Kelantan Adalah Paru Paru Negara


MOHAMAD KAMAL MOHAMED

51 peratus keluasan negeri adalah hutan hijau
SEBETULNYA, keghairahan sebahagian musuh politik Kerajaan Merakyat Membangun Islam Kelantan membawakan naratif pembalakan dengan gambar penggondolan bukit yang tidak nyatakan lokasi spesifik bagi memberikan gambaran negatif terhadap kerajaan adalah bahan kitar semula penuh klise bagi menyambut PRU yang bakal tiba.

Terbaru naratif yang dibawa adalah mengusik pencinta alam flora dan fauna dengan metafora emosi hidupan liar yang berdepan pembalakan. Pelbagai sudut emosi diketengahkan bagi menimbulkan spekulasi negatif terhadap kerajaan.
Hakikatnya, data dan laporan yang sebenar oleh Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan menafikan rekaan yang dibuat oleh pihak berkepentingan. Negeri Kelantan masih mengekalkan sebahagian besar keluasan negeri iaitu sebanyak 51 peratus sebagai hutan hijau dan merupakan penyumbang terbesar kepada kelestarian hijau negara.
Keluasan Hutan Simpan Kekal (HSK) negeri masih tertinggi selepas Pahang dan Perak. HSK negeri Kelantan juga meningkat daripada 613,275.43 hektar pada tahun 2017 kepada 629,880.95 hektar pada tahun 2021 dengan keluasan hutan pengeluaran iaitu hutan yang boleh dibalak masih sama bagi tempoh 4 tahun tersebut (2017 – 2021). Ini bermaksud tiada pertambahan hutan untuk pembalakan dibenarkan atau diluluskan.
Jika dilihat kepada pengeluaran hasil hutan Kelantan, ia dikira berdasarkan peruntukan kuota Catuan Tebangan Tahunan (CTT) untuk pengeluaran secara tebangan memilih dan data yang dibentangkan menunjukkan Kelantan tidak pernah melebihi kadar yang diluluskan oleh Majlis Tanah Negara (MTN).
Malah sebagai contoh kuota CTT negeri adalah berkurangan bagi RMK 11 iaitu seluas 27,085 hektar, manakala RMK 12 hanyalah sejumlah 19,500 hektar. Begitu juga sekiranya dilihat kepada pendapatan negeri, pembalakan bukanlah sumber utama hasil negeri dengan sumbangan 10 peratus sahaja daripada keseluruhan hasil.
Justeru, data-data yang dibentangkan ini adalah rasmi dan menyangkal sama sekali dakwaan tidak berasas pihak-pihak berdendam terhadap kerajaan Kelantan. Hakikatnya, Kelantan masih lagi hijau, dan penyumbang terbesar oksigen kepada negara.
Sayugia Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan menyeru agar semua pihak boleh memberikan keadilan kepada pihak kerajaan dalam Isu pembalakan. Sumbangan Kelantan dalam kelestarian hijau negara membuktikan ketelusan dan urus tadbir yang berintegriti dalam pengurusan hutan, memelihara dan memulihara bumi hijau.
Tinggal lagi kita juga bersetuju dan mahu memberikan penekanan terhadap penguatkuasaan yang ketat dengan hukuman yang berat perlu dikenakan terhadap pembalakan haram. Di mana-mana tempat atau pada setiap situasi, mereka yang mengambil peluang walau secara haram akan terus wujud dan pihak bertanggungjawab perlu secara agresif membanteras salah laku ini ke akar umbi. 
Peranan rakyat di kawasan berdekatan hutan simpan termasuk orang asli juga seharusnya dijadikan sebagai ‘prima facie’ dalam pengambilan tindakan penguatkuasaan terhadap pembalakan haram. Jadikan rakyat sebagai mata telinga kerajaan dalam membanteras pembalakan haram atas nama Kelantan sebagai malar hijau negara.

(*) MOHAMAD KAMAL MOHAMED
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan – HARAKAHDAILY

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/kelantan-adalah-paru-paru-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelantan Pantau Bantuan Pertanian Usaha Menuju Jelapang Makanan Negara

Kelantan Pantau Bantuan Pertanian Usaha Menuju Jelapang Makanan Negara

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 158 hits
HARAKAH DAILY BACHOK Kelantan memantau bantuan kepada usahawan tani bagi memastikan hasrat kerajaan bagi menjadi negeri itu sebagai Jelapang Makanan Negara tercapai sedikit masa lagi Exco Pertanian Industri Asas Tani Bioteknologi Teknologi ...
Wall Street Journal Berkata Malaysia Adalah Negara Paling Korup Untuk Melakukan Rasuah Dalam Perniagaan

Wall Street Journal Berkata Malaysia Adalah Negara Paling Korup Untuk Melakukan Rasuah Dalam Perniagaan

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 182 hits
Transparency International berkata Malaysia mendapat markah paling teruk dalam Tinjauan Pembayar Rasuah Ia bertanya kira kira 3 000 eksekutif dari 30 negara sama ada mereka telah kehilangan kontrak pada tahun lalu kerana pesaing membayar ra...
Keunikan Pelbagai Perayaan Di Malaysia Adalah Aset Negara Azmin Ali

Keunikan Pelbagai Perayaan Di Malaysia Adalah Aset Negara Azmin Ali

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 166 hits
MALAYSIA POST SAMBUTAN pelbagai perayaan di Malaysia membuktikan keunikan negara dan aset paling penting kepada tanah air kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali Beliau yang juga Ketua Penerangan Perikatan N...
Maruah Negara Tergadai Kerana Kejahatan Kluster Mahkamah Khairil Nizam

Maruah Negara Tergadai Kerana Kejahatan Kluster Mahkamah Khairil Nizam

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 104 hits
satuberita myBy February 2 2022 KHAIRIL Nizam ketika Program Bual Bicara Bersama Datuk Wan Saiful Saiful Wan Jan yang disiarkan dalam YouTube rasmi Bersatu pada Selasa HURU hara politik dan tergadainya adalah berpunca daripada mereka yang b...
Cara Daftar Kematian Di Jabatan Pendaftaran Negara

Cara Daftar Kematian Di Jabatan Pendaftaran Negara

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 268 hits
CARA DAFTAR KEMATIAN DI JABATAN PENDAFTARAN NEGARA Bagaimanakah cara untuk daftar kematian di Jabatan Pendaftaran Negara Adakah perlu membuat temujanji terlebih dahulu Perkhidmatan Tanpa Janji Temu Di Pejabat JPN bagi pejabat JPN di negeri ...
Pelucuran Buku Warga Negara Federal Republik Papua Barat

Pelucuran Buku Warga Negara Federal Republik Papua Barat

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 194 hits
Jayapura 31 Januari 2022 bertempat di Sekretariat Negara Federal Republik Papua Barat dilakukan Pelucuran Buku Warga Negara Federal Papua Barat sekaligus pembacaan Pidato Presiden NFRPB Pelucuran buku warga negara ini memberikan penjelasan ...
Keputusan Pelaksanaan Had Laju 30 Km J Dan 50km J Di Ibu Negara Diumum Nanti

Keputusan Pelaksanaan Had Laju 30 Km J Dan 50km J Di Ibu Negara Diumum Nanti

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 116 hits
Keputusan pelaksanaan had laju 30 km j dan 50km j di ibu negara diumum nanti Keputusan untuk melaksanakan had laju 30 dan 50 km j di kawasan terpilih di ibu negara akan diumumkan dalam masa terdekat dengan mengambil kira pandangan semua pih...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei