Keindahan Bunga Tulip Di Keukenhof Hari 10 Part 1

Kami telah berada pada hari ke 10 percutian yang tidak terasa pun kerana keseronokan bercuti, tanpa sedar kami telah menghampiri hari hari akhir percutian. Boleh klik entri sebelum ini di SINI.
Hari ini kami akan melawat Keukenhorf untuk melihat bunga tulip. Nama pun bunga jadi hati kami pun berbunga bunga. Kami merancang warna baju untuk digandingkan dengan warna bunga tulip pilihan ketika di sana kelak.
Kami check out pukul 10 pagi. Terus ke tempat bunga tulip di Keukenhof. Perjalanan dalam 50 minit. Kami bersarapan ringkas sahaja pagi ini. Saya hanya makan roti dengan sardin.

Keukenhof terletak di sebuah pekan bernama Lisse. Tak jauh dari Amsterdam. Mengikut website Keukenhof, kira-kira 7 juta kelopak dan 800 jenis bunga yang berbeza beza yang ditanam setiap tahun di sini yang meliputi kawasan seluas 32 hektar. Masa yang paling perfect untuk melawat taman hanya dibuka dari pertengahan Mac ke pertengahan Mei ini ialah pada betul-betul penghujung April. Ketika itu, bunga tulip kembang dalam keadaan paling ideal. Kalau Mac, tulipnya masih menguncup dan kalau pada hujung Mei pula, kelopak bunganya dah terlalu kembang.

Sesampai di sana, orang terlalu ramai. Kereta yang bersusun susun di tempat parking juga sudah banyak. Tempat parking memang sangat luas. Kami diarahkan untuk masuk melalui pintu masuk extra yang terletak di bahagian tepi dari pintu masuk utama. Tiket masuk adalah seperti gambar di bawah ini.

Kami berjalan masuk sambil berhenti mengambil gambar di mana mana bunga yang kami berkenan. Kami mencari bunga bunga yang match dengan warna baju kami. Memang sangat teruja melihat keindahan bunga tulip yang cantik berwarna warni. Semua warna pun cantik.

Macam-macam gaya posing yang boleh kita lihat, ada yang duduk, ada yang berbaring pun ada. Bila bab bunga, bukan orang perempuan sahaja yang meminatinya, orang lelaki pun sekali.

Ya lah selama ini hanya dapat melihat bunga tulip plastik. Ada satu masa, saya kemaruk membeli bunga tulip untuk hiasan rumah kami. Beli tulip pelbagai warna dan susun dalam bekas. Saya juga beli untuk hiasan rumah kakak di kampung.
Oleh kerana kami belum bersarapan, perut mulai keroncong. Nasib baik ada stall yang menjual hanya sandwich berasaskan ikan seperti tuna, salmon, ikan salmon mentah dan lain lain ikan. Dapat lah juga mengisi perut dengan segelas air pudina yang dibancuh dengan madu. Tengah cuaca sejuk dapat minum air panas, memang sangat heaven. Tak dapat digambarkan betapa nikmatnya ketika itu.

Selepas makan, kami sambung lagi berjalan jalan di sepanjang taman sambil bergambar. Tanpa disedari kami telah berjalan agak jauh dalam taman yang sebenarnya sangat luas dan  besar.

Kaki saya yang masih belum pulih pun telah mula memberi signal bahawa saya perlu berehat. Ketika itu, jalan pun dah mula berjengkek jengkek dan asyik bertanya jauh lagi ke pintu keluar. Hahaha.

Di pintu keluar kami singgah beli waffle yang sangat sedap. Dimakan ketika panas panas, lagi lah bertambah sedap. Kemudian kami balik ke tempat kereta untuk bertolak balik.

Di luar kawasan Keukenhof garden ini terdapat taman tulip yang luas dimiliki oleh orang atau syarikat persendirian. Kawasan luas dan berpagar di mana bunga bunga tulip di tanam di atas batas. Di sinilah yang dikatakan kita boleh melihat bunga tulip secara percuma. Melihat dari luar pagar sahaja lah.

Trip Bajet Ke Guangzhou Hong Kong 6 Hari 5 Malam Part 1

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 212 hits
Tempat borong paling murah didunia adalah di negara China Paling menjadi tumpuan destinasi Guangzhou adalah bandar yang menawarkan pelbagai produk murah untuk reseller serata dunia Ini adalah perkongsian saya Trip Bajet Ke Guangzhou Hong Ko...
Perjalanan Ke Brussels Hari 10 Part 2

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 210 hits
Dari Keukenhorf di kami kemudian bertolak ke Brussel Dalam perjalanan kami singgah semula di Rotterdam untuk ke butik Louis Vuitton di De Bijenkorf Mall yang terletak sebelah bangunan hotel kami Selepas selesai urusan membeli kami bertolak ...
Gerak Ihsg Hari Ini Diramal Masuk Zona Hijau

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 152 hits
Laju Indeks Harga Saham Gabungan diperkirakan akan menguat terbatas pada perdagangan saham hari ini Senior Research PT KGI Sekuritas Yuganur Wijanarko menjelaskan indeks berpeluang bergerak ke zona hijau menuju level 6 470 6 500
4 Fakta Di Balik Rencana Tiket Pesawat Murah Didorong Ada Tiap Hari

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 178 hits
Menteri Koordinator Perekonomian Darmin Nasution belum lama ini kembali menggelar rapat koordinasi tentang monitoring dan evaluasi kebijakan penurunan tarif tiket pesawat Salah satu harapan Menko Darmin tiket pesawat murah bisa ada tiap har...
Nyaris Setahun Tak Bertemu Megawati Dan Prabowo Akan Berjumpa Lagi Hari Ini

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 183 hits
Prabowo dan Megawati terakhir kali bertatap muka saat sama sama menonton final cabang olahraga Pencak Silat Asian Games 2018 di Padepokan Pencak Silat TMII pada 28 Agustus 2018 lalu Saat itu Jokowi JK dan sejumlah menteri juga hadir
Sesuai Janji Lion Air Turunkan Harga Tiket Pesawat Per Hari Ini

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 200 hits
Lion Air resmi menurunkan harga tiket pesawat pada hari ini Berdasarkan pantauan merdeka com di situs penjualan Lion Air harga tiket di sejumlah rute turun sekitar Rp 300 000 sampai Rp 500 000 Lion Air akan menyediakan sebanyak 146 penerban...
Stok Original Dms360 Ada Pengeposan Setiap Hari

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 407 hits
Assalamualaikum apa khabar Sekali sekala kita share tentang perjalanan atau catatan bisnes DMS di sini Saya juga seller biasa sahaja Walaupun stokis tetap sama seperti mana mana seller online yang lain Kami melakukan pengeposan packing seti...
Gempa Di Jembrana Bali Tak Ganggu Proses Persembahyangan Hari Suci Galungan

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 141 hits
Rentin mengimbau kepada masyarakat Bali untuk tetap tenang dan jangan resah dan panik
Hukum Pihak Masjid Menganjurkan Majlis Ilmu Setiap Hari

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 236 hits
Soalan Saya ada terbaca suatu kenyataan dari Ibnu Mas ud yang menyebut secara maknanya bahawa beliau tidak berhajat untuk menyampaikan tazkirah atau peringatan secara setiap hari kerana takut akan menyebabkan orang ramai berasa bosan Persoa...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor