2 Kali Muhyiddin Sailang Arahan Hamzah Kepada Cawangan Khas





Sebagaimana yang dilaporkan oleh Sinar Harian, kali pertama Perdana Menteri Tan Seri Muhyiddin Yassin campur tangan ialah meminta supaya arahan dari Menteri Dalam Negeri supaya Cawangan Khas menjalankan satu operasi yang tiada kena-mengena dengan urusan keselamatan negara diabaikan..


“PDRM bernasib baik kerana Perdana Menteri memahami situasi yang kami hadapi dan mengarahkan supaya Cawangan Khas meneruskan tugas sepertimana biasa dan mengabaikan arahan berkenaan,” Kata Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.
“Apa pun saya nak halang perancangan menguasai Cawangan Khas untuk digunakan bagi kepentingan politik, (sebab) itulah saya dedahkan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian. Abdul Hamid sebelum ini mendakwa Cawangan Khas Bukit Aman pernah diminta menjalankan operasi yang tiada kena-mengena dengan urusan keselamatan negara.
Arahan tersebut menurut Abdul Hamid enggan dilakukan oleh jabatan berkenaan dan akibat daripada itu, ia tidak disenangi oleh ‘orang tertentu’ sehingga menyebabkan ada permintaan supaya pertukaran jawatan dilakukan.
Tegasnya, rasa tidak senang jabatan itu berhubung arahan tersebut telah dibawa ke pengetahuan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin).
“PDRM bernasib baik kerana Perdana Menteri memahami situasi yang kami hadapi dan mengarahkan supaya Cawangan Khas meneruskan tugas sepertimana biasa dan mengabaikan arahan berkenaan,” ujar beliau.Tekanan dan kekangan tugasan yang dihadapi oleh agensi perisikan PDRM itu tegas beliau berlaku sejak setahun yang lalu.
Kali kedua pula ialah bilamana Pengarah Cawangan Khas ‘dinasihatkan’ segera melepaskan jawatan dengan memberi notis satu bulan atau diberi notis tamat kontrak awal, Muhyiddin telah meminta agar pengarah berkenaan meneruskan tugasnya sehingga kontraknya tamat Jun.
Sementara itu, Abdul Hamid berkata, apa yang sedang dihadapi Cawangan Khas membuktikan kekangan dihadapinya semasa berkhidmat sebagai KPN bukanlah satu kes yang terpencil.
“Ia sebenarnya turut melibatkan jabatan lain dalam pasukan polis seperti yang dihadapi oleh Cawangan Khas, bukan saya seorang,” ujarnya.
Bagaimanapun kata Abdul Hamid, pada 16 Febuari lalu, Pengarah Cawangan Khas ‘dinasihatkan’ segera melepaskan jawatan dengan memberi notis satu bulan atau diberi notis tamat kontrak awal.

Kata Abdul Hamid, kontrak pengarah berkenaan sepatutnya tamat pada Jun depan.Isu tersebut juga kata Abdul Hamid telah dibawa ke pengetahuan Perdana Menteri.
“Syukur Perdana Menteri sekali lagi meminta agar pengarah berkenaan meneruskan tugasnya sehingga kontraknya tamat Jun nanti,” ujar beliau.
Sebelum ini, Abdul Hamid mendakwa Hamzah melakukan campur tangan terhadap pelantikan pegawai kanan polis.
Sinar juga melaporkan Tan Sri Abdul Hamid Bador tentang wujudnya usaha untuk menguasai Cawangan Khas Bukit Aman bagi tujuan politik

“Dulu kononnya nak menegakkan kebenaran. Bila sudah menang (pilihan raya), sudah dapat kuasa, lain pula berlaku.
“Saya kecewa apabila ada orang nak salah gunakan kuasa dan bimbang sekiranya saya ada, saya akan lawan. “Saya bimbang perkara ini akan mengetepikan kepimpinan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang baharu. Ini saya tidak boleh terima,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Selasa.

Beliau berkata, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu mengambil tindakan tegas berhubung perkara berkenaan.
“Saya minta SPRM bertegas dan berani. Jangan takut dan jangan pilih bulu. Sebelum ini, sewaktu saya (sebagai) Ketua Polis Negara, saya sudah kata, ini ialah ancaman kepada keselamatan negara.
“Perbuatan Menteri Dalam Negeri itu merupakan perbuatan yang merosakkan integriti Cawangan Khas dan polis keseluruhannya,” kata beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/2-kali-muhyiddin-sailang-arahan-hamzah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hamid Dedah Hamzah Mahu Guna Cawangan Khas Untuk Kepentingan Politik

Hamid Dedah Hamzah Mahu Guna Cawangan Khas Untuk Kepentingan Politik

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 196 hits
Malaysiakini Bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador mendedahkan kisah di sebalik dakwaan bahawa Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin melakukan campur tangan terhadap pelantikan pegawai kanan polis Hamid dipetik MalaysiaGazette mendakwa ...
Muhyiddin Kalau Masih Mahu Dihormati Rakyat Perlu Berani Pecat Hamzah

Muhyiddin Kalau Masih Mahu Dihormati Rakyat Perlu Berani Pecat Hamzah

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 277 hits
Yang bercakap dan mendedahkan bukan Ketua Pengarah jabatan orang asli atau lain tetapi bekas Ketua Polis Negara
Bekas Kpn Dakwa Mdn Guna Cawangan Khas

Bekas Kpn Dakwa Mdn Guna Cawangan Khas

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 177 hits
BEKAS KPN DAKWA MDN GUNA CAWANGAN KHAS GEORGE TOWN Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mendakwa wujud campur tangan Menteri Dalam Negeri untuk menentukan jawatan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman Jelas Abdul Hamid langkah itu...
Baca 10 Kali Kenyataan Hamzah Zainudin

Baca 10 Kali Kenyataan Hamzah Zainudin

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 373 hits
Cuba anda baca dan faham kenyataan Datuk Seri Hamzah Zainudin ini Kalau untuk lebih faham baca sampai 10 kali Mereka yang masih lagi dalam UMNO adalah kumpulan kumpulan yang benar benar menghayati perjuangan UMNO itu sendiri Yang keluar dar...
Bila Hamzah Muhyiddin Sprm Nak Respon Hamid Bador

Bila Hamzah Muhyiddin Sprm Nak Respon Hamid Bador

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 332 hits
What take you so long Belum ada idea Belum jumpa ayat power Pesan peguam Haniff Khatri jawab dengan fakta bukan spin Jangan lupa sedia berhadapan dengan satu pertuduhan cubaan salahguna kuasa Kaki ampu keliling tolong jangan bagi komen reme...
Sprm Perlu Siasat Segera Hamzah Zainudin Kerajaan Pn Jingga 13

Sprm Perlu Siasat Segera Hamzah Zainudin Kerajaan Pn Jingga 13

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 183 hits
POSTED BY AMIR WRLRSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia digesa menyiasat dakwaan Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador terhadap salah laku kerajaan Perikatan Nasional Menurut Ketua Koordinator NGO Jingga 13 Fariz Musa desakan Hamid itu t...
Hamzah Jangan Lari Dan Sila Jawab Perkara Ini

Hamzah Jangan Lari Dan Sila Jawab Perkara Ini

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 192 hits
Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mendakwa wujud campur tangan Menteri Dalam Negeri untuk menentukan jawatan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman Jelas Abdul Hamid langkah itu dibuat bagi tujuan karier politik individu berkena...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb