Keindahan Misteri Tasik Biru Dan Tasik Hijau Di Bukit Ibam Muadzam Shah Pahang


"Tasik Biru dan Hijau Bukit Ibam"

Kebiasaannya jika alam semulajadi yang cantik dipandang atau jarang dilihat adalah datangnya dari negara luar.


Tasik Biru Tasi Hijau Bukit Ibam PahangBukan mahu beritahu Malaysia atau pelancongan domestik kita tidak menarik tetapi jika bercerita tentang benda-benda warna warni ini lebih tertumpu kepada negara luar.


Namun, itu semua kerana kita belum atau tidak menemui apa yang ada pada tarikan pelancong yang ada di negara luar dengan dalam negeri kita.

Air Bewarna Hijau Biasa Ditemui

Selalunya air kehijauan, itu biasa, pantai-pantai di Malaysia ada juga warna tersebut. Namun, pernahkah melihat tasik yang memiliki warna airnya biru.

Kali pertama mengetahui air bewarna biru memang agak biasa, kita sekarang bukan berbicara mengenai biru yang asalnya, namun biru yang lebih menjurus kepada biru yang agak luar biasa jika dibandingkan dengan kebiruan air yang pernah kita lihat.

Air Tasi Kebiruan 'Turquoise' Jarang Ditemui

Jika yang pernah membeli air limau 'lime' yang bewarna biru air balang tidak kira pasar tani, pasar malam atau tepi jalan maka anda boleh menggagak biru yang bagaimana yang cuba penulis sampaikan.


Tasik Biru Bukit Ibam Muadzam PahangYa! warna tersebut pada sebuah tasik. Warna biru 'turquoise' sebenarnya. 

Tidak perlu sebenarnya untuk menghabiskan wang ringgit mendapatkan gambar dengan latar belakang tasik dengan warna biru turquoise ini kerana di Malaysia pun ada.

Tasik Biru Bukit Ibam Unik Ada Di Malaysia

Terdapat satu tarikan yang boleh dikatakan agak baharu di pedalaman Pahang. Lebih kurang dalam 20km dari pekan Muadzam Shah, Pahang.


Biru Turquoise Air Tasik Bukit Ibam Terdapat tasik 'turquoise' ini.

Dengan lebih tepat, Tasik Biru Bukit Ibam.

Jarak Perjalanan Ke Tasik Biru dan Tasik Hijau Bukit Ibam

Perjalanan dari bandar Muadzam jika dalam keadaan santai boleh memakan masa 30-40 minit, bergantung kepada gaya pemanduan anda.

Kepenatan mula dari perjalanan yang agak bosan dengan permandangan hutan dan bukit bukau sahaja mula hilang apabila aplikasi 'Waze' mula memberitahu kepada anda, anda telah sampai.


Berswafoto Sebagai Kenangan Di Tasik BiruKawasan parkirnya hanyalah di tepi jalan kecil menuju ke Jalan TM Bukit Sembilan. Usah risau akan bunyian mesin korekan kuari sememangnya ingin kawasan kuari.

Tasik Hijau Bukit Ibam Muadzam Shah

Tidak jauh daripada tasik biru Bukit Ibam ini, pengunjung memdapat pakej seterusnya iaitu pakej tasik bewarna hijau pula.


Tasik Hijau Bukit Ibam Muadzam Shah PahangBukan juga calang-calang warna hijaunya, warna yang tidak akan selalu akan ditemui jika melawati mana-mana tasik atau kolam apalagi lombong di Malaysia.

Dekat menaiki kereta agak dekat tidak sampai satu kilometer, namun berjalan kaki agak memenatkan.

Untuk sampai ke tasi hijau bukit Ibam ini, pengunjung boleh meneruskan perjalanan dengan menaiki atas lagi kepada tempat berhenti untuk melihat tasik biru tadi.

Memerlukan Hiking ke Destinasi Tasik Hijau

Sebagai panduan, untuk mendekati tasik hijau ia agak sukar sedikit berbanding untuk mendekati tasik biru bukit ibam muadzam tadi.

Orang ramai yang datang perlu melalui satu ladang kelapa sawit dan jika sayangkan kenderaan anda perlulah berjalan kaki.


Swafoto Di Tasik Hijau Bukit IbamBagi yang sudah bersedia dengan pakaian 'hiking' dan 'trekking' bolehlah mencuba mendekati tasik hijau ini. Pasti akan berpuas hati.

Video Preview dan Review Tasik Biru dan Tasik Hijau Bukit Ibam, Pahang

Untuk lebih 'memahami' akan kedua-dua tasik cantik dan indah yang bukan selalu ditemui di Malaysia ini. Bolehlah menonton video di bawah, yang boleh memberikan informasi lebih.




Melalui video di atas boleh mengetahui cara untuk ke kedua-dua tasik ini, tempat menarik untuk bergambar dan kesukaran yang perlu dilalui.

Belum masih boleh dipastikan apakah yang menjadikan airnya begitu bewarna yang lain dari yang lain, adakah kapasiti kimia yang terdapat dalam airnya sehingga merubah pantulan 'wavelength' dari matahari menyebabkan kita melihat warna yang menarik.

Apa-apa pun apabila melihat sesuatu yang indah ucaplah 'Subahanallah'.

Sejarah Tasik Biru dan Tasi Hijau Bukit Ibam Muadzam Shah

Dari segi sejarah ada yang mengatakan lombong inilah membuatkan kawasan ini dinamakan IBAM, pernah ada cerita mengenai kisah 'I Bought A Mountain' di tahun sekitar 1940-an

Ada juga yang mengatakan IBAM berasal dari beberapa elemen kimia seperti 'Ion Bauxite Aluminium Magnesium'.

Bagaimana Air Tasik Biru Bukit Ibam Bewarna Biru Turquoise ?

Sebagai contoh di Croatia, terdapat juga tasi memiliki warna sebegini, bewarna 'turquoise' cerah yang dinamakan Tasik Biru Imotski. 

Dikatakan sainstis yang mengkaji kawasan ini mendapati penyebab airnya bewarna biru adalah kerana kehadiran sebatian calcium carbonate (CaCO3) yang memiliki warna seakan air 'lime' limau biru dalam air balang.

Kebanyakan 'Limestone' ada dilombong di Pahang.

CaCO3 biasanya hadir dari batu kapur, tidak hairan jika adanya batu kapur di kawasan ini. Kuari ini dahulunya adalah lombong bijih timah dan sumber mineral lain seperti bauksit maka dengan tercampurnya segala macam elemen terhasilah keindahan alam semulajadi.

Dilarang mandi manda atau menggunakan airnya, apalagi datang memancing, kerana tiada sebarang hidupan yang mampu bernafas di dalamnya.

Cara untuk ke Tasik Biru Bukit Ibam Muadzam Pahang

Gunakan aplikasi 'waze' atau gunakan info google maps di bawah, inshaAllah sampai. Pastikan minyak kereta mencukupi untuk sampai ke destinasi, Pekan Muadzam ada stesen minyak selain dari deretan kedai buah berangan.






Apa apa pun dua tasik ini memang berbaloi untuk dilawati !

Anda fikir anda tahu Keindahan Tasik Biru dan Tasik Hijau Di Bukit Ibam, Muadzam Shah Pahang ?

Anda fikir sekali lagi....

Assalamualaikum.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.belangtarung.com/2020/03/keindahan-misteri-tasik-biru-dan-tasik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suspek Covid 19 Lari Dari Klinik Kesihatan Seksyen 32 Shah Alam

Suspek Covid 19 Lari Dari Klinik Kesihatan Seksyen 32 Shah Alam

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 1714 hits
Suspek COVID 19 lari dari Klinik Kesihatan Seksyen 32 Shah AlamSeorang lelaki berusia 54 tahun yang disyaki positif COVID 19 dilaporkan melarikan diri dari Klinik Kesihatan Bukit Naga Seksyen 32 Shah Alam Menurut laporan polis yang dibuat o...
Berbuka Puasa Dan Menang Dengan Bufet Ramadan 2020 House Of Smoke And Grill Di Grand Bluewave Hotel Shah Alam

Berbuka Puasa Dan Menang Dengan Bufet Ramadan 2020 House Of Smoke And Grill Di Grand Bluewave Hotel Shah Alam

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 477 hits
Berbuka Puasa dan Menang Dengan Bufet Ramadan 2020 House of Smoke and Grill di Grand BlueWave Hotel Shah Alam l Assalamualaikum Lagi sebulan lebih je kita akan menyambut bulan Ramadan Kareem Ana pasti ada antara kita yang dah start survey t...
Agen Savonn Magic Sekitar Meru Shah Alam Klang Setia Alam Puncak Alam Dan Berhampiran Diperlukan

Agen Savonn Magic Sekitar Meru Shah Alam Klang Setia Alam Puncak Alam Dan Berhampiran Diperlukan

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 625 hits
AGENT WANTED KHAS UNTUK ANDA YANG NAK CARI INCOME EXTRA SENANG SENANG MASUK DENGAN SAVONN MAGIC SABUN SERBUK YANG SEMAKIN VIRAL SEKARANG PENYELESAI 1001 MASALAH CUCIAN ANDA Kami memerlukan agent yang aktif dan serius untuk menjana income be...
Jemaah Positif Covid 19 Masjid Al Munawwarah Shah Alam Ditutup

Jemaah Positif Covid 19 Masjid Al Munawwarah Shah Alam Ditutup

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 570 hits
MASJID Al Munawwarah di Seksyen 27 Shah Alam ditutup sementara waktu berikutan seorang jemaahnya yang disahkan positif Covid 19 selepas pulang daripada bercuti di Vietnam Nazir masjid Muhaiyat Husin berkata penutupan sementara itu membabitk...
1 Pekerja Sirim Di Shah Alam Positif Covid 19

1 Pekerja Sirim Di Shah Alam Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 1500 hits
Sirim berkata kawasan terjejas dan perkarangan awam di ibu pejabatnya di Shah Alam sudah disanitasi SHAH ALAM Sirim Berhad mengesahkan seorang pekerjanya di ibu pejabat di sini positif Covid 19 semalam Syarikat itu berkata ia sudah mengambi...
Seorang Staf Sirim Shah Alam Dijangkiti Convid 19

Seorang Staf Sirim Shah Alam Dijangkiti Convid 19

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 799 hits
Seorang Staf SIRIM Shah Alam Dijangkiti CONVID 19 Penularan virus Convid 19 di negara kita semakin meningkat dari sehari ke sehari Menurut laporan Kementerian Kesihatan Malaysia sehingga 10 Mac 2020 seramai 129 orang positif virus ini Darip...
Covid 19 Mb Exco Pahang Potong Gaji 10 Untuk Tiga Bulan Isi Tabung

Covid 19 Mb Exco Pahang Potong Gaji 10 Untuk Tiga Bulan Isi Tabung

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 211 hits
UMNO ONLINE KUANTAN Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail bersama 10 Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bersetuju memotong 10 peratus gaji mereka selama tiga bulan bagi membantu rakyat negeri ini yang terkesan dengan penul...
Adun Pas Bn Dan Dap Pahang Ketepi Perbezaan Politik Setuju Gaji Dipotong

Adun Pas Bn Dan Dap Pahang Ketepi Perbezaan Politik Setuju Gaji Dipotong

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 196 hits
PETALING JAYA Wakil rakyat kerajaan dan pembangkang Pahang hari ini mengetepikan perbezaan politik dalam mendepani penularan wabak Covid 19 yang melanda negara Semua Adun PAS BN dan DAP mencapai kata sepakat supaya gaji mereka sebagai wakil...
Mb Pahang Teruskan Lapan Inisiatif Bagi Lengkapi Prihatin

Mb Pahang Teruskan Lapan Inisiatif Bagi Lengkapi Prihatin

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 187 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang akan meneruskan lapan inisiatif yang dianggar membabitkan jumlah keseluruhan RM14 juta bagi membantu rakyat di negeriMenteri Besarnya Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata inisiatif tersebut disifatkan saling melen...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment