Kebangkitan Umno Sabah Bermula Prk Kimanis Dan Menjadi Kerajaan


KOTA KINABALU: Ketua Umno Sabah, Bung Moktar Radin berkata, kemenangan mereka pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Kimanis, Jan tahun lalu, sebagai titik permulaan kebangkitan parti itu sehingga berjaya kembali berada dalam tampuk pemerintahan negeri, sekarang ini.

 
Katanya, sebelum PRK berlangsung, tiada seorang pun pemimpin Umno yang yakin parti itu akan menang namun akhirnya, calon mereka Mohamad Alamin berjaya membuktikan betapa Umno masih menjadi pilihan rakyat di Kimanis.
“PRK parlimen Kimanis adalah cabaran dan ujian yang amat mencabar bagi diri saya kerana sekiranya gagal, ia adalah satu petunjuk prestasi sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) semakin merundum.
“Ketika itu, Umno Sabah telah meletakkan pelbagai hala tuju, namun cabaran yang paling mendebarkan ialah apabila membuat keputusan untuk bertanding di Kimanis. Pada ketika itu juga, tidak ada satu pun pemimpin parti yang menyatakan bahawa Umno Sabah akan menang,” katanya ketika mengulas mengenai sambutan 30 tahun Umno di Sabah, hari ini.
Bung berkata, selepas PRK Kimanis, Pilihan Raya Negeri (PRN) yang diadakan pada September lalu adalah satu lagi cabaran yang lebih besar dihadapi Umno.
Katanya, walaupun hanya memenangi 14 daripada 31 kerusi yang ditandingi mereka, ia masih menunjukkan sokongan rakyat kepada parti itu masih kuat.
“Walaupun Umno dan BN boleh memenangi lebih dari 14 kerusi pada PRN lalu, namun beberapa faktor dilihat menjadi halangan antaranya pertembungan sesama sendiri dan pemilihan calon yang tidak memenuhi kriteria seperti diinginkan rakyat di peringkat akar umbi.
”Walaupun kejayaan ini agak kecil namun ia petunjuk positif yang Umno dan BN masih diterima rakyat Sabah sekali gus kejayaan itu penyumbang utama kepada pembentukan kerajaan negeri yang baharu di bawah Gabungan Rakyat Sabah (GRS),” katanya.
Bung berkata, Umno Sabah telah melalui pelbagai krisis, dugaan dan cabaran selepas parti itu tewas pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), lebih-lebih lagi selepas beberapa pemimpin mereka dan parti komponen dalam BN meninggalkan mereka selepas itu.
“Yang amat menyedihkan apabila 22 orang pemimpin-pemimpin Umno telah meninggalkan parti ini termasuk ketua bahagian, timbalan ketua bahagian serta wanita dan pemuda yang turut meninggalkan parti ini.
”Bagaimanapun di dalam kesukaran pada ketika itu, saya bersama rakan-rakan serta kepemimpinan di seluruh bahagian yang masih berprinsip dan setia dalam perjuangan parti itu terus bekerja keras demi memastikan Umno di Sabah terus relevan.
”Bersama rakan-rakan saya terpaksa turun padang menjelajah seluruh bahagian di Sabah dan dari penerangan, perjumpaan demi perjumpaan itu, saya berkeyakinan akar umbi Umno Sabah tetap setia walaupun ramai pemimpin melompat parti.
”Jangkaan saya juga tidak salah, yang melompat adalah pemimpin tetapi ahli-ahli Umno tetap terus bersama Umno,” katanya.
Kapsyen: Umno Sabah telah melalui pelbagai krisis, dugaan dan cabaran selepas parti itu tewas pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), terutama selepas beberapa pemimpin mereka dan parti komponen dalam BN meninggalkan mereka selepas itu, kata Bung.
The post Kebangkitan Umno Sabah bermula PRK Kimanis dan menjadi Kerajaan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/19/kebangkitan-umno-sabah-bermula-prk-kimanis-dan-menjadi-kerajaan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kebangkitan-umno-sabah-bermula-prk-kimanis-dan-menjadi-

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Benarkan Makan Di Restoran Terhad 2 Orang Satu Meja Bermula Esok

Kerajaan Benarkan Makan Di Restoran Terhad 2 Orang Satu Meja Bermula Esok

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Pelanggan boleh makan di dalam restoran terhad dua orang satu meja dan mengikut prosedur operasi standard kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menurutnya kerajaan juga bersetuju untuk membuka semula baki keseluruha...
Umno Sabah Juga Selar Ketua Pemuda Ppbm

Umno Sabah Juga Selar Ketua Pemuda Ppbm

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 207 hits
Umno Sabah turut masuk tangan dalam kontroversi dakwaaan Ketua Pemuda PPBM Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal bahawa Umno bukan lagi kuasa besar dalam politik negara Ahli Parlimen Kimanis Mohamad Alamin berkata walaupun Wan Fayhsal berhak un...
Sabah Official Says Didn T Get Reports Of Umno Breaching Covid 19 Sops At Anniversary Dinner

Sabah Official Says Didn T Get Reports Of Umno Breaching Covid 19 Sops At Anniversary Dinner

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 295 hits
Sabah Covid 19 spokesman Datuk Masidi Manjun said he had not heard of any report of MCO SOPs violation during the Sabah Umno dinner Borneo Post Online picKOTA KINABALU Feb 22 There has yet to be any reports of violation of SOPs at the recen...
Umno Sabah Determined To Cooperate As Grs Partner Zahid

Umno Sabah Determined To Cooperate As Grs Partner Zahid

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 175 hits
KOTA KINABALU Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi is confident that the Gabungan Rakyat Sabah government is capable of bringing further progress to Sabah if the coalition continues to be strengthened In this regard Ahmad Zahid u...
Sabah Umno Joins Chorus Against Ppbm Youth Chief S Time Is Over Remark

Sabah Umno Joins Chorus Against Ppbm Youth Chief S Time Is Over Remark

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 206 hits
Kimanis MP Mohamad Alamin says as a PPBM boy PPBM Youth chief Wan Ahmad Fayhsal has no right to assess Umno s strengths KOTA KINABALU Sabah Umno has waded into the controversy over the claim by PPBM Youth chief Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad K...
Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 203 hits
February 16 2021 Selepas bebeberapa ketika Muafakat Nasional tidak disebut atau dibincangkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata usaha tersebut harus diteruskan pada masa depan Menurut beliau hubungan kedua dua parti masih b...
Alhamdulillah Sejak Dua Menjak Pemimpin Umno Kalau Berhujah Mengalahkan Pemimpin Pas Sebelum Jadi Kerajaan

Alhamdulillah Sejak Dua Menjak Pemimpin Umno Kalau Berhujah Mengalahkan Pemimpin Pas Sebelum Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 239 hits
PAS berjaya tarbiah UMNO melalui Muafakat Nasional sepertimana PAS berjaya tarbiah DAP melalui Pakatan Rakyat Dulu Guan Eng MACAM khalifah omar sekarang dah jadi Abu jahal Ketika pemimpin umno berhujah dengan selitan peringatan ugama sejak ...
Buat Pertama Kalinya Pertukaran Kripto Akan Menjadi Syarikat Awam Bagaimana Ini Akan Mempengaruhi Pasaran Aset Digital

Buat Pertama Kalinya Pertukaran Kripto Akan Menjadi Syarikat Awam Bagaimana Ini Akan Mempengaruhi Pasaran Aset Digital

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 163 hits
Kebangkitan semula pasaran mata wang kripto berlaku pada awal 2021 dan melancarkan rangkaian peristiwa yang sudah menulis semula sejarah pasaran kewangan dalam pemahaman biasa mereka Buat pertama kalinya dalam sejarah bursa saham mata wang ...
Bahaya Warna Lidah Selain Merah Jambu Ia Mungkin Menjadi Petanda Bahawa Anda Tidak Sihat

Bahaya Warna Lidah Selain Merah Jambu Ia Mungkin Menjadi Petanda Bahawa Anda Tidak Sihat

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 254 hits
Lidah merupakan satu elemen rangka otot pada mulut yang menangani makanan bagi mengunyah dan menelan Ia merupakan deria utama bagi rasa Bagi yang belum tahu warna lidah ini sebenarnya memainkan peranan dalam menjadi petanda aras kepada taha...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma