Ke Arah Pengundi Yang Bijak Dan Matang


1. Sejurus sahaja keputusan PRN Sarawak diumumkan dengan kemenangan besar BN, begitu banyak komen menghina pengundi Sarawak dengan gelaran “Bodoh” dan “Dibeli” oleh penyokong pembangkang.
2. Ternyata, ia telah melanggar prinsip “Suara Rakyat” yang telah dilaung-laungkan pembangkang selama ini yang mana rakyat mempunyai hak untuk memilih kerajaan.
3. Digambarkan ; Hanya apabila kemenangan berpihak kepada mereka (pembangkang), rakyat dikatakan bijak. Apabila sebaliknya, rakyat dikatakan bodoh dan dibeli.

4. Jadinya, bagaimana menunjukkan sama ada seorang pengundi itu bijak atau bodoh?
5. Pada pandangan saya, tidak kira pemimpin parti mana sekalipun, mereka itu manusia dan PASTI tidak sempurna dan PASTI ada kekurangan.
6. Jika dikatakan bahawa imej DS Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN diserang begitu buruk, apakah pemimpin pembangkang pula begitu sempurna? Adakah dengan menukar Perdana Menteri atau menukar kerajaan akan membawa kesempurnaan dalam hidup?
7. Di sinilah peranan pengundi diuji untuk memilih parti mana yang paling layak mengemudi kerajaan, negeri dan negara.
8. Saya sebagai pengundi muda, keputusan untuk mengundi parti mana terletak kepada prinsip dan halatuju sesuatu parti. Faktor pemimpin bukanlah faktor utama kerana pemimpin datang dan pergi. Memenangkan parti yang dipilih adalah keperluan untuk dasar parti dijalankan sebagai pemerintah. Dan pemimpin yang mendokong parti wajiblah melaksanakan prinsip dan inspirasi parti yang diwakilinya.
9. Sehingga ke hari ini, saya memilih Barisan Nasional sebagai parti pilihan saya untuk menjadi kerajaan. Walaupun terpalit dengan pelbagai tuduhan skandal dan serangan peribadi terhadap pemimpinnya, saya melihat BN terus relevan sebagai parti yang mampu memberikan keadilan kepada semua rakyat Malaysia.
10. Berbanding parti pembangkang, mereka ibarat sebuah pakatan kongsi gelap yang bersatu untuk melawan pihak berkuasa, selepas pihak berkuasa berjaya dikalahkan, mereka akan menuntut kemahuan mereka daripada sekutu mereka dan akhirnya berseteru sesama sendiri. Tidak relevan memilih pembangkang yang tidak stabil dan gagal bertanding dalam Pilihanraya di bawah SATU BENDERA seperti mana BN.
11. Barisan Nasional adalah satu gabungan parti-parti komponen yang mewakili semua kaum di Malaysia. Ia membawa erti keadilan dan kestabilan kepada rakyat Malaysia. Tidak kira parti UMNO, MCA, MIC, GERAKAN, PBB, SUPP dan parti komponen yang lain, apabila bertanding akan mengguna Logo Dacing dan akan mentadbir secara inklusif serta mengambil kira kepentingan semua pihak semasa mentadbir negara.
12. Tak suka BN hanya kerana imej Najib Razak dan Rosmah Mansor? Bukalah mata, Perdana Menteri sebelum-sebelum ini pun, siapa yang tidak dikutuk orang? Ia adalah amalan biasa propanganda politik iaitu “Pemusnahan Karakter Pemimpin Utama”.
13. Tak suka BN kerana GST? Sudah tentukah GST/cukai akan terhapus sekiranya pembangkang diberi mandat? Bukalah mata dengan melihat kerajaan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat/Harapan, sudahkah cukai terhapus di negeri itu? Atau cukai mereka semakin naik? Fikirkan. Pembangkang hanya menggunakan isu itu untuk mendapatkan sokongan semata-mata.
14. Siapa bijak siapa bodoh? Jawapannya, pengundi muda harus memilih dengan rasional. Bukan kerana kemarahan tetapi dengan kematangan.
  – Jamal Rafaie Jakiran


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jamalrafaie.com/2016/05/ke-arah-pengundi-yang-bijak-dan-matang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Mengaku Komen Air Suam Menteri Kesihatan Kurang Bijak

Najib Mengaku Komen Air Suam Menteri Kesihatan Kurang Bijak

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 323 hits
BORHAN AHMAD Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengaku kenyataan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba mengenai air suam sebelum ini sebagai kurang bijak Sehubungan itu beliau mempertikaikan tindakan DAP yang sentiasa me...
Hebatnya Kuasa Pelukan Kasih Sayang Anak Jadi Bijak Hebat Bukan Lembik

Hebatnya Kuasa Pelukan Kasih Sayang Anak Jadi Bijak Hebat Bukan Lembik

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 350 hits
Tahukah anda bahawa pelukan boleh mengubat Tahukah anda pelukan boleh menenangkan perasaan yang dipeluk dan yang memeluk Tahukah anda pelukan boleh menguat ikatan kasih sayang pemeluk dan yang dipeluk Jangan pandang rendah KUASA PELUKAN ia ...
Gegara Nekat Gelar Resepsi Nikah 37 Tamu Di Australia Terjangkit Virus Corona Yuk Ah Lebih Bijak

Gegara Nekat Gelar Resepsi Nikah 37 Tamu Di Australia Terjangkit Virus Corona Yuk Ah Lebih Bijak

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 180 hits
Memang nggak mudah menunda momen penting begini Tapi demi kesehatan dan keselamatan bersama sabar sebentar yuk dan JagaJarakSejenak
10 Cara Bijak Menghadapi Orang Tua Yang Pemarah

10 Cara Bijak Menghadapi Orang Tua Yang Pemarah

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 356 hits
Setiap orang tua pasti peduli dengan anak mereka baik itu lewat sikap perhatian maupun perkataan Hanya saja kepedulian tiap orang tua itu berbeda beda cara penyampaiannya Ada yang terkesan baik tapi tak jarang tampak seperti jahat Misalnya ...
Pemilihan Bersatu Kecoh Nama Pengundi Hilang Dari Senarai

Pemilihan Bersatu Kecoh Nama Pengundi Hilang Dari Senarai

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 340 hits
TEMERLOH Pemilihan Parti Pribumi Bersatu Malaysia bahagian Temerloh yang kecoh apabila ada sebahagian nama ahli termasuk pemimpin cawangan dipercayai telah hilang dari senarai Malah lebih panas lagi nama calon Ketua Bahagian juga dipercayai...
Saya Pengundi Parlimen Ampang

Saya Pengundi Parlimen Ampang

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 245 hits
Sekadar makluman Saya pengundi Parlimen Ampang dan menyokong Zuraida Kamaruddin dalam PRU14 Zuraida menang dengan majoriti besar hampir 42 000 dan dilantik menteri Sekarang Zuraida belot dan khianat terhadap sokongan hebat pengundi Ampang i...
7 Kata Kata Bijak Buya Hamka Yang Menginspirasi Tamparan Untuk Kehidupan

7 Kata Kata Bijak Buya Hamka Yang Menginspirasi Tamparan Untuk Kehidupan

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 564 hits
Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau yang lebih dikenal dengan Buya Hamka merupakan seorang ulama sastrawan sejarawan dan juga politikus yang tidak asing lagi bagi masyarakat Indonesia Lahir di Desa Kampung Molek Maninjau Sumatera Barat pad...
Bijak Tangani Khilaf

Bijak Tangani Khilaf

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 202 hits
oleh Mohd Shahrizal Nasir PERBEZAAN pandangan sememangnya adalah fitrah manusia Mereka tidak sentiasa berada pada satu garisan yang sama setiap masa Allah SWT menjelaskan hal ini menerusi firman Nya bermaksud Dan jika Tuhanmu menghendaki te...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita