Kecemasan Anak Sakit Boleh Terus Gadai Tak Rugi Kumpul Emas Fizikal Dari Akaun Emas


Menyimpan emas sudah diketahui sebagai salah satu cara simpanan yang paling berbaloi. Namun ada diantara kita yang lebih gemar menyimpan wang berbanding emas. Tidak terkecuali yang lebih gemar membuka akaun simpanan emas. Ikutlah selera masing-masing.

Biar apa pun cara simpanan kita, emas berbentuk fizikal ternyata menjadi penyelamat kala berada di waktu kecemasan. Anak sakit misalnya atau apa jua kecemasan, emas fizikal iaitu barang kemas di dalam simpanan kita inilah yang boleh ditukarkan dengan kadar segera. Inilah yang dikongsikan oleh Damanhuri Ali.

Assalamualaikum semua. Awal bulan lepas ada seorang kawan baik aku bertanya tentang emas. Kawan aku ini ada lebihan duit 5k dan berniat nak mula menyimpan emas.
Dia bertanya pada aku lebih baik dia beli dan simpan emas fizikal atau buka akaun simpanan emas di mana-mana bank. Aku cadangkan dia supaya beli dan simpan emas fizikal seperti yang aku buat sejak tahun 2012 lagi.
Alasannya mudah sebab kita mempunyai aset di tangan tanpa ada campur tangan luar untuk kita gadai atau gunakan. Bebas. Contoh kita memerlukan wang yang banyak pada sesuatu hari itu, maka hari itu juga kita boleh gadai atau jual untuk mendapatkan tunai.

Banyak kenangan melibatkan emas dalam hidup aku, dari mula membeli pada harga RM130 pada tahun 2012, menyediakan hantaran, menyediakan deposit kereta keluarga pertama, menyediakan deposit sewa rumah, membeli 2 ekor kambing aqiqah untuk Dhiyaa, semuanya aku gunakan emas sama ada aku gadai di Ar-Rahnu ataupun aku jual terus.
Biasanya aku beli emas dengan kawan-kawan aku atau kenalan emak aku yang jual emas. Pernah juga beli di kedai emas cina. Tapi biasanya kedai akan cas harga upah buat, tengok pada design beratus-ratus juga upahnya.
Paling best beli emas lelong terpakai di Ar Rahnu Bank Rakyat. Pandai bid harga dapat emas lagi murah dari harga pasaran. Biasanya sebulan 2 kali kot dia akan lelong.

Aku tak suka jual balik emas aku kecuali ada untung, kalau jual di kedai emas, dia akan beli dengan harga susut nilai yang tinggi sehingga 20% dari harga terkini. Jadi memang akan rasa rugi.
Biasanya aku akan gadai, kalau nak gunakan duit dalam jumlah yang banyak macam nak aqiqah anak, depo rumah sewa, depo kereta dan lain-lain. Setakat ini aku pernah berurusan gadai mengadai ni di 4 Ar-Rahnu. Semuanya ada kelebihan dan kelemahan.
Macam di Ar-Rahnu Yapeim, biasanya pembiayaan yang diberi tinggi tetapi sejak 2 tahun kebelakangan ini, dia nak kurangkan sedikit pembiayaan yang diberi kepada kita dia guna term yang mengelirukan.
Biasanya dia kata dia akan ambil siap-siap 2 bulan upah simpan tolak dari jumlah pembiayaan kita. Actually bila fikir balik, sebenarnya benda tu dibuat-buat sebab nak kurangkan jumlah pembiayaan je dan dorang nak letak alasan.
Kredit foto: Norsuhana Sebab haritu aku gadai sebulan, lepas tu tebus. Kena je bayar upah simpan. Kelebihan yapeim dia tak downgrade emas kita sebab dia pakai mesin canggih.
Kalau di Bank Rakyat kadang-kadang dia akan downgrade emas kita sebab dia uji emas guna yang plat gosok-gosok tu. (pengalaman 2 tahun lepas). Tak seronok kan kita beli emas 916. Tiba-tiba nak gadai dia downgrade pulak.

Kelebihan dia pembiayaan diberi harganya sangat tinggi. Cth hari ini Yapeim ambil untuk emas 916 RM 246 segram, dia ambil RM 249.56 segram ikut nilai terkini.
Kalau nak berurusan cepat pergi ke Ar Rahnu Pos, sebab tak ramai orang, mungkin biayaan yang diberi rendah sangat. Macam semalam mak aku pergi dia harganya RM 214 segram camtu untuk emas 916.
Hinggalah ke rumah yang baru dibina ini, juga sebahagiannya mengunakan emas. Apa yang aku seronok menyimpan emas ini sebab aku beli dengan harga murah pada 2012 hingga 2015 tetapi harga semakin tinggi sekarang. Beza harga sehingga sekali ganda. Alhamdulillah.

Dan dah beberapa tahun ni aku dah tak membeli emas mungkin banyak komitmen lain membuatkan aku lupa untuk ketepikan duit untuk membeli emas.
In shaa Allah, melabur pada emas tidak akan rugi, cuma pulangannya kita merasa lambat sikit.
Doakan aku boleh membayar zakat dengan simpanan emas ini. Memang dah lama bercita-cita nak bayar zakat emas. Tapi sebab tak fokus semua ke laut. Hihihi.
Sekian cerita aku mengenai emas. Moga ada manfaat dengan perkongsian ini.

Menarik: Satu Bilik Dia Tawaf, Demam Pun Aktif, Anak Kedua Dato’ Siti Nurhaliza Dah Pandai Berjalan

Hanya RM20, ada banyak hadiah istimewa. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/belajar-sampai-terror/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Kecemasan & Anak Sakit Boleh Terus Gadai, Tak Rugi Kumpul Emas Fizikal Dari Akaun Emas! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kecemasan-anak-sakit-boleh-terus-gadai-tak-rugi-kumpul-emas-fizikal-dari-akaun-emas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Jaga Anak Terkena Sakit Tangan Kuku Mulut Hfmd

Pengalaman Jaga Anak Terkena Sakit Tangan Kuku Mulut Hfmd

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 380 hits
Pengalaman Jaga Anak Terkena Sakit Tangan Kuku Mulut HFMDPengalaman Jaga Anak Terkena Sakit Tangan Kuku Mulut HFMD Dulu Ira ada juga dengar cerita dari sedara mara terdekat dan sahabat pasal penyakit kuku tangan mulut hfmd ni tapi masa tu t...
Dr Kongsi Jenis Makanan Ini Boleh Jadi Ejen Pencair Kahak Bila Anak Batuk

Dr Kongsi Jenis Makanan Ini Boleh Jadi Ejen Pencair Kahak Bila Anak Batuk

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 169 hits
Ramai tanya makanan apa yang baik untuk anak makan bila batuk berkahak Yang paling utama makanan ultra proses penggalak kahak kita kena cuba elakkan sebaiknya Menurut Dr Mazliana Mazlan singgang ikan dan sup ayam antara makanan yang wajib b...
Boleh Dipenjara Setahun Atau Denda Rm2000 Juruteknik Didakwa Selepas Mengaku Tidak Bersalah Ianyak Warga Emas

Boleh Dipenjara Setahun Atau Denda Rm2000 Juruteknik Didakwa Selepas Mengaku Tidak Bersalah Ianyak Warga Emas

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 130 hits
Editor KEKASIH GELAPMU Penunggang motosikal mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan mencedeerakan warga emas Ahad lalu Tertuduh Muhammad Zulkifli Che Su 24 membuat pengakuan itu selepas pertuduha
Lebih 35 Laman Sesawang Boleh Dipra Godam Sebelum Akaun Pengguna Dicipta

Lebih 35 Laman Sesawang Boleh Dipra Godam Sebelum Akaun Pengguna Dicipta

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 90 hits
Seorang penyelidik keselamatan dari Pusat Tindakan Keselamatan Microsoft bernama Andrew Paverd dan penyelidik bebas bernama Avinash Sudhodanan mendedahkan penemuan kecacatan pada laman laman sesawang yang nbsp boleh digodam oleh penggodam w...
Anak Asyik Sakit Demam Batuk Air Kelapa Jadi Superfood Terbaik Pulihkan Anak

Anak Asyik Sakit Demam Batuk Air Kelapa Jadi Superfood Terbaik Pulihkan Anak

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 151 hits
Jangan dinafikan khasiat air kelapa kerana ia cukup baik untuk anak kecil kita Lebih lebih lagi anak yang kerap sakit demam batuk dan selesema Menurut air kelapa amat baik kerana mempunyai asid laurik Komponen yang bersifat antifungal antib...
Dem4m Sikit Pun Nangis Adik Manja Buat Keputusan Besar Derma Org4n Untuk Kakak Kini Boleh Terus Travel Bersama

Dem4m Sikit Pun Nangis Adik Manja Buat Keputusan Besar Derma Org4n Untuk Kakak Kini Boleh Terus Travel Bersama

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 124 hits
BUKAN hanya mempunyai pertalian darah sebagai adik dan kakak kini dua wanita ini berkongsi buah pinggang yang sama Begitulah kasih seorang adik kerana sanggup berkorban mendermakan sebelah buah pinggang kepada kakaknya yang menghadapi masal...
Wanita Rugi Rm560 000 Ditipu Jual Beli Emas Suspek Ditahan Polis

Wanita Rugi Rm560 000 Ditipu Jual Beli Emas Suspek Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 144 hits
Wanita Rugi RM560 000 Ditipu Jual Beli Emas Suspek Ditahan Polis Seorang wanita mengalami kerugian sebanyak RM560 000 akibat ditipu menerusi urusan jual beli emas dalam kejadian di Jalan Conlay di sini semalam Ketua Polis Daerah Dang Wangi ...
Hiburan Sekarang Tak Boleh Rotan Jerit Anak Dikecam Terlalu Seksi Azhar Sulaiman Hanya Beri Teguran

Hiburan Sekarang Tak Boleh Rotan Jerit Anak Dikecam Terlalu Seksi Azhar Sulaiman Hanya Beri Teguran

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 166 hits
Sedia maklum anak kepada pelakon Azhar Sulaiman iaitu Kasih Iris Leona sering menjadi tumpuan ramai di media sosial kerana cara pemakaian yang boleh dikatakan terlalu seksi Sedar akan kecaman yang sering diterima anak perempuannya Azhar Sul...
Tinggal Seminggu Di Rumah Anak Nenek Ini Dibunuh Cucu Dan Emas Dicuri

Tinggal Seminggu Di Rumah Anak Nenek Ini Dibunuh Cucu Dan Emas Dicuri

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 96 hits
Korban Minta boru Siregar penduduk Kabupaten Humbang Hasundutan baru satu minggu lamanya tinggal di rumah anaknya di Desa Dolok Tolong Kecamatan Sumbul Kabupaten Dairi dibunuh sang cucu berinisial RM
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan