Kedah Tidak Pandang Remeh Masalah Air Bersih


 Oleh SARINA ISMAIL
Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md. Nor ALOR SETAR: Kerajaan negeri tidak pernah memandang remeh masalah pembekalan air bersih yang telah sekian lama menjadi isu rakyat di kebanyakan daerah di Kedah.

Sejak negeri ini beralih tampuk pentadbiran pada Mei 2020 lalu, Menteri Besar, Dato’ Seri  Muhammad Sanusi Md. Nor telah meletakkan perkara itu sebagai prioriti untuk diselesaikan.

Demikian antara ditegaskan dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar, kelmarin.
Berikutan itu, menyedari bahawa perkara tersebut bukan isu yang baharu dan telah berlarutan begitu lama, sememangnya sukar untuk diatasi sepenuhnya dalam tempoh yang singkat selain kekangan kewangan yang dihadapi Syarikat Air Darul Aman (SADA) sejak beberapa tahun lalu.
“Berdasarkan rekod, SADA telah mencatatkan kerugian RM36 juta pada tahun 2019 dan telah mengakibatkan kerja-kerja penyenggaraan tidak dapat dilakukan dengan sempurna kerana melibatkan kos yang sangat tinggi.
“Bagaimanapun, atas daya usaha dan komitmen kepimpinan baharu kerajaan negeri sekarang termasuk langkah-langkah pengurangan kos yang dilaksanakan oleh SADA secara intensif, syarikat berjaya mencatatkan keuntungan sebanyak RM1 juta pada tahun 2020 dan lebih dari RM30 juta pada 2021,” menurut kenyataan itu.
Justeru, dengan rekod keuntungan yang berjaya ditingkatkan itu, telah memberi kelegaan kepada SADA untuk melipatgandakan kerja penambahbaikan dan penyelenggaran perkhidmatan di seluruh negeri.
Selain projek-projek yang dibiayai sendiri oleh SADA, kerajaan persekutuan menerusi Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) turut membantu menjayakan beberapa projek utama yang sedang dilaksanakan kini.
Antaranya, projek menaik taraf lima Loji Rawatan Air (LRA) di Pelubang, Jenun Baru, Bukit Selambau, Sungai Limau dan Lubuk Buntar lama, selain menaik taraf sistem pam di Padang Maksirat, Langkawi.
“Selain itu, turut menjadi fokus utama kerajaan negeri ialah usaha mengurangkan peratusan Air Tidak Terhasil (Non-Revenue Water – NRW) yang pada masa ini direkodkan sebanyak 49 peratus.
“Kerajaan negeri dan SADA menyasarkan kadar itu dapat diturunkan sehingga 25 peratus. dalam tempoh 15 tahun akan datang,” ujarnya lagi.
Sementara, untuk mengurangkan NRW, kos yang tinggi diperlukan iaitu lebih RM900 juta untuk menaik taraf infrastruktur loji rawatan sedia ada dan juga sistem saluran paip di seluruh negeri.
Namun jelas kenyataan itu lagi, kerajaan negeri yakin dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang masalah bekalan air terawat di seluruh Kedah akan dapat diatasi apabila kesemua LRA yang sedang dalam pembinaan siap.
Berikutan itu orang ramai dinasihatkan bersabar malah dalam masa yang sama pelbagai usaha juga sedang giat dijalankan oleh kerajaan dan SADA untuk membawa keluar rakyat daripada belenggu masalah berkenaan.
Seperkara lagi, Pejabat Menteri Besar juga memohon kerjasama semua pihak terutamanya pengusaha tanaman skala besar seperti dusun atau ladang agar tidak menggunakan air terawat bagi menyiram tanaman mereka ketika musim kemarau melanda.
Para pekebun atau pemilik ladang diminta memberi pertimbangan dan perhatian untuk menggunakan bekalan air daripada sumber yang lain bagi tujuan berkenaan.
“Di sesetengah kawasan yang mengalami masalah tekanan air rendah terutama pengguna di hujung saluran paip bekalan SADA akan terjejas dengan lebih teruk apabila ada pekebun yang menadah air pada waktu malam untuk disimpan bagi tujuan menyiram tanaman mereka keesokannya.
“Oleh itu kerjasama mereka amat diperlukan untuk memberi peluang kepada pengguna di hujung saluran mendapat bekalan air secukupnya bagi keperluan asas,” tambahnya lagi. – HARAKAHDAILY

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/kedah-tidak-pandang-remeh-masalah-air.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang

Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 140 hits
Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang PELBAGAI mitos yang disebarkan kononnya dapat mencegah Covid 19 dan terbaharu ada mendakwa minum air kencing sendiri dapat melindungi diri daripada wabak t...
Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 207 hits
Bagi mereka yang mengikuti kisah m4ngsa keganas4n rumah tangga Jahidah Nordin pasti mengetahui bahawa wanita itu sudah melahirkan bayi sulungnya secara pembedahan bulan lalu
Amalkan Minum Mandi Air Selusuh Cara Siti Nurhaliza Tunggu Hari Bersalin Sempat Pesan Pada Neelofa

Amalkan Minum Mandi Air Selusuh Cara Siti Nurhaliza Tunggu Hari Bersalin Sempat Pesan Pada Neelofa

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 158 hits
Menanti detik hari melahirkan anak sememangnya begitu mendebarkan semua ibu Masing masing dengan cara sendiri Namun bagi penyanyi nombor satu negara Dato Sri Siti Nurhaliza beliau senang memilih cara orang orang lama sebelum melahirkan anak...
Potret Transformasi 5 Artis Tanah Air Setelah Transplantasi Rambut

Potret Transformasi 5 Artis Tanah Air Setelah Transplantasi Rambut

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 150 hits
Mulai dari Kevin Aprilio Atta Halilintar sampai Dave Hendrik Seperti inilah penampilan mereka setelah transplantasi rambut
Dinas Sumber Saya Air Jelaskan Penyebab Utama Banjir Di Tegal Alur Jakbar

Dinas Sumber Saya Air Jelaskan Penyebab Utama Banjir Di Tegal Alur Jakbar

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 129 hits
Lanjut dia pihaknya langsung mengoperasikan 12 unit pompa apung dan 5 unit pompa mobile sejak 18 Januari Lalu sejumlah unit armada Branwir Dinas Penanggulangan Kebakaran dan Penyelamatan untuk membantu menangani banjir di Tegal Alur
Rfid Mendayung Sampan Ketika Air Cetek

Rfid Mendayung Sampan Ketika Air Cetek

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 182 hits
MARKAH untuk Malaysia idea bijak A pelaksanaan F Ini sangat benar untuk teknologi Identifikasi Frekuensi Radio di lebuh raya baru baru ini Kekecohan pelaksanaan RFID memaksa banyak pihak terpaksa campur tangan Kementerian Kerja Raya Suruhan...
Selepas Lompat Ke Dalam Sungai Ais Seorang Wanita Dikhuatiri Mati Dihanyutkan Air Deras Video

Selepas Lompat Ke Dalam Sungai Ais Seorang Wanita Dikhuatiri Mati Dihanyutkan Air Deras Video

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 223 hits
Selepas Lompat Ke Dalam Sungai Ais Seorang Wanita Dikhuatiri Mati Dihanyutkan Air Deras VIDEO ST PETERSBURG RUSIA Seorang wanita dikhuatiri mati akibat dihanyutkan arus deras selepas melompat masuk ke dalam sebuah lubang ais di sebatang sun...
Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 220 hits
Walaupun tangannya mengeras kami cuba bawa tangannya menyentuh bayi itu dan setiap kali melakukannya pasti air matanya akan mengalir kata adik kepada Jahidah Nordin wanita yang koma selepas dipukul suaminya dalam kejadian pada Mei tahun lal...
Air Basil Seed Pran Sedap Ke

Air Basil Seed Pran Sedap Ke

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 269 hits
Assalamualaikum Pagi semua Sihat ke Pernah beli air ni Pada LM sedap juga air ni Walau tak sihat air manis ni LM teguk gak sikit buat merasa Suka yang ada buah nanas mox fruit ni Rasa masam manis Segar mata bila teguk time ngantuk Haha Dulu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil