Kebaikan Khasiat Budu




Budu, cukup sinonim dengan penduduk di Kelantan. Bahkan budu juga kini tersebar di seluruh Malaysia yang diperkenalkan penduduk asal Kelantan di tempat mereka bekerja atau tinggal.

Budu atau sos ikan bilis ialah sejenis pekasam yang dibuat menggunakan ikan bilis. Budu juga dikenali pati ikan bilis diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur.
Biarpun di Kelantan terkenal dengan budu, tiada tempat di Negeri Cik Siti Wan Kembang itu dinamakan ‘budu’. Sebaliknya, ada tempat di Benta Kuala Lipis Pahang yang dinamakan Kampung Budu. Pun begitu, dinamakan Kampung Budu tiada kaitan dengan maksud budu yang menjadi kegemaran orang Kelantan itu.
Dahulu, orang makan budu semata-mata kerana rasanya yang sedap untuk membangkitkan selera makan. Ia dimakan bersama ulam dan campuran lain seperti ikan bakar, lada, perahan limau nipis dan bawan merah.
Namun, kini budu semakin terkenal sebagai makanan yang kaya khasiat. Budu merupakan makanan yang mempunyai vitamin B yang paling banyak seperti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin).
Budu juga merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria jenis Klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin.
Vitamin B12 ini hanya ada pada budu dan tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain daripada laporan saintifik.
Fungsi vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah di mana kekurangan boleh menyebabkan penyakit anemia perisiosa (pucat) atau sakit perut dan berat badan menurun. 
Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar.
Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan. 
Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup.
Satu uji kaji rambang mendapati pengambilan budu sebayak 150 gram sehari selama dua minggu dapat menurunkan kadar kolesterol ke tahap luar jangkaan.
Jumlah mineral zat besi, kalsium dan juga magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat seperti antioksidan yang baik untuk kesihatan.
Mungkin orang pantai timur yang banyak makan budu adalah jenis orang yang sihat dan bijak. Budu makanan tradisional yang popular dan berkhasiat.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2021/01/htl.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Air Rebusan Daun Sirsak Untuk Obat Kanker

Khasiat Air Rebusan Daun Sirsak Untuk Obat Kanker

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 186 hits
Manfaat Khasiat Air Rebusan Daun Sirsak untuk Obat Kanker Selain buahnya yang bermanfaat untuk kesehatan karena mengandung vitamin C kandungan serat karbohidrat dan nutrisi penting lainnya ternyata pada daun sirsak juga berkhasiat untuk men...
6 Khasiat Menakjubkan Daun Beluntas Untuk Kesehatan Tubuh

6 Khasiat Menakjubkan Daun Beluntas Untuk Kesehatan Tubuh

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 212 hits
Sumber sma1 sukawati Cukup menggugah selera jika daun beluntas diolah menjadi beragam masakan nusantara Aroma segar dan rasa yang lezat menjadikan dedaunan ini banyak disukai oleh semua orang Terlepas dari keistimewaan rasanya ternyata daun...
5 Khasiat Ajaib Jambu Air Untuk Atasi Penyakit Berbahaya

5 Khasiat Ajaib Jambu Air Untuk Atasi Penyakit Berbahaya

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 203 hits
Sumber manfaatbagus Rasa yang manis segar dan sedikit asam merupakan ciri khas dari buah Jambu Air Mulai dari anak kecil hingga orang dewasa umumnya sangat menyukai buah segar satu ini Di balik rasanya yang enak ternyata jambu air menyimpan...
Khasiat Ulam Buah Kerdas

Khasiat Ulam Buah Kerdas

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 1352 hits
Kerdas atau keredas merupakan sejenis buah dari pokok kerdas yang sering dijadikan sebagai ulam serta dimakan bersama nasi Kerdas juga dipanggil genuak dalam dialek Pulau Pinang Pokok kerdas juga dipanggil geredas padi giring antan dan mera...
Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 315 hits
Membancuh susu anak ada aturannya Begitu juga pengendalian botol susu Cara yang tepat boleh membantu si kecil mendapatkan khasiatnya Adakalanya ibu bapa jadi kurang endah bab mencuci botol Mungkin kerana nak cepat ada yang mencuci dengan pe...
Sambal Budu

Sambal Budu

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 415 hits
Sambal BuduBy Kak Wan Resipicitarasawan Bahan Bahan1 botol kecil Budu1 2 labu bawang merah besar mayang1 2 biji tomato hiris 6 tangkai cili padi patahkan2 biji limau kasturi perah air dan hiris kulitnya halus21 4 biji manga muda racik halus...
Rupanya Nangka Kaya Nutrisi Khasiat

Rupanya Nangka Kaya Nutrisi Khasiat

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 179 hits
Buah nangka atau artocarpus heterophyllus merupakan buah tropika yang tumbuh di Asia juga boleh didapati di Afrika dan Amerika Selatan Bukan hanya sedap dimakan apabila masak malah di sebalik aromanya yang harum buah nangka mempunyai pelbag...
Stop Membuang Getah Pepaya 3 Khasiat Ajaib Tersimpan Di Dalamnya

Stop Membuang Getah Pepaya 3 Khasiat Ajaib Tersimpan Di Dalamnya

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 235 hits
Sumber jitunews com Sering kali getah buah pepaya jarang kita manfaatkan padahal getah buah pepaya juga menyimpan ragam manfaat yang luar biasa bagi tubuh kita Getah buah tersebut mengandung Enzim Protease yakni berupa Kimopapain dan Papain...
Daun Sirih Banyak Khasiat Untuk Wanita

Daun Sirih Banyak Khasiat Untuk Wanita

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 280 hits
Assalamualaikum w b t Manfaat Daun Sirih Mungkin remaja zaman sekarang tak terdedah dengan zaman kegemilangan daun Sirih dulu dulu Kalau dulu balik kampung mesti korang akan nampak nenek nenek makan daun sirih kan sambil duduk bersembang Se...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Aksara Yunani Ungkap Lokasi Dan Asal Usul Benua Atlantis Yang Hilang Ternyata Di Pulau Yang Ramai Ini

Cara Untuk Mendapat Rezeki Yang Melimpah Ruah

Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli