Kecemburuan Aisyah Apabila Ramai Wanita Ingin Mengahwini Rasulullah Saw



SOALAN:
Saya pernah mendengar satu hadith dimana Sayyidatina Aisyah R.Anha cemburu kerana ramainya wanita yang menawarkan diri mereka untuk dikahwini oleh Nabi Muhammad SAW. Boleh disyarahkan hadith tersebut?

JAWAPAN:
Firman Allah SWT:

وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ترْجِي مَن تَشَاءُ مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَن تَشَاءُ ۖ وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَلَا يَحْزَنَّ وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ ۚ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَلِيمًا
“..Dan (Kami telah halalkan bagimu) mana-mana perempuan yang beriman yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar mas kahwin) kalaulah Nabi suka berkahwin dengannya; perkahwinan yang demikian adalah khas bagimu semata-mata, bukan bagi orang-orang yang beriman umumnya; sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada orang-orang Mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan yang mereka miliki; -supaya tidak menjadi keberatan bagimu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Kamu boleh menangguhkan sesiapa yang engkau kehendaki dari mereka dan engkau boleh mendamping sesiapa yang engkau kehendaki; dan sesiapa yang engkau hendak mendampinginya kembali dari mereka yang telah engkau jauhi itu, maka tidaklah menjadi salah bagimu melakukannya; kebebasan yang diberikan kepadamu itu (bila diketahui oleh mereka) adalah lebih dekat untuk mententeramkan hati mereka, dan menjadikan mereka tidak berdukacita, serta menjadikan mereka pula redha akan apa yang engkau lakukan kepada mereka semuanya. Dan (ingatlah) Allah sedia mengetahui apa yang ada dalam hati kamu; dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.” [Surah al-Ahzab (50-51)]

Menurut Syeikh Wahbah al-Zuhaili, ayat ini menyatakan salah satu kategori wanita yang halal dinikahi oleh Rasulullah SAW, iaitu wanita Mukminah yang menawarkan diri untuk dinikahi oleh Baginda SAW. Terdapat dua syarat sah pernikahan secara hibah (wanita menawarkan diri untuk dikahwini) iaitu: (i) wanita itu menghibahkan diri mereka kepada Nabi SAW dan (ii) memang Nabi SAW mahu menikahinya. Pernikahan melalui kaedah tanpa mahar, wali dan saksi ini hanya khusus kepada Baginda Nabi SAW sahaja.

Namun menurut Ibnu ‘Abbas R.A dan Mujahid, Nabi SAW tidak pernah menerima tawaran mana-mana wanita yang menghibahkan diri mereka untuk dikahwini Baginda. Hal ini sekaligus menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa bahawa Rasulullah SAW bernikah dengan ramai isteri atas dorongan nafsu. Jika dakwaan tersebut benar, nescaya Nabi SAW akan menikahi mana-mana wanita yang menghibahkan diri mereka kepada Baginda, apatah lagi pernikahan tersebut boleh berlangsung tanpa wali, saksi dan mahar. (Rujuk Tafsir al-Munir 22/65)

Sebab penurunan ayat ini ialah kerana ramainya wanita pada masa itu yang menawarkan diri mereka untuk dikahwini oleh Rasulullah SAW. Daripada Abu Hisyam R.A:

كَانَتْ خَوْلَةُ بِنْتُ حَكِيمٍ مِنَ اللاَّئِي وَهَبْنَ أَنْفُسَهُنَّ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَتْ عَائِشَةُ أَمَا تَسْتَحِي الْمَرْأَةُ أَنْ تَهَبَ نَفْسَهَا لِلرَّجُلِ فَلَمَّا نَزَلَتْ ‏{‏تُرْجِئُ مَنْ تَشَاءُ مِنْهُنَّ‏}‏ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَرَى رَبَّكَ إِلاَّ يُسَارِعُ فِي هَوَاكَ‏
Khaulah binti Hakim merupakan antara wanita yang menawarkan diri untuk dikahwini oleh Nabi Muhammad SAW, melihatkan keadaan itu maka Aisyah R.Anha pun berkata: “Adakah wanita-wanita ini tidak berasa malu dalam menawarkan diri kepada lelaki untuk dikahwini?” Maka apabila turunnya ayat al-Quran تُرْجِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشَاءُ, Aisyah pun berkata: “Wahai Rasulullah, aku melihat Tuhanmu (Allah SWT) begitu cepat sekali memenuhi kehendak dan keinginanmu.” [Sahih al-Bukhari (4823)]

Lafaz yang lain pula diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha sendiri:

كُنْتُ أَغَارُ عَلَى اللاَّتِي وَهَبْنَ أَنْفُسَهُنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَقُولُ وَتَهَبُ الْمَرْأَةُ نَفْسَهَا فَلَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ تُرْجِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشَاءُ وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ‏}‏ قَالَتْ قُلْتُ وَاللَّهِ مَا أَرَى رَبَّكَ إِلاَّ يُسَارِعُ لَكَ فِي هَوَاكَ.
“Aku merasa cemburu kepada wanita-wanita yang menawarkan diri untuk dikahwini oleh Nabi Muhammad SAW, dan aku berkata: “Patutkah seorang wanita menawarkan dirinya kepada lelaki untuk dikahwini?” Tatkala Allah SWT menurunkan ayat تُرْجِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشَاءُ, aku berkata: “Demi Allah, aku melihat Tuhanmu (Allah SWT) begitu cepat sekali memenuhi kehendak dan keinginanmu.” [Sahih Muslim (1464)]

Kata-kata yang diucapkan oleh Sayyidatina Aisyah R.Anha dalam hadith di atas perlu difahami dengan baik, agar kita tidak berburuk sangka terhadap keperibadian Nabi SAW dan Sayyidatina Aisyah sendiri.

Menurut Imam al-Nawawi, kata-kata Aisyah itu bermaksud Allah SWT memberi keringanan, keluasan dan pilihan kepada Baginda Nabi SAW dalam banyak perkara. (Rujuk Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim 10/50)

Menurut Imam al-Qurtubi pula, ucapan Aisyah ini muncul disebabkan oleh rasa cemburu (al-ghirah) dan rasa ingin bermanja dan dipujuk oleh Nabi SAW (al-dallal), dan hal ini dapat dilihat dalam dua keadaan lain yang melibatkan Baginda SAW dan Aisyah R.Anha.

Daripada Aisyah R.Anha:

قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِنِّي لأَعْلَمُ إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً وَإِذَا كُنْتِ عَلَىَّ غَضْبَى ‏"‏ ‏.‏ قَالَتْ فَقُلْتُ وَمِنْ أَيْنَ تَعْرِفُ ذَلِكَ قَالَ ‏"‏ أَمَّا إِذَا كُنْتِ عَنِّي رَاضِيَةً فَإِنَّكِ تَقُولِينَ لاَ وَرَبِّ مُحَمَّدٍ وَإِذَا كُنْتِ غَضْبَى قُلْتِ لاَ وَرَبِّ إِبْرَاهِيمَ ‏"‏ ‏.‏ قَالَتْ قُلْتُ أَجَلْ وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَهْجُرُ إِلاَّ اسْمَكَ
Rasulullah SAW berkata kepadaku: “Aku tahu apabila kamu gembira denganku, dan apabila kamu marah padaku.” Aku bertanya: “Bagaimana kamu mengetahuinya?” Baginda SAW menjawab: “Apabila kamu gembira, kamu akan berkata: ‘Tidak, demi Tuhan Muhammad’, dan apabila kamu marah, kamu akan berkata: ‘Tidak, demi Tuhan Ibrahim’.” Lalu aku berkata: “Benar, wahai Rasulullah, aku tidak menyebut namamu sewaktu aku marah padamu.” [Sahih Muslim (2439)]

Begitu juga sewaktu peristiwa fitnah (hadith al-Ifki), dimana Aisyah R.Anha dituduh melakukan perbuatan haram oleh golongan Munafik, sewaktu Baginda SAW membawa khabar gembira daripada Allah SWT:

يَا عَائِشَةُ، أَمَّا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فَقَدْ بَرَّأَكِ ‏"‏‏.‏ فَقَالَتْ أُمِّي قُومِي إِلَيْهِ‏.‏ قَالَتْ فَقُلْتُ وَاللَّهِ، لاَ أَقُومُ إِلَيْهِ، وَلاَ أَحْمَدُ إِلاَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ‏
“Wahai Aisyah, Allah SWT telah mengisytiharkan bahawa kamu tidak bersalah.” Ibuku berkata padaku: “Bangun dan pergi kepada Nabi SAW.” Aku berkata: “Demi Allah, aku tidak akan memuji sesiapapun kecuali Allah ‘Azza wa Jalla.” [Sahih al-Bukhari (4750)]

Menisbahkan sifat hawa nafsu kepada Nabi SAW juga perlu dijauhi sebagai satu bentuk memuliakan Baginda SAW. Tambah Imam al-Qurtubi lagi, alangkah baiknya jika Aisyah menggantikan perkataan ‘hawa’ dengan ‘keredhaan’, dan nescaya ia lebih baik dan sesuai. (Rujuk Al-Mufhim lima Asykala min Talkhis Kitab Muslim 4/211)

Kata-kata Imam al-Qurtubi ini juga diriwayatkan oleh Imam Ibn Hajar dalam kitabnya Fath al-Bari, dan ini mengisyaratkan bahawa beliau turut bersetuju dengan pandangan Imam al-Qurtubi. (Rujuk Fath al-Bari 9/165)

Menurut Syeikh Nuruddin al-Sindi pula, Aisyah R.Anha memandang perbuatan para wanita yang menawarkan diri mereka untuk dikahwini itu sebagai suatu yang tidak sopan, dan beliau ingin menjauhkan mereka daripada Baginda Nabi SAW. Adapun kata-kata “aku melihat Tuhanmu (Allah SWT) begitu cepat sekali memenuhi kehendak dan keinginanmu” merupakan satu bentuk kinayah (kiasan) oleh Aisyah yang menunjukkan beliau tidak lagi memandang buruk terhadap wanita-wanita tersebut, setelah datangnya firman Allah SWT yang memberi pilihan kepada Nabi SAW untuk mengahwini wanita-wanita tersebut atau tidak.

Dengan kata lain, seolah-oleh Aisyah cuba menyatakan: “Dahulu aku mencegah para wanita daripada menawarkan diri untuk dikahwini oleh Nabi, namun setelah aku dapati Allah SWT pun memenuhi kehendak Nabi SAW, maka aku pun redha dengan keadaan tersebut.” (Rujuk Hasyiyah al-Sindi ‘ala Sunan al-Nasa’ie 6/54)

Kesimpulan

Tuntasnya, kami nyatakan bahawa ucapan Sayyidatina Aisyah R.Anha tersebut muncul kerana sifat cemburu yang merupakan satu sifat yang tabi’e dalam diri setiap manusia, dan ucapan tersebut adalah dimaafkan dari sudut syarak.

Sayyidatina Aisyah R.Anha selaku seorang yang bergelar Ummul Mukminin, seorang yang bertaqwa dan tinggi keimanannya juga tidaklah berniat untuk mengingkari perintah Allah SWT dan Rasul-Nya, namun sebagai seorang manusia, beliau mempunyai sifat manusiawi yang sudah dijadikan oleh Allah SWT dalam diri setiap manusia.

Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/10/kecemburuan-aisyah-apabila-ramai-wanita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kewafatan Rasulullah Saw

Kewafatan Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 336 hits
Rasulullah SAW kembali dari haji wada setelah Allah SWT menurunkan firman Nya Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong bondong maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu d...
Kenali Putera Dan Puteri Rasulullah Saw

Kenali Putera Dan Puteri Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 451 hits
1 Al Qasim bin Muhammad SAW Ibunya adalah Khadijah Rasulullah SAW menggunakan nama Al Qasim sebagi kuniyah iaitu Abul Qasim Usianya hanya 2 tahun dan merupakan anak Rasulullah SAW yang paling awal meninggal dunia dan dikebumikan di Mekah 2 ...
Kisah Syaitan Ingin Membunuh Nabi Saw

Kisah Syaitan Ingin Membunuh Nabi Saw

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 371 hits
SOALAN Saya ada mendengar kisah di mana syaitan bukit datang mencari Nabi saw untuk membunuhnya kemudian Nabi saw telah membaca satu doa hingga syaitan itu tidak dapat membunuhnya Apakah kisah ini sahih dan apakah doa yang dibaca oleh Nabi ...
Bak Sinetron Suami Sah Mempelai Wanita Datang Saat Penikahan Pesta Bubar Dan Terjadi Keributan

Bak Sinetron Suami Sah Mempelai Wanita Datang Saat Penikahan Pesta Bubar Dan Terjadi Keributan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 228 hits
Kisah yang viral di Kabupaten Deli Serdang mengenai pernikahan ini bak sinetron Bagaimana tidak saat pemberkatan nikah sedang berlangsung di Gereja HKBP Delitua Jalan Besar Biru biru tiba tiba suami sah mempelai perempuan datang Alhasil pem...
Dikira Ari Ari Rahim Wanita Yang Baru Saja Melahirkan Ini Ditarik Dokter Akibatnya Fatal

Dikira Ari Ari Rahim Wanita Yang Baru Saja Melahirkan Ini Ditarik Dokter Akibatnya Fatal

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 174 hits
Wanita 22 tahun meninggal dunia setelah rahimnya tak sengaja ditarik dokter setelah ia melahirkan bayi perempuannya Kini sang dokter terancam hukuman hingga 3 tahun penjara atas kelalaiannya itu Dilansir World of Buzz korban adalah Alisa Te...
Terlalu Hemat Wanita Ini Hanya Habiskan 20 Ribu Sehari Selama 16 Tahun Hingga Bisa Beli 3 Rumah

Terlalu Hemat Wanita Ini Hanya Habiskan 20 Ribu Sehari Selama 16 Tahun Hingga Bisa Beli 3 Rumah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 282 hits
Hidup hemat adalah impian bagi sebagian orang demi bisa membeli sebuah barang yang diinginkan Terkadang gaya hidup yang tak seimbang dan menghambur hamburkan uang membuat gaya hidup hemat tersebut buyar Namun hal tersebut tak terjadi pada w...
Bermodal Foto Anggota Polisi Di Fb Napi Di Riau Tipu Wanita Hingga Ratusan Juta

Bermodal Foto Anggota Polisi Di Fb Napi Di Riau Tipu Wanita Hingga Ratusan Juta

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 160 hits
Kompel Andrean kemudian mengetahui fotonya ada yang menyalahgunakan Dia melapor ke Ditkrimsus Polda Banten pada 12 September 2019 lalu Setelah dilakukan penyelidikan pelaku diketahui berada di wilayah Riau
Taro Pepel Milky Shake By Berry S Stoberry Jamu Susu Keladi Moden Buat Wanita

Taro Pepel Milky Shake By Berry S Stoberry Jamu Susu Keladi Moden Buat Wanita

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 1142 hits
Nama item Taro Pepel Berry s StoberryIsian kandungan 15 sachet boxHarga Normal RM49 exc postageHarga Promosi Whatsapp ke 014 8228905 untuk harga Promosi Terkini Info Produk Menjadi isteri ibu selalunya memerlukan tenaga ekstra untuk melayar...
Wajah Capai 94 Kesempurnaan Bella Hadid Wanita Tercantik Dunia

Wajah Capai 94 Kesempurnaan Bella Hadid Wanita Tercantik Dunia

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 402 hits
Hollywood Menerusi kajian Greek Golden Ratio of Beauty Phi mendapati supermodel terkenal Bella Hadid memiliki wajah yang mencapai hampir 94 35 peratus tahap kesempurnaan Disebabkan itu Hadid telah dinobatkan sebagai wanita tercantik di duni...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah