Keajaiban Perubatan Di Sebalik Sunnah Berjalan Tanpa Alas Kaki



Pada kajian sains moden, kelihatan jelas bahawa sebahagian besar dari mereka yang menderita sakit pada kedua-dua kaki mereka, adalah disebabkan kerana mereka selalu memakai kasut. Oleh kerana rawatan yang ideal adalah berjalan tanpa menggunakan alas kaki, selama satu perempat jam setiap hari.

Para penyelidik mengatakan bahawa berjalan dengan cara seperti ini di atas rumput atau kayu atau tanah, merangsang saluran darah, dan menjaga bentuk semulajadi kaki serta menguatkan otot-otot betis dan menenangkan sistem saraf.

Dan dalam sebuah laporan yang diterbitkan oleh agensi berita Jerman menjelaskan bahawa berjalan tanpa kasut (telanjang kaki) dalam bentuk berkelah, megobati kaki sakit. Dan bahkan hal tersebut sangat menggesa untuk menjaga kesihatan kaki dan bentuk alaminya. Hal itu, kerana kasut menyebabkan adanya tekanan pada sisi-sisi kaki dan dengan demikian menghalang pergerakan darah di dalam saluran darah.

Oleh kerana itu para doktor mencadangkan pesakit untuk melakukan sukan berjalan tanpa alas kaki, kerana jenis sukan ini mengaktifkan pusat-pusat (titik-titik) vital di bawah kaki, yang mana hal itu menyebabkan adanya rangsangan peredaran darah dan rawatan varises.
Berjalan tanpa alas kaki membantu anak-anak anda merawat kurang upaya (kelainan) pada kaki dan penyakit kaki rata (Flat Feet / Pet Planus), memberikan kesegaran tambahan kepada tubuh, dan meningkatkan keupayaan untuk bekerja serta meningkatkan tahap tenaga dalam tubuh. Dan ia juga boleh mengubati arthritis (radang sendi / reumatik).Dalam kajian yang dilakukan pada tahun 1992 terbukti bahawa kanak-kanak yang memakai kasut secara terus-menerus kemungkinan untuk terkena penyakit kaki rata meningkat tiga kali ganda, dan terbukti juga bahawa kasut yang ketat boleh menyebabkan Bowlegs (kaki O) untuk anak-anak.

Dan Subhanallahu (Mahasuci Allah)! Pada setiap penemuan saintifik, kita akan mendapatkan bahawa isyarat-isyarat Qur'ani atau Nabawi telah menunjukkannya. Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam telah mewasiatkan kepada para sahabat beliau radhiyallahu' anhum agar mempraktikkan jalan kaki seperti ini (tanpa alas kaki). Dan telah diriwayatkan dari Fadhalah bin 'Ubaid bahawasanya dia berkata:

(كان النبي صلى الله عليه وسلم يأمرنا أن نحتفي أحياناً) (رواه أحمد)
"Dahulu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan kami agar berjalan tanpa alas kaki kadang-kadang." (Musnad Imam Ahmad dengan sanad yang sahih menurut Syaikh al-Albani dan Syau'aib al-Arna'uth rahimahumallah)Dan hadis yang semakna dengan hadis ini banyak. wallahu A'lam

Dan adapun isyarat (isyarat) dari al-Quran adalah apa yang disebutkan dalam kisah Nabi Musa 'alaihissalam ketika sampai di tempat suci (untuk menerima wahyu), AllahSubhanahu wa Ta'ala berfirman:

(فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى) [طه: 12]
"…Maka tanggalkanlah kedua terompahmu; sesungguhnya kamu berada dilembah yang suci, Thuwa." (QS. Thaahaa: 12) Bukan sesuatu yang tersembunyi lagi kepada setiap orang, bahawa kita kaum Muslimin sentiasa mempraktikkan berjalan tanpa memakai kasut ketika kita masuk ke masjid, yang mana seorang mukmin memasuki masjid dengan tidak memakai kasut, lima kali sehari.

Dan seandainya kita hitung jumlah jarak yang dilalui oleh seorang Muslim setiap hari di dalam masjid (terutama jika masjidnya besar), itu sudah cukup untuk mendapatkan manfaat dari sukan ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://xxhighriskxx.blogspot.com/2013/03/keajaiban-perubatan-di-sebalik-sunnah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hikmah Di Sebalik Sunnah Tidur Mengiring Ke Kanan Sumber

Hikmah Di Sebalik Sunnah Tidur Mengiring Ke Kanan Sumber

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 91 hits
Tidur sangat diperlukan untuk mengembalikan stamina tubuh Pada dasarnya sesorang tidak menyedari gerakan yang dilakukan pada waktu tidur Posisi tidur sangat berpengaruh terhadap kesihatan Salah satu posisi tidur yang dianjurkan adalah tidur...
Kaki Bengkak Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat

Kaki Bengkak Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 119 hits
Kaki Bengkak Sakit Pinggang Antara Petanda Kanser Prostat MENGIKUT data di beberapa buah negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom kanser prostat kini menjadi kanser paling banyak meragut nyawa golongan lelaki Malah di United ...
Kaki Ayam

Kaki Ayam

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 609 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera KK kerja petang harini jadi untuk pagi ni KK masak kaki ayam goreng ini ada lebih orang tak nak jadi KK ambil buat masakKK rebus dulu kaki tu bagi lembut sikit dan baru goreng jadi masa nak makan tu tak...
Sengaja Kudung Kaki Mahu Tuntut Insurans Rm12 8 Juta

Sengaja Kudung Kaki Mahu Tuntut Insurans Rm12 8 Juta

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 106 hits
BUDAPEST HUNGARY Seorang lelaki dilaporkan sengaja melompat di hadapan sebuah kereta api agar kedua dua kaki nya putus bagi membolehkan dia menuntut wang pampasan insurans berjumlah 2 3 juta lapor akhbar The Sun semalam Sebuah mahkamah di H...
Ahok Surga Itu Bukan Di Telapak Kaki Ibu Tapi Di Lantai 7 Alexis

Ahok Surga Itu Bukan Di Telapak Kaki Ibu Tapi Di Lantai 7 Alexis

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 227 hits
Gubernur DKI Jakarta Basuki Tjahaja Purnama mengaku paham betul praktik prostitusi berkedok hotel berbintang di Jakarta Dia menyebutkan Hotel Alexis di bilangan Jakarta Utara yang menawarkan kepuasan bagi kaum adam yang menyambangi hotel it...
Nasihat Untuk Kaki Facebook Versi Komik

Nasihat Untuk Kaki Facebook Versi Komik

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 133 hits
ambil masa satu hari nk siapkan huhu boleh boleh hikhik
Bayi 6 Kaki Akan Menjalani Pembedahan

Bayi 6 Kaki Akan Menjalani Pembedahan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 109 hits
Doktor Pakistan berjuang dengan segala kemungkinan untuk menyelamatkan bayi yang dilahirkan dengan keadaan genetik yang jarang iaitu lahir dengan enam kaki Bayi yang berusia satu minggu itu dipercayai sebagai salah satu kembar parasit Kemba...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Wbsl Buah Tangan Istimewa Daripada Husam

Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru