Kawal Stress Rupanya Begini Yang Dilakukan Oleh Dr Hamid Arshad Boleh Follow


Kawal Stress, Rupanya Begini Yang Dilakukan Oleh Dr. Hamid Arshad. Boleh Follow!
Kemarahan adalah merupakan masalah utama emosi yang terjadi akibat rasa adanya tekanan atau stress. Umumnya,  kita semua pasti ada merasa stress bila di tempat kerja malah di rumah sekali pun kita tidak boleh lari daripada berhadapan dengan tekanan.
Pun begitu, stress ini bukan sesuatu yang terlalu negatif jika kita bijak mengawalnya. Memandangkan dengan adanya sedikit tekanan jugalah dapat menyuntik motivasi terhadap perkembangan hidup seseorang itu.  Namun stress keterlaluan akan menjejaskan kesihatan.
Ini sebagaimana  kenyataan yang diberikan oleh Dr. Hamid Arshad, “ Setelah lama saya bertugas sebagai doktor dan telah merawat berbagai jenis penyakit, saya dapat merumuskan bahawa stress, (tekanan mental, emosi dan fizikal) merupakan penyebab dan pencetus utama bagi berbagai jenis penyakit, termasuk penyakit-penyakit yang menyebabkan kematian mengejut, iaitu serangan jantung dan angin ahmar (stroke). Oleh itu saya ingin berkongsi cara-cara saya tangani stress.”
Cara Tangani Stress
TAWAKKAL. Saya sentiasa berdoa kepada Allah agar terus dikurniakan kesihatan kekuatan tubuh.Saya tawakkal kepada Allah sambil berusaha menangi stress. Saya redha dengan ketentuan Allah. 2. REDHA. Apabila ditimpa musibah, saya anggap sebagai ujian Allah ke atas keimanan saya.Kita datang dari Allah dan akhirnya akan kembali kepadaNya. Saya cuba sabar dan melakukan solat serta mohon pertolongan Allah.
3. SABAR. Apabila kehilangan duit sebab ditipu, dicuri, diperas ugut, atau tercicir sebab lalai, saya cuba tahan sedih dan marah. Saya anggap duit itu sudah bukan rezeki atau milik saya. Mungkin saya telah melakukan sesuatu kesalahan dan ini kifarah atau balasannya.
4. TAHAN MARAH. Bila memandu kereta, sering berlaku pemandu-pemandu lain mencetuskan provokasi, seperti menghimpit, bunyikan horn dan lain-lain, saya ambil langkah mengalah sahaja dan tahan marah. Begitu juga dalam situasi lain yang mencetus kemarahan, khususnya di rumah di kalangan keluarga dan di tempat kerja. Tahan marah, tinggalkan dan beredar jauh untuk sejukkan hati. Ustaz nasihat ambil wuduk, tapi Alhamdulillah saya sering dapat kawal tanpa wuduk.
5. MEMAAF. Saya selalu memaafkan orang yang buat salah dan silap, sama ada sengaja atau tidak. Dan terus lupakan peristiwa tersebut tanpa mengukit-ungkit.TIDAK DENDAM. Walau pun difitnah dan dizalimi, saya tidak simpan DENDAM. Dan kawal perasaan untuk membalas.
6. Bila sakit atau pening kepala sebab penat atau stress lepas kerja, saya makan panadol 2 biji (1gm), biasanya ia akan reda dan rasa tenang. Panadol bertindak membuka saluran-saluran darah yang kuncup dalam jantung, otak dan organ-organ lain akibat stress. Ramai takut nak makan panadol atau lain2 pain killers. Nasihat saya, makan ubat tersebut. Ada kajian yang menunjukkan panadol meningkatkan kesihatan dan melanjutkan umur.

7. Saya suka berkebun, mencangkul, tanam sayur-sayur, herba dan pokok buah-buahan      di sekitar kawasan rumah. Kesannya memang relaxing.
8. Memang jadi amalan saya bila memandu kereta saya terus menerus berzikir dan berselawat. Kesannya memang relaxing dan tenang fikiran.
9. DEEP BREATHING. Amalan menarik nafas dengan mendalam dan melepaskan nafas perlahan-lahan. Ulang-ulang untuk 5 minit. Saya lakukan bila-bila masa dan di mana-mana tempat bila rasa stress dan tidak selesai.
10.SIMPLE LIFE TANPA BERLUMBA-LUMBA. Amalkan cara gaya hidup yang sederhana tanpa membazir wang, tidak pentingkan brand name pada pakaian, kereta, hiasan dan lain-lain. Saya pentingkan substance dari rupa bentuk luaran.
Cuba amalkan panduan-panduan tersebut. insha’Allah,kita boleh kawal stress, terus awet sihat dan dengan izin Allah lanjut usia dan boleh terus berkhidmat kepada agama dan bangsa. Aamin.
sumber : Dr Hamid Arshat
The post Kawal Stress, Rupanya Begini Yang Dilakukan Oleh Dr. Hamid Arshad. Boleh Follow! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kawal-stress-rupanya-begini-yang-dilakukan-oleh-dr-hamid-arshad-boleh-follow/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Laa Senang Je Rupanya Buat Roti Canai Dekat Rumah Pun Boleh Buat Ini Caranya

Laa Senang Je Rupanya Buat Roti Canai Dekat Rumah Pun Boleh Buat Ini Caranya

papar berkaitan - pada 14/10/2023 - jumlah : 160 hits
Lihat sahaja restoran yang menjual roti canai pasti penuh dengan pelanggan Lebih enak jika dihidangkan dengan kuah kari serta sambal yang power Laa senang je rupanya buat roti canai dekat rumah pun boleh buat ini caranya Anda nak cuba buat ...
Rupanya Tak Boleh Tekan Brek Masa Lalu Bonggol Lelaki Ini Dedah Sebabnya

Rupanya Tak Boleh Tekan Brek Masa Lalu Bonggol Lelaki Ini Dedah Sebabnya

papar berkaitan - pada 24/10/2023 - jumlah : 82 hits
Seperti yang diketahui setiap kenderaan dilengkapi dengan pelbagai komponen dan ciri ciri keselamatan termasuklah brek Secara umumnya brek bertindak untuk mengawal kelajuan dan memberhentikan kenderaan Pun begitu penggunaan brek kadangkala ...
Boleh Buat Orang Keliru Ini Beberapa Idola K Pop Kongsi Nama Sama

Boleh Buat Orang Keliru Ini Beberapa Idola K Pop Kongsi Nama Sama

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 134 hits
Terdapat lebih 51 juta orang di Korea jadi kemungkinan untuk mempunyai nama yang sama adalah sangat tinggi ARTIKEL BERKAITAN Kali ini KimchiDaily nak kongsikan beberapa idola K Pop mempunyai nama yang sama Haechan NCT DK iKON Haechan merupa...
Ubi Getuk Frozen Jadikan Menu Minum Petang Teringin Nak Makan Bila Bila Boleh Dinikmati

Ubi Getuk Frozen Jadikan Menu Minum Petang Teringin Nak Makan Bila Bila Boleh Dinikmati

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 158 hits
Ubi Getuk Frozen Jadikan Menu Minum Petang Teringin Nak Makan Bila bila Boleh Dinikmati Buat mak mak yang suka menyediakan menu minum petang untuk dinikmati seisi keluarga bolehlah cuba sediakan ubi getuk yang difrozenkan ini Tentunya bila ...
Mp Langkawi Teresa Boleh Datang Langkawi Tak Pakai Apa Pun Tak Apa

Mp Langkawi Teresa Boleh Datang Langkawi Tak Pakai Apa Pun Tak Apa

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 119 hits
MalaysiakiniPARLIMEN Mohd Suhaimi Abdullah cuba mempertahan kerajaan Kedah daripada dakwaan mengenakan kod etika pakaian kepada pelancong Bagaimanapun kenyataannya mencetuskan kontroversi lain apabila mengundang Teresa Kok ke pulau perangin...
Akhbar Kalau Buat Berita Pelesu Tak Ada Etika Memang La Melingkup Utusan Berita Harian Boleh Diambil Contoh

Akhbar Kalau Buat Berita Pelesu Tak Ada Etika Memang La Melingkup Utusan Berita Harian Boleh Diambil Contoh

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 151 hits
Cerita panjang lebar nak salahkan orang lain bila PAS tak bayar hutang cetak Harakah Tapi ceritanya mudah je Serabut macam mana pun sebelum 2015 tu tak ada isu hutang tak berbayar Masalahnya selepas 2015 selepas pengurusan bertukar tangan b...
Masalah Kencing Tak Lawas Boleh Diatasi Dengan Certainty Dry Pants

Masalah Kencing Tak Lawas Boleh Diatasi Dengan Certainty Dry Pants

papar berkaitan - pada 29/10/2023 - jumlah : 148 hits
Salam to all readers Masalah Kencing Tak Lawas boleh diatasi dengan Certainty Dry Pants Pernah tak korang alami masalah kerap nak terkucil mudah terkencing secara tiba tiba tanpa sedar Kadang kadang rasa annoying tahu tak bila asyik keluar ...
Khawarij Tak Boleh Perintah Negara

Khawarij Tak Boleh Perintah Negara

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 172 hits
PAS memerintah Malaysia PM dari PAS Wana u zubillah Minta dijauhkan Baca tajuk je serta merta aku teringat zaman dulu masa pemerintah ada isteri ramai dan gundik Itu perkara pertama bermain dalam kepala aku Kemudian terbayang betapa kezalim...
Senarai Ngo Berdaftar Boleh Diberikan Pelepasan Cukai

Senarai Ngo Berdaftar Boleh Diberikan Pelepasan Cukai

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 205 hits
Dimanakah kita boleh semak sama ada derma yang kita sumbangkan boleh diberikan pelepasan cukai Kita terlalu banyak NGO atau badan pertubuhan bukan kerajaan yang wujud dan sebahagian besar daripada mereka mengutip derma daripada orang ramai ...
Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Setan Menyukai Musik

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Kucaimars Aku Fobia Chord

Vaksin Si Bulus Seawal Usia Dua Bulan

What Does Umno S Willingness To Take Back Sacked Members Signal Analysts Weigh In



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Make Your Austin Home Stand Out With Contemporary Casement Windows

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Pru16 Orang Melayu Tak Mahu Islam Mereka Nak Duit

Selamat Datang Bulan Jun

Trump Akan Fail Rayuan Gelar Hakim Seperti Syaitan

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta