Kejatuhan Pelaburan Langsung Asing Amaran 35 Tahun Lepas Yang Tidak Dihiraukan Oleh Kerajaan



Permasalahan ini bukannya bermula pada 1 Mac 2020. Ia bermula sejak dari 1997 lagi ketika berlakunya gelombang Krisis Kewangan Asia. Krisis Kewangan Asia 1997 telah mengejutkan negara-negara ASEAN. Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Kemboja, Burma, Laos, Brunei and Timor-Leste sedar mereka perlu melakukan reformasi. Mereka perlu melakukan reformasi politik dan ekonomi sekiranya mereka mahu bertahan pada gelombang krisis kewangan yang melanda negara. Malaysia pula ketika itu masih tidur lena dibuai mimpi. Disebabkan itulah, kini, Malaysia mengalami masalah. NO HOLDS BARRED
Raja Petra Kamarudin

Pelbagai perbincangan dan debat mengenai kejatuhan FDI di Malaysia. Topik perbincangan pula lebih bertumpu kepada siapa yang patut dipersalahkan bukan mengapa ianya terjadi. Sudah tentu persepsi yang akan dimainkan adalah dengan menyalah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional.
Sebenarnya, lebih dari 35 tahun dahulu dalam pertengahan 1980-an, kerajaan telah memberi amaran kepada ahli perniagaan bahawa Malaysia yang merupakan destinasi kegemaran FDI tidak akan kekal selamanya. Senario politik negara ASEAN akan melakukan perubahan – sekiranya kestabilan dan keamanan berjaya dicapai oleh negara-negara ASEAN seperti Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Cambodia, Kemboja, Laos, dll., maka Malaysia akan kehilangan status sebagai destinasi kegemaran FDI.
Saya pada ketika itu adalah salah seorang ahli jawatankuasa Dewan Perniagaan dan Industri Melayu sewaktu Rafidah Aziz memegang jawatan sebagai Menteri Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (1987 sehingga 2008) dan Tun Daim Zainuddin pula memegang jawatan Menteri Kewangan (1984 sehingga 1991).
Dalam waktu tersebut ketika pertengahan 1980-an hingga ke awal 1990-an, kami telah mengadakan beberapa siri pertemuan dan persidangan dengan kerajaan mengenai apa yang perlu dilakukan pasca-DEB (Dasar Ekonomi Baru, yang sepatutnya berakhir pada tahun 1990) dan memastikan ahli perniagaan Melayu terus berdiri tanpa bergantung kepada tongkat, seperti apa yang selalu diperkatakan oleh pengkritik.

Sekitar 35 tahun dahulu Rafidah Aziz memberi amaran kepada rakyat tempatan bahawa Malaysia bakal kecundang kepada negara-negara ASEAN lain sekiranya negara tidak menukar hala tuju Sekiranya Melayu mahu memiliki sebahagian besar pegangan dalam ekonomi negara, Melayu seharusnya membina ekonomi yang lebih besar (jika tidak anda terpaksa ‘mencuri’ bahagian dari bukan Melayu dan memberikannya kepada Melayu). Ini bermaksud ukuran dan saiz ekonomi perlu dikembangkan. Untuk mewujudkan perkembangan ekonomi, Malaysia memerlukan pelaburan asing atau FDI yang lebih. Maka Malaysia perlulah mengekalkan dirinya sebagai destinasi menarik untuk pelabur-pelabur asing.
Namun dalam ketika itu, kerajaan memberi amaran kepada ahli perniagaan tempatan yang Malaysia bakal hilang daya tarikannya. Malaysia hanya bergantung kepada persekitaran politik yang stabil dan sumber tenaga kerja yang murah untuk kekal menarik di mata pelabur-pelabur asing. Sekiranya Malaysia tidak dapat memberikan sumber tenaga kerja yang murah dan pada masa yang sama negara-negara ASEAN yang lain berjaya mengecapi kestabilan politik, Malaysia tidak akan lagi menjadi destinasi kegemaran pelabur-pelabur asing dan mereka akan berpindah ke Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Cambodia, Kemboja, Laos, dan ke negara Asean yang lain.
35 tahun dahulu, sewaktu Rafidah memegang jawatan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Daim pula memegang jawatan Menteri Kewangan, perkara ini telah dibahaskan. Pihak kerajaan telah memberi amaran kepada rakyat tempatan bahawa Malaysia bakal tewas dalam persaingan dengan negara-negara ASEAN. Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Kemboja, Kemboja, Laos, Brunei dan Timor-Leste bakal mengatasi Malaysia sebagai destinasi nombor satu untuk FDI.

Perkara ini sudah pun diramal dan dibincangkan 35 tahun yang lalu. Hari ini, 15 Februari 2021, populasi ASEAN adalah seramai 673 juta dan populasi Malaysia hanyalah 4.7% daripada populasi seluruh ASEAN.
Tun Dr Mahathir Mohamad menyedari bahawa Malaysia adalah negara yang kecil. Kita tidak mempunyai pasaran domestik yang cukup besar untuk menyokong perniagaan tempatan yang boleh membuat eksport menjadi lebih murah (bukan bermaksud skala ekonomi) dan kita tidak mempunyai tenaga kerja yang cukup besar (bermaksud kita perlu mengimport pekerja).
Mahathir juga memberi cadangan agar setiap keluarga mempunyai lima orang anak supaya pada masa depan populasi Malaysia dapat meningkat menjadi 70 juta.

Ketika Daim memegang jawatan Menteri Kewangan pada pertengahan tahun 1980-an, dia tahu Malaysia sedang menuju ke arah kemusnahan Ramai orang mentertawakan Mahathir dan memanggilnya bodoh. Akan tetapi Mahathir melihat kelemahan Malaysia dengan populasi yang kecil akan menjadi satu masalah yang besar apabila negara-negara ASEAN yang lain akan mula untuk berhenti berbalah dan berperang serta membuka negara mereka kepada pelabur asing.
Ya, itu adalah 35 tahun yang lalu. Yang memegang jawatan Perdana Menteri ketika itu adalah Mahathir, Menteri Perdagangan dan Industri adalah Rafidah, dan Menteri Kewangan adalah Daim, kesemua mereka tahu apa yang bakal terjadi. Pada pertengahan 1980-an mereka tahu bahawa menjelang 2020 (ketika Wawasan 2020 atau Wawasan 2020 Mahathir yang seharusnya direalisasikan) Malaysia akan berada dalam masalah.
Malaysia, dengan jumlah penduduknya sebanyak 4.7%, akan tewas kepada sepuluh negara jirannya yang lain di ASEAN. Itu adalah Wawasan 2020 yang sebenarnya atau Visi 2020. Tetapi bagaimana cara mencegahnya daripada berlaku?
Rafidah mengatakan bahawa satu-satunya cara untuk mencegah adalah dengan berhenti bergantung pada perniagaan yang memerlukan tenaga kerja yang murah atau penggunaan tenaga kerja yang intensif dan beralih ke perniagaan berteknologi tinggi atau beralih ke perniagaan berasaskan teknologi seperti di Singapura.
Mahathir mengatakan bahawa Malaysia perlu untuk memasuki industri berat (itulah sebabnya mengapa Hicom ditubuhkan) dan dia mendorong Malaysia dengan penuh semangat ke dalam pembuatan kenderaan, industri keluli, pembinaan kapal, dan sebagainya.
Daim pula memainkan pasaran saham tempatan dan cuba untuk mengubah Malaysia menjadi seperti Wall Street.

Anwar diberi amaran mengenai permasalahan tersebut dan dia mempunyai tujuh tahun untuk tampil dengan sebuah rancangan tetapi dia tidak melakukan apa-apa Sementara itu, sepuluh negara jiran ASEAN perlahan-lahan bangun, satu persatu, dan secara senyap-senyap mengatasi Malaysia. Sementara negara-negara lain sedang membangun, di Malaysia ketika itu rakyat Malaysia masih sibuk berdebat mengenai hukum Hudud, Negara Islam, DEB, sekolah dan pendidikan bangsa Cina, hak dan hak istimewa orang Melayu, dan sebagainya.
Kemudian, pada tahun 2020, dengan latar belakang Wawasan 2020 Mahathir atau Visi 2020, pandemik coronavirus Covid-19 melanda dunia. Ini mencetuskan kejatuhan ekonomi global. Rakyat Malaysia yang baru bangun dari tidur di suatu pagi ketika perintah kawalan pergerakan serta menunggu untuk syarat Isinar dimansuhkan, menyaksikan di mata mereka sendiri ekonomi Malaysia sedang runtuh dan tidak berdaya untuk melakukan apa-apa – baru teringat bahawa amaran 35 tahun yang lalu telah diabaikan dan sekarang negara menderita kerana amaran itu tidak di ambil berat dan dihiraukan.
Malapetaka kejatuhan FDI ini bukanlah kesalahan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin atau kesalahan Perikatan Nasional. Mereka hanya mula berkuasa sejak setahun yang lalu. Lebih dari 35 tahun yang lalu kita semua diperingatkan bahawa, pada tahun 2020, Malaysia akan berada dalam masalah. Dan puncanya juga telah diberitahu.
Tetapi tidak ada seorang pun yang mengendahkannya, baik kerajaan mahupun pembangkang. Malaysia, seperti Nero, bermain-main sementara Rom sedang terbakar. Kita membuang masa selama 35 tahun hanya untuk bermain politik walaupun 35 tahun yang lalu kita telah diberi amaran tentang apa yang akan bakal berlaku pada tahun 2020. Dan sekarang kita mencari kambing hitam untuk dipersalahkan.
Malah, Anwar Ibrahim juga mengetahui tentang kehancuran yang bakal dihadapi ketika memegang jawatan Menteri Kewangan pada tahun 1991 dan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1993. Anwar diberi amaran tentang apa yang bakal berlaku dan dia mempunyai tujuh tahun untuk keluar dengan rancangan. Tetapi dia juga tidak melakukan apa-apa kerana dia menghabiskan seluruh hidupnya untuk menentang Mahathir untuk cuba mengambil alih jawatan PM ke-5.
Rakyat Malaysia berpendapat bahawa ini adalah satu masalah yang baru muncul sejak satu tahun yang lalu yakni semenjak Muhyiddin mengambil alih jawatan PM ke-8 dan Perikatan Nasional membentuk kerajaan pada 1 Mac 2020.Ini menunjukkan bahawa ceteknya pemikiran rakyat Malaysia.

Mahathir memberi jalan penyelesaian berkaitan krisis ekonomi dengan cara rakyat Malaysia perlu mempunyai lebih banyak anak dan mengalakkan agar setiap keluarga mempunyai lima orang anak Permasalahan ini bukannya bermula pada 1 Mac 2020. Ia bermula sejak dari 1997 lagi ketika berlakunya gelombang Krisis Kewangan Asia. Krisis Kewangan Asia 1997 telah mengejutkan negara-negara ASEAN. Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, Kemboja, Burma, Laos, Brunei dan Timor-Leste sedar mereka perlu melakukan reformasi. Mereka perlu melakukan reformasi politik dan ekonomi sekiranya mereka mahu bertahan pada gelombang krisis kewangan yang melanda negara. Malaysia pula ketika itu masih tidur lena dibuai mimpi. Disebabkan itulah, kini, Malaysia mengalami masalah.

Krisis Ekonomi Asia tahun 1997 telah membangunkan Negara ASEAN tetapi Malaysia ketika itu masih tidur diulit mimpi  


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/02/15/kejatuhan-pelaburan-langsung-asing-fdi-amaran-35-tahun-lepas-yang-tidak-dihiraukan-oleh-kerajaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Laman Rasmi Kerajaan Negeri Kelantan Dicerobohi Oleh Malaysia Darknet

Laman Rasmi Kerajaan Negeri Kelantan Dicerobohi Oleh Malaysia Darknet

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 298 hits
Baru sahaja kami terima mesej dari sebuah entiti yang menggelarkan diri mereka sebagai Muslim Cyber Army di laman Instagram rasmi kami Mesej daripada mereka hanya sekadar alamat URL yang membawa kepada Laman Rasmi Kerajaan Negeri Kelantan M...
Kenapa Nak Saman Dikecam Gara Gara Isu 2 Tahun Lepas Sharifah Sakinah Maafkan Penyebar Video

Kenapa Nak Saman Dikecam Gara Gara Isu 2 Tahun Lepas Sharifah Sakinah Maafkan Penyebar Video

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 268 hits
Beberapa hari lepas nama Sharifah Sakinah dan Janna Nick trending di Twitter gara gara sebuah video yang dikaitkan dengan pemergian bintang kpop Jong hyun Difahamkan isu mula timbul apabila seorang individu memuat naik kembali video lama te...
Hiburan Kalau Kerja Kerajaan Mesti Dah Dapat Amaran Gagal Hidup Berdikari Bapa Dah Tarbiah Aiman Tino

Hiburan Kalau Kerja Kerajaan Mesti Dah Dapat Amaran Gagal Hidup Berdikari Bapa Dah Tarbiah Aiman Tino

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 256 hits
Baru baru ini timbul dakwaan kurang enak yang mengatakan bahawa Aiman Tino sudah mula membelakangkan keluarga dan karier seni selepas berkenalan dengan seorang wanita bernama Fewa BACA AdvertisementPun begitu penyanyi lelaki itu telah tampi...
Kerajaan Setuju Beri Vaksin Covid 19 Secara Percuma Kepada Warga Asing

Kerajaan Setuju Beri Vaksin Covid 19 Secara Percuma Kepada Warga Asing

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 194 hits
106 total views 106 views today KUALA LUMPUR 11 Feb Kerajaan setuju Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan yang akan bermula penghujung bulan ini akan turut membabitkan pemberian vaksin secara percuma kepada bukan warganegara yang menetap di...
Rmk12 Tidak Wajar Diluluskan Oleh Kerajaan Darurat

Rmk12 Tidak Wajar Diluluskan Oleh Kerajaan Darurat

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 223 hits
Rancangan Malaysia ke 12 tidak wajar dibentang apatah lagi diuluskan oleh kerajaan darurat Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim berkata RMK 11 yang berakhir pada tahun 2020 perlu diteruskan ...
Pengambilan Vaksin Covid 19 Adalah Harus Wajib Diambil Oleh Golongan Ditetapkan Kerajaan Mufti Wilayah

Pengambilan Vaksin Covid 19 Adalah Harus Wajib Diambil Oleh Golongan Ditetapkan Kerajaan Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 211 hits
Bekalan Vaksin Covid 19 akan diterima oleh Malaysia tidak lama lagi iaitu pada Ahad hadapan 21 Februari 2021 Perkhabaran ini masih menimbulkan reaksi yang pelbagai daripada masyarakat terutama penganut beragama Islam yang sangat menitikbera...
Lepas 2 Tahun Tidak Berlakon Rain Dilapor Bakal Terajui Drama Genre Perubatan Misteri Ghost Doctor

Lepas 2 Tahun Tidak Berlakon Rain Dilapor Bakal Terajui Drama Genre Perubatan Misteri Ghost Doctor

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 305 hits
Hampir 2 tahun berehat daripada dunia lakonan dan lebih memberikan fokus kepada bidang muzik Rain dikhabarkan bakal membuat kemunculan semula dalam drama baru tak lama lagi Kata agnesi Rain Rain kini sedang dalam perbincangan yang positif u...
Pakcik Umur 80 Tahun Gigih Jual Air Menangis Berdoa Lepas Dihulur Duit Sedekah

Pakcik Umur 80 Tahun Gigih Jual Air Menangis Berdoa Lepas Dihulur Duit Sedekah

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 222 hits
Baru baru ini seorang pengguna di laman Twitter bernama Aida Aidil telah membuat beberapa ciapan berkongsi pengalaman membeli air kelapa daripada seorang lelaki warga emas Video itu tular di media sosial kerana ramai simpati dengan keadaan ...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini