Kebenaran Makan Di Premis Pengusaha Pemilik Premis Perlu Patuhi 14 Syarat


Kebenaran makan di dalam premis atau dine-in yang dibenarkan oleh Kerajaan Negeri semalam mulai 15 Mei ini perlu mematuhi 14 syarat yang ditetapkan.

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP), Dato’ Sr. Rozali Mohamud berkata, hanya tiga kategori premis makanan yang dibenarkan dine-in iaitu restoran, kafeteria atau medan selera di dalam kompleks membeli belah dan hotel serta restoran francais.

“Syarat-syarat yang ditetapkan oleh sebagaimana yang dipersetujui dalam mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang termasuklah mewajibkan pemakaian pelitup muka bagi pekerja premis berkaitan manakala pelanggan juga digalakkan dengan tegas.



“Mana-mana pengusaha atau premis makanan menggunakan khidmat pekerja asing wajib memastikan mereka menjalani ujian COVID-19 di klinik-klinik yang diakui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Selain itu, pengusaha dan pemilik premis juga perlu mengawal bilangan pelanggan dan had masa termasuk menjarakkan meja dua meter denga meja yang lain.

“Amalan jarak sosial di dalam premis juga perlu dilaksanakan termasuk mewujudkan garisan (jarak sosial) satu meter pada lantai di hadapan kaunter bayaran,” katanya pada sidang media dan sesi soal jawab berhubung Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) menerusi Live Facebook MBSP dekat Ruang Media, Menara Bandaraya, di sini sebentar tadi.

Mengulas lanjut, Rozali menyatakan bahawa pemilik premis juga perlu merekodkan kehadiran pelanggan bagi tujuan pengesanan kontak (contact tracing) seperti nama dan nombor telefon.

“Kita juga galakkan pengusaha dan pemilik premis supaya memuat turun aplikasi Penang Contact Tracer (PgCare) bagi memudahkan mereka mendaftarkan maklumat pelanggan-pelanggan yang datang.

“Bagi pemilik premis yang telah berdaftar dengan PgCare hanya perlu memaparkan kod QR di dalam premis masing-masing,” ujarnya lagi.

Selain itu, syarat-syarat lain adalah penggunaan pensanitasi tangan, memastikan meja sentiasa dibersihkan dengan penyembur pembersih secara lebih kerap, menggalakkan pelanggan membuat transaksi tanpa tunai serta pekerja-pekerja yang bergejala seperti demam, batuk dan selesema tidak dibenarkan masuk ke premis.

Hidangan secara buffet juga tidak dibenarkan selain memastikan tiada peralatan kutleri seperti sudu, garpu atau pisau disediakan di tempat umum dan hanya boleh diberikan oleh pekerja sahaja.

BM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/kebenaran-makan-di-premis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengusaha Dobi Layan Diri Lega Premis Di Benar Beroperasi

Pengusaha Dobi Layan Diri Lega Premis Di Benar Beroperasi

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 321 hits
KUANTAN Selepas 55 hari peniaga dobi layan diri di daerah ini lega kerana dapat membuka perniagaan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Mac lalu Biarpun akur sumber pendapatan terjejas sepanjang tempoh itu mereka gembi...
Jokowi Izinkan Rumah Makan Dibuka Lagi Asal Penuhi Syarat Ini

Jokowi Izinkan Rumah Makan Dibuka Lagi Asal Penuhi Syarat Ini

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 236 hits
Presiden Joko Widodo sempat meminta agar masyarakat bisa hidup berdampingan dengan corona Pasalnya hingga saat ini vaksin untuk virus mematikan tersebut belum ditemukan dan kemungkinan besar virus tersebut tak akan berhenti menyebar Selain ...
Perak Tetap Tidak Benar Pelanggan Makan Di Premis

Perak Tetap Tidak Benar Pelanggan Makan Di Premis

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 246 hits
Kerajaan negeri Perak tetap dengan keputusan untuk tidak membenarkan orang ramai makan di premis makanan seiring pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat oleh kerajaan pusat yang berkuat kuasa semalam Menteri Besar Datuk Seri Ahmad...
Boleh Makan Di 8 800 Lagi Premis Makanan Di Pulau Pinang

Boleh Makan Di 8 800 Lagi Premis Makanan Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 295 hits
GEORGE TOWN 17 Mei Lira kira 8 800 lagi kedai makan di Pulau Pinang dibenar menerima pelanggan makan di dalam premis bermula esok melalui Fasa 2 Strategi Pemulihan Berperingkat Negeri Pengerusi Jawatankuasa Perumahan Kerajaan Tempatan dan P...
Tulis Nama Sebenar Bukan Badang Superman Atau Batman Sebelum Masuk Premis

Tulis Nama Sebenar Bukan Badang Superman Atau Batman Sebelum Masuk Premis

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 299 hits
PUTRAJAYA Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendedahkan terdapat pengunjung premis tidak menulis nama dan nombor telefon sebenar sebelum memasuki sesebuah premis Menurutnya mereka menulis pelbagai nama bahkan ada yang meletakkan ...
Jangan Beri Nama Nombor Telefon Palsu Ketika Daftar Masuk Premis Perniagaan Ismail Sabri

Jangan Beri Nama Nombor Telefon Palsu Ketika Daftar Masuk Premis Perniagaan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 464 hits
PUTRAJAYA 18 Mei Jangan letak maklumat seperti nama Badang Superman dan Batman serta nombor telefon palsu ketika membuat pendaftaran di premis perniagaan kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menurut beliau tindakan meletakkan n...
Mbpp Puas Hati Pematuhan Dine In Di Premis Makanan

Mbpp Puas Hati Pematuhan Dine In Di Premis Makanan

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 276 hits
Majlis Bandaraya Pulau Pinang berpuas hati dengan kadar pematuhan prosedur operasi standard semua premis makanan dan minuman yang membenarkan pelanggan makan di kedai atau dine in di restoran masing masing sejak 15 Mei lalu Datuk Bandarnya ...
Daftarqr Ingin Memudahkan Premis Menguruskan Kehadiran Pengunjung Dengan Efisien

Daftarqr Ingin Memudahkan Premis Menguruskan Kehadiran Pengunjung Dengan Efisien

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 301 hits
Dengan kehadiran norma baharu dalam kehidupan kini ia telah diterapkan supaya pelbagai premis perniagaan dan tempat kunjungan ramai mencatatkan kehadiran pengunjung ke premis masing masing Beberapa kaedah digunakan termasuk mencatatkan nama...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris