan dengan begitu cepat, saat ini kita sudah menapaki hari-hari awal bulan sya’ban. Ramadhan telah tiba di hadapan, padahal seolah belum lama kita meninggalkan bulan mulia itu dengan suka cita hari raya. Maka benarlah apa yang diisyaratkan Rasulullah SAW dalam haditsnya : “ Ada dua nikmat yang kebanyakan manusia lalai daripadanya : kesehatan dan kesempatan (waktu luang) “ (HR Bukhori) . Karena itulah, mari kita segera berbenah diri sejak dini, menata hati dan langkah menyambut ramadhan, di mulai dari bulan Sya’ban ini.

Rasulullah SAW dan para sahabat sejak awal telah menjadikan bulan sya’ban sebagai bulan persiapan menyambut Ramadhan dengan memperbanyak puasa sunnah. Secara khusus disebutkan dalam hadits tentang keutamaan bulan sya’ban : Dari Usamah bin Zaid, ia bertanya pada Rasulullah SAW : “ Wahai Rasulullah, aku belum pernah melihatmu berpuasa pada sebuah bulan yang lebih banyak dari puasamu di bulan sya’ban ? “. 
Maka Rasulullah SAW menjawab : “ (Sya’ban) itu adalah bulan antara Rojab dan Ramadhan yang kebanyakan manusia melalaikannya. Sya’ban adalah bulan dimana amalan-amalan diangkat menuju sisi Tuhan Semesta Alam, karenanya aku suka ketika amal-amalku diangkat, sementara aku dalam keadaaan berpuasa “ (HR Nasa’i)
Ibaratnya kedatangan tamu mulia, maka tuan rumah yang baik tentu akan mempersiapkan sambutan yang terbaik. Kita semua kaum muslimin adalah tuan rumah yang akan mempersiapkan kedatangan Ramadhan, mulai dari bulan Sya’ban ini. Adapun serangkaian persiapan di bulan Sya’ban yang bisa kita lakukan antara lain :
Pertama : Menyediakan waktu untuk muhasabah diri.
Hendaklah setiap muslim yang akan menyambut Ramadhan mulai menghitung-hitung amal dan dosa yang telah ia lakukan selama setahun ini.
Menghitung-hitung diri saat menjelang datangnya Ramadhan menjadi sangat penting, sehingga setiap muslim akan mempunyai niat yang lebih kuat lagi dan berupaya pada Ramadhan kali ini hanyalah untuk mendapat segala rahmat serta ampunan Allah yang ada di dalamnya.
Allah SWT menegaskan di dalam surat Al- Hasyr :
“Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap jiwa melihat kepada dirinya apa yang telah ia persiapkan untuk hari esoknya, dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang kalian kerjakan. Dan janganlah kalian menjadi seperti orang-orang yang melupakan Allah, sehingga Allah melupakan diri mereka, merekalah orang-orang yang fasik.” (Al-Hasyr : 18-19)
Kedua : Memperbanyak istighfar dan taubat.
Setiap anak adam pasti pernah salah dalam kehidupannya. Iman yang selalu naik dan turun, perjalanan hidup yang banyak godaan pasti akan membuat anak adam pernah terpeleset sehingga terkotori oleh dosa, dan kotoran itu perlu dibersihkan. Maka istighfar dan taubat adalah pembersihnya.
Ketiga : Melatih diri dan anak-anak dengan ibadah Ramadhan di bulan Sya’ban.
Seperti melatih berpuasa, membaca Al-Qur’an, qiyam, sedekah. dan lain sebagainya.
Dari Aisyah ra, ia berkata : “Tidaklah saya melihat Rasulullah menyempurnakan satu bulan puasa kecuali Ramadhan, dan tidaklah saya melihat Rasulullah yang paling banyak puasanya kecuali di bulan Sya’ban.” (HR. Bukhari)
Keempat : Memperbaiki hubungan dengan saudara dan keluarga.
Allah SWT berfirman : “Bertaqwalah kepada Allah dan perbaiki hubungan diantara kalian”.
Memperbaiki kembali hubungan dalam keluarga menyambut Ramadhan akan semakin menambah keharmonisan dalam keluarga ketika menjalankan ibadah puasa, karena hati yang bersih akan semakin suci. Maka menjelang Ramadahan saatnya untuk saling meminta maaf dan memaafkan.”
Kelima : Menjalin silaturrahim dengan tetangga.
Mendekati bulan yang penuh berkah hendaklah juga mulai menjalin kembali silaturrahim dengan teman-teman dan para tetangga, sehingga ketika kita mulai menjalin hubungan dengan Allah, hubungan dengan sesama telah menjadi baik. Dengan demikian kenyamanan jiwa akan benar-benar dirasakan ketika berpuasa.
Keenam : Persiapan Keimanan dan Kejiwaan dengan Berdoa & Memperbanyak Ibadah
Perintah puasa sejatinya ditujukan kepada orang-orang beriman. Di dalam surat al-Baqoroh 183 begitu jelas keimanan kita disentuh dengan panggilan kesayangan: “ wahai orang-orang yang beriman” . Karenanya langkah awal persiapan di bulan Sya’ban ini adalah mengkondisikan keimanan kita, agar benar-benar layak dan siap untuk mengisi bulan mulia tersebut. Persiapan keimanan dan pengkondisian jiwa juga dilakukan oleh Rasulullah SAW, bahkan sejak awal bulan Rajab. Dalam riwayat dari Anas bin Malik ra disebutkan : Bahwasanya Rasulullah SAW ketika memasuki bulan Rajab berdoa : “ Ya Allah berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya’ban, serta sampaikanlah (usia) kami pada bulan Ramadhan “ (HR Ahmad). Dengan berdoa dan memperbanyak ibadah, maka kondisi keimanan kita akan terjaga hingga Ramadhan menjelang. Begitu pula secara konsentrasi, pikiran dan jiwa kita akan fokus dalam menyambut tamu mulia itu.
Ketujuh : Memperbanyak Puasa dan Membayar Hutang Puasa
Selain persiapan keimanan, kita juga bisa melakukan persiapan Ramadhan secara lebih fokus yaitu dengan memperbanyak puasa sunnah di bulan Sya’ban. Rasulullah SAW telah memberikan contoh begitu jelas pada kita –sebagaimana disebutkan dalam hadits terdahulu – betapa beliau lebih mengintensifkan puasa sunnah di bulan Sya’ban. Bagi kita ini persiapan semacam ini tentu menjadi sangat penting, khususnya banyak dari kita yang melewati satu tahun dengan penuh kesibukan hingga jarang melakukan puasa sunnah. Begitu pula secara khusus bagi kaum wanita yang masih mempunyai tanggungan hutang puasa ramadhan di tahun lalu, maka bulan Sya’ban ini waktu yang tepat untuk segera melunasinya. Diriwayatkan pula dalam Shahih Bukhori, bagaimana Aisyah binti Abu Bakar ra, istri Rasulullah SAW pun baru bisa mengganti hutang puasanya di bulan Sya’ban, karena kesibukannya dalam membantu Rasulullah SAW .
Kedelapan : Persiapan Ilmu
Bulan Ramadhan adalah bulan penuh keberkahan yang di dalamnya kita dianjurkan memperbanyak kebaikan. Banyak juga amalan-amalan lain di luar puasa yang semestinya kita lakukan di bulan Ramadhan, seperti : sedekah, memberi buka, tilawah dan tentu saja shalat tarawih. Anggapan Ramadhan sekedar bulan puasa hanya akan mengecilkan semangat kita dalam memperbanyak kebaikan di bulan mulia tersebut. Karenanya kita membutuhkan persiapan keilmuan sejak dini tentang bulan Ramadhan, agar saat bulan mulia itu menjelang, kita benar-benar tahu dan yakin tentang apa yang harus kita lakukan dalam mengisinya. Banyak kita saksikan di televisi dan media, saat Ramadhan telah beranjak setengah perjalanan masih saja banyak pertanyaan-pertanyaan mendasar seputar puasa, khususnya apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. Ini menunjukkan kekurangsiapan kita dalam menjalani ibadah puasa.
Bulan Sya’ban ini adalah waktu yang tepat kita mempersiapkan keilmuan kita untuk mengoptimalkan pahala Ramadhan. Agar kita bisa mengisinya dengan optimal, dan berusaha menjalankan puasa dengan sempurna. Rasulullah SAW telah mengingatkan tentang puasa yang sia-sia. Dari riwayat Abu Hurairah ra beliau bersabda : “ Betapa banyak orang berpuasa tapi tidak ada baginya pahala puasa kecuali lapar saja, dan betapa banyak orang sholat malam (tarawih), tapi tidak ada baginya pahala kecuali (kelelahan) begadang saja” (HR An-Nasa’i).
Akhirnya, marilah kita mengajak keluarga kita, saudara dan juga sahabat untuk bersama-sama menjadikan bulan Sya’ban ini sebagai bulan persiapan. Dari mulai persiapan keimanan hingga keilmuan, kita wujudkan satu demi satu pada hari-hari kita, pada rumah tangga dan lingkungan kita. Semoga Allah SWT memberikan kemudahan dan keberkahan. Wallahu a’lam.
Sumber: Marhaban Sya’ban, Siapkan Diri Menyambut Ramadhan | KASKUS
Thursday, March 26, 2020
COVID-19:RAKYAT MALAYSIA YANG PRIHATIN CONTOHI NEGARA CHINA BUAT KAIN RENTANG PERLI RAKYAT YANG DEGIL.
Gambar yang tular di dalam media sosial ini telah mendapat pujian para netizen yang rata-rata memuji individu yang menggantung kain rentang tersebut.
Sebelum ini tular tindakan pemerintah di China yang menaikkan kain-kain rentang yang memerli rakyat yang masih berdegil mematuhi perintah berkurung di China.
Mungkin kain rentang di Malaysia ini mendapat inspirasi daripada tindakan pemerintah di China itu.Foto-FacebookAyat yang dicetak pada kain rentang itu berbunyi:KITA ADA BEBERAPA PILIHAN?
A. Duduk di dalam RUMAHB. Duduk di dalam HOSPITALC. Duduk di dalam LOKAPD. Duduk di dalam KUBUR
Jadi buatlah pilihan anda sekarang...Dicatat oleh na'im nikmat di 2:00 PM 

Na'im Nikmat: COVID-19:RAKYAT MALAYSIA YANG PRIHATIN CONTOHI NEGARA CHINA BUAT KAIN RENTANG PERLI RAKYAT YANG DEGIL.

Agong kuarantin diri, petugas Istana Negara positif Covid-19
kerengga, KERENGGA - 11 minutes ago
PETALING JAYA: Agong dan Raja Permaisuri Agong kuarantin diri selepas 7 petugas Istana Negara dijangkiti Covid-19, kata laporan. Agensi berita Bernama, memetik datuk pengelola bijaya diraja berkata Sultan Abdullah dan Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah disahkan negatif Covid-19. Pasangan itu kuarantin diri selama 14 hari mulai semalam. Petugas berkenaan sedang dirawat di hospital dan
Khidmat penghantaran Dim Dum dan Pau dari Restoran Cina Muslim Mohd Chan
Kriss Merah, Kriss Merah - 17 minutes ago
*Restoran Mohd Chan yang sangat terkenal dengan pelbagai menu masakan Cina Muslim, kini menyediakan Khidmat Penghantaran Dim Sum dan Pau terus kepada anda !!!!* *Untuk tempahan sila hubungi 01115106008 ATAU terus melalui WhatsApp:*
Cari Dana Perangi Corona, Perbesar Pajak Orang Kaya Daripada Ngemis ke IMF
Rina Anggraeni, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 24 minutes agoMeminjam kepada International Monetary Fund (IMF) demi memerangi corona atau Covid-19, menurut ekonom seharusnya ditolak agar Indonesia tidak mendapatkan kerugian besar.
Restoran Cina Muslim Mohd Chan pun ada delivery makanan serendah RM7.00 sahaja!!!Kriss Merah, Kriss Merah - 2 hours ago
*Makanan Cina Muslim Mohd Chan * Pakej Makanan bersama penghantaran SERENDAH RM7.00, menu disediakan di bawah, menu berbeza setiap hari. Sesuai bagi pekerja di ofis/ hospital/ kawasan perumahan /perkhidmatan penting yang memerlukan makanan Dalam jumlah yang banyak. Dijamin HALAL & TOYYIBA. Menu : Sebahagian keuntungan akan disedekahkan kepada Medical Frontliners di hospital Dengan kerjasama JAWI Harga Produk RM7 ( minimum order 20 packet ) Penghantaran di seluruh Selangor & Wilayah Persekutuan (Percuma Dengan setiap order) *Untuk tempahan sila hubungi 0165413382 ATAU t...

3 Tips Jaga Kesehatan Tubuh ketika Harus Diam di Rumah
Yudi, Islampos - 3 hours ago
Tidur yang cukup sangat penting bagi tubuh. Ketika tidur, tubuh memperbaiki sel, membersihkan racun, mengkonsolidasikan ingatan dan memproses informasi. The post 3 Tips Jaga Kesehatan Tubuh ketika Harus Diam di Rumah appeared first on Islampos.
3 Kru Kapal Induk AS Positif Corona di Tengah Laut, 5.000 Awak Kapal Dikarantina
Sodikin, Islampos - 4 hours ago
Kru kapal dari 5.000 awak kapal yang melakukan kontak dengan tiga pelaut itu telah dikarantina secara protektif. The post 3 Kru Kapal Induk AS Positif Corona di Tengah Laut, 5.000 Awak Kapal Dikarantina appeared first on Islampos.
Kisah desa yang dilimpahkan air tiba-tiba kering!
KASKUS - Forum Threads - 26 minutes ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/24/10537911_202003240919300272.jpg[/img] Terdapat sebuah kisah tentang asal usul bagaimana sebuah desa menjadi tempat yang keramat, desa ini berada di daerah Madura. Kondisi geografi desa tersebut berada dekat pantai dan menjulang seperti bukit. Desa ini bernama desa Bunajih. Desa Bunajih sangat kaya dengan sumber daya air. Meski musim kemaraupun sumber mata airnya tak pernah kering. Didesa tersebut memiliki ketua adat yang sudah turun temurun diwari...
Nyabun anti bakteri
KASKUS - Forum Threads - 26 minutes ago
TS kontenjempolanDoa dan Hadits-hadits Terkait Penyakit yang Mewabah
Beritajempolan.com– Kiat-kiat dalam menghadapi apa yang kita hadapi saat ini (yaitu wabah virus corona). Juga mungkin sangat bermanfaat apabila kita tambahkan beberapa hadits-hadits yang berkaitan tentang perkara ini yang insya Allah kita bisa mengambil manfaat yang sangat besar dari hadits-hadits ini.1. Hadits dari sahabat Utsman bin ‘Affan
Yang bermanfaat dalam kondisi seperti ini diantaranya yaitu hadits yang diriwayatkan oleh Utsman bin ‘Affan Radhiyallahu ‘Anhu, beliau pernah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:
مَنْ قَالَ : بِسْمِ اللهِ الذِي لَا يَضُر مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السمَاءِ وَهُوَ السمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَراتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتى يُصْبِحَ ، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَراتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتى يُمْسِيَ
“Barangsiapa yang membaca: Bismillah, alladzi laa ya dhurru ma’asmihi syaiun fil ardhi walafissama wahuwassamiul ‘alim (Dengan menyebut nama Allah, tidak akan membahayakan dengan menyebut namaNya segala sesuatu di langit dan di bumi. Dan dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui) dibaca doa ini tiga kali, dia tidak akan ditimpa musibah yang tiba-tiba sampai dipagi hari. Dan apabila dia baca di pagi hari tiga kali, maka juga tidak akan ditimpa musibah yang tiba-tiba sampai di sore hari. (HR. Abu Dawud dan selainnya)
2. Hadits dari sahabat Abdullah bin Umar
Yang kedua yaitu hadits dari sahabat Abdullah bin Umar Radhiyallahu ‘Anhu, yaitu Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:
مَنْ فُتِحَ لَهُ مِنْكُمْ بَابُ الدعَاءِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الرحْمَةِ وَمَا سُئِلَ اللهُ شَيْئًا يَعْنِي أَحَب إِلَيْهِ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ الْعَافِيَةَ
“Barangsiapa yang dibukakan untuk dirinya pintu berdoa, maka berarti telah dibukakan untuknya pintu-pintu rahmat. Dan tidaklah Allah diminta kepadaNya sesuatu yang lebih Allah cintai dari diminta dariNya keselamatan.” (HR. Tirmidzi)
Juga Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:
إِن الدعَاءَ يَنْفَعُ مِما نَزَلَ وَمِما لَمْ يَنْزِلْ فَعَلَيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِالدعَاءِ
“Sesungguhnya doa bermanfaat untuk segala musibah yang telah turun dan segala yang belum turun. Maka -wahai hamba-hamba sekalian- hendaklah kalian memperbanyak doa.” (HR. Ahmad, Tirmidzi dihasankan oleh Al-Albani)
3. Hadits dari sahabat Bilal
Yang ketiga dari sahabat Bilal, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:
عَلَيْكُمْ بِقِيَامِ الليْلِ فَإِنهُ دَأْبُ الصالِحِينَ قَبْلَكُمْ وَإِن قِيَامَ الليْلِ قُرْبَةٌ إِلَى اللهِ وَمَنْهَاةٌ عَنِ الإِثْمِ وَتَكْفِيرٌ لِلسيئَاتِ وَمَطْرَدَةٌ لِلداءِ عَنِ الْجَسَدِ
“Hendaklah kalian memperbanyak shalat malam karena shalat malam adalah kebiasaan orang-orang shalih sebelum kalian. Dan sesungguhnya Qiyamul Lail adalah kedekatan kepada Allah, penghalang dari perbuatan dosa, penghapus kesalahan-kesalahan dan mengusir dari segala penyakit dari dari tubuh.” (HR. Tirmidzi dan selainnya).
Masih ada beberapa hadits-hadits yang lain, namun kita tutup dengan hadits ini. Yaitu dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu ‘Anhuma, beliau mengatakan:
لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللهِ صَلى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلمَ يَدَعُ هَؤُلَاءِ الدعَوَاتِ حِينَ يُمْسِي وَحِينَ يُصْبِحُ
“Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam tidak pernah meninggalkan doa-doa ini ketika pagi dan ketika sore.” Yaitu doa:
اللهُم إِني أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدنْيَا وَالْآخِرَةِ اللهُم إِني أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي دِينِي وَدُنْيَايَ وَأَهْلِي وَمَالِي اللهُم اسْتُرْ عَوْرَتِي وَآمِنْ رَوْعَاتِي اللهُم احْفَظْنِي مِنْ بَيْنِ يَدَي وَمِنْ خَلْفِي وَعَنْ يَمِينِي وَعَنْ شِمَالِي وَمِنْ فَوْقِي وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي
“Ya Allah aku memohon kepadaMu keselamatan di dunia dan di akhirat. Ya Allah aku memohon kepadaMu ampunan dan keselamatan pada agamaku, pada duniaku, keluargaku dan hartaku. Ya Allah tutupilah auratku, amankanlah rasa takutku. Ya Allah jagalah aku dari depanku, dari belakangku, dari kananku, dari kiriku dan dari atasku. Dan aku berlindung diri kepadaMu dari aku dibunuh dari bagian bawahku. (HR. Ahmad dan selainnya).
Kita memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala semoga Allah senantiasa menolong kita, menjaga kita dan mengangkat dari kita segala musibah, kesulitan dan bencana. Dan semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala menjaga kita semua sebagaimana Allah menjaga hamba-hambaNya yang shalih. (Prof. Dr. ‘Aburrazzaq bin ‘Abdil Muhsin Al-‘Abbad Al-Badr)
Sumber: kaskus.co.idDoa dan Hadits-hadits Terkait Penyakit yang Mewabah | KASKUS
Seteru dengan China Memanas, Kapal Perang AS Muncul di Selat Taiwan
Muhaimin, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour agoSeteru AS dan China sedang memanas terkait asal usul virus corona baru, COVID-19.
14 Manfaat Teh Daun Kelor untuk Kesehatan
KASKUS - Forum Threads - 29 minutes ago[color=#141414][size=2][font=Georgia, "Times New Roman", Times, serif]Secara umum teh dikenal dengan 4 jenis, yaitu teh hitam, teh hijau, teh oolong, dan teh putih. Semua jenis tersebut berasal dari tanaman yang sama yakni dari daun tanaman [/font][/size][/color][i][color=#141414][size=2][font=Georgia, "Times New Roman", Times, serif]Camellia Sinensis[/font][/size][/color][/i][color=#141414][size=2][font=Georgia, "Times New Roman", Times, serif]. Yang membedakan hanya pada prosesnya. Daun te...
Apa Saja Virus Yang Membahayakan Manusia dan Hewan?
KASKUS - Forum Threads - 29 minutes ago
[img]https://cdn-brilio-net.akamaized.net/news/2015/04/02/1273/thumbnail-8-jenis-virus-berbahaya-yang-harus-diwaspadai-manusia-150402t.jpg[/img] [quote][size=4][color=#000000][font=Arial]Virus yang Membahayakan Makhluk Hidup - Berikut adalah virus-virus yang membahayakan bagi makhluk hidup yang dapat terserang kapan saja pada organ tubuh makhluk hidup [/font][/color][b][color=#000000][font=Arial]Pada Manusia [img]https://www.economist.com/sites/default/files/20200314_FBD001.jpg[/img] [/f...
Ayah Ini Punya Cara Unik Untuk Cegah Anaknya Keluyuran Selama Belajar Di Rumah!
KASKUS - Forum Threads - 29 minutes ago
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/26/10036235_202003260951550285.jpg[/img] instagram ndorobeii Sudah hampir dua minggu semenjak beberapa gubernur di Indonesia meminta agar seluruh sekolahdi wilayahnya baik SD hingga SMA/SMAK mengganti sistim pembelajaran dengan cara belajar di rumah. Tujuannya agar penularan corona virus pada anak-anak bisa semakin berkurang. Dan juga karena di sekolah merupakan area termudah penyebaran virus ini. Selain itu, anak-anak masih bisa belajar walaup...
5 Kesalahan Fatal Millenial dalam membuka Toko atau Bisnis
KASKUS - Forum Threads - 29 minutes ago
Kaum milenial saat ini makin banyak yang tertarik membuka usaha. tetapi kebanyakan usaha yang dibuka berumur jagung alias tutup sebelum berkembang. Mari kita simak [u]5 Kesalahan Fatal Milenial dalam membuka Toko atau Bisnis[/u] [b]1. Asal Buka Tanpa Perhitungan[/b] [b][img]https://akcdn.detik.net.id/community/media/visual/2020/03/01/f84d4f2b-6389-4999-88ee-bb93013f9818_169.jpeg?w=700&q=80[/img][/b] Banyak milenial yang terlalu semangat membuka usaha, tanpa perhitungan yang matang. menjamu...
Selain Corona, Ini 4 Wabah Mematikan yang Pernah Mengegerkan Dunia!
KASKUS - Forum Threads - 29 minutes ago
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/26/10554346_202003260741070656.jpg[/img] [SIZE=3][URL=https://radarpagi.com/2019/11/15/wabah-maut-hitam-yang-dulu-musnahkan-setengah-populasi-eropa-kini-muncul-di-cina/]Sumber[/URL][/SIZE] [/CENTER] Saat ini, corona atau lebih bekennya disebut covid-19 telah ditetapkan sebagai pandemi global dan mendapat perhatian penuh dari [B]Organisasi Kesehatan Dunia[/B] ([I]WHO[/I]). Masyarakat dunia pun dibuat resah bahkan panik karena virus satu ini. C...

RUMAHKU SURGAKU, Lebih nyaman!
KASKUS - Forum Threads - 31 minutes ago[center][img]https://s.kaskus.id/images/2020/03/25/9986703_20200325020424.JPG[/img][/center] [center][b][color=#202020][size=3][font=Roboto, Arial, sans-serif][b]#mumpungdirumah[/b][/font][/size][/color] jadikan rumah surgamu[/b][/center] [left]Halo,, bagaiamana di rumah terus bosan Gan n Sis? tidak dong yah. Semoga hari-hari kalian di rumah benar-benar bermanfaat dan tidak buat kamu menjadikan rumah bagai penjara. Yah ini buat kebaikan kita semua Gan n Sis, tanpa alasan pemerintah membatas...

Israel-AS Latihan Jet Tempur F-35 di Tengah Pandemi COVID-19
Muhaimin, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 hours agoTakut virus corona, tentara kedua negara yang terlibat latihan perang tidak melakukan kontak di darat.
Patahkan Ilmu Orang Indonesia, Peneliti Harvard Tegaskan Corona Tak Kenal Cuaca
Wahyu Budi Santoso, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 hours agoTanggapan pendapat beberapa orang Indonesia dengan berjemur di matahari bisa menangkal virus corona dibantah keras ilmuwan top dunia.
COVID-19: Pengangguran dijangka meningkat, banyak syarikat terjejas
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the futureSHAH ALAM, 1 Syaaban 1441H, Khamis – Meskipun tempoh Perintah Kawalan Keselamatan (PKP) diumumkan hanya sebulan, namun rakyat negara ini disarankan untuk mempunyai simpanan sekurang-kurangnya enam bulan. Penganalisis ekonomi Putra Business School (PBS), Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, perkara itu penting kerana penularan wabak pandemik COVID-19 memberi impak kepada pertumbuhan ekonomi dalam … The post COVID-19: Pengangguran dijangka meningkat, banyak syarikat terjejas appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
393 kes tipu jual topeng muka babit kerugian RM1.1 juta
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the futureKUALA LUMPUR, 1 Syaaban 1441H, Khamis – Sebanyak 393 kes penipuan membabitkan penjualan penutup mulut dan hidung dilaporkan kepada polis di seluruh negara dalam tempoh Perintah Pergerakan Kawalan (PKP) setakat ini dengan jumlah kerugian kira-kira RM1.1 juta. Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Mazlan Mansor berkata, pihaknya memandang serius aktiviti penipuan itu dan setakat ini, 26 … The post 393 kes tipu jual topeng muka babit kerugian RM1.1 juta appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: Jurutera lindungi diri dengan beg plastik sampah
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the futureKUALA TERENGGANU, 1 Syaaban 1441H, Khamis – Demi memastikan dirinya dilindungi dari jangkitan COVID-19, seorang jurutera sanggup memakai pakaian perlindungan diri yang dibuatnya sendiri daripada beg plastik sampah, ketika mengunjungi sebuah pasar raya, di sini. Bagi melengkapkan set pakaian keselamatannya itu, Zamakhyari Khairiri, 41, turut memakai topeng muka, bercermin mata ‘goggle ski’ dan berkasut ‘but’ … The post COVID-19: Jurutera lindungi diri dengan beg plastik sampah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Veteran tak berpencen tawar diri bantu perangi COVID-19
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KANGAR, 1 Syaaban 1441H, Khamis – Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia (PVATTBM), bersedia untuk menyumbang tenaga membantu pertugas barisan hadapan, menangani penularan wabak COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Presidennya Datuk Ismail Abidin berkata, pihaknya bersedia untuk dipanggil bila-bila masa sahaja untuk kembali mencurah bakti kepada negara. “Kita mempunyai ramai ahli iaitu kira-kira … The post Veteran tak berpencen tawar diri bantu perangi COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Negara perlu pemimpin bawa rakyat ingat Pencipta
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
PERTAMA kali dalam sejarah, seorang Perdana Menteri berdoa, menadah tangan secara live….. Ya Allah, panjangkanlah umur PM untuk terus memimpin Malaysia tercinta ini… Negara sangat memerlukan pemimpin seperti ini, yang sentiasa membawa rakyat mengingati Pencipta, bukannya seperti ultra kiasu sebelum ini, memandu negara ke arah kemaksiatan. Jarang saya melihat atau mungkin pertama dalam sejarah, apabila … The post Negara perlu pemimpin bawa rakyat ingat Pencipta appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
PKP: MAINJ akan salur 13 jenis bantuan
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
JOHOR BAHRU, 1 Syaaban 1441H, Khamis – Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) akan menyalurkan 13 jenis bantuan berjumlah RM5.71 juta kepada golongan yang ditimpa musibah akibat COVID-19 sama ada secara langsung atau tidak langsung semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan. Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Johor, Tosrin Jarvanthi berkata, bantuan disalurkan itu … The post PKP: MAINJ akan salur 13 jenis bantuan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:Surat Al Fatihah (Pembukaan)Surat Al Baqarah (Sapi Betina)Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)Surat An Nisa' (Wanita)Surat Al Ma'idah (Hidangan)Surat Al An'am (Binatang Ternak)Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)Surat Al Anfal (Rampasan Perang)Surat At Taubah (Pengampunan)Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)Surat Hud (Nabi Huud A.S.)Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)Surat Ar Ra'd (Guruh)Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)Surat An Nahl (Lebah)Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)Surat Al Kahfi (Gua)Surat Maryam (Maryam)Surat Thaha (Thaahaa)Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)Surat Al Hajj (Ibadah Haji)Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)Surat An Nur (Cahaya)Surat Al Furqaan (Pembeda)Surat Asy Syu'ara' (Penyair)Surat An Naml (Semut)Surat Al Qashash (Cerita)Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)Surat Luqman (Luqman)Surat As Sajdah ((Sujud)Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)Surat Saba' (Kaum Saba')Surat Fathir (Pencipta)Surat YaasiinSurat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)Surat ShaadSurat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)Surat Asy Syuura (Musyawarah)Surat Az Zukhruf (Perhiasan)Surat Ad Dukhaan (Kabut)Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)Surat Al Fath (Kemenangan)Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)Surat QaafSurat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)Surat Ath Thuur (Bukit)Surat An Najm (Bintang)Surat Al Qamar (Bulan)Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)Surat Al Hadid (Besi)Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)Surat Al Hasyr (Pengusiran)Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)Surat Ash Shaff (Barisan)Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)Surat Ath Thalaaq (Talak)Surat At Tahrim (Mengharamkan)Surat Al Mulk (Kerajaan)Surat Al Qalam (Pena)Surat Al Haqqah (Kiamat)Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)Surat Al Jin (Jin)Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)Surat Al Insaan (Manusia)Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)Surat An Naba´ (Berita Besar)Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)Surat 'Abasa (Bermuka Masam)Surat At Takwir (Menggulung)Surat Al Infithar (Terbelah)Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)Surat Al Fajr (Fajar)Surat Al Balad (Negeri)Surat Asy Syams (Matahari)Surat Al Lail (Malam)Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)Surat At Tiin (Buah Tin)Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)Surat Al Qadr (Kemuliaan)Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)Surat Al Zalzalah (Goncangan)Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)Surat Al 'Ashr (Masa)Surat Al Humazah (Pengumpat)Surat Al Fiil (Gajah)Surat Quraisy (Suku Quraisy)Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)Surat An Nashr (Pertolongan)Surat Al Lahab (Gejolak Api)Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)Surat Al Falaq (Waktu Subuh)Surat An Naas (Manusia)... 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/03/kembali-pada-allah-jalan-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sehingga 10 Peratus Pesakit Sudah Sembuh Didapati Kembali Positif Covid 19 Kajian

Sehingga 10 Peratus Pesakit Sudah Sembuh Didapati Kembali Positif Covid 19 Kajian

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 101 hits
DOKTOR di Hospital di Wuhan China mendapati antara 3 hingga 10 peratus pesakit pesakit yang telah sembuh dari Covid 19 didapati kembali positif selepas dibenarkan keluar dari hospital Para penyelidik di seluruh dunia kini sedang mengkaji sa...
Selepas China Berjaya Perangi Covid 19 Haiwan Ini Kembali Dijual Di Pasar Buat Ramai Tak Setuju

Selepas China Berjaya Perangi Covid 19 Haiwan Ini Kembali Dijual Di Pasar Buat Ramai Tak Setuju

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 66 hits
Selepas tiga bulan penularan wabak Covid 19 disebabkan berjaya mengekang penyebaran wabak tersebut mereka meraikan kemenangan dengan membuka semula perniagan dan pasar namun apa yang kembali dijual di pasar daging di china ini buat ramai ge...
Teguran Dan Kemurkaan Allah Swt Kepada Manusia Melalui Tenteranya Covid 19

Teguran Dan Kemurkaan Allah Swt Kepada Manusia Melalui Tenteranya Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 78 hits
Setiap sesuatu yang berlaku atas dunia ini adalah dengan izin dari Allah SWT Dan setiap sesuatu yang Allah SWT izinkan pasti ada masej yang tersirat di sebalik kejadian yang tersurat Pernah tak kita fikir kenapa Allah hantar virus Covid 19 ...
Lapisan Ozon Kembali Menebal Kesan Positif Covid 19

Lapisan Ozon Kembali Menebal Kesan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 138 hits
Beberapa hari lepas harga petrol dan diesel menjadi tajuk utama perbualan di antara saya dan isteri Secara keseluruhannya kami bersetuju penurunan harga setiap minggu disebabkan oleh permintaan minyak yang menurun supply vs demand Saya turu...
Bolehkah Pesakit Covid 19 Sembuh Kembali Dijangkiti Corona

Bolehkah Pesakit Covid 19 Sembuh Kembali Dijangkiti Corona

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 43 hits
Bolehkah Pesakit COVID 19 Yang Sembuh Kembali PositifPesakit COVID 19 yang sembuh dan dibenarkan keluar hospitalDoktor di Hospital di Wuhan China mendapati antara 3 hingga 10 peratus pesakit pesakit yang telah sembuh dari Covid 19 didapati ...
Covid 19 Derita Mereka Hanya Allah Yang Tahu Dr Redza

Covid 19 Derita Mereka Hanya Allah Yang Tahu Dr Redza

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 33 hits
KUALA LUMPUR 30 MAC Setiap manusia fitrahnya memerlukan sokongan moral khususnya daripada insan terdekat atau ahli keluarga lebih lebih lagi dalam keadaan seseorang itu sedang bertarung melawan penyakit Keadaan akan menjadi begitu menyedihk...
Sakitnya Hanya Allah Yang Tahu Hanya Terlantar Atas Katil Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Pahit

Sakitnya Hanya Allah Yang Tahu Hanya Terlantar Atas Katil Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Pahit

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 31 hits
Tengku Amylia mengalami demam pada 8 Mac dan hanya disahkan positif pada 14 Mac setelah menjalani saringan apabila demamnya tidak baik dan mengetahui kontak rapatnya positif pada 12 Mac Lima hari di Unit Rawatan Rapi Hospital Sungai Buloh s...
Kenapa Diorang Masih Tak Serik China Kembali Jual Kelawar Di Pasar Selepas Berjaya Tewaskan Covid 19

Kenapa Diorang Masih Tak Serik China Kembali Jual Kelawar Di Pasar Selepas Berjaya Tewaskan Covid 19

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 53 hits
Anjing dan kucing ditangkap disumbat dalam sangkar besi Burung kelawar dan kala jengking pula dijual untuk kegunaan perubatan tradisional Arnab dan itik disembelih dan lantai dipenuhi dengan darah serta anggota badan haiwan tersebut Begitul...
Yakin Bebas Dari Covid 19 Pasar Di Wuhan Kembali Jual Kelawar Katak Dan Anjing

Yakin Bebas Dari Covid 19 Pasar Di Wuhan Kembali Jual Kelawar Katak Dan Anjing

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 67 hits
Di saat satu dunia tengah berperang melawan wabak Covid 19 apabila kes positif semakin meningkat setiap hari negara asal tercetusnya wabak ini iaitu China mengambil sikap tidak rasional Ini kerana China dilaporkan sudah tidak sabar untuk me...
Doktor Dedah Kelebihan Nanas Makan Setiap Hari

Kerajaan Ph Sepatutnya Disaman

Pak Lebai Kaki Putaq

Aip Sinki Tercabut Cuba Pelekat Kuat Flex Tape Waterproof

Corona Mampu Membuat Bumi Jadi Sunyi Dan Berkurangnya Getaran 10110

Cara Meneruskan Pembayaran Loan Kereta Musim Covic 19

Ppbm Dibubar Sementara Kp Ros

Resepi Kuih Kasturi Atau Coq Kacang



Kenali Pangkat Pangkat Dalam Polis DiRaja Malaysia PDRM

Kenali 14 Rakyat Malaysia Yang Diiktiraf Forbes 30 Under 30 Asia 2020

3 Jenis Wabak Bakteria Yang Mampu Menyerang Seluruh Tamadun Manusia

Biodata Usahawan Vivy Yusof Isteri Fadza Anuar

Mengapa Doktor Zaman Dahulu Pakai Topeng Berparuh Burung


Resepi Dalgona Milo Dan Kopi

Resepi Nona Manis

Murtabak Maggi Mini Yang Sedap Rangup Dan Mudah Disediakan Untuk Sarapan Pagi

Ujian Dari Allah Ibrah Daripada Covid 19

Kari Daging Dengan Ubi Kentang

Peniaga Kecil Makanan Perlu Ubah Kepada Online Delivery Ini Caranya