Kekecewaan Rakyat Bukan Kepada Ph Tetapi Kepada Mahathir




Masalah paling utama yang dihadapi PH ketika ini bukan saja kehilangan sokongan daripada rakyat biasa yang mengundi gabungan itu pada PRU14 lalu, tetapi juga mula hilang sokongan daripada kalangan penyokong tegarnya sendiri.

Bagi yang mengundi PH yang menggunakan logo PKR untuk menumbangkan BN pada PRU lalu, kekecewaan utama ialah kerana banyak janji-janji utama yang gagal ditunaikan.

Janji utama berkaitan PTPTN yang mana pinjaman hanya perlu dibayar setelah peminjam bergaji RM4000 sebulan masih lagi tidak ditunaikan, malah pemimpin-pemimpin PH tidak lagi pun bercakap mengenainya.

Yang ditunaikan hanyalah janji picisan seperti sekatan imigresen dan beberapa cebisan yang lain.

Dalam hal ini, PH jangan lupa bahawa janji utama yang banyak didendangkan untuk menarik sokongan rakyat ketika kempen PRU14 ialah tentang bayaran semula setelah peminjam bergaji RM4000 sebulan itu.

Maka, sepatutnya janji itulah yang harus diutamakan lebih dulu berbanding janji picisan yang lain.

Begitu juga dengan janji pemansuhan tol, walaupun yang dijanjikan adalah pemansuhan secara berperingkat-peringkat, apa yang ditunaikan hanyalah pengurangan kadar sebanyak 18 peratus bersama pemanjangan tempoh konsesi selama 20 tahun lagi sehingga 2058.

Persoalannya, bilakah janji memansuhkan tol mahu ditunaikan?

Yang turut membuatkan rakyat paling kecewa ialah apabila Tun Mahathir Mohamad, tidak lama selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, tanpa segan silu mengatakan Buku Harapan yang mengandungi janji-janji kepada rakyat itu bukanlah kitab suci yang wajib ditunaikan.

Ini benar-benar suatu kenyataan tidak bertanggungjawab daripada seorang Perdana Menteri setelah memperolehi undi serta sokongan daripada rakyat.

Kenapa sebelum PRU14 tidak berani mengatakan Buku Harapan bukan sebuah kitab suci?

Disebabkan pendirian Tun Mahathir itulah maka pengundi PH mula menjauhkan diri selepas PH menjadi kerajaan dan mula kembali menyokong Najib Razak, terutamanya anak-anak muda kerana mereka rasa dipermainkan oleh PH yang sedang mentadbir kerajaan yang diketuai oleh Tun Mahathir.

Bukanlah mereka suka sangat untuk Najib dan BN kembali mentadbir negara, tetapi anak-anak muda ini sedang menghantar mesej yang seharusnya mudah difahami oleh PH.

Mesej itulah juga yang sedang dihantar oleh rakyat melalui beberapa kekalahan PH dalam pilihanraya kecil, dengan terakhir di Kimanis Sabtu lalu.

Selain itu, bagi penyokong tegar PH yang semangat reformasi telah meresapi sebahagian besar salur nadi perjuangan mereka, janji-janj reformasi dalam negara yang langsung tidak berlaku sehingga ini adalah sesuatu yang amat mengecewakan.

Setelah 20 bulan menjadi kerajaan, meskipun melakukan reformasi institusi tidak memerlukan apa-apa kos atau perlu meletakkan beban hutang 1MDB sebagai alasan, malangnya ia langsung tidak menunjukkan kemajuan.

Akta-akta drakonian yang mencengkam rakyat yang begitu kuat dilaungkan ketika kempen PRU14, tiada satu pun yang dimansuhkan setakat ini.

Asyik-asyik alasannya ialah sedang dalam kajian, sedang dalam kajian dan sedang dalam kajian.

Begitu juga reformasi dalam perlantikan dalam perlantikan Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang banyak dikempenkan sebelum ini langsung tidak berlaku dan semuanya masih lagi sama ketika era BN di mana kuasa melantiknya terletak di tangan Perdana Menteri.

Tidak berlakunya reformasi itu , jika diteliti adalah kerana Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, tidak mempunyai iltizam yang tinggi untuk melakukannya sehingga S Ambiga, pejuang masyarakat sivil yang terkenal baru-baru ini mengeluarkan ancaman akan berdemo di jalanraya jika reformasi yang dijanjikan tidak segera dilakukan.

Bukankah ini sesuatu yang memalukan PH?

Dalam hal ini, Tun Mahathir ternampak lebih selesa dengan gaya pemerintahan ala BN tanpa reformasi institusi yang dengan itu mampu meletakkannya seperti “maharaja paling berkuasa” dalam negara.

Tetapi, sedarkah Tun Mahathir, untuk apa mahu memperlihatkan dirinya begitu berkuasa, bukankah beliau hanya Perdana Menteri sementara selama dua tahun saja?

Begitu pun, antara PH dan Tun Mahathir, sama ada bagi rakyat biasa atau penyokong tegar gabungan itu, kekecewaan sebenar mereka adalah lebih kepada Tun Mahathir.

Tun Mahathir dengan kuasa yang terkumpul di tangannya telah berjaya melambat-lambatkan reformasi institusi dalam kerajaan melalui penciptaan pelbagai alasan, sambil menjinakkan beberapa pemimpin PH sendiri dengan kedudukan serta jawatan.

Harapan rakyat secara umumnya masih tinggi kepada PH dalam mentadbir negara ini dan untuk memberi kehidupan yang lebih baik kepada rakyat, seterusnya untuk memenangi PRU15 akan datang.

Rakyat tidak lupa bagaimana sebelum adanya Tun Mahathir, PH atau sebelumnya Pakatan Rakyat, telah pun berjaya memberi contoh pentadbiran dan kerajaan yang cekap serta mesra rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.

Berdasarkan kejayaan di Selangor dan Pulau Pinang itu, PH bukan saja tidak mengecewakan rakyat, malah tetap diyakini, tetapi yang benar-benar membuatkan rakyat kecewa kepada PH adalah disebabkan Tun Mahathir.

PH sebagai kerajaan selama 20 bulan ini, bukan saja tidak banyak berbeza dengan era BN yang telah ditumbangkan, malah seakan-akan gaya lama PM4 yang begitu dibenci dahulu yang sedang mentadbir negara sekarang ini.

Apakah kita mahu PH ini terus menerus kehilangan sokongan dan mengecewakan rakyat? (ShahbudinHusin 20/01/2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/kekecewaan-rakyat-bukan-kepada-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Visa 15 Hari Pelancong China Diteruskan Tapi Rakyat Kena Hati Hati Tun Mahathir

Terkini Visa 15 Hari Pelancong China Diteruskan Tapi Rakyat Kena Hati Hati Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 369 hits
KUALA LUMPUR Visa 15 hari yang diperuntukan kerajaan Malaysia kepada pelancong China ke negara ini akan diteruskan kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Belaiu berkata walaupun negara ini berdepan dengan ancaman penyakit Coronavirus ...
Mahathir Isytihar Perang Terhadap Johor

Mahathir Isytihar Perang Terhadap Johor

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 214 hits
ISKANDAR PUTERI Fitnah terbaru mantan perdana menteri Dr Mahathir berkaitan 700 000 warga asing di Johor yang kononnya akan diberi Kad Pengenalan untuk menjadi pengundi pada Pilihan Raya Umum akan datang adalah tidak berasas dan berniat jah...
Foto Mahathir Hadi Dan Menteri Besar Terengganu Tidak Laku Dalang Didedahkan Dan Efektifnya Sosial Media

Foto Mahathir Hadi Dan Menteri Besar Terengganu Tidak Laku Dalang Didedahkan Dan Efektifnya Sosial Media

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 372 hits
Propaganda untuk mencetuskan pertelingkahan di antara UMNO dan PAS gagal sekali lagi Dalang di sebalik gambar di atas lupa bahwa hari ini era sosial media Propaganda murahan seperti itu begitu senang dijawab dan tidak laku lagi Ianya begitu...
Hamas Chief Ismail Haniya To Meet Mahathir Over Palestinian Issues

Hamas Chief Ismail Haniya To Meet Mahathir Over Palestinian Issues

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 262 hits
Hamas chief Ismail Haniya and Prime Minister Dr Mahathir Mohamad are expected to discuss Malaysia s support for the Palestinian cause PETALING JAYA The chief of the Islamic Resistance Movement Ismail Haniya is scheduled to meet with Prime M...
Gila Toll Plus Toll Extended Three Times Twice By Dr Mahathir

Gila Toll Plus Toll Extended Three Times Twice By Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 196 hits
The following is a to and fro between Bugis Dayus and Guan Eng In 1999 under Dr M PLUS toll extended from 2018 to 2030 Then in 2004 under Badawi another 8 year extension until 2038 Now in 2020 under Dr M the PLUS toll extended by another 20...
Otai Ajak Ke Jalan Raya Tuntut Mahathir Kotakan Janjinya

Otai Ajak Ke Jalan Raya Tuntut Mahathir Kotakan Janjinya

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 162 hits
Malam semalam telah berlangsung program bual bicara Dr M Letak Jawatan Mei 2020 anjuran Otai Reformasi di Restoran Amjal Jalan Pantai Baru KL Program yang dimoderatorkan oleh Zanirun Baba itu menampilkan ahli panel terdiri daripada Dr Idris...
Mahathir Wins The Headcount And Anwar Is Checkmated

Mahathir Wins The Headcount And Anwar Is Checkmated

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 271 hits
PPBM has 25 parliament seats PAS has 18 and all of them are with Mahathir The Azmin Ali faction in PKR comes to 19 Five from Mat Sabu s Amanah are with Mahathir Mahathir has kowtim 30 MPs from Umno That totals almost 100 seats And with the ...
Kalah Di Kimanis Kami Bertanggungjawab Bukan Mahathir Shafie

Kalah Di Kimanis Kami Bertanggungjawab Bukan Mahathir Shafie

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 223 hits
MALAYSIAKINI Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tidak harus dipersalahkan susulan kekalahan Warisan pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis Sabtu lalu Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal yang juga Presiden Warisan berkata partinya menga...
Ambiga Slams Ramkarpal For Comments On Mahathir After Kimanis

Ambiga Slams Ramkarpal For Comments On Mahathir After Kimanis

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 264 hits
PETALING JAYA Lawyer and activist Datuk Ambiga Sreenevasan has slammed DAP lawmaker Ramkarpal Singh for chiding Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad over Pakatan Harapan s defeat in five by elections In response to the Bukit Gelugor MP s ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap