Kem Dr M Sambut Baik Cadangan Sertai Warisan Tapi Belum Putuskan



(Malaysiakini) – Kem Dr Mahathir Mohamad menyambut baik cadangan Warisan untuk meminda perlembagaan parti bagi membolehkan bekas perdana menteri itu menyertai parti berkenaan.
Bagaimanapun, senator Marzuki Yahya berkata setakat ini kumpulannya belum membuat sebarang ketetapan berhubung perkara tersebut.
Marzuki berkata ini kerana sebarang ketetapan hanya akan dibuat sebaik sahaja Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan sama ada membenarkan permohonan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin untuk membatalkan saman oleh Mahathir dan empat yang lain, berhubung tindakan pemberhentian keahlian mereka daripada parti.
Keputusan berhubung permohonan itu akan diketahui pada 7 Ogos depan.
“Kita menyambut baik cadangan yang dibuat oleh Warisan. Tetapi buat masa ini kita belum membuat sebarang keputusan lagi sama ada kita mahu menyertai Warisan atau pun tidak.
“Bagaimanapun Tun Mahathir telah mengeluarkan kenyataan bahawa selepas 7 Ogos ini kalau sekiranya mahkamah tidak memihak kepada kita kemungkinan kita akan adakan platform baru yakni kemungkinan besar parti baru atau pun kita berbincang juga dengan Warisan.
“Namun, Warisan adalah sebahagian daripada gabungan kita bersama-sama dengan Tun Mahathir di dalam gabungan bebas,” katanya kepada Malaysiakini.
Marzuki berkata demikian mengulas cadangan Warisan untuk kumpulan Bersatu yang setia kepada Mahathir menyertai parti itu.
Pengerusi tetap Warisan, Liew Vui Keong, semalam berkata Warisan sedia meminda perlembagaan parti mereka sekiranya Mahathir berminat untuk menyertai parti itu.
Menurut anggota parlimen Batu Sapi itu, pindaan tersebut perlu dilakukan kerana ketika ini keanggotaan Warisan tidak terbuka untuk orang bukan Sabah.
Katanya, peruntukan dalam perlembagaan tersebut boleh diubah jika ada keperluan.
Mengulas lanjut, Marzuki sekali lagi menegaskan bahawa semua langkah kumpulannya itu kini bergantung kepada keputusan mahkamah 7 Ogos ini.
Bersatu hilang arah tuju
“Ya (segala ketetapan parti bergantung kepada keputusan mahkamah 7 Ogos ini), sebab kalau sekarang ini seperti semua sedia maklum pemecatan Tun Mahathir, pelucutan jawatan Tun bersama yang lain adalah tidak mengikut perlembagaan parti, dan yang terbaru pula pelucutan bekas setiausaha agung juga yang pertama iaitu Datuk Shahruddin (Md Salleh) juga tidak mengikut perlembagaan parti.
“Maka hari ini Bersatu telah hilang arah hala tujunya yang sebenar dan kesemua pengasas parti yang menyatakan kebenaran semua diambil tindakan. Maka ini menampakkan Bersatu ini telah di hijack oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
“Maka sebab itu kita beranggapan bahawa perlu untuk kita ada platform baru, sama ada parti baru atau kita bersama-sama dengan Warisan,” katanya.
Mahathir sebelum ini merupakan pengerusi Bersatu – jawatan tertinggi parti itu mengikut perlembagaan – sebelum berlaku krisis dalaman yang menyaksikan keanggotaan beliau didakwa gugur dan status sebagai pengerusi dipertikaikan.
Turut berdepan masalah sama ialah lima lagi anggota parlimen, termasuk Mukhriz Mahathir, Dr Maszlee Malik, Amiruddin Hamzah dan Marzuki sendiri.
Semasa sidang Dewan Rakyat Mahathir dan penyokongnya duduk di kawasan ahli parlimen bebas.
Mereka adalah kumpulan yang menyokong idea menamakan Presiden Warisan, Mohd Shafie Apdal, sebagai calon perdana menteri dari pembangkang.
Langkah itu dianggap perlu dalam usaha pembangkang mendapat sokongan mencukupi daripada ahli parlimen bagi mengembalikan semula kerajaan kepada Pakatan Harapan (PH).
Sehingga kini, Mahathir dan ahli parlimen yang setia kepadanya belum membuat keputusan sama ada akan menyertai parti lain atau menubuhkan parti baru.
Akar umbi masih sokong
Sementara itu, mengulas sokongan terhadap parti baru yang kemungkinan bakal diwujudkan itu, Marzuki berkata akar umbi Bersatu masih bersama mereka.
“Setakat hari ini akar umbi Bersatu yang bersama-sama dari awal penubuhan masih bersama dengan kita dan mereka menyatakan sokongan penuh dan gerakan-gerakan kita yang mana penerangan yang kita dah lakukan kepada ahli cukup jelas dan mereka juga membuat keputusan untuk bersama-sama dengan kita sekiranya kita ada platform baru,” katanya.
Manakala mengulas perjalanan kempen ‘blackout’ yang sedang bergerak ketika ini, Marzuki berkata program seterusnya dijangka akan berlangsung sama ada di Perak atau di Selangor.
“Kempen black out ini adalah kempen untuk kita menyatakan ketidaksokongan kita dengan apa yang dilakukan oleh kepimpinan parti, terutama presiden parti yang mana segala yang mereka lakukan diantaranya adalah bekerjasama dengan Umno dan PAS adalah satu daripada perkara yang tidak pernah dibuat oleh parti.
“Bagaimanapun, kita belum putuskan lagi (di mana program seterusnya), kemungkinan kita akan adakan di Perak atau Selangor dan kemungkinan besar di Melaka,” tambah Marzuki.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/20/kem-dr-m-sambut-baik-cadangan-sertai-warisan-tapi-belum-putuskan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Hampir Menang Tapi Masih Belum Menang

Kita Hampir Menang Tapi Masih Belum Menang

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 290 hits
1 Ahad baru baru ni aku pergi shopping mall kat IOI City Mall dan aku agak terkejut sebab ia agak penuh dengan lautan manusia 2 Malah aku rasa macam lebih padat berbanding sebelum PKP Dia punya ramai tu sampai nak berjalan pun susah sebab l...
Kj Sambut Baik Akta Anti Lompat Parti Jika Wakil Rakyat Juga Dilarang Bertanding Selama 5 Tahun

Kj Sambut Baik Akta Anti Lompat Parti Jika Wakil Rakyat Juga Dilarang Bertanding Selama 5 Tahun

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 239 hits
Isu lompat parti oleh ahli politik menjadi satu topik yang agak hangat dibincangkan dan ia tidak boleh dibiarkan berlaku begitu sahaja Lompat parti sesuka hati ini juga dilihat seperti mengkhianati undi rakyat yang akhirnya boleh memberi ke...
Sambut Baik Keputusan Tun M Bentuk Blok Bebas Buka Ruang Kerjasama

Sambut Baik Keputusan Tun M Bentuk Blok Bebas Buka Ruang Kerjasama

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa menyambut baik keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berada di blok Bebas bersama lima lagi pengikutnya Menurutnya keputusan Dr Mahathir untuk tidak berada bersama sama ga...
Bersatu Sabah Sambut Baik Kenyataan Ismail Sabri Mahu Kerjasama Pn Terus Diperkukuh

Bersatu Sabah Sambut Baik Kenyataan Ismail Sabri Mahu Kerjasama Pn Terus Diperkukuh

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 213 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sabah menyambut baik kenyataan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa kerjasama antara kedua dua pihak dalam Perikatan Nasional tidak akan terjejas susulan kenyataan Menteri Pembangunan Luar ...
Polda Metro Belum Putuskan Pemberlakuan Kembali Ganjil Genap

Polda Metro Belum Putuskan Pemberlakuan Kembali Ganjil Genap

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 271 hits
Salah satu alasan belum diberlakukannya kebijakan ganjil genap karena dikhawatirkan akan meningkatnya jumlah pengguna angkutan umum
Amanah Perak Sambut Baik Jelajah Bersatu Blackout

Amanah Perak Sambut Baik Jelajah Bersatu Blackout

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 307 hits
Dr Muhaimin Sulam Parti Amanah Negara Negeri Perak menyambut baik hasrat menganjurkan Perhimpunan Blackout BERSATU di negeri Kedah baru baru ini dan mengalu alukan jika turut untuk mengadakannya di negeri Perak serta menurunkan Tun Dr Mahat...
Kesihan Mahathir Belum Apa Apa Dah Ditolak Warisan

Kesihan Mahathir Belum Apa Apa Dah Ditolak Warisan

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 235 hits
Cadangan agar Parti Warisan Sabah dijadikan parti peringkat nasional sekiranya Tun Mahathir Mohamad menjadi ahlinya tidak pernah dibincangkan oleh pemimpin parti itu Menurut laporan FMT seorang ahli kanan parti itu yang enggan dikenali berk...
Kem Mahathir Umum Blok Bebas Bersama Warisan

Kem Mahathir Umum Blok Bebas Bersama Warisan

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 343 hits
Enam anggota parlimen Bersatu yang setia kepada Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan bahawa mereka akan kekal bersama Warisan sebagai blok bebas Mereka juga memaklumkan bahawa tidak akan bergabung dengan Pakatan Harapan yang diketuai ol...
Tun M Tubuh Parti Baharu Atau Sertai Warisan Diketahui Selepas 7 Ogos Ini

Tun M Tubuh Parti Baharu Atau Sertai Warisan Diketahui Selepas 7 Ogos Ini

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 262 hits
Keputusan kumpulan bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menubuhkan parti baharu atau menyertai Parti Warisan Sabah hanya akan diputuskan selepas 7 Ogos ini Bekas Setiausaha Agung Bersatu Senator Datuk...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord