Kecoh Isu Icerd Menteri Perpaduan Mengganggu Perpaduan



KEMBALI kecoh isu ICERD – Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum minoriti sesama bangsa seseuah negara. Terganggu perpaduan kita ketika konvensyen itu diluluskan oleh dunia. Puluhan tahun isu itu reda.

Perpaduan tidak pernah 100 peratus elok itu boleh dikira 80-an elok selepas 13 Mei 1969 dan sebelum Malaysia terjerumus ke kancah rasuah dan skandal paling teruk sembilan tahun menjelang kejatuhan empayar Umno/BN.

Demi hendak menyempurnakan perpaduan kaum itu, maka Kementerian Perpaduan di Jabatan Perdana Menteri mencadangkan supaya diratifikasi konvensyen itu tanpa memahami hakikat sebenar perpaduan selama 61 tahun merdeka itu, yang menyambung selesa kaum ala kadar sebelum merdeka.

Gara-gara kelemahan menterinya memahami suasana sebenar Malaysia menjadikan kerja kementerian macam tikus membaiki labu. Naik darah orang Islam/Melayu dan bumiputera. Sekalian yang ada di Parlimen bersuara menentang dan menyokong.

Kata Menteri Luar yang baru lima bulan, Saifuddin Abdullah, semuanya tidak membaca secara terperinci perlembagaan Malaysia.

Mungkin benar sekalian yang bising termasuk menteri perpaduan tidak semahir menteri luar memahami perlembagaan. Tetapi antara yang mencela hasrat ratifikasi itu ialah mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad. Siapa lebih arif dan lebih mahir perlembagaan itu antara Tun Hamid dengan Saifuddin?

Bukan loyar bercakap tentang undang-undang berbanding loyar, bulan loyar dikira loyar buruk. Bukan hakim berbanding hakim bercakap tentang perlembagaan logiknya hakim buruk.

Malaysia yang belum 100 peratus elok perkauman, minimum diskriminasi dan hak asasi manusianya adalah contoh harmoni yang masuk akal dibanding dengan dunia maju barat dan termasuk Amerika. Payah Islam menang apa-apa pilihan raya di Amerika. Wanita tutup aurat tidak boleh sekolah dan kerja pejabat di Perancis, sedang mereka ratifikasi konvensyen itu.

Walaupun LGBT tidak diterima di Malaysia persamaan dan harmoni yang munasabah terdapat di Malaysia sebelum dunia ada konvensyen yang menakjubkan mengenai perpaduan.

Malaysia tidak memerlukannya kerana ia sudah ada Islam yang secara amnya telah memberi rahmat kepada semua termasuk bukan Islam. Jika ada masalah bagi bukan Islam tentang Islam, ia bukan baru dan Malaysia saja. Ahli kitab sejak zaman Nabi sudah mentakwilnya, bahkan yang mengikat perjanjian damai dengan Nabi pun ada yang menikam dari belakang.

Biarlah Malaysia tidak meratifikasinya seperti wujudnya perlembagaan tidak bertulis di United Kingdom. Protestan, Katholik, Kristian Ortodok, Yahudi, Islam dan lain boleh tidak berbunuhan sekalipun tiada perlembagaan bertulis.

Tanpa menandatangani konvensyen itu apa yang Guan Eng tak boleh dapat di Malaysia? Yang tak boleh jadi raja, mufti, Imam Masjid Negara. Tiada halangan jadi Peguam Negara, Ketua Hakim Negara. Ketua Polis Negara, Ketua Turus Tentera belum lagi.

Justeru tiada sekatan bukan Melayu jadi Perdana Menteri, bila bukan Melayu jadi Perdana Menteri dengan izin Allah nanti semua boleh jadi KPN dan Pesuruhjaya SPRM.

Adalah benar faraid tdak memberi sama banyak pusaka kepada anak laki-laki dan anak perempuan. Tetapi Wan Azizah boleh jadi pemangku Perdana Menteri sekiranya PM Mahathir mengosongkan jawatan masa ini.

Apakah dia direstui oleh PH atau tidak adalah hal lain tetapi wanita tidak diharamkan jadi Perdana Menteri.

Perpaduan yang menteri perpaduan hendak ratifikasikan itu menjamin perpaduan atau ia mengundang banyak pecah belah.

Kalau menteri perpaduan tidak yakin Islam menjamin harmoni, menteri luar boleh beritahu, kamu tak baca al-Quran dan tak memahaminya seperti dia kata orang pertikai ICERD tak habis baca perlembagaan. #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/11/kecoh-isu-icerd-menteri-perpaduan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Gagal Tunai Janji Adam Adli Tuntut Menteri Pendidikan Mohon Maaf Isu Ptptn

Terkini Gagal Tunai Janji Adam Adli Tuntut Menteri Pendidikan Mohon Maaf Isu Ptptn

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 370 hits
TERKINI Gagal tunai janji Adam Adli tuntut Menteri Pendidikan mohon maaf ISU PTPTNTERKINI Gagal tunai janji Adam Adli tuntut Menteri Pendidikan mohon maaf ISU PTPTN
Faq Isu Semasa Icerd

Faq Isu Semasa Icerd

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 259 hits
1 Kenapa membantah cadangan ratifikasi ICERD dalam suku pertama 2019 a kerana ICERD bercanggah dengan perlembagaanb dibuat membelakangkan Sultanc dibuat tanpa rundingan awam 2 Kenapa perlu perkenan Sultan dan rundingan awam Kerana perkara y...
Kecoh Satu Dewan Bertelagah Bila Mp Pas Bangkit Isu Tun Dr Mahathir Pengkhianat Melayu

Kecoh Satu Dewan Bertelagah Bila Mp Pas Bangkit Isu Tun Dr Mahathir Pengkhianat Melayu

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 285 hits
Kecoh Satu Dewan Bertelagah Bila Mp Pas Bangkit Isu Tun Dr Mahathir Pengkhianat Melayu
Icerd Menteri Agama Pun Tak Boleh Harap

Icerd Menteri Agama Pun Tak Boleh Harap

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 647 hits
30 Safar 1440H Khamis Pihak yang menggesa supaya kerajaan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum adalah pengkhianat negara Ketua Pemuda Ikatan Muslimin Malaysia Farid Hussin berkata masih r...
Lge Isu Bayar Gaji Nak Kata Tak Cerdik Dah Jadi Menteri Kewangan Pun

Lge Isu Bayar Gaji Nak Kata Tak Cerdik Dah Jadi Menteri Kewangan Pun

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 400 hits
Sabah dan Sarawak tak pernah minta peruntukan daripada persekutuan untuk bayar gaji tak seperti sesetengah negeri yang ada hitam dan putih permintaannya Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng Tuan Menteri yang dihormati Sabah dan Sarawak dapat pe...
Suhakam Sound Ngo Islam Kaw Kaw Isu Icerd

Suhakam Sound Ngo Islam Kaw Kaw Isu Icerd

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 302 hits
Oleh Pertemuan YB Menteri Agama dengan NGO Islam pada 7 Nov 2018Atas permintaan rakan rakan yang mahukan makluman pertemuan semalam saya nukilkan di bawah ini Pertemuan ini adalah permintaan beberapa NGO kepada YB Menteri setelah beliau mem...
Icerd Mantan Ketua Hakim Atau Menteri Yang Tak Faham Perlembagaan

Icerd Mantan Ketua Hakim Atau Menteri Yang Tak Faham Perlembagaan

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 581 hits
Kepada Menteri Dato Saifuddin Abdullah Saya letakkan dihadapan anda senarai petikan dari tokoh dalam bidang perundangan dan pakar perlembagaan yang mungkin TAK FAHAM PERLEMBAGAAN 1 Tun Abdul Hamid Mantan Ketua Hakim Negara Saya berani menga...
Sekolah Vernakular Halang Perpaduan Perdana Menteri

Sekolah Vernakular Halang Perpaduan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR 17 Safar 1440H Jumaat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kewujudan sekolah vernakular di negara ini hanya menjadi penghalang kepada perpaduan rakyat lapor portal New Malaysia Times Pada permulaannya kita mahu mempu...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Makan Tengahari Di Kafe Alaf Sejahtera Teluk Bahang Pulau Pinang

Sarapan Pagi Di Teratak Wan Din 478 Kampung Permatang Bogak Pulau Pinang

Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs