Kelebihan Dan Kekurangan Android Tv Box Malaysia


Permintaan terhadap Android tv box semakin meningkat dek kerana kandungan perkhidmatan penstriman video yang berkualiti dan berbaloi untuk ditonton. Bukan itu sahaja, Android box juga membolehkan anda melayari internet dan menonton Youtube. 


Apa itu Android Tv?

Dalam bahasa mudah, Android Tv adalah kotak yang boleh membawa hampir semua fungsi telefon pintar pada televisyen. Ia menggunakan sistem operasi khas yang boleh digunakan pada tv. Dengan sambungan internet/Wifi, anda boleh melakukan carian, menonton Youtube, Netflix, HBO GO,bermain game, dan sebagainya.
 
Malah, tak perlu beli smart tv. Dengan Android box ini boleh transform tv lama into a smart one! 
 


 
Tips memilih Android Tv Box
Pelbagai soalan bermain difikiran di saat ingin mendapatkan Android box. Namun yang mana satu yang patut anda beli? Apakah perbezaannya? 


Segalanya bergantung kepada BAJET dan KEPERLUAN anda. Contohnya:


Saiz RAM - Sama seperti handphone, saiz RAM memainkan perananan besar dalam menentukan prestasi Android box. Secara asasnya, 2GB - 3GB sudah mencukupi untuk menonton penstriman video atau browsing ringan.  
 
Storan - Saiz storage ini bergantung kepada pemilik. Sekiranya anda gemar memuat turun video, movie, siri tv, aplikasi atau menyimpan file, maka pilihlah yang menawarkan saiz ROM yang besar. Pada saya, 16GB - 32GB sudah lebih dari cukup.  
 


 
Sokongan 4k - Pastikan anda memiliki tv yang menyokong resolusi 4k terlebih dahulu. Banyak Android box yang menyokong resolusi 4k dan harganya sedikit mahal. Jika tidak memiliki tv 4k, maka anda tidak dapat menonton filem dalam resolusi hebat ini.  
 
Sokongan channel antarabangsa - Sesetengah Android box telah menyediakan ratusan saluran dari dalam dan luar negara. I termasuk dari USA, UK, Singapore, Taiwan. Korea Selatan, Thailand, dan banyak lagi. Namun, anda harus tahu yang hanya Android box jenama Long Tv sahaja yang mendapat kelulusan SKMM.  
 


OTA Update - Pastikan peranti tersebut menyokong Over-The-Air-Update (OTA)yang membolehkan anda mengemaskini untuk memastikan ia kekal up-to-date untuk jangka hayat yang lama. 
 
Artikel berkaitan:
+ Android Box Terbaik Malaysia
+ Cara Daftar Netflix Malaysia 
+ Handphone Murah Bawah RM500 [Edisi 2021]
+ Cara Tengok Netflix Percuma 

 
Kelebihan dan Kekurangan Android Tv Box Malaysia

Kelebihan
Jauh lebih murah berbanding tv satelit (Astro). Sekali bayar, tiada kontrak.  Tiada bayaran bulanan kecuali melanggan servis penstriman seperti Netflix, HBO GO, dll.
Senang dipasang dan mudah digunakan.
Jadikan tv hampir seperti telefon pintar/tablet .    Hanya memerlukan sambungan internet/wifi sekurang-kurangnya 1.5Mbps      Portable. Anda boleh bawa ke mana sahaja contohnya balik bercuti/balik kampung.
Menawarkan ribuan saluran dalam dan luar negara      Boleh menonton ribuan filem secara percuma
Cuaca buruk tidak menjejaskan tontonan  Tidak memerlukan smart tv, sambung sahaja ke mana-mana tv yang ada port HDMI  
Kekurangan
Sesetengah Android box agak mahal sekiranya anda mahukan fungsi yang 'advance'      Paparan iklan yang banyak      Biarpun menawarkan ribuan channel, namun tidak semua boleh diakses.
Tidak semua aplikasi boleh dimuat turun seperti handphone. Hanya yang direka khas untuk tv sahaja.   
Android tv box terbaik 2021 Malaysia
Saya senaraikan beberapa Android box yang berbaloi berserta dengan link pembelian online. Kedai jual Android box yang boleh anda tuju adalah seperti kedai telefon dan komputer. Tapi saya sarankan beli online untuk harga lebih murah. 


1. Mi Tv Stick
Android box pertama dalam senarai ini adalah Mi TV Stick dari Xiaomi kerana saya sendiri menggunakannnya. Mi Tv Stick ini boleh dikatakan sebagai best Android tv box Malaysia 2021 kerana murah dan berkualiti. 


 
Saiz peranti ini umpama pendrive, cuma sambung di port HDMI pada tv, dan ia sedia untuk ditonton. Dengan 1GB RAM + 8GB ROM, ia amat lancar, smooth dan tidak mengalami sebarang lagging. Anda boleh jadikan tv macam telefon. Boleh browsing, download apps pada Google Play, termasuklah main game yang specially made for tv! 
 
Antara mukanya juga amat lancar dan mudah untuk digunakan. Terbina dengan Google Assistant dan Chromecast, jadi anda boleh menggunakan arahan suara untuk melakukan apa-apa tugasan. Contohnya, "Ok Google, play me a song." Dah berbulan saya pakai, berbaloi teruk.
 
Harga: RM123
Link: https://invol.co/cl3ivma
 


2. TX6 Android Box
Ini adalah Android box paling popular. Ramai yang telah memiliki peranti ini sehinggakan menjadi salah satu produk hangat di Shopee. Murah, dan banyak variasi storage 2GB + 8GB hinggalah 4GB + 64GB.  
 


 
 Ramai yang memilih TX6 kerana ia memiliki ribuan saluran televisyen dari dalam dan luar negara. Bukan itu sahaja, seller juga telah menyediakan beberapa aplikasi yang membolehkan anda menonton sejumlah filem dan siri tv secara percuma. Filem Hollywood, Korea, Melayu, you name it!    
 

Harga: RM110
Link: https://invol.co/cl2tr0p
 
3. Xiaomi Mi Box S
Berbeza dengan Mi Tv Stick, Xiaomi Mi Box S menyokong video beresolusi 4K dan RAM dan ROM yang lebih besar. 


Memandangkan ia mempunyai slot USB, jadi anda boleh menyambung wireless keyboard atau Air Mouse agar lebih mudah sewaktu menaip. Design nya juga amat elegan.
 


 
Harga: RM259 
Link: https://invol.co/cl2u9lc
 
4. Long Tv
Satu-satunya Android box yang mendapat kelulusan SKMM, jadi anda boleh menonton ratusan channel dari luar negara secara 'halal' termasuklah beberapa saluran Astro. 
 


 
1GB RAM + 8GB ROM, menyokong video 4K penggunaannya amat lancar tanpa sebarang lag.  Ia juga tersedia dengan port ethernet dan USB andai kata anda ingin menggunakan wireless keyboard/mouse.
 
Harga: RM391
Link: https://invol.co/cl3ivrh
 


Hah, itu lah antara Android box yang paling banyak dibeli di negara ini. Ini kerana peranti tersebut murah dan menawarkan pelbagai channel menarik untuk ditonton.  
 


 
Memiliki Android box ini sebenarnya amat berbaloi. Ini kerana banyak sekali kandungan menarik yang boleh anda tonton menerusi platform penstriman khususnya Netflix. Malah, ia amat murah. Lebih jimat sekiranya anda beli shared account yang berharga RM9.90 sebulan. 


Link pembelian: https://invol.co/cl3j7ml



Semoga artikel ini dapat membantu anda dalam meneliti kelebihan dan kekurangan Android Tv Box Malaysia.

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nikkhazami.com/2021/04/kelebihan-dan-kekurangan-android-tv-box-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duta Besar Malaysia Bertemu Junta Menteri Luar Perlu Jelaskan

Duta Besar Malaysia Bertemu Junta Menteri Luar Perlu Jelaskan

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 161 hits
Pada 8 April 2021oleh PENTADBIROleh Majlis Setiausaha Pakatan HarapanMajlis Setiausaha membaca laporan media berkenaan pertemuan Duta Besar Malaysia ke Myanmar Datuk Zahairi Baharim dengan Menteri Elektrik dan Tenaga Myanmar Aung Than Oo pa...
Kadar Zakat Fitrah Bagi Negeri Negeri Seluruh Malaysia Untuk Tahun 2021

Kadar Zakat Fitrah Bagi Negeri Negeri Seluruh Malaysia Untuk Tahun 2021

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 284 hits
Ramadan hampir tiba dan salah satu kewajipan setiap umat Islam dalam bulan yang mulia ini adalah menunaikan Zakat Fitrah Nilai atau kadar bayaran pula ditentukan oleh Majlis Agama Islam Negeri bagi setiap negeri di Malaysia unutk tahun 2021...
Capitaland Malaysia Ramps Up Digital Initiatives To Engage Consumers With Holistic Omnichannel Strategy

Capitaland Malaysia Ramps Up Digital Initiatives To Engage Consumers With Holistic Omnichannel Strategy

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 304 hits
CapitaLand Malaysia a unit of CapitaLand one of Asia s largest diversified real estate groups is bringing added convenience to shoppers with a series of digital initiatives as part of its omnichannel strategy to help Malaysians adapt to the...
Lahir Bilionair Bukan Bumiputera Bukti Malaysia Tak Sekat Kaut Kekayaan

Lahir Bilionair Bukan Bumiputera Bukti Malaysia Tak Sekat Kaut Kekayaan

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 129 hits
Pelik bila keistimewaan Melayu Bumiputera selalu diminta dihapuskan BANGI Pelik melihat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia masih lagi menggesa kerajaan meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Tentang Penghapusan Segala Bentuk Diskrimina...
Kembalikan Tourism Malaysia Bawah Miti Untuk Pulihkan Sektor Pelancongan Kata Persatuan

Kembalikan Tourism Malaysia Bawah Miti Untuk Pulihkan Sektor Pelancongan Kata Persatuan

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 201 hits
Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia berkata cadangan untuk mengembalikan agensi Tourism Malaysia di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri adalah untuk memulihkan segera sektor pelancongan PETALING JAYA Per...
Rm60mil Worth Of Ice From Malaysia Seized By Australian Cops

Rm60mil Worth Of Ice From Malaysia Seized By Australian Cops

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 182 hits
The drugs found inside the wooden pallets on a ship PETALING JAYA About RM60 million worth of ice shipped from Malaysia were found by police in Sydney The drugs were found in wooden pallets in a consignment billed as mop buckets the Austral...
Makcik Travels Jasa Layanan Transportasi Khusus Wanita Di Malaysia

Makcik Travels Jasa Layanan Transportasi Khusus Wanita Di Malaysia

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 226 hits
Mendapat kesempatan berkunjung ke negeri orang untuk pertama kali tentu saja akan menjadi pengalaman yang cukup menyenangkan bagi sebagian orang Blogger Borneo sendiri merasakan hal ini ketika pertama kali berkunjung ke Kota Kinabalu Sabah ...
Ini Anggaran Kos Membesarkan Seorang Anak Di Malaysia Untuk Tempoh Sekarang

Ini Anggaran Kos Membesarkan Seorang Anak Di Malaysia Untuk Tempoh Sekarang

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 410 hits
Saban tahun kos untuk membesarkan seorang anak semakin meningkat Ini ditambah lagi dengan kemahuan tekanan dan trend bagi memenuhi gaya hidup semasa yang sering dipromosikan dan ditularkan di media media sosial Bagi anda yang bakal mendirik...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu