Kelantan Buat Permohonan Kali Kedua Laksana Lockdown


Kelantan dikatakan membuat permohonan kali kedua untuk melaksanakan ‘lockdown’ atau Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lebih ketat bagi membendung penularan Covid-19 di negeri itu yang semakin membimbangkan.
Difahamkan, sebelum ini Kelantan pernah memohon untuk pelaksanaan berkenaan namun ditolak oleh Kerajaan Pusat disebabkan kesan ekonomi yang terpaksa ditanggung pelbagai pihak.
Sumber berkata, disebabkan keadaan Covid-19 di Kelantan semakin membimbangkan sejak beberapa minggu lalu sehingga fasiliti di hospital serta Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC) kritikal, Kelantan memohon untuk kali kedua beberapa hari lalu.
“Berdasarkan rayuan yang dibuat, Kelantan memohon ia dilaksanakan selama dua minggu iaitu sekiranya bermula pada Jumaat ini iaitu 7 Mei dan berakhir pada 20 Mei.
“Setakat ini, rayuan yang dibuat belum mendapat maklum balas dan bergantung kepada Kerajaan Pusat untuk memutuskan sekali gus mengumumkan perkara itu sekiranya ia setuju dilaksanakan,” katanya ketika dihubungi.
Sumber berkata, permohonan ‘lockdown’ terpaksa dibuat memandangkan pendekatan itu yang dianggap paling sesuai untuk memutuskan rangkaian Covid-19 di Kelantan.
“Kelantan sudah lebih dua minggu melaksanakan PKP namun sehingga kini kes Covid-19 tidak menunjukkan penurunan kerana hampir semua sektor ekonomi beroperasi seperti biasa.
“Dengan pelaksanaan ‘lockdown’, ia seperti pelaksanaan PKP 1:0 dengan tidak kesemua sektor dibenarkan beroperasi selain pergerakan lebih terhad berbanding sekarang,” katanya.
Ketika pelaksanaan PKP 1:0, hanya 25 sektor dalam bidang yang menjadi penggerak negara dibenarkan beroperasi termasuk air, elektrik, komunikasi, pos serta pengangkutan.
Media semalam melaporkan melaporkan, peningkatan kes Covid-19 di Kelantan sejak beberapa minggu lalu menyebabkan kerajaan negeri terpaksa mengambil pendekatan membuka hospital medan selain menambah PKRC.
Hospital medan akan dibuka di tapak padang perdana, di sini, selain satu lagi PKRC iaitu Kelantan Trade Centre (KTC) yang mampu memuatkan 1,000 pesakit dijangka beroperasi dalam masa terdekat.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri, Dr Izani Husin dilaporkan berkata, Hospital Machang juga akan dijadikan hospital Covid-19 sebagaimana Hospital Tumpat, bagi menampung jumlah pesakit yang semakin bertambah.
Katanya, sehingga kini, fasiliti Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di Kelantan sama ada di hospital serta PKRC sudah hampir penuh dan dalam keadaan kritikal.
The post Kelantan buat permohonan kali kedua laksana ‘lockdown’ appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/kelantan-buat-permohonan-kali-kedua-laksana-lockdown/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Kedua Kerajaan Pas Kelantan Untuk Lockdown Ditolak Kerajaan Pusat

Permohonan Kedua Kerajaan Pas Kelantan Untuk Lockdown Ditolak Kerajaan Pusat

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 220 hits
May 5 2021 Kerajaan persekutuan menolak permohonan kali kedua Kelantan bagi pelaksanaan lockdown atau perintah kawalan pergerakan lebih ketat sekali lagi Ini kerana langkah itu dilihat akan memberi impak besar kepada ramai pihak khususnya a...
Permohonan Lockdown Di Kelantan Ditolak

Permohonan Lockdown Di Kelantan Ditolak

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 205 hits
Permohonan kali kedua Kelantan untuk melaksanakan lockdown atau Perintah Kawalan Pergerakan lebih ketat sekali lagi ditolak oleh Kerajaan Pusat Difahamkan permohonan itu ditolak dengan alasan pelaksanaan lockdown akan memberi implikasi besa...
Hiburan Selepas Sebulan Rujuk Zarina Anjoulie Dedah Sudah Cerai Buat Kali Kedua

Hiburan Selepas Sebulan Rujuk Zarina Anjoulie Dedah Sudah Cerai Buat Kali Kedua

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 230 hits
Siapa yang berkahwin pastinya mengharapkan masjid yang dibina akan kekal sehingga ke akhirnya Namun tiada siapa dapat menduga atau menolak sekiranya ia terputus di tengah jalan Selepas sebulan mengumumkan bahawa mereka sudah kembali rujuk s...
Mungkin Lockdown Di Seluruh Kelantan

Mungkin Lockdown Di Seluruh Kelantan

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 180 hits
Kerajaan negeri tidak menolak kemungkinan perintah lockdown ketika Perintah Kawalan Pergerakan akan dilaksanakan di seluruh Kelantan berikutan kes Covid 19 tidak menunjukkan penurunan sejak dua minggu lalu Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad...
Bmkg Catat 807 Kali Gempa Tektonik Sepanjang April 2021

Bmkg Catat 807 Kali Gempa Tektonik Sepanjang April 2021

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 188 hits
Daryono menjelaskan gempa yang terjadi selama April 2021 didominasi gempa dengan magnitudo kecil di bawah 5 0 sebanyak 785 kali turun dibandingkan Maret yang tercatat 896 kali gempa kecil
Anak Aku Suka Hati Aku Ibu Suap Vape Pada Anak 2 Kali Kononnya Nak Bergurau Dikecam Netizen

Anak Aku Suka Hati Aku Ibu Suap Vape Pada Anak 2 Kali Kononnya Nak Bergurau Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 544 hits
Anak aku suka hati aku Ibu suap vape pada anak 2 kali kononnya nak bergurau dikecam netizenTindakan seorang ibu memuat naik video yang menunjukkan dirinya menyuap rokok elektronik atau vape kepada anaknya yang berusia lingkungan 2 tahun men...
Payment Proof Kali Ke 3 4 Dan 5 Dari Whaff

Payment Proof Kali Ke 3 4 Dan 5 Dari Whaff

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 209 hits
Assalamualaikum Dah lama tak update pasal Whaff ni setelah ditangguh ditangguh sampai la 3 kali cashout baru terfikir balik nak post bukti pembayaran daripada Whaff ni Semakin lama banyak perubahan dan penambahbaikan daripada Whaff Seperti ...
2 Kali Muhyiddin Sailang Arahan Hamzah Kepada Cawangan Khas

2 Kali Muhyiddin Sailang Arahan Hamzah Kepada Cawangan Khas

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 255 hits
Sebagaimana yang dilaporkan oleh kali pertama Perdana Menteri Tan Seri Muhyiddin Yassin campur tangan ialah meminta supaya arahan dari Menteri Dalam Negeri supaya Cawangan Khas menjalankan satu operasi yang tiada kena mengena dengan urusan ...
Foto Resolusi Tinggi Hajarul Aswad Arab Saudi Dedah Buat Pertama Kali

Foto Resolusi Tinggi Hajarul Aswad Arab Saudi Dedah Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 215 hits
Baru baru ini kerajaan Arab Saudi telah memuat naik foto batu Hajarul Aswad dari jarak dekat dan beresolusi tinggi yang terletak di sudut Kaabah kerana sebelum ini belum pernah dipaparkan secara umum Menurut laporan daripada The General Pre...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau