Kedondong Buah Dan Daun Kaya Khasiat Patut Dimanfaatkan Kegunaannya




Kedondong merupakan sejenis buah-buahan tempatan. Pokoknya adalah dari jenis pokok tropika yang boleh mencapai ketinggian sehingga 20 m. Ketinggian biasa pokok kedondong yang dijumpai di Malaysia ialah sekitar 10 hingga 12 m. Ia membiak melalui biji benih dan pembiakan tampang.
Buahnya berwarna hijau ketika muda dan berubah menjadi kekuningan apabila masak. Buahnya dimakan ketika tidak terlalu masak kerana apabila masak isi buahnya bertukar menjadi sabut dan tidak sesuai dimakan lagi.
Pucuk kedondong sangat sedap dijadikan ulam. Daunnya yang telah tua pula boleh dijadikan campuran dalam salad. Buahnya boleh dimakan bersama kuah rojak atau dijadikan jeruk. Buahnya sedap dijadikan jus . Tambah menyelerakan bila dicampuri dengan ais dan asam boi.
Buahnya juga boleh dijadikan pajeri sebagai lauk dan dimakan bersama nasi. Rasa pucuknya sebagai ulam memang sangat sedap dan menyelerakan.
Dari segi perubatan pula sangat banyak. Antara nya kedondong dapat membantu mengurangkan masalah pencernaan, mengubati diarrheadan kandungan zat besi dalam buahnya meningkatkan penghasilan sel darah merah bagi pesakit anaemia.
Kalsium yang terdapat pada buahnya juga boleh mencegah penyakit jantung. Ia juga dapat mengawal kandungan kolestrol dalam darah. Buahnya yang kaya dengan vitamin C dapat membantu badan meningkatkan kekebalan dalam melawan penyakit. Selain dari itu ia juga boleh menjadi agen awet muda.
Kegunaan kedondong mengikut bahagian:
BUAH
- Anemia
Kandungan zat besi dalam 100 gram buah kedondong mencapai 30 mg, dapat membantu proses pembentukan sel darah merah.

- Kecantikan Kulit Wajah dan Tubuh 
Kaya akan kandungan vitamin C yaitu 30-50 mg dalam 100 gram buah kedondong sehingga rajin mengkonsumsi buahnya dapat membantu proses generasi kulit dengan cara meningkatkan produksi kolagen yang berperanan penting dalam elastisiti kulit. Selain itu, vitamin C juga bersifat antioksida yang dapat mencegah radikal bebas.

- Menjaga Saluran Pencernaan dan Diet 
Kandungan serat pada 100 gram buah kedondong yang mencapai 0.83-3.60 mg sangat bermanfaat untuk melancarkan fungsi pencernaan.

- Menurunkan Berat Badan 
Dengan kandungan lemak, protein dan karbohidrat dalam jumlah rendah, buah kedondong juga dapat membantu bagi mereka yang sedang menjalani program diet untuk menurunkan berat badan. Hanya saja, jika ingin mengkonsumsi buah kedondong untuk diet, pilihlah yang belum matang benar karena kandungan buah kedondong yang belum matang benar ini sangat tinggi serat dan air. Sementara buah kedondong yang matang kandungan sukrosanya tinggi sehingga menambah jumlah kalori di dalamnya.

- Ubat Batuk Alami 
Untuk mengubati batuk, gunakan 3 biji buah kedondong yang telah dicuci bersih. Diparut dan perah airnya tanpa ditambahkan air. Tambah sedikit garam pada air perahannnya dan ramuan siap utnuk diminum 2 kali sehari.

- Penambah Tenaga dan Vitalitas Tubuh 
Buah kedondong memiliki unsur gula dalam bentuk sukrosa yang bermanfaat sebagai penambah tenaga dan vitalitas tubuh.

DAUN
- Kudis dan Luka Terbakar 
Daun kedondong juga digunakan secara tradisional untuk mengubati kudis, luka perih dan luka terbakar.

- Mengatasi cirit-birit 
Untuk mengatasi cirit-birit, gunakan kurang lebih 15 gram kulit batang kedondong segar yang telah dicuci bersih. Dipotong kecil dan rebus dengan 2 gelas air selama 15 menit. Tunggu sampai sejuk dan tapis dan air hasil tapisan dapat diminum 2 kali sehari.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2020/10/luf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Daun Saderi

Khasiat Daun Saderi

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 298 hits
Baru baru ni ramai share gambar Daun Sup atau Khasiat Daun Saderi ni kat Facebook Hahaha sebenarnya ada page yang share tentang kebaikan daun ni jadi ramai yang baca dan share Tapi betulke daun saderi ni banyak khasiatnya Tak dinafikan daun...
Khasiat Buah Lemon Ada Yang Kita Tak Tahu

Khasiat Buah Lemon Ada Yang Kita Tak Tahu

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 513 hits
Laymon kata Bonda Mona Lemon Razif membetulkan sebutan Bonda Siapa yang tengok mesti teringat scene ni Ingat lagi tak Jenuh Razif membetulkan sebutan keluarga Mona Sampai ke sudah tak mahu mengalah dengan sebutan yang salah Buah lemon baran...
15 Khasiat Buah Naga Untuk Kesihatan

15 Khasiat Buah Naga Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 790 hits
15 Khasiat Buah Naga Untuk Kesihatan Buah naga sejenis buah tempatan yang diimport dari luar negara Digelar buah naga sebab bentuknya seakan akan naga Tapi betul ke naga macam tu rupanya Apa pun buah ni ada khasiat tersendiri Rasa yang mani...
Akui Awet Muda Karena Suami Kaya Bunga Zainal Disindir Soal Akhirat

Akui Awet Muda Karena Suami Kaya Bunga Zainal Disindir Soal Akhirat

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 222 hits
Aktris Bunga Zainal menjawab tudingan warganet yang menyebutnya bisa awet muda karena menikahi suami kaya Tapi sayang istri produser Sukhdev Singh ini malah menuai sindiran lain yang berkaitan soal agama Dalam video di Tik Tok Bunga Zainal ...
Siapa Kata Airel Dan Wawa Instant Kaya

Siapa Kata Airel Dan Wawa Instant Kaya

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 187 hits
Pasangan pelakon suami isteri Wawa Zainal dan Aeril Zafrel menjelaskan kejayaan mereka dalam bidang perniagaan bukanlah melalui jalan mudah seperti yang dipertikaikan segelintir pihak Menurut Wawa atau nama sebenar Nur Hawa Zainal Abidin 29...
Empat Tahun Bukan Sekejap Sekarang Pun Tak Kaya Lagi Wawa Zainal

Empat Tahun Bukan Sekejap Sekarang Pun Tak Kaya Lagi Wawa Zainal

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 263 hits
Susahkan nak kurus Macam itu jugalah dengan kejayaan bukan hari ini buat esok dah kaya Wawa dan Aeril pun dah bisnes lama jual baju pernah jual tudung pernah jual kanta lekap sehinggalah Wawa Cosmetics sejak 2016 source
Nenek Ini Kaya Mendadak Nemu Ikan Mati Seberat 52 Kg Dan Laku Dijual Rp60 Juta

Nenek Ini Kaya Mendadak Nemu Ikan Mati Seberat 52 Kg Dan Laku Dijual Rp60 Juta

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 224 hits
Seorang nenek yang merupakan pedagang mendadak jadi sorotan publik usai menemukan ikan raksasa seberat 52 kilogram Adapun ikan yang ditemukan di sungai itu mendadak membuatnya kaya laku terjual hingga Rp60 juta Mengutip Gulf News peristiwa ...
Agnez Mo Selebriti Paling Kaya Di Indonesia

Agnez Mo Selebriti Paling Kaya Di Indonesia

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 189 hits
Penyanyi Agnez Mo baru baru ini dilaporkan media Indonesia sebagai selebriti paling kaya di negara itu dengan jumlah harta mencecah 450 bilion Rupiah Tidak hanya mengaut hasil daripada karier seni penyanyi lagu Matahariku itu juga memiliki ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik