Kelebihan Istighfar Kabir Memohon Keampunan Allah


Kelebihan Istighfar Kabir ( atau dikenali sebagai Istighfar Besar/agung ). Kalau selama ini kita mengenal sayidul istighfar (raja istighfar), kali ini ada namanya istighfar kabir (istighfar besar/agung) yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya karena memang tidak termaktub/tertulis dalam hadist Nabi, istighfar ini banyak di amalkan oleh mereka penganut Tarekat Ahmadiah Idrisiyah (Syaikh Ahmad Bin Idris).
Istighfar ini juga sebenarnya juga bersumber dari Rosulullah melalui jalur Kasyaf oleh Syaikh Ahmad Bin Idris, yang beliau sendiri Syaikh Ahmad adalah walinya Allah yang tidak di ragukan lagi kejujuran dan ketaqwaanya kepada Allah.
Makna istighfar sendiri secara harfiah adalah memohon ampun, secara magnawi memohon ampun kepada Allah atas segala dosa yang di lakukan. Kebanyakan dari kita sering lalai ketika membaca istighfar bukan karena tak faham ertinya tapi karena hati tidak mau meresapi makna dari istighfar tersebut dan kerena juga ketika membaca istighfar hati ini tidak sepenuh hati.
Berbagai macam istighfar apakah itu istighfar rajab, istighfar kabir, sayyidul istighfar ataupun istigfar-istigfar lainnya, semuanya itu hakekatnya memohon ampun kepada Allah tidak ada salahnya untuk di amalkan.
Jadi kena faham juga makna kelebihan istighfar kabir ini.
Makna Istighfar Kabir Aku pohon ampun kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Hidup lagi Mentadbir langit dan bumi,
Maha Pengampun segala dosa, Empunya sifat Kehebatan dan Kemuliaan,
Aku bertaubat kepadaNya dari semua maksiat seluruhnya dan segala dosa dan kesalahan,
Dan dari setiap dosa yang telah aku lakukan, dengan sengaja dan tersalah pada zahir dan batin, perkataan dan perbuatan, pada seluruh gerak geriku, diamku, lintasan fikiranku dan nafasku seluruhnya sentiasa berkekalan,
Dari dosa yang aku ketahui dan dari dosa yang aku tidak ketahui.
Sebilangan apa yang diliputi dengannya ilmu Allah dan yang dicatit oleh kitab dan yang digariskan oleh kalam dan sebilangan apa yang diadakannya oleh kekuasaan Allah dan yang ditentukannya oleh kehendak Allah,
Dan sebanyak dakwat kalimat Allah seperti mana yang sayugia bagi sifat Jalal Zat Tuhan kami dan JamalNya dan kesempurnaanNya,
Dan sebagaimana yang dikasihi oleh Tuhan kami dan Dia redhai.
Manfaat Istighfar Selain dari kelebihan istighfar kabir, banyak lagi kelebihan istighfar yang lain, maka dapat diambil kesimpulan bahawa fadhilat istighfar itu antaranya adalah:
1) Memperoleh keampunan dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala atas segala dosa yang dilakukan samada sengaja atau tidak.
2) Menyenangkan hati dari kegelisahan dan gundah gulana kerana dosa yang dilakukan.
3) Mendekatkan diri kepada Allah Subhanhu wa Ta‘ala kerana istighfar bukan hanya terbatas kepada permohonan ampun saja tapi juga sebagai bukti ketaatan kepada Allah Subhanahu Ta‘ala dan untuk mencapai keredhaanNya.
4) Memperolehi perlindungan dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala daripada tipu daya serta hasutan syaitan kerana menghiasi lidah dengan istighfar merupakan salah satu perkara yang dibenci oleh syaitan.
5) Memelihara diri dari melakukan dosa atau kesalahan yang belum dilakukan kerana dengan istighfar dapat membersihkan hati dari lalai dan lupa akan tanggungjawab terhadap apa yang diperintahkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan apa yang dilarangNya.
6) Memperoleh keutamaan dan anugerah dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala berupa nikmat bagi sesiapa yang mengamalkannya seperti diberi kelapangan, kesenangan, kesihatan serta rezeki yang melimpah.
Banyakkan beristighfar selepas solat taubat 1. Bacalah istighfar berikut sebanyak 10 atau 100 kali. istighfar – “Aku memohon keampunan Allah yang Maha Besar, tiada Tuhan melainkan Allah, Dialah yang Maha Hidup, Maha berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.”
2. Istighfar Tauhid berikut sebanyak 10 atau 100 kali. istighfar – “Aku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Hidup Lagi Maha Mengurus! Aku bertaubat kepada-Nya selaku taubatnya seorang hamba yang banyak dosa yang tiada menguasai akan dirinya dan tidak mampu membuat, menolak mudharat dan manfaat serta tidak dapat menguasai kematian, hidup dan kebangkitan.”
3. Penghulu istighfar sebanyak 3 kali – istighfar , “Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku.
Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah aku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau. ”
Baca doa taubat Bacalah doa yang biasa dibaca untuk memohon keampunan dan taubat daripada Allah SWT. Berdoalah dengan penuh harapan untuk mendapat keampunan daripada Allah.
Luahkan segalanya kepada Allah dengan sebenar-benar taubat. Anggaplah seolah-olah sekejap lagi kita akan mati. Pasti kita akan berdoa dengan penuh khusyuk dan bersungguh-sungguh.
Mudah sahaja kan untuk solat taubat? Ambil masa dan muhasabah diri setiap hari. Saban hari, ada saja dosa yang kita lakukan. Bersihkan kembali diri kita daripada dosa dengan membanyakkan istighfar dan memohon keampunan kepada-Nya. Amalkan solat sunat taubat setiap hari jika boleh.
Mari kita renungkan, Rasulullah s.a.w yang bebas dosa itu pun beristighfar tidak kurang dari 70 kali setiap hari. Jadi, sudah tentu kita manusia yang setiap detiknya sentiasa menambah koleksi dosa seharusnya lebih banyak beristighfar dan memohon keampunan Allah.
Lalu, bagaimana pula dengan kita yang mahu mengikut dan menjadi umat Rasulullah? Sudahkah kita beristighfar lebih 70 kali pada hari ini?
Niat Istighfar Kabir Aku beristighfar kepada allah yang maha agung, yang tiada tuhan melainkan Dia, yang Maha Hidup, yang Maha Berdiri dengan sendirinya, yang Mengampunkan dosa-dosa, yang Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan, dan aku bertaubat kepadaNya dari maksiat sekelianNya, serta dosa-dosa yang telah aku lakukan, dengan sengaja atau tidak sengaja, zahir dan batin, pada perkataan dan perbuatan, pada seluruh gerakku dan diamku, serta seluruh lintasan hatiku dan nafsuku sekaliannya,
secara berkekalan dan berpanjangan selamanya, dari dosa yang aku ketahui dan dari dosa yang tidak aku ketahui, sebanyak bilangan apa yang dirangkumi oleh ilmu dan diliputi al-kitab, dan ditulis al-qalam, dan sebanyak bilangan apa yang diadakan oleh al-qudrah, dan ditentukan oleh al-iradah, dan sebanyak kalimah-kalimah Allah, seperti yang layak bagi kebesaran wajah Tuhan kami, serta keindahanNya dan kesempurnaanNya dan seperti yang dikasihi oleh Tuhan kami dan diredhaiNya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anggur.uk/kelebihan-istighfar-kabir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ya Allah Sayu Hati Kami Akibat Covid 19 Bayi 38 Minggu Meninggal Dunia Ibu Masih Di Icu

Ya Allah Sayu Hati Kami Akibat Covid 19 Bayi 38 Minggu Meninggal Dunia Ibu Masih Di Icu

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 266 hits
Seorang bayi lelaki berusia 38 minggu meninggal dunia akibat Covid 19 antara korban termuda sejak pandemik Covid 19 melanda negara Lebih memilukan apabila ibu bayi itu difahamkan masih bertarung nyawa di Unit Rawatan Rapi sebuah hospital di...
Hiburan Ya Allah Inilah Ayahku Yang Sangat Baik Bapa Ebit Lew Meninggal Dunia

Hiburan Ya Allah Inilah Ayahku Yang Sangat Baik Bapa Ebit Lew Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 242 hits
Pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew menerusi perkongsian di laman sosial memaklumkan bapanya Ibrahim Lew telah meninggal dunia di Hospital Gleneagles sebentar tadi Dalam hantaran itu Ebit berkata dia dalam perjalanan ke hospital untuk membawa...
Allah Bayar Cash Individu Lapor Polis Atas Dakwaan Suhaimi Saad Persenda Kematian Ahli Keluarganya

Allah Bayar Cash Individu Lapor Polis Atas Dakwaan Suhaimi Saad Persenda Kematian Ahli Keluarganya

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 298 hits
Tak lekang dek kontroversi bekas penyanyi Nasyid Suhaimi Saad sekali lagi mencetuskan kemarahan orang ramai apabila dia didakwa telah mempersendakan kematian seorang individu yang meninggal dunia semasa pandemik Kesan daripada itu keluarga ...
Hikmah Di Sebalik Ujian Rahsia Allah Yang Membahagiakan

Hikmah Di Sebalik Ujian Rahsia Allah Yang Membahagiakan

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 1529 hits
Allah Berikan Satu Musibah atau Ujian Untuk Mengelakkan Musibah Yang Lebih Besar Musibah Juga Untuk Memberi Kesedaran Pada Kita Semoga rahsia di sebalik ujian Allah akan menjadikan kita lebih kuat dan yakinlah Allah akan gantikan ia dengan ...
Jika Terjaga Di Malam Hari Amalkan Doa Ringkas Ini Serta Zikir Mudah Untuk Mendapat Kebaikan Dari Allah S W T

Jika Terjaga Di Malam Hari Amalkan Doa Ringkas Ini Serta Zikir Mudah Untuk Mendapat Kebaikan Dari Allah S W T

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 230 hits
Membaca doa di malam hari antara waktu yang disarankan kerana Allah SWT suka dengan hambanya yang terjaga di malam hari dan membaca doa kepada Nya InsyaAllah doa akan dimakbulkan
Naskah Khutbah Idul Adha Hanya 10 Menit Pasrah Kepada Allah Di Masa Sulit Pandemi

Naskah Khutbah Idul Adha Hanya 10 Menit Pasrah Kepada Allah Di Masa Sulit Pandemi

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 299 hits
Khutbah Idul Adha kali ini menjelaskan mengenai solusi agar pandemi ini cepat selesai sebenarnya bukan karena faktor berobat dan taat prokes semata yang terpenting adalah tawakal dan pasrah kepada Allah
Ya Allah Subhanallah Saya Tergamam Sebak Mendengar Kata Katanya

Ya Allah Subhanallah Saya Tergamam Sebak Mendengar Kata Katanya

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 199 hits
YA ALLAH SUBHANALLAH Saya tergamam sebak mendengar kata katanya KISAH BENAR PAKCIK TUA TOSAI MASALATerjumpa seorang tua yang tinggal sekampung dengan saya di pekan katanya nak ke setesen bas untuk balik saya ajak balik dengan saya Dia setuj...
Nabila Huda Pula Nasihat Caprice Mesti Ada Sebab Allah Tak Buka Jalan Tu

Nabila Huda Pula Nasihat Caprice Mesti Ada Sebab Allah Tak Buka Jalan Tu

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 423 hits
Nabila Huda Pula Nasihat Caprice Mesti Ada Sebab Allah Tak Buka Jalan Tu Mesti ada sebab mengapa Allah SWT tak buka jalan tetapi kenapa buka aib orang lain Itu antara respons pelakon versatil Nabila Huda Suhaimi atau lebih dikenali sebagai ...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins