Kelantan Travelogue Bahagian Terakhir

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Apa khabar rakan-rakan dan pembaca sekalian? Alhamdulillah, kali ini aku akan berkongsi dengan anda bahagian terakhir dalam siri Kelantan Travelogue. Selama 3 Hari dan 2 Malam kami berada di negeri Kelantan dan dalam siri terakhir ini aku akan ceritakan beberapa tempat menarik yang dilawati juga pandangan aku terhadap trip kali ini. Selamat membaca ya

MAKAN NASI ARAB

Setelah merehatkan diri di hotel, membersihkan diri dan juga mengumpul tenaga yang telah hilang akibat perjalanan Kelantan Sightseeing Tour yang begitu memenatkan tapi sangat menarik, kami pun makan malam disebuah restoran nasi arab terletak berdekatan sahaja dengan Jewels Hotel. Hanya berjalan kaki sahaja, tak sampai 5 minit sahaja dah sampai. Bila makan nasi arab, memang aku akan kekenyangan. Yalah, nasinya memang buat kita cepat rasa kenyang, ditambah dengan ayamnya, fuhh memang full perut ni

ASLAH BOUTIQUE HOTEL

Diperjalanan balik, kami sempat singgah melihat sebuah lagi hotel yng terletak berdekatan sahaja dengan restoran nasi arab ini iaitu Aslah Boutique Hotel

Jika anda datang ke Kota Bharu dan ingin menginap di hotel berbajet rendah, bolehlah menginap di hotel ini. Dekat juga dengan tempat tarikan menarik disekitar bandar ini

PULANG KE HOTEL

Setelah pulang ke hotel, pasar malam atau uptown dihadapan Jewels Hotel baru sahaja dibuka. Nak pergi beli makanan macam lpar lagi, jadi aku naik atas ke bilik dulu, lepas dah memerut dan sebagainya, barulah aku turun bersama yang lain melihat dan membeli makanan ringan

Disebabkan sudah malam terakhir, jadi aku pun belilah beberapa makanan yang aku rasa nak cuba, contohnya macam ayam gunting, teh ais madu dan sebagainya. Bila dah mengantuk, kami pun naik atas dan berehat untuk hari esok pula

PASAR SITI KHADIJAH

Keesokan harinya, iaitu hari terakhir, awal pagi selepas bersarapan di hotel, kami terus berjalan kaki ke satu lokasi yang sangat popular di negeri Kelantan ini iaitu Pasar sSiti Khadijah! Dari dulu lagi sebenarnya bila aku impikan nak datang ke negeri Kelantan, aku bercadang antara tempat yang aku akan singgah adalah Pasar Siti Khadijah ini

Teruja dan gembira sebenarnya bila dapat jejakkan kaki disini, melihat begitu ramai rakyat Kelantan berniaga dan juga membeli barang-barang dipasar sini.  Sempat jugalah aku bersarapan kali kedua disini bila melihat ramai yang menjual makanan sedap-sedap ditingkat atas.

DATARAN REHAL

Sementara matahari belum tegak di atas kepala, kami terus ke Dataran Rehal iaitu antara lokasi ikonik untuk mereka yang datang ke negeri Kelantan ini. Setelah bergambar dan sebagainya, matahari pun dah terpacak atas kepala, kami pun beransur pulang ke hotel, mengemas barang dan sebagainya sebelum pulang menaiki kapal terbang Firefly ke Subang

RESTORAN D'ISTANA BALOH JEMBAL

Setelah berehat, kemas barang dan sebagainya, pada mulanya kami bercadang untuk makan tengah hari di hotel sahaja, tapi disebabkan ruangan makan hotel digunakan untuk acara lain, kami berpeluang untuk mencuba makanan di restoran D'Istana Baloh Jembal

Kalau tidak, kami tidak sempat nak ke restoran ini sepanjang 3 hari 2 malam ni, tapi entah macam mana, akhirnya berpeluang juga untuk makan disini. Of course aku suka makan dekat restoran ni, sebab makanan yang dihidangkan adalah makanan ala kampung! Oh ya, aku ada tulis review tentang restoran ini jugak

BACA JUGA : Makan di Restoran D'Istana Baloh Jembal

LAPANGAN TERBANG SULTAN ISMAIL PETRA

Setelah selesai makan, perut pun dah kekenyangan, kami pun beransur ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra dan berpisah dengan rakan-rakan di Kelantan. Walaupun waktu penerbangan ditunda selama sejam, kami sempatlah berjalan-jalan, membeli belah di sekitar kawasan lapangan terbang

Kebanyakan orang jika dalam kapal terbang, akan melelapkan mata dan sebagainya, tapi aku suka melihat pemandangan di tingkap. Betapa kecilnya rumah-rumah, hutan dan jalan raya. Selain itu, melihat kebesaran Tuhan, awan-awan yang besar dan tebal, pelbagai rupa bentuk. Sama juga bila didalam kereta, kalau perjalanan yang jauh, selagi aku tak penat, selagi tu aku akan melihat tingkap, melihat kawasan orang.
 LAPANGAN TERBANG SULTAN ABDUL AZIZ SHAH

Alhamdulillah, kami sampai di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah dengan selamat. Masa datang membawa beg yang agak ringan, bila pulang makin bertambah berat pula. Mestilah aku ada beli beberapa buah tangan untuk keluarga aku yang menunggu dengan sabar dekat airport ni

Okay, mungkin ada yang pelik kenapa keluarga aku ada dekat Selangor, sedangkan sebelum-sebelum ini semuanya ada di Kulim, Kedah. Sebenarnya keberadaan mereka di Selangor ada agendanya tersendiri. In shaa Alllah dalam artikel lain aku akan ceritakan pula mengapa mereka berada di Selangor

PENGALAMAN INDAH
Of course sepanjang pengalaman dari awal perjalanan sehinggalah akhir merupakan pengalaman yang cukup indah. Tidak percaya pun ada jugak. Akhirnya aku berjaya menjejakkan kaki ke seluruh negeri di semenanjung Malaysia. Alhamdulillah atas rezeki yang diberikan. In shaa Allah mungkin selepas Covid-19 berakhir, aku akan jejakkan kaki ke Malaysia Timur pula?
Pengalaman di Kelantan, melawat tempat-tempat menarik, melihat bagaimana rakyat di negeri ini berniaga dan sebagainya membuatkan aku berfikir bahawa tiada yang membezakan antara negeri-negeri lain dan negeri Kelantan. Cuma, pastinya setiap negeri mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri tapi untuk konsep asas rakyat Malaysia tiada bezanya.
Walaupun aku masih belum boleh bercakap dialek Kelantan, tapi in shaa Allah selepas ini aku akan bawa keluarga aku pula ke negeri ini, sambil melawat tempat-tempat menarik lain yang ada ni negeri Kelantan Darul Naim.
Baca Juga :  KELANTAN SIGHTSEEING TOUR | PART 1 | TRAVELOGUE KELANTAN 3 HARI 2 MALAM | PART 2 | APA ADA DENGAN KELANTAN SIGHTSEEING TOUR
#kbsightseeingtour #visitkelantan2020 #kelantandihati #DomesticTourism #familyfoodfestival #CutiCutiMalaysia #MYtravelmediabuddy #firefly #palingbestchallenge #vocabkelantan
SEKIAN

Travelogue Kelantan 3 Hari 2 Malam

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 357 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca semua Alhamdulillah akhirnya aku berjaya juga siapkan bahagian pertama untuk siri Travelogue Kelantan Selama 3 Hari 2 Malam Sebenarnya aku nak ceritakan secara keseluruha...
Telemovie Sunah Terakhir Lakonan Syed Ali Murtadha Pekin Ibrahim

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 1010 hits
nbsp Saksikan telefilem khas maulidur rasuil Sunnah Terakhir pada Khamis 29 Oktober 2020 pukul 9 30 malam di TV2 nbsp nbsp JUDUL SUNNAH TERAKHIRWAKTU SIARAN Khamis 29 Oktober 2020 9 30 malamSIARAN TV TV2 PENGARAH Din GlamourPRODUKSI
Sunah Terakhir

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 481 hits
Saksikan telefilem khas maulidur rasuil Sunnah Terakhir pada Khamis 29 Oktober 2020 pukul 9 30 malam di TV2 JUDUL SUNNAH TERAKHIRWAKTU SIARAN Khamis 29 Oktober 2020 9 30 malamSIARAN TV TV2 PENGARAH Din GlamourPRODUKSI PELAKON Syed Ali Murta...
Undian Belanjawan Peluang Terakhir Untuk Anwar

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 317 hits
Adakah Anwar Ibrahim masih mempunyai peluang mengambil alih Putrajaya dari Perikatan Nasional Keputusan mesyuarat MT Umno 2 hari lepas itu menutup peluang untuk Anwar menjadi perdana menteri Harapan terakhir ketua pembangkang itu untuk mene...
Itu Salam Terakhir Ibu Pergi Kedai Anak Buka Cermin Nako Jatuh Dari Tingkat 15

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 471 hits
Ditinggalkan sekejap kerana ibu keluar ke kedai tak sangka dapat berita anak lelaki yang berusia 6 tahun terjatuh ke bawah sehingga meninggal dunia dan mengejutkan jiran berdekatan Kanak kanak lelaki itu dijumpai maut terjatuh dari tingkat ...
Selamat Tinggal Malindo Air 2 200 Krew Diberhenti Kongsi Kesedihan Hari Terakhir

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 232 hits
Berikutan impak COVID 19 ke atas industri penerbangan Malindo Airways Sdn Bhd juga terpaksa mengurangkan sekitar 2 200 daripada 3 200 kakitangan untuk beroperasi pada skala lebih kecil Tinjauan di laman sosial Twitter mendapati rata rata be
Pengeluaran Akaun 1 Kwsp Hanya Perlu Sebagai Jalan Terakhir Mbm

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 300 hits
208 total views 199 views today Pengeluaran caruman pekerja di dalam Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja hanya boleh dijadikan jalan terakhir bagi mereka yang tidak menerima sebarang bantuan kewangan serta kehabisan simpanan di Akaun 2 P...
Resepi Nasi Kerabu Tumis Kelantan Ikan Celup Tepung Paling Senang Dan Sedap

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 597 hits
Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Selangor Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya dah bermula pada hari ini Jadi ada yang mendapat kelonggaran bekerja dari rumah daripada ketua jabatan Walaupun tak semua daripada ibu ibu yang...
Xiaomi Mempatenkan Peranti Boleh Lipat Seakan Galaxy Fold Tetapi Dengan Kamera Di Sisi Di Bahagian Dalam

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 180 hits
Samsung Galaxy Fold atau yang terkini Galaxy Z Fold2 adalah peranti boleh lipat yang unik menarik dan benar bena boleh dijadikan sebagai peranti harian Tetapi buat masa ini peranti seperti masih mahal dan hanya golongan tertentu sahaja akan...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik