Keburukan Berperut Boroi Apakah Itu


Keburukan berperut boroi. Apakah itu? | Assalamualaikum wbt. Cikla agak bilangan orang yang mengalami masalah berat badan dan mempunyai perut yang boroi atau buncit semakin ramai kan. Betul tak? Bukan apa, cikla pernah terbaca ada statistik mengatakan bilangan rakyat Malaysia yang mengalami masalah obesiti semakin bertambah.
Allahu, kenapa pula jadi macam ni ye. Adakah kerana Malaysia ini sememangnya terkenal sebagai syurga makanan atau pun rakyat Malaysia ni memang suka makan. Emmm, tepuk dada tanyalah diri sendiri ye.
Sebenarnya, cikla nak share dengan korang info menarik mengenai boroi. Ya, perut yang boroi. Apakah keburukan dan kesan yang kita dapat daripadanya. Sudah tentu yang memudaratkan kan? 
So, sila ambil perhatian kalau korang mempunyai ukur lilitan pinggang melebihi 35 inchi bagi wanita dan ukur lilitan pinggang melebihi 40 inchi bagi lelaki. Ini adalah kerana lemak aktif yang terkumpul di perut yang boroi itu adalah penyebab kepada pelbagai penyakit metabolik yang mungkin korang akan hidapi.
Cepat atau lambat ia pasti datang!
Untuk pengetahuan korang, terdapat 2 jenis lemak di dalam  badan manusia, iaitu lemak subcutaneous iaitu lemak yang terletak di bawah permukaan kulit seperti di bawah lengan, kaki dan dapat di rasa dengan sentuhan. 
Seterusnya adalah lemak viceral di mana lemak yang terkumpul di perut yang boroi yang mana ia terdiri dari lemak di bawah lapisan kulit serta lemak yang berhimpun di dalam ruang abdomen.
Apakah keburukan berperut boroi? Gambar diubahsuai dari carian Google. Keburukan berperut boroi. Apakah itu?
Rasanya semua orang tau kot, perut yang boroi sebenarnya mempunyai beberapa keburukan terutama kepada kesihatan kita. Kalau korang nak tau, lemak yang terkumpul di perut yang boroi akan menyelaputi organ yang terdapat di sekitar kawasan abdomen. 
So, antara organ yang terjejas akibat pengumpulan lemak di perut yang boroi adalah usus, pankreas iaitu organ untuk merembes insulin, hati, usus dan jantung.
Selain itu, lemak di perut yang boroi juga merupakan lemak aktif di mana ia boleh mempengaruhi hormon dan fungsi organ. Jadinya, lapisan lemak aktif ini akan menjejaskan sensitiviti organ kepada hormon insulin dan keadaan ini akan menyebabkan penyakit kencing manis terjadi.
Untuk pengetahuan korang lagi, antara penyakit lain yang berkaitan dengan perut boroi adalah seperti serangan jantung, kanser payudara, kanser usus, alzheimeir (nyanyuk) dan kencing manis.
Ada cara ke macam mana nak menghapuskan lemak yang menghuni perut yang boroi? Keburukan berperut boroi. Apakah itu? Kredit Google. 
Ada beberapa cara, tapi dengan syarat kenalah kuatkan semangat dan lakukan secara konsisten. Barulah menjadi kan...
Mengurangkan pengambilan makanan dan minuman yang manis. Meningkatkan pengambilan protein. Mengurangkan pengambilan karbohidrat. Melakukan senaman secara berkala. Ini memang sangat penting!Mengambil pemakanan sihat dan seimbang. Mendapat tidur yang mencukupi. Elakkan diri dari stress sebab stress akan menyebabkan rembesan hormon kortisol yang mana ia merupakan penyebab kepada pengumpulan lemak di perut. Sebaiknya berhentilah merokok.
So, ambillah langkah bijak dengan segera demi kesihatan kita. Bila kita sakit, barulah kita sedar akan mahalnya harga 'sihat'. Time tu, nak menyesal pun dah tak guna dah!
Kredit Public Health Malaysia.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ciklapunyabelog.blogspot.com/2018/11/keburukan-berperut-boroi-apakah-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Itu Saling Memahami

Apakah Itu Saling Memahami

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 335 hits
APAKAH ITU SALING MEMAHAMI Assalammualaikum wbtAPAKAH ITU SALING MEMAHAMI Berenang di persisir pantai menyelam ke dasar lautan Ada bezanyakan Begitu juga antara faham dan memahami Faham itu lebih bersifat ringan Tetapi memahami itu lebih me...
Air Sampah Yang Biasa Kawasan Itu Anjing Selongkar

Air Sampah Yang Biasa Kawasan Itu Anjing Selongkar

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 432 hits
07 10 7 09 p m Aku adalah Saya assalam ust baru2 ni tayar moto saya ada terlanggar air dari lori sampah yg bercucuran diatas jalan raya lori sampah ni mmg kutip sampah yg ada anjing selongkar dan gonggong apakah sy perlu sertu tayar tersebu...
Sebelum Giliran Saya Mesin Itu Berbunyi Dan Doktor Kata Awak Dah Tak Ada

Sebelum Giliran Saya Mesin Itu Berbunyi Dan Doktor Kata Awak Dah Tak Ada

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 539 hits
Seorang penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia maut dalam kemalangan di Lebuhraya Kuala Lumpur Seremban menghala ke pusat bandar di sini malam Selasa Dalam kejadian jam 9 02 malam mangsa Aiman Hafizi Sharifuddin 20 maut akibat kecederaan p...
Punya Banyak Kenalan Memang Bagus Tapi Punya Sahabat Satu Atau Dua Itu Harus

Punya Banyak Kenalan Memang Bagus Tapi Punya Sahabat Satu Atau Dua Itu Harus

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 302 hits
Pokoknya jangan sampai kamu punya banyak kenalan atau teman tapi nggak ada yang benar benar bisa jadi sahabat yang dipercaya
Apa Itu Obsessive Compulsive Disorder

Apa Itu Obsessive Compulsive Disorder

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 651 hits
Apa itu OCD Admin sering tertanya tanya apa itu ocd Sebelum ni memang tak tahu tapi bila ada beberapa rakan yang mengalami penyakit ini baru admin tahu ia adalah satu penyakit Kasihan juga orang orang yang mengalami ocd ni ye Kadang kala te...
Diet Bagi Cowok Itu Nggak Mustahil 10 Orang Ini Berbagi Tips Dan Foto Sebelum Sesudah Berhasil

Diet Bagi Cowok Itu Nggak Mustahil 10 Orang Ini Berbagi Tips Dan Foto Sebelum Sesudah Berhasil

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 265 hits
Berawal dari cuitan Kemal Bunder yang berhasil diet cowok cowok ini unjuk gigi proses mereka
Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 458 hits
Menyesal nak mati bila doktor kata susu kultur itu penyebab saluran suara anak jadi bengkak IbuSemalam seorang ibu meluahkan rasa kebimbanganya mengenai kesihatan anak perempuan beliau yang lemah selepas disahkan tidak sihat kerana minuman ...
Apa Itu Muet On Demand

Apa Itu Muet On Demand

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 1338 hits
Majlis Peperiksaan Malaysia kini menawarkan Ujian MUET on Demand secara Computer Based Test yang mula diperkenalkan bermula bulan April 2018 The post appeared first on
Itu Baju Korporat Kementerian Chin Tong

Itu Baju Korporat Kementerian Chin Tong

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 1116 hits
LUMUT Pakaian yang dipakai Timbalan Menteri Pertahanan Senator Liew Chin Tong yang tular di laman sosial mendakwa ianya menyerupai seragam komunis adalah tidak benar Chin Tong berkata pakaian itu adalah pakaian korporat Kementerian Pertahan...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional