Keluar Atau Masuk Gua Telinga



Bahawasanya orang Melayu bersatu hati bangkit menentang Malayan Union (Kesatuan Malaya) pada tahun 1946 yang sekali gus menyelamatkan institusi raja daripada menjadi hamba British hanya separuh  cerita sahaja. Raja Melayu telah  pun setuju dan menandatangani perjanjian Malayan Union. Seorang daripada mereka telah pun menaikki kapal dan terus pulang ke England, tanah kesayangannya. Hanya jenazah beliau akan kembali untuk 'disemadikan' di negeri asalnya. Seorang puteri beliau pun akan turut 'kekal' di England dan seperti ayahnya, jenazahnya akan kembali untuk dikebumikan di negeri asalnya.

Orang Melayu telah menentang Malayan Union untuk menyelamatkan diri mereka dulu, Raja Melayu adalah 'pelakon tambahan'. Raja Melayu adalah perlu kerana orang Melayu tidak mempunyai  hero lain yang mereka boleh bersatu dibelakangnya atau yang boleh dijadikan simbol identiti Melayu. Sehingga hari ini bukan semua  orang Melayu kenal pun nama kesemua sembilan orang Raja Melayu ataupun nama penuh DYMM YDP Agong. Ramai juga orang Melayu tidak boleh mengenali wajah muka kesemua Raja Melayu yang ada. 

Pandangan yang mengatakan orang Melayu 'berpayung' dibawah naungan Raja Melayu lebih untuk mengekalkan identiti Melayu sahaja - pasca Malayan Union sampai sekarang. Dalam abad 21 pula, secara praktiknya  institusi Raja Melayu mempunyai kesan yang minimal dalam kehidupan harian orang Melayu. Baru ini anak muda Melayu dikenakan hukuman penjara kerana menyoal keperluan keseluruhan institusi raja. Hujah beliau yang lantang itu bersandarkan kepada fahaman agamanya.

Hari ini orang Melayu masih tidak mempunyai hero. 

Selain daripada identiti Raja Melayu dan sistem keRaja-an, orang Melayu telah bernaung di bawah kuasa politik dan kerajaan yang dikuasai Melayu UMNO selama 63 tahun (dan Melayu PAS di Kelantan selama 30 tahun). 

Dalam zaman yang 'perlu sangat kepada ekonomi' kuasa politik Melayu UMNO telah berjaya melahirkan identiti ekonomi yang baru untuk orang Melayu bernaung dibawahnya. Ini termasuk syarikat korporat gergasi seperti Felda, kumpulan PNB, Maybank, Petronas, Tabung Haji, MAS, Proton dan lain-lain yang memberi orang Melayu keyakinan baru untuk menentukan masa depan sendiri. 

Tanpa syarikat atau keilmuan korporat, PAS pula telah menjual agama dan ke-Araban  sebagai sumber identiti baru untuk Melayu.  Hanya dengan bermodal air liur PAS dapat mempengaruhi orang Melayu di kampong bahawa mereka tidak perlu kepada apa pun kecuali agama dan hudud cap tok guru bagi semua keperluan harian mereka.

Dengan banyak 'identiti' baru ini, maka berkuranglah keperluan orang Melayu kepada institusi raja sebagai payung identiti Melayu. Sehingga anak muda Melayu dihukum penjara kerana mengkritik keperluan institusi Raja Melayu.

Tetapi walaupun sudah ada begitu banyak 'identiti' baru ini,  orang Melayu masih tidak mempunyai 'super hero' dalam diri-diri mereka sendiri.  Identiti individu yang bebas, moden, kuat dan perkasa itu belum wujud lagi. Towering Malay atau Melayu perkasa itu masih tidak tercapai. 

Sebenarnya bukan tidak boleh tetapi Melayu tidak dibenarkan menjadi manusia yang boleh berdiri di atas kaki sendiri. Politik Melayu UMNO dan  PAS tidak mahu mereka menjadi manusia yang boleh bersaing, bebas untuk berfikir, bebas untuk bersuara dan yang boleh mencari kehidupan dengan sendiri tanpa perlu berbaris di pejabat kerajaan atau pejabat Wakil Rakyat dan tanpa perlu kepada agama, surau dan ustaz.  

Semua keperluan basic yang boleh menjadikan Melayu gagah perkasa dikawal oleh pemegang kuasa politik dan pemegang kuasa agama. Peperiksaan sekolah dimudahkan, universiti dikuotakan, projek dibumiputerakan, Felda disabsidikan, padi biBernaskan, minyak diPetronaskan, rumah didiskaunkan, agama di jabatankan, kepercayaan dienakmenkan, hidup bermasyarakat dikhalwatkan, muzik dicapkan (haram), penulis digelarkan sesat dan banyak lagi. 

Kawalan ketat ini diberi nama samaran Dasar Ekonomi Baru oleh pemimpin politik Melayu UMNO, Walaupun DEB tidak berdasarkan sebarang falsafah ekonomi atau buku teks ekonomi. Kemudian pasca kekalahan majoriti 2/3 di Parlimen,  pimpinan politik Melayu UMNO yang sudah nampak kehilangan takhta melaungkan  "ketuanan Melayu'.  Sebenarnya semua ini hanyalah versi awal  "Malu Apa BossKu". Versi 1.0. 

Hari ini pula tunggak-tunggak asas identiti Melayu ini sudah ghaib. UMNO sudah tiada.  Kuasa politik Melayu bukan lagi dominant. Felda sudah jadi debu, Tabung Haji bocor tidak boleh dipateri, Proton sudah dilelong, MAS nampak cantik pada ekornya sahaja, minyak (minyak mentah, gas asli, minyak kelapa sawit) menghadapi tekanan. Gelagat raja menjadi bahan gabrar tahap warong. Pelakon agama pula kolot dan makin tidak bertamadun.  Sebut saja 'Muslim' dan lampu merah akan berputar dan berbunyi di airport di seluruh dunia.  Dan sekarang agama telah mengimpot penyakit puak dan suku dalam pemikiran Melayu. Sunnah wal Jamaah, Syiah, Salafi, Wahabi, Tareqat semuanya membelah bahagi identiti agama Melayu seperti pizza yang dipotong jadi delapan.


Identiti suku dan puak agama dan identiti Arab dalam agama  pun tidak boleh membantu Melayu membentuk identiti keMelayuannya.  

Semua ini adalah jerat perangkap. Ketuanan Melayu, berlebihan dalam identiti, agama Melayu, tempat Melayu bernaung, tempat Melayu berpayung etc etc hanya hujah tanpa putus yang sebenarnya tidak mempunyai pangkalnya pun.  Ia hanya kekalkan Melayu dalam khayal, angan-angan dan mungkin juga angau-angau pungguk rindukan bulan.

Jom kita fast forward ke bab terakhir.  Segala cita-cita orang Melayu masih nampak jauh. Atau makin jauh. Mungkin tidak akan tercapai. Yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.

Apa penyelesiaiannya? Apa solutionnya?  
Inilah soalan cepu mas. Dan jawapannya paling mudah sekali.
Jawapannya : Buat saja apa yang orang yang sudah berjaya buat.

Jangan bezakan diri daripada manusia lain. 
Kalau Cina membuka kedai pada pukul lapan pagi, orang Melayu pun kena buka kedai pada pukul lapan pagi. Atau pada pukul tujuh pagi. Orang Melayu mesti bersaing. Tidak ada cara lain.

Jangan asingkan diri daripada realiti di persekitaran.
Kalau "dasar-dasar" yang telah dibentuk sejak 50 tahun TIDAK BERHASIL atau BERJAYA, tukarlah dasar.  Nak tunggu berapa generasi dunggu lagi?


Jangan  cuba  membuat tayar segi empat (square tyre).
Jika negara maju boleh terus maju dengan rahsia keterbukaan (bebas bersuara, beragama, sistem ekonomi bebas, sistem pasaran terbuka)  jangan pula orang Melayu mencari rahsia baru dengan mengharamkan kebebasan bersuara, haramkan kebebasan dalam agama, kekalkan sistem ekonomi tertutup atau terkawal dan sistem pasaran tertutup, terkawal, berlesen, ber AP dan sebagainya. Inilah square tayar atau tayar segi empat. Takkan ke mana pun.

Jangan jangan cuba mencipta semula roda bulat (reinvent the wheel).
Tidak perlulah guna istilah "Arab" untuk menghalalkan perbankan. Interest rate ditukar jadi profit rate. Menipu manusia saja. Guna sajalah perbankan konvensional. Tidak menipu orang. Tidak perlulah Dewan Bahasa sibuk masukkan perkataan Inggeris ke dalam bahasa Melayu. Original jadi ori. Illusion jadi Ilusi. Scientific jadi saintifik. Complex jadi komplex. Photocopy jadi fotokopi. Secondary jadi sekunder. Cakap sajalah bahasa Inggeris. Anak muda kita akan mempunyai lebih banyak peluang hidup. Bahasa Melayu tulen jadi perbualan lebih kurang 20 juta orang Melayu seluruh dunia.  250 juta warga Indonesia mempunyai 300 bahasa asli mereka. Bahasa rasmi Indonesia juga membutuhkan bahasa Belanda, dan sekarang Inggeris. Maksudnya bahasa Melayu sangat ekslusif - menjadi pertuturan kurang lebih 20 juta manusia saja. Penduduk dunia sekarang menghampiri LAPAN BILION manusia. 

Orang Melayu mesti mencampuri, bergaul dengan, menjadi sebahagian daripada sistem alam nyata atau the real world disekitar kita.  Sistem alam nyata yang berjaya atau successful yang telah proven membawa kemajuan, keselesaan dan kegembiraan kepada berbilion manusia di atas muka bumi Allah ini.  Ikut saja apa negara maju buat. 

Apa maksudnya membuat "ikut acuan kita sendiri"?
Itu semua hanya cakap kosong oleh orang yang tidak faham apa pun berkenaan apa pun.

Kalau tak pernah bakar kek dalam oven, buat karipap atau biskut habis macam mana pula boleh tahu buat acuan yang lebih baik dan terbaik daripada orang lain yang sudah pun proven keknya sedap, karipap nya first class dan biskut mereka sudah menerokai pasaran dunia?  Berlagak besar kepala saja, yang lagi besar daripada kepala gajah.

Bagi saya sesiapa yang menghalang orang Melayu daripada bersaing mereka itu adalah musuh dan penderhaka bangsa Melayu. Orang Melayu mesti belajar bersaing secara terbuka tanpa takut atau tongkat. 

Daya saing atau competition adalah realiti terbesar dalam dunia yang nyata.  Kalau orang Melayu tidak bersaing, kalaulah orang Melayu dilindungi, dihalangi, dibuaikan, dipayungi, di"naungi", di "tuankan" daripada bersaing dengan manusia lain - saya ucapkan Selamat Kembali Ke Gua Telinga untuk membuat lukisan baru atas batu.  




Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/07/keluar-atau-masuk-gua-telinga.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wow Selepas 9 Tahun Keluar Masuk Sekolah Akhirnya Lelaki Ini Dapat Lihat Pelajar Rare

Wow Selepas 9 Tahun Keluar Masuk Sekolah Akhirnya Lelaki Ini Dapat Lihat Pelajar Rare

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 451 hits
Saya terharu tengok sikap Hau Selepas 9 tahun keluar masuk sekolah akhirnya lelaki ini dapat lihat pelajar rare Redzwan berkongsi kisah mengenai Hau menerusi laman Facebook miliknya Mstar PENGALAMAN sembilan tahun sebagai penceramah seminar...
Serbuk Vape Budak Sekolah Masuk Dalam Mulut Bila Hembus Keluar Asap

Serbuk Vape Budak Sekolah Masuk Dalam Mulut Bila Hembus Keluar Asap

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 860 hits
Ini serbuk vape sebungkus 50 sen Budak budak mudah dapat Ade jgk budak yg jual Serbuk ni masuk dlm mulut bila hembus balik akan keluar asap Rajin rajin tgk beg sekolah anak dan kedai berdekatan Kalau ada jual report terus Saya personally pe...
Amal Masuk Kampung Santuni Warga Kuala Juru

Amal Masuk Kampung Santuni Warga Kuala Juru

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 238 hits
NIZAR TAJUDINBATU KAWAN Jabatan Amal Malaysia Negeri Pulau Pinang telah menganjurkan program Amal Masuk Kampung 5 0 anjuran bersama Masjid Kuala Juru di sini awal pagi kelmarin Timbalan Pengarah AMAL Pulau Pinang Muhammad Nazrul Ali berkata...
Mobil Masuk Kuburan Di Madiun Sopir Malah Mengira Pulang Ke Rumah

Mobil Masuk Kuburan Di Madiun Sopir Malah Mengira Pulang Ke Rumah

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 196 hits
Kejadian aneh dan mistis menggegerkan warga Dusun Sawahan Desa Dagangan Kecamatan Dagangan Kabupaten Madiun Mobil Daihatsu Xenia berwarna putih berpelat nomor B 1685 VKN ditemukan di dalam kuburan di Dusun Sawahan Senin pagi Sontak kejadian...
Dahnil Anzar Masuk Gerindra Haedar Ingatkan Tak Seret Muhammadiyah Ke Politik

Dahnil Anzar Masuk Gerindra Haedar Ingatkan Tak Seret Muhammadiyah Ke Politik

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 113 hits
Muhammadiyah mempersilakan kadernya berkiprah di politik praktis instansi pemerintahan dan lainnya ujar Haedar di UMY Selasa
3 189 Peserta Lolos Masuk Uns Melalui Jalur Mandiri

3 189 Peserta Lolos Masuk Uns Melalui Jalur Mandiri

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 117 hits
3 189 Peserta Lolos Masuk UNS Melalui Jalur Mandiri Rektor UNS Prof Jamal Wiwoho mengatakan SM UNS tahun 2019 merupakan jalur masuk yang terakhir untuk UNS pada Program Sarjana dan Program Vokasi
4 9 Juta Masuk Syurga Tanpa Hisab Tanpa Azab

4 9 Juta Masuk Syurga Tanpa Hisab Tanpa Azab

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 158 hits
Hushain bin Abdurrahman berkata aku pernah bersama Sa id bin Jubair lalu dia bertanya Siapa di antara kalian yang melihat bintang jatuh malam tadi Aku menjawab Aku Kemudian aku berkata Sesungguhnya aku bukan sedang solat tetapi disengat bin...
Sudah 6 Bulan Masuk Kelas Renang Dah Pandai Berenang Ke

Sudah 6 Bulan Masuk Kelas Renang Dah Pandai Berenang Ke

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 266 hits
Seminggu sekali memang aku akan teman Khair pergi kelas renang Sekarang kalau ikutkan dah 6 bulan tempoh dia belajar Dan aku hanya melihat dari jauh memerhati apa yang coach belajar Kadang kadang ada la nampak dia macam tak fokus dan banyak...
Ibu Terkejut Macam Mana Lintah Boleh Masuk Pampers Anak Berusia 4 Tahun

Ibu Terkejut Macam Mana Lintah Boleh Masuk Pampers Anak Berusia 4 Tahun

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 563 hits
Biasalah kalau musim musim sejuk dan hujan ni banyak serangga dan haiwan yang merayap keluar dari kawasan persembunyian masing masing Paling admin geli serangga macam lipas dan lintah Euw Apa apapun ibu bapa kat luar sana eloklah korang ber...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping