Kelonggaran Dalam Negeri Fasa 1 Ppn Merisaukan Komander Bersama Gkv Stf


Oleh Ilah Hafiz Aziz Orang ramai mula mengunjung kedai makan secara ‘Dine In’ dengan menggunakan sijil vaksinasi penuh melalui applikasi MySejahtera sebelum masuk ke dalam premis makanan yang berada dalam kawasan Fasa Satu Pelan Pemulihan Negara (PPN) ketika di sekitar Jalan Masjid India hari ini. 
Aktiviti ‘Dine In’ antara kelonggaran yang dibenarkan oleh kerajaan dan hari ini merupakan hari pertama ‘Dine In’ dibenarkan di negeri yang masih dalam di Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) KUALA LUMPUR: Pasukan Bertindak Khas Greater Klang Valley (GKV STF) bimbang kelonggaran diberikan kerajaan kepada individu lengkap vaksin dalam negeri Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) akan membebankan, sekiranya ramai yang enggan patuh kepada arahan dan prosedur operasi standrad ditetapkan.
Meskipun langkah itu merisaukan, namun GKV STF turut memandang pendekatan itu dilaksana berdasarkan pertimbangan di antara nyawa dan sumber kehidupan rakyat Malaysia.
Komander Bersama GKV STF, Brigedier Jeneral Dr Mohd Arshil Moideen, berkata kelonggaran dan kemudahan yang diumumkan kerajaan itu tidak seharusnya dipandang ringan oleh orang ramai, yang sepatutnya meneruskan usaha menjaga keselamatan diri.
Beliau berkata, pengumuman kerajaan itu juga berdasarkan pertimbangan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam beberapa perkara, khususnya berkaitan jumlah peratusan penduduk negara yang sudah divaksinasi.
"Mengenai pembukaan ini, sudah tentu kita risau tetapi harus diakui perkara berkaitan kehidupan juga penting, selain daripada nyawa.
"Dalam proses pemulihan negara, kita kena sedar bahawa kita bukan sekadar mahu memelihara sistem kesihatan semata-mata tetapi perkara lain juga seperti perjalanan ekonomi dan pendidikan juga sama penting.
"Jadi kita faham, setiap keputusan (dalam tempoh pandemik) dipertimbangkan di antara nyawa dan kehidupan. Disebabkan itulah kita perlu belajar untuk hidup dengan wabak ini," katanya kepada dalam sidang akhbar, di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 (PKRC) Bersepadu 2.0 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) Serdang, hari ini.
Semalam Perdana Menteri sementara, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan beberapa kemudahan termasuk aktiviti 'dine-in' atau makan di restoran dibenarkan kepada individu yang lengkap vaksin dalam negeri Fasa 1 PPN, berkuat kuasa hari ini, antara yang diputuskan dalam Sidang Khas MKN.
Muhyiddin berkata, kemudahan tambahan lain termasuk aktiviti sukan, rekreasi dan riadah tanpa sentuhan fizikal dan bukan berkumpulan serta operasi Pasar Malam dan Pasar Minggu.
Mengulas lanjut Dr Mohd Arshil berkata, orang ramai juga perlu mengambil serius nasihat Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah supaya semua pihak tidak mengambil mudah walaupun kemudahan serta kelonggaran diberikan kerajaan.
"Jangan ambil mudah, apa yang dilakukan sekarang adalah bertujuan untuk menjaga ekonomi negara dan pembukaan itu bukan kerana keadaan sudah benar-benar selamat.
"Semua orang perlu mematuhi setiap arahan dan SOP yang diarahkan kerajaan seperti sebelum ini," katanya.
Beliau berkata, pembukaan dan kelonggaran yang diberikan kerajaan hari ini adalah antara norma baharu kehidupan yang perlu diikuti semua pihak.
"Banyak negara sudah bergerak dari strategi pengurusan COVID-19 kepada endemik COVID-19, bermakna virus ini sentiasa ada dalam kehidupan kita, cobtohnya seperti denggi.
"Kebimbangan kami adalah rakyat Malaysia enggan belajar untuk hidup dengan virus ini dan selesa dengan keadaan itu, ia menjadi akan menjadi satu masalah kami yang berusaha untuk memerangi wabak ini," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/kelonggaran-dalam-negeri-fasa-1-ppn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Ppn Labuan Beralih Ke Fasa 4 Negeri Sembilan Masuk Fasa 2 Usahawira

Terkini Ppn Labuan Beralih Ke Fasa 4 Negeri Sembilan Masuk Fasa 2 Usahawira

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 256 hits
Labuan menjadi wilayah pertama yang memasuki Fasa 4 Pelan Pemulihan Negara Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mengumumkan perkara itu berkata peralihan Fasa PNN turut melibatkan Negeri Sembilan iaitu memasuki Fasa 2 SUBSCRI...
Mahu Jaga Kesihatan Mental Kerajaan Pertimbang Buka Pasar Malam Di Negeri Fasa 1 Ppn

Mahu Jaga Kesihatan Mental Kerajaan Pertimbang Buka Pasar Malam Di Negeri Fasa 1 Ppn

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 290 hits
Pada 8 Ogos lalu pihak kerajaan telah mengumumkan kelonggaran buat mereka yang berada di negeri dalam fasa dua Pelan Pemulihan Negara untuk dine in di kedai buat mereka yang lengkap mendapatkan dua dos suntikan vaksin mengikut SOP yang dite...
Senarai Negeri Fasa 1 Fasa 2 Dan Fasa 3 Terkini Ppn

Senarai Negeri Fasa 1 Fasa 2 Dan Fasa 3 Terkini Ppn

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 1038 hits
SENARAI NEGERI FASA 1 FASA 2 DAN FASA 3NEGERI FASA 1 KedahSelangorNegeri SembilanMelakaJohorWP Kuala LumpurWP Putrajayanegeri fasa 1 terkini ppn 2021 malaysiaNEGERI FASA 2 KelantanTerengganuPahangPerakPulau PinangSabahnegeri fasa 2 terkini ...
Menteri Pembukaan Sekolah Di Negeri Fasa 2 3 Ppn Ditangguh Sebulan

Menteri Pembukaan Sekolah Di Negeri Fasa 2 3 Ppn Ditangguh Sebulan

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 135 hits
Tarikh pembukaan semula sekolah bagi negeri negeri dalam Fasa Dua dan Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara ialah pada 3 Okt iaitu dilewatkan berbanding 1 Sept seperti yang diumum sebelum ini Menteri Pendidikan Dr Radzi Jidin berkata bagaimanapu...
Impak Positif Pembukaan Semula Pelancongan Negeri Fasa 2

Impak Positif Pembukaan Semula Pelancongan Negeri Fasa 2

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 304 hits
Impak positif pembukaan semula pelancongan negeri Fasa 2 dan ke atas akan mula terasa Ini kerana kerajaan telah mengumumkan bahawa negeri negeri yang berada di Fasa 2 ke atas akan diberikan kelonggaran dalam aktiviti sosial di bawah Pelan P...
Resort Lexis Mengalukan Tetamu Yang Lengkap Divaksin Ppn Fasa 2

Resort Lexis Mengalukan Tetamu Yang Lengkap Divaksin Ppn Fasa 2

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 341 hits
Resort Lexis Mengalukan Tetamu Yang Lengkap DiVaksin PPN Fasa 2 di hotel hotel dan resort di Port Dickson sempena pengumuman terbaru dari Kerajaan Persekutuan tentang kelonggaran SOP untuk rakyat Malaysia yang lengkap divaksin untuk merenta...
Melancong Dalam Negeri Fasa Dua Dibenarkan Mulai Selasa

Melancong Dalam Negeri Fasa Dua Dibenarkan Mulai Selasa

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 251 hits
Aktiviti pelancongan dalam negeri bagi negeri fasa dua Pelan Pemulihan Negara dan seterusnya dibenarkan membabitkan aktiviti di homestay dan hotel bermula Selasa ini Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pengusaha homestay dan ho...
Rentas Daerah Dan Makan Di Restoren Dibolehkan Untuk Negeri Fasa 2

Rentas Daerah Dan Makan Di Restoren Dibolehkan Untuk Negeri Fasa 2

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 572 hits
Assalamualaikum Hi Semua credit image UnsplasedBaru petang tadi PM kita telah membuat pengumuman tentang kemudahan kemudahan yang akan diberikan pada individu yang telah lengkap vaksinasi Petang tadi masa dalam kereta singgah pasaraya untuk...
Kelonggaran Ppn Bukan Maksud Negara Dah Selamat

Kelonggaran Ppn Bukan Maksud Negara Dah Selamat

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 332 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Lengkap 2 dos vaksin berjaya turunkan kadar kematian akibat COVID 19 BANGI Meskipun tiada lagi lockdown namun kes harian jangkitan COVID 19 masih sekitar 20 0000 dan hakikatnya rakyat perlu bertabah kerana kemungkina...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events