Kedai Lalat Jadi Kota Jembal



Kota Jembal adalah nama baru bagi Kedai Lalat. Penukaran nama Kedai Lalat kepada Kota Jembal adalah berdasarkan sejarah bahawa tempat itu menjadi lokasi pemerintahan terawal Kelantan. Sekolah Menengah Kedai Lalat ditukar nama kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Sakti. 

Kerajaan Jembal asalnya diasaskan oleh Raja Besar yang dikatakan dari keturunan Raja Bersiung yang memerintah negeri Kedah dalam abad ke-14. Baginda Raja Bersiung dihalau oleh adinda baginda yang berpangkat Raja Muda. Baginda telah melarikan diri ke Kelantan.

Mengikut ringkasan "Cetera Kelantan" yang ditulis oleh Dato' Nik Mahmud Nik Ismail (Dato' Paduka Raja), Raja Besar dan Raja Bersiung adalah orang yang sama.

Kenyataan ini agak kabur dan bercanggah dengan fakta sejarah kerana Raja Bersiung memerintah Kedah pada abad ke-14, sedangkan pembukaan Jembal oleh Raja Besar ialah pada awal abad ke-17 (tahun 1600-an).

Raja Besar dan pengikut-pengikut baginda mencari satu tempat yang sesuai untuk dijadikan negeri. Angkatan baginda telah menemui satu kawasan tanah yang subur yang terletak di tepi Sungai Babong dan Pulau Melaka.  

Di situ baginda mengarahkan pengikut-pengikutnya supaya mendirikan sebuah kota. Di dalam kawasan itu terdapat sebatang pokok yang sangat besar iaitu pokok jambu jembal, lalu baginda menamakan tempat itu Jembal.

Baginda Raja Besar tiba di Jembal bersama beberapa orang pengikutnya serta dua orang kanak-kanak iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-duanya dipercayai cucu baginda. Yang lelaki bernama Raja Sakti dan yang perempuan bernama Puteri Mani Kemeyan.

Setelah kedua-duanya meningkat dewasa lalu mereka dikahwinkan. Pada tahun 1638 M Raja Besar telah menabalkan Raja Sakti sebagai raja di Jembal dan memerintah di bahagian utara dan timur Kelantan. Jembal dijadikan pusat pemerintahannya.

Tidak lama selepas pertabalan Raja Sakti, Raja Besar pun mangkat. Setengah cerita mengatakan Raja Besar ghaib menghilangkan diri, kerana itulah tidak terdapat makam baginda di kawasan Jembal itu. 

Raja Sakti dikurniakan tujuh orang putera-puteri, iaitu Raja Adiluddin (yang lebih dikenali dengan nama Raja Loyar), Raja Bahar (Raja Udang), Raja Omar (Raja Ekok), Raja Sungai, Puteri Sayu Bari, Puteri Unang Melor (nama timang-timangannya Nang Rogayah) dan Puteri Cempaka Bongsu.

Mengikut buku Abdullah Nakula, Raja Sakti terkenal dengan panggilan Raja Vijaya Indera atau Long Betong. Puteri baginda iaitu Puteri Unang Melor telah berkahwin dengan Raja Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin 1.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/btt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rayakan 274 Tahun Kota Solo 28 400 Takir Jenang Jadi Rebutan Warga

Rayakan 274 Tahun Kota Solo 28 400 Takir Jenang Jadi Rebutan Warga

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 203 hits
Pada momen Hari Jadi Kota Solo ke 274 ini saya berharap bisa menjadikan masyarakat semakin berbudi pekerti luhur andap asor dan menjadikan Solo semakin nyaman untuk ditinggali ujar Wali Kota Solo F X Hadi Rudyatmo
Jokowi Untuk Startup Unicorn Akhir Tahun Seluruh Kabupaten Kota Tersambung 4g

Jokowi Untuk Startup Unicorn Akhir Tahun Seluruh Kabupaten Kota Tersambung 4g

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 235 hits
Jokowi mengatakan pemerintah telah sangat mendukung bagi perusahaan rintisan Indonesia berkembang Menurutnya dukungan infrastruktur dan regulasi diharapkan menumbuhkan unicorn baru di Tanah Air Prabowo menjanjikan pembangunan prasarana pend...
Family Time Kami Pan Borneo Hotel Kota Kinabalu

Family Time Kami Pan Borneo Hotel Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 607 hits
Assalamualaikum Sabtu lalu 2hb Feb hari tu Kmia dan family berkesempatan menginap di Pan Borneo Hotel Kota Kinabalu Memandangkan Shumi bercuti 6 hari setelah 10 hari berada di MRSM kitaorang pun buatlah planning nak isi masa cuti yang limit...
Religious Preacher Ustaz Abdul Somad In Kota Bharu Stadium

Religious Preacher Ustaz Abdul Somad In Kota Bharu Stadium

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 987 hits
Muslim in Kelantan has hosted an event inside the Sultan Muhammad V Stadium Kota Bharu to remember all the former religious preacher in Islam especially the murabbi former chief minister of Kelantan the late PAS icon Nik Abdul Aziz Nik Mat ...
Bnpb Kualitas Udara Di Kota Dumai Memasuki Level Berbahaya

Bnpb Kualitas Udara Di Kota Dumai Memasuki Level Berbahaya

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 225 hits
Akibatnya kualitas udara di Kota Dumai memasuki level berbahaya Sedangkan di daerah lain udara masih baik ujar Kepala Badan Penanggulangan Bencana Daerah Riau Edwar Sanger kepada merdeka com Jumat
Pemerintah Kota Mataram Apresiasi Program Indonesia Pintar

Pemerintah Kota Mataram Apresiasi Program Indonesia Pintar

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 245 hits
Program Indonesia Pintar yang digagas Pemerintah untuk membantu anak anak usia 6 sampai dengan 21 tahun dari keluarga miskin dan rentan miskin serta dari panti asuhan untuk membantu memenuhi kebutuhan guna mendukung keberlanjutan pendidikan...
Rusia Keluarkan Status Darurat Setelah Puluhan Beruang Kutub Menginvasi Kota

Rusia Keluarkan Status Darurat Setelah Puluhan Beruang Kutub Menginvasi Kota

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 149 hits
Sebuah kepulauan terpencil di utara Rusia telah menyatakan keadaan darurat setelah invasi beruang kutub memicu kekhawatiran penduduk wilayah itu Sejak Desember 2018 setidaknya 52 beruang kutub terlihat di sekitar Belushya Guba sebuah kota d...
Honor Perawat Di Pelosok Harusnya Lebih Tinggi Daripada Di Kota

Honor Perawat Di Pelosok Harusnya Lebih Tinggi Daripada Di Kota

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 498 hits
Senyumperawat com Sudah selayaknya memang honor perawat di pelosok lebih tinggi Ketua Komisi IX DPR Dede Yusuf Macan Effendi meminta pemerintah untuk lebih jeli dalam pendistribusian tenaga kesehatan Mengingat masih tingginya ketimpangan la...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri

Koleksi Ucapan Pantun Selamat Hari Ibu 2024

Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka