Keindahan Masjid Ar Rahmah Mukim Pulau Gajah


 Bermula dengan hasrat Ahli Jawatan Kuasa Masjid Mukim Pulau Gajah mencari dana untuk membesarkan masjid sedia ada, membawa kepada terbinanya sebuah masjid baharu yang lebih besar dan cantik.
Masjid Mukim Pulau Gajah baharu mula dibina pada awal 2016 dengan kos RM6 juta melalui peruntukan individu. Pelan serta idea pembinaan juga cetusan penderma tersebut.
Permbinaannya bertujuan untuk menampung keperluan jemaah yang semakin bertambah. Masjid lama Pulau Gajah tidak mampu menampung jemaah, terutama ketika sembahyang Jumaat.
Pembinaan masjid di atas tapak seluas 0.8 hektar itu mengambil masa kira-kira dua tahun dan mampu memuatkan kira-kira 1,000 jemaah pada satu-satu masa.
Khidmat 10 pekerja dari Indonesia diguna pakai untuk menghasilkan lebih 90 peratus ukiran tangan pada masjid. Separuh daripadanya ukiran ayat suci al-Quran.
Dari reka bentuk luaran hingga perincian dalaman, setiap butiran seni bina mencerminkan kedamaian dan ketenangan, malah binaan turut dikelilingi hutan dan parit mewujudkan panorama semula jadi.
Melangkah masuk Masjid Ar-Rahman cukup mengujakan apabila setiap langkah disambut pemandangan gerbang besar yang dibina tinggi menggunakan kayu cengal.
Ciri-ciri binaan Masjid Ar-Rahman ini, menggabungkan hiasan dari sekurang-kurangnya empat negara, selain seni bina Melayu.
Dua pintu masuk masjid dari Yaman, tiang tempat imam solat pula dari Maghribi. Set geduk berasal dari Indonesia dan lakaran al-Quran dalam bulatan di tengah siling pula dibawa dari Turki.
Individu yang membiayai pembinaan Masjid Ar-Rahman ini sering merantau ke luar negara terutama Indonesia, Maghribi, Yaman dan Turki memberi ilham seni reka Masjid Ar-Rahman.
Malah pintu kayu berusia ratusan tahun yang dipenuhi ukiran ayat suci al-Quran di hadapan tempat Imam solat diimport dari Magribi.
Keunikan Masjid Ar-Rahman tidak terbatas pada pandangan luar dan dalam bangunan, sebaliknya sudut pandangan atas memberi gambaran lebih menarik seolah-olah masjid berada di sebuah pulau kecil.
Pemilihan lokasi masjid yang dikelilingi parit dan rimbunan pokok turut memberi kelebihan apabila menghasilkan udara nyaman dan sejuk kepada binaan itu, selain lokasi juga terletak di hujung kampung.
Masjid diwakafkan kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan pengurusannya dilakukan oleh Ahli Jawatankuasa Masjid.  











Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2021/11/drg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menikmati Keindahan Hutan Di Taman Negara Pulau Pinang

Menikmati Keindahan Hutan Di Taman Negara Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 254 hits
Ahad 14 11 2021Catatan kisah di kampung Johor dan di rumah NS belum pun habis saya tangguhkan dulu untuk beri laluan kepada catatan aktiviti hujung minggu saya dan suami Setelah sekian lama tak dapat masuk hutan disebabkan situasi pandemik ...
Imej Hantu Pocong Dirakam Di Jambatan Ke 2 Pulau Pinang

Imej Hantu Pocong Dirakam Di Jambatan Ke 2 Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 128 hits
Selepas insiden cubaan membunuh diri oleh anak saudara kepada seorang timbalan menteri kini dua keping gambar imej hantu pocong telah berjaya dirakam di jambatan kedua Pulau Pinang Daripada imej imej yang disebarkan satu bayangan berwarna p...
Hiking Pulau Berhala Sandakan

Hiking Pulau Berhala Sandakan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 267 hits
Pengangkutan 10 minit menaiki bot dari Pasar Sandakan Tambang bot guide RM10 Tempat menarik Pulau Berhala Cliff Peak Of Berhala Island Aktiviti yang boleh dilakukan Hiking Jungle Trekking BBQ di tepi pantai bermandi manda pulauberhala
Pakej Pulau Mabul Murah

Pakej Pulau Mabul Murah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 120 hits
Pakej 4h 3m Mabul 2017 GROUND FULL BOARD Standard RM629 Old chalet RM729 New chalet RM829 Inclusive bus transfer boat transfer 2n mabul kapalai 3x snorkling 3x meal day round island unlimited drink sunset sunrise view Exclude Flight ticket ...
Johor Pulau Kukup

Johor Pulau Kukup

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 129 hits
Subhanallah Indah sungguh laut yang terbentang luas di sekeliling aku Itulah yang terdetik di hati aku bila aku berada di atas bot semasa mengelilingi Pulau Kukup Pulau Kukup ialah pulau hutan paya bakau dan merupakan salah satu pulau hutan...
Sejarah Balik Pulau Pulau Pinang Jom Belajar Sejarah

Sejarah Balik Pulau Pulau Pinang Jom Belajar Sejarah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 158 hits
Pernah pergi Balik Pulau Ok jom baca kisah Balik Pulau terkenal dengan durian yang sedap sedap SEJARAH BALIK PULAUBalik Pulau merupakan kawasan semakin membangun di Kawasan Barat Daya Pulau Pinang Nama Balik Pulau adalah sempena dengan perl...
Pendaftaran Dan Maklumat Program Insentif Usahawan Pulau Pinang 2018

Pendaftaran Dan Maklumat Program Insentif Usahawan Pulau Pinang 2018

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 207 hits
DAFTAR PERCUMA PROGRAM INSENTIF USAHAWAN PULAU PINANG 2018Anjuran MMK Pembangunan Usahawan Pulau PinangTarikh 29 Dis 2018 Masa 8 30 pg 1 00 ptgTempat Ixora Hotel Sbg Perai Untuk pendaftaran sila isi Borang Online pautan berikut Klik Aturcar...
Ada Pihak Sabotaj Rumah Terbuka Di Pulau Pinang

Ada Pihak Sabotaj Rumah Terbuka Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 144 hits
GEORGETOWN Barisan Nasional Pulau Pinang mengesyaki ada pihak tertentu menghantar sekumpulan ahlinya untuk sabotaj Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Barisan Nasional Pulau Pinang di Padang Sekolah Tinggi Han Chiang kelmarin Penge...
Snorkeling Pulau Kapas

Snorkeling Pulau Kapas

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 462 hits
Lokasi Pantai Pulau Kapas Aktiviti SnorkelingAlamat Pulau Kapas Terengganu Waktu Operasi 9 00 11 00 pagi Tarikh Lawatan 04 November 2021 Snorkeling menjadi aktiviti pertama yang dilakukan pada percutian hari kedua di Pulau Kapas Pengalaman ...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup