Kambing Ada Lembu Tak Ada Kenal Pasti 6 Cara Untuk Tahu Mamak Muslim Atau Mamak Jelmaan


Sekiranya anda ke kedai-kedai mamak, cuba periksa lauknya: adakah terdapat masakan berlaukkan daging lembu. Ya, daging lembu. Inilah kunci untuk membezakan di antara kedai mamak Muslim dengan bukan mamak yang berlagak Muslim.
Kenapa daging lembu? Sebab, tidak mungkin penganut-penganut agama hindu tergamak hendak menyem belih, memasak dan menghidangkan “tuhan” mereka! Di dalam agama Hindu, lembu merupakan haiwan suci yang dianggap tuhan mereka.
Justeru, masakan yang berasaskan daging lembu tidak akan dihidangkan oleh restoran-restoran yang Hindu bukan Muslim yang menyamar Muslim.

Mungkin mereka boleh menipo pelanggan dengan menggantungkan poster-poster al-Quran atau menggaji pekerja-pekerja India Muslim yang mampu menjawab salam apabila disapa, tetapi mereka tidak akan sekali-kali menggadaikan “aqidah” mereka dengan menyem belih, memasak dan menghidangkan tuhan mereka itu.
Jom kita lihat bagaimana nak kenal pasti restoran mamak muslim atau tidak:
1. Hari Deepavali adalah waktu paling sesuai untuk membezakan antara restoran mamak ori atau tidak. Restoran mamak tiruan semestinya akan bercuti di waktu-waktu sebegini. Cuma cara ini hanya boleh dibuat setahun sekali.
2. Ada lagi cara lain yang boleh dilakukan waktu biasa. Periksa sama ada makanan mereka ada masakan lembu atau tidak. Restoran mamak Muslim akan ada masakan daging lembu. Jika mamak tiruan, selalunya tidak menghidangkan masakan daripada haiwan suci mereka. Tapi tengok juga,kadang-kadang kedai mamak memang suka masak kambing saja. Kari kambing mabeles.
Saya pernah test satu restoran “mamak”.
“Mamak, daging ada?”
“Kambing ada. Lembu tak ada”
“Kenapa lembu tak ada?”
Jika dia jawab tergagap-gagap, berhati-hati.
3. Cara paling ampuh, berikan salam dengan lafaz “Assalamualaikum”. Jika jawab salam tergagap-gagap, lari jauh-jauh. Cara ini boleh diuji kepada tauke dan pekerja mereka. Ada juga kadang-kadang tauke Muslim tapi pekerja non-Muslim.
4. Kadang-kadang mereka sudah bijak. Setakat bagi salam pada pekerja-pekerja india bukan Islam itu apa lah sangat. Mereka kadang kala sudah pandai,dan boleh sponta menjawab. Jadi kita teruskan ujian kedua,suruh mereka baca al-Fatihah atau lafaz syahadah. Kalau boleh baca,sah la mereka memang muslim. Boleh oder roti banjir dua. Kalau gagap-gagap tak tau baca. Tau dah ni mamak ori ke mamak celop.
5. Restoran mamak Muslim akan ditutup waktu solat Jumaat. Malah ada yang menyediakan tempat solat atau surau untuk pelanggan. Jika restoran Mamak palsu tidak ada.
6. Jangan mudah terpengaruh dengan poster-poster dan frame gambar tulisan-tulisan jawi yang nampak seperti ayat-ayat suci Al-Quran, gambar masjid, gambar Mekah dan sebagainya. Ia selalunya dijadikan hiasan untuk menarik pelanggan Muslim datang ke restoran.
Sumber: Kepoh kuat
Kantoi Restoran ‘Mamak’ Milik Bukan Islam Sebuah restoran di Seksyen 25, Shah Alam – yang menggunakan nama Islam dan tulisan jawi pada papan tandanya diserbu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), gara-gara laporan polis dibuat pemiliknya terhadap lelaki yang menampar pekerjanya.
Kejadian bermula apabila pekerja restoran terbabit ditampar kerana menegur pelanggan menghisap rokok di dalam premis berkenaan.
Pemilik restoran itu yang tidak puas hati membuat laporan polis mengenai kejadian itu. Malangnya, laporan itu membongkar siapa sebenarnya pemilik restoran ‘Islam’ itu – bukan muslim – dan cuba mengelirukan pelanggan dengan menggantung ayat al-Quran di dalam premisnya.
Berikutan itu, sepasukan anggota Bahagian Pengurusan Halal JAIS dan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor, melakukan serbuan, semalam.
Hasil pemeriksaan mendapati semua pekerja restoran itu, termasuk tukang masaknya, bukan Islam. Hanya dua pekerja sahaja beragama Islam.
Sumber memberitahu, terdapat ayat al-Quran yang digantung di belakang kaunter restoran terbabit dan di sebelahnya tergantung bungkusan kuning disyaki peralatan pemujaan penganut Hindu.
Pemeriksaan juga mendapati kebersihan premis tidak memuaskan dan bahagian pemprosesannya terlalu kotor, sementara bahan mentah, serta peralatan memasak diletakkan di atas lantai.
“Produk daging juga diperoleh daripada pembekal yang tidak mempunyai sijil halal dan tidak berlabel. Pemilik premis diarah mendapatkan daging yang mempunyai sijil halal.
“Bagaimanapun, ketika pemeriksaan dijalankan, kedua-dua pemilik restoran terbabit tiada di lokasi kejadian,” kata sumber itu yang mengesahkan premis terbabit diberi tempoh tujuh hari untuk mematuhi arahan dan perintah dikeluarkan.
Ketika dihubungi hari ini, pegawai JAIS mengesahkan pemeriksaan yang dilakukan di restoran terbabit.
sumber: ismaweb
The post “Kambing Ada. Lembu Tak Ada” Kenal Pasti 6 Cara Untuk Tahu Mamak Muslim Atau Mamak ‘Jelmaan’ appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/kambing-ada-lembu-tak-ada-kenal-pasti-6-cara-untuk-tahu-mamak-muslim-atau-mamak-jelmaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Nak Tahu Restoren Mamak Itu Muslim Ataupun Bukan Muslim

5 Cara Nak Tahu Restoren Mamak Itu Muslim Ataupun Bukan Muslim

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 564 hits
Sekiranya anda ke kedai kedai mamak cuba periksa lauknya adakah terdapat masakan berlaukkan daging lembu Ya daging lembu Inilah kunci untuk membezakan di antara kedai mamak Muslim dengan bukan mamak yang berlagak Muslim Kenapa daging lembu ...
Cara Membuat Selai Mentimun Rasa Vanilla Yang Unik Untuk Olesan Roti Atau Wafel

Cara Membuat Selai Mentimun Rasa Vanilla Yang Unik Untuk Olesan Roti Atau Wafel

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 318 hits
Cara membuat selai mentimun rasa vanilla yang unik untuk olesan roti atau wafel Dibuat dari mentimun parut yang dipadu dengan vanili kemudian dikentalkan dengan pectin Jika suka rasa selai yang sedikit asam boleh juga ditambahkan air perasa...
Kedai Mamak Palsu Pemilik Dan Semua Pekerja Bukan Islam Hanya 2 Pekerja Muslim

Kedai Mamak Palsu Pemilik Dan Semua Pekerja Bukan Islam Hanya 2 Pekerja Muslim

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 612 hits
JAIS dan KPDNHEP mendapati pemilik restoran guna tulisan jawi serta ayat al Quran untuk menipu pelanggan kononnya kedai makan Islam1 Jamadilawal 1440H Isnin Sebuah restoran di Seksyen 25 Shah Alam yang menggunakan nama Islam dan tulisan jaw...
Masa Anak Sedang Baik Bagi Pujian Cara Paling Berkesan Elak Bergaduh Atau Berebut

Masa Anak Sedang Baik Bagi Pujian Cara Paling Berkesan Elak Bergaduh Atau Berebut

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 515 hits
Tiap kali tengok anak main baik baik ibu pasti rasa senang hati Bukan mudah tak nak bagi anak gaduh kan Ingat jangan biarkan waktu ini berlalu begitu sahaja sebaliknya sentiasa bagi pujian Bila anak anak duduk bersama baik baik kongsi maina...
Cara Claim Insuran Jika Dilanggar Oleh Kenderaan Buruk Atau Langgar Lari

Cara Claim Insuran Jika Dilanggar Oleh Kenderaan Buruk Atau Langgar Lari

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 274 hits
Kalau kita cedera dilanggar dengan kenderaan yang takde insurans Pastu owner kenderaan tu pulak tak nak bayar Dia kata bukan salah dia Adoi dah la cedera Takkan kena keluar duit sendiri masuk hospital Tak adil la bukan salah kita Kat mana k...
Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

Cara Cepat Mengetahui Windows 32 Bit Atau 64 Bit Pada Semua Versi Windows

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 525 hits
Berdasarkan arsitekturnya Sistem Operasi Windows tersedia dalam dua pilihan yaitu 32 bit dan 64 bit Kita perlu mengetahui sistem operasi yang kita gunakan ketika kita akan menginstla suatu aplikasi misalnya kita mendownload aplikasi dari in...
Polis Kelantan Kenal Pasti 2 Anggotanya Tendang Remaja

Polis Kelantan Kenal Pasti 2 Anggotanya Tendang Remaja

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 257 hits
Polis Kelantan kenal pasti 2 anggotanya tendang remaja Dikemas kini 12 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 8 Jan 2019 5 5
Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 458 hits
Biasanya ibu bapa yang ada anak kecil membeli stroller dengan niat untuk memudahkan dan memberi keselesaan kepada si anak apabila di bawa keluar berjalan Tapi lain pula jadinya apabila anak menangis mahu diangkat Nak angkat atau biarkan sah...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris