Kedegilan Mahiaddin Berundur Perlu Diajar Dengan Demonstrasi Besar2an Di Seluruh Negara


 
Isu sebenar yang ada di depan mata kita sekarang ialah tindakan derhaka yang nyata sebuah kerajaan kepada Yang Dipertuan Agong dan Istana Negara.
Penderhakaan itu pula bukan dilakukan sekali, bahkan sudah berkali-kali.
Jika kerajaan yang ada sokongan majoriti sekali pun, tetapi kalau sudah derhaka kepada Raja, kerajaan tersebut dan ketua kerajaannya wajar dijatuh dan digantikan.
Dalam sebuah negara Raja Berperlembagaan, kerajaan yang setia kepada Raja jauh lebih penting dipertahankan daripada kerajaan yang ada sokongan majoriti semata-mata, namun tidak peduli soal kesetiaan kepada Raja.
Tentulah juga jauh lebih afdal sebuah kerajaan itu ditentang dan dijatuhkan jika selain keabsahannya diragui atau lebih tepat tiada sokongan majoriti dimiliki, ditambah lagi dengan bersikap derhaka yang berulang kali dilakukannya.
Dalam kata mudah, itulah gambaran kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin sekarang ini.
Setelah bertahun berdolak-dalik dan mencari pelbagai helah untuk kedudukan sokongan yang dimilikinya diuji, perkara itu kini melarat kepada soal penderhakaan sehingga Agong secara terbuka menzahirkan rasa anat dukacita yang sebenarnya itulah tanda murka seorang Raja.
Tidak pernah keadaan seperti ini berlaku sebelum ini di mana kedudukan Agong seolah-olah dipermainkan dan ditipu demi kepentingan kuasa oleh kerajaan yang memerintah.
Oleh yang demikian, Mahiaddin dan kerajaan PN ini sebenarnya tidak boleh dan tidak harus dipertahankan lagi, walau atas apa alasan sekali pun.
Mahiaddin mesti berundur serta meletak jawatan dan jika enggan, beliau harus dipaksa berbuat demikian.
Tiada guna lagi negara mempunyai Perdana Menteri dan kerajaan yang derhaka ini kerana kemurkaan Agong bermakna baginda tidak mungkin dapat menerima mereka yang tidak setia itu untuk terus mengurus negara.
Melihat kepada perkembangan yang berlaku selepas murkanya Agong itu, Mahiaddin nampaknya kekal dengan kedegilan enggan meletakkan jawatannya.
Malah beliau cuba mempertahankan dan menjustifikasi tindakan berkaitan pembatalan darurat itu melalui kenyataan media tanpa nama oleh Pejabat Perdana Menteri atau PMO.
Menyanggah titah Raja dengan panjang lebar melalui surat tanpa nama adalah perbuatan biadap dalam berkomunikasi dengan Istana serta di luar tata susila kesopanan dan kesetiaan sebagai warganegara yang taat setia kepada Raja.
Kalau surat Istana Negara ada penamanya, mengapa surat PMO langsung tiada nama?
Siapa yang mengeluarkan kenyataan media itu – Perdana Menteri, Setiausaha Akhbar, Ketua Setiausaha Sulit atau hanya budak pejabat PMO?
Selain itu, kenyataan media PMO itu juga seperti Mahiaddin mahu mengajak Istana Negara terus bergaduh dan berperang dengan hakikat beliau masih cuba menegakkan benang basah bersabit isu yang timbul.
Dalam hal ini, apakah Mahiaddin lupa tentang ketinggian serta kemuliaan kedudukan Agong berbanding dirinya serta bagaimana titah baginda yang disampaikan melalui Takiyuddin Hassan dan Peguam Negara agar Proklamasi Darurat dan ordinannya dibentang serta dibahas di Parlimen, telah terang-terang tidak dipatuhi?
Apakah itu bukan derhaka namanya dan sekarang bersama derhaka yang sedia ada, kerajaan PN juga nampaknya mahu terus bergaduh dan berperang secara berterusan dengan Istana?
Penyelesaian paling mudah bagi kemelut ini tidak lain ialah Mahiaddin dan seluruh kabinetnya, termasuk dua beradik yang menjadi Peguam Negara dan Speaker Parlimen, mesti meletak jawatan dengan segera.
Apabila derhaka sehingga Raja murka, pilihan yang ada hanya berundur dengan serta merta.
Penderhakaan mereka bukan saja menyinggung hati Agong sehingga baginda jadi murka, bahkan majoriti rakyat sendiri pun kini tambah benci dengan kerajaan PN ini.
Sudahlah tiada majoriti, ditambah lagi dengan derhaka dan akhirnya jadilah ia seburuk-buruk kerajaan di muka bumi ini.
Mendepani keadaan ini, Mahiaddin dan kerajaan PN tidak mungkin lagi dapat berperanan dengan baik dalam mengurus negara, jauh sekali untuk saling bekerjasama dengan Istana, lagi lama beliau bertahan hanya menyebabkan negara kian jahanam jadinya.
Berpegang kepada prinsip kesetiaan kepada Raja, kiranya Mahiaddin dan kabinetnya terus berdegil dan enggan berundur dalam dua tiga hari mendatang, sebenarnya akan menjadi kewajipan agar seluruh rakyat bangun bersuara melalui demonstrasi besar-besaran menuntut perletakan jawatan semua yang derhaka itu.
Kita tidak harus membiarkan mereka yang derhaka ini terus bergayut lebih lama dengan kuasa tanpa keabsahan mereka.
Demi menyelamatkan negara dan sebagai tanda kesetiaan kepada Raja, inilah satu-satunya pilihan yang tinggal untuk mengajar Perdana Menteri dan kerajaan “tak reti bahasa” ini. 


(ShahbudinHusin 30/07/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/kedegilan-mahiaddin-berundur-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Istana Negara Beri Perincian Kepada Mahiaddin

Istana Negara Beri Perincian Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 198 hits
A KADIR JASIN1 Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong semalam mengutus surat kepada Perdana Menteri Mahiaddin Md Yasin bagi memperjelaskan dan seterusnya menyanggah kenyataan serta pendirian Kerajaan berkaitan pembatalan Ordinan ordinan ...
Tiba Masa Mahiaddin Berundur Anwar Pm Pilihan Terbaik

Tiba Masa Mahiaddin Berundur Anwar Pm Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 226 hits
Kemelut politik yang berpanjangan melanda Malaysia hanya boleh diselesaikan sekiranya Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin berundur secara terhormat Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Damansara Dzulhilmi Zainol tindakan kerajaan Perik...
Seluruh Dunia Kini Tahu Mahiaddin Dalam Bahaya

Seluruh Dunia Kini Tahu Mahiaddin Dalam Bahaya

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 223 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONBoleh dikatakan seluruh dunia kini tahu tentang suasana politik yang panas di Malaysia terutama tentang kedudukan Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin yang diambang bahaya Mahiaddin pada semalam telah mencetuskan...
Dakwaan Picagari Kosong 13 Laporan Polis Dibuat Di Seluruh Negara Bukit Aman

Dakwaan Picagari Kosong 13 Laporan Polis Dibuat Di Seluruh Negara Bukit Aman

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 285 hits
Sebanyak 13 laporan polis diterima berkaitan isu suntikan picagari kosong oleh petugas Kementerian Kesihatan Malaysia di beberapa pusat pemberian vaksin di seluruh negara Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abd Jalil Hassan berkata...
Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 630 hits
The Women Family and Community Development Ministry has provided three additional telephone numbers to facilitate applications for the Bakul Prihatin Negara aid launched by Prime Minister Muhyiddin Yassin on July 15 Its minister Rina Mohd H...
Seluruh Kabinet Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Akmal

Seluruh Kabinet Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Akmal

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 308 hits
Seluruh kabinet Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin digesa meletak jawatan susulan kenyataan rasa dukacita Yang di Pertuan Agong berhubung tindakan kerajaan Perikatan Nasional menamatkan Darurat tanpa perkenan istana Ketua Angatan Muda...
Kedegilan Muhyiddin Menghancurkan Negara

Kedegilan Muhyiddin Menghancurkan Negara

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 105 hits
MUKA MUKA PENGKHIANAT MANDAT RAKYATNORMAN RADZUAN Berapa puluh juta lagi akan terbang utk tujuan shopping Sudah berapa byk duit rakyat hilang hanya utk kepentingan politik Muhyiddin Ia bukan soal shopping sahaja tetapi Muhyiddin kena faham ...
Apa Salahnya Amk Buat Laporan Polis Seluruh Negara Juga Ketua Amk Dok Buat Apa

Apa Salahnya Amk Buat Laporan Polis Seluruh Negara Juga Ketua Amk Dok Buat Apa

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 169 hits
AMK Pulai buat laporan polis terhadap kabinet PM MahiaddinAngkatan Muda KEADILAN Cabang Pulai membuat laporan polis ke atas kebiadaban kerajaan Perikatan Nasional dan kabinet Perdana Menteri Mahiaddin Yassin yang mendahului Yang di Pertuan ...
Warga Emas Seluruh Negara Boleh Walk In Vaksin Mulai Minggu Depan

Warga Emas Seluruh Negara Boleh Walk In Vaksin Mulai Minggu Depan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 302 hits
Khairy Jamaluddin berkata pemberian vaksin kepada warga emas secara walk in akan diperluas ke seluruh negara mulai minggu hadapan PETALING JAYA Pasukan Petugas Khas Imunisasi Covid 19 memutuskan pemberian vaksin secara walk in kepada warga ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say