Keling Dan Tambi Pun Boleh Jadi Isu


Ramasamy gesa DBP betulkan definisi 'tambi'Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy mengecam Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kerana memasukkan perkataan "keling" dalam definisi "tambi".

Ramasamy menggesa DBP memohon maaf dan membetulkan perkara itu.

Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu, iaitu Kamus Dewan versi dalam talian yang dikendalikan oleh DBP, perkataan 'tambi' didefinisikan sebagai "panggilan untuk orang keling yang lebih muda drpd kita".

Perkataan 'tambi' dalam bahasa Tamil bermaksud "adik lelaki" tetapi digunakan oleh orang Malaysia untuk merujuk kepada mana-mana lelaki India yang lebih muda daripada mereka.

Definisi kamus bahasa Melayu menggunakan istilah "orang keling" dan bukan "orang India". Masyarakat India menganggap istilah "keling" sebagai menunjukkan rasa tidak hormat.

"DBP bersifat rasis apabila mengaitkan perkataan 'tambi' yang biasa digunakan masyarakat Tamil dengan perkataan 'keling' yang menghina," kata Ramasamy kepada Malaysiakini.

"Tambi adalah kata ramah atau kasih sayang yang digunakan untuk merujuk kepada orang yang lebih muda. Begitu juga, kata 'anna' (kakak) boleh digunakan untuk menunjukkan orang yang lebih tua atau sebagai istilah hormat.

"Namun, DBP harus maklum bahawa 'keling' atau 'kelinga' tidak memiliki tempat dalam kosa kata Tamil.

"Ia adalah kata yang menghina dan menyinggung perasaan serta mengaibkan dan menjatuhkan anggota masyarakat India. Tidak ada perkataan seperti itu dalam perbendaharaan kata bahasa Tamil," tambahnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perai dan pesara akademik itu, yang mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia selama 24 tahun, mengatakan bahawa tidak wajar untuk DBP menghubungkan kedua-dua perkataan itu.

"Di Malaysia, kumpulan ini disebut orang India, berdasarkan asal usulnya, atau orang Tamil, kerana majoriti masyarakat India terdiri dari kumpulan bahasa atau budaya ini.

"Saya menasihati DBP untuk membuang istilah penghinaan dan perkauman dengan meminta maaf kepada orang India. Perkauman dan ketaksuban tidak baik untuk negara ini," kata Ramasamy.

Senator MIC S Vell Paari juga membincangkan definisi tersebut dan mempersoalkan berapa lama ia telah berlaku.

"Pertama, 'tambi' adalah perkataan Tamil, bukan perkataan India. Kedua-duanya tidak boleh ditukar ganti.

"Tambi adalah istilah yang sopan dan penuh kasih sayang, sama seperti saya memanggil orang Melayu yang lebih muda sebagai adik (adik lelaki atau adik perempuan). Ini adalah sebahagian daripada budaya Asia kita untuk merujuk orang muda seperti itu.

"Siapa pun yang melakukan terjemahan ini dan menggunakan kata 'keling', sangat jelas bagi saya bahawa ia dilakukan dengan tujuan menghina orang India di negara ini," katanya.

Vell meminta menteri perpaduan nasional untuk mengambil tindakan mengenai perkara itu.

"Inilah keadaan negara yang menyedihkan di mana mereka secara rasmi boleh menghina kita. Saya harap menteri perpaduan nasional segera memeriksanya.

"Dan jangan katakan itu adalah kesalahan dan abaikan. Selidiki siapa yang melakukannya. Sekiranya baru-baru ini terjadi, orang yang bertanggungjawab harus dipecat," tambahnya.

Bekas ahli parlimen Sungai Siput Dr Michael Jeyakumar Devaraj juga mempertimbangkan isu tersebut, dengan mengatakan bahawa dia akan sangat terkejut jika DBP tidak mengetahui bahawa banyak orang India menganggap 'keling' sebagai istilah yang menyinggung perasaan.

"Sekiranya mereka menerbitkan definisi seperti itu walaupun menyedarinya, maka itu menunjukkan keinginan untuk menghina. Jika mereka menerbitkan tanpa menyedari, maka itu adalah pekerjaan yang buruk.

"Saya rasa kita semua harus merapatkan jurang antara kaum dan itulah satu-satunya jalan maju untuk negara ini," kata pengerusi PSM itu.

Semalam, aktivis masyarakat S Shankar Ganesh membangkitkan isu definisi 'tambi' di laman sesawang DBP itu.

Katanya, dia akan menulis surat kepada DBP untuk menuntut permintaan maaf dan menukar definisi perkataan itu.

Ketika dihubungi, Ketua Pengarah DBP Abang Sallehuddin Abg Shokeran berkata bahawa dia akan meneliti isu tersebut.

"Saya akan teliti dan beri maklum balas kemudian," katanya dalam satu mesej ringkas. - malaysiakini.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/03/keling-dan-tambi-pun-boleh-jadi-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perkataan Keling Pun Tak Boleh Tulis Dan Sebut

Perkataan Keling Pun Tak Boleh Tulis Dan Sebut

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 370 hits
Benarkah Perkataan Keling Sensitif NAK jadi apa dengan Malaysia ni Perkataan keling pun tak boleh tulis dan sebut sedangkan mahkamah putuskan boleh Dari segi epistimologinya pun tiada masalah Bagaimana dengan nama Zainal Kling Masjid Kapita...
Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 395 hits
Keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai undang undang syariah berhubung enakmen seks luar tabii di Selangor dan keputusan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjadi isu panas dalam sebulan kebelakangan...
Vertu Ayxta Fold 5g Ialah Telefon Skrin Boleh Lipat Yang Sebenarnya Flexpai Yang Dikitar Semula

Vertu Ayxta Fold 5g Ialah Telefon Skrin Boleh Lipat Yang Sebenarnya Flexpai Yang Dikitar Semula

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 235 hits
Masihkan anda ingat dengan Vertu Jenama peranti yang sinonim dengan kemewahan dan citarasa eksklusif golongan T1 ini telah gulung tikar pada tahun 2017 Mereka kemudiannya kembali selepas hak penggunaan nama dilesenkan kepada TCL Di China Ve...
Demokrat Ahy Moeldoko Pakai Buzzer Serang Pakai Isu Ideologi

Demokrat Ahy Moeldoko Pakai Buzzer Serang Pakai Isu Ideologi

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 198 hits
Kamhar mengatakan selama 10 tahun SBY memimpin pun tidak pernah ada perbenturan isu ideologi yang mengemuka Demokrat ditegaskannya memiliki ideologi nasionalis religius Berdasarkan Pancasila dan bersifat terbuka tanpa membedakan suku agama ...
Menteri Menteri Pn Bergaduh Isu Undi18

Menteri Menteri Pn Bergaduh Isu Undi18

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 282 hits
MALAYSIA DATELINEMenteri kerajaan Perikatan Nasional disifatkan bergaduh sesama sendiri mengenai Undi18 apabila Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mempertikaikan kenyataan Datuk Seri Takiyuddin Hassan sebelum ini Siapa janji laksana Undi18 2021 t...
Mengapa Bebankan Pegawai Kkm Isu Rayuan Denda Rm10k

Mengapa Bebankan Pegawai Kkm Isu Rayuan Denda Rm10k

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 250 hits
Pegawai Kementerian Kesihatan Malaysia telah letih dan lelah sejak setahun lalu memerangi pandemik Covid 19 Oleh itu tidak wajar mereka dibebankan lagi untuk menangani rayuan kompaun RM10 000 yang dikuatkuasakan sejak 11 Mac lalu Bagi Ahli ...
Menteri Agama Tak Ada Kerja Kah Banyak Isu Tak Selesai Lagi Woii

Menteri Agama Tak Ada Kerja Kah Banyak Isu Tak Selesai Lagi Woii

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 247 hits
Menteri Agama macam tak ada kerja sibuk nikahkan Neelofa pulaMarch 27 2021 Pengacara dan usahawan terkenal Neelofa sah bergelar isteri kepada pilihan hatinya PU Riz dengan sekali lafaz tepat jam 11 43 pagi di sebuah hotel terkemuka di ibu n...
Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events