Kalau Wife Ajak Pergi Kelas Antenatal Tolong Lah Pergi Bapa Ini Kongsi Kenapa Suami Wajib Pergi


Kelas antenatal diadakan bertujuan memberi ilmu keibubapaan terutama bagi pasangan yang pertama kali akan menimang cahaya mata. Ilmu keibubapaan akan dikongsi oleh pegawai-pegawai perubatan bermula dari peringkat awal sejak dari dalam kandungan, persiapan untuk kelahiran dan semasa berpantang termasuklah cara menguruskan bayi yang betul.

KENAPA BAPA-BAPA PATUT ATTEND KELAS ANTENATAL. IBU PATUT TAG ENCIK SUAMI MASING-MASING
AMARAN: Post ini mungkin agak panjang. Tapi sangat berguna. Jemput baca.
Kali Pertama Ke Kelas Antenatal
InsyaAllah, ini kali keempat wife saya mengandung. Tapi ini jugaklah kali pertama saya attend kelas Antenatal. Saya nak seru sangat kepada bapak2 kat luar sana. Kalau wife ajak gi kelas antenatal, tolonglah pergi ataupun tempah kelas tu & ajak wife pergi.
Alhamdulillah, untuk saya lepas attend antenatal class di Andorra banyak ilmu yang saya dapat dan best sangat. Sebelum ni, saya baca pengalaman orang, @Ashraf Amalina. Kali ini, alhamdulillah ada rezeki dapat rasa sendiri.
Terus terang cakap, Alhamdulillah kami puas hati. Tak rugi. Extra berbaloi.
Mula perasan tentang Andorra ni bila terjumpa satu post di instagram. Saya terus screenshot dan share dengan wife pasal launching Andorra. Hantar whatsapp pada wife.
“Sayang, cuba tgk yang ni…” sambil buat muka smile acah acah sweet..
Sejak tu, terus research tentang Andorra & follow fb Andorra.
Dalam masa yang sama, ramai yang start share tentang Andorra. Wah, terus rasa TERUJA!
Hati ni selalu berangan, bestnya kalau dapat bawa Isteri bersalin di sini nanti. Hehe!
Bila dah follow fb Andorra tu, wife siap set see first lagi, kan. Almaklumlahkan, orang teruja. So, semua update dari Andorra kami akan notice.
Satu hari, wife whatsapp saya.
“Abg nak tak join kelas Antenatal kat Andora ”
Saya pun apa lagi ..tak fikir panjang reply..” Jom”
Terus wife booking kelas untuk 11 Februari 2018 sebab kelas untuk Januari dah penuh.

Cara nak booking, senang.
1. Survey tarikh yang still available.
2. Email ke [email protected]. Buat karangan sikit, masukkan detail kita & inform kita nak booking antenatal class di Andorra. Maklumkan jugak dah berapa minggu pregnant. Andorra akan bagi prioriti untuk ibu-ibu yang dah 28 minggu & ke atas.
3. Dapat reply dari Andorra.
4. Buat payment RM100 untuk husband&wife. Means satu kepala, RM50 je. Murah sangat kan?
5. Dapat confirmation dari Andorra & tunggu masa & hari kejadian.
Tips : Incase tak dapat reply dari Andorra, cuba call Andorra untuk follow up. At least, pihak Andorra akan alert dengan email kita.
Call 03-89661133, insyaAllah pihak Andorra sangat membantu.
Ok ni nak cerita part kelas Antenatal pulak.
Biasanya knowledge tentang pregnancy ni, ibu-ibu je yang banyak ambik kisah. Betul? Sebenarnyakan, bapa-bapa pun wajib ambil tahu. Tak boleh lepas pada ibu-ibu saja. At least, wife kita akan rasa adanya sokongan dari kita sebagai suami.
Seharian attend kelas antenatal ni, banyak ilmu yang saya dapat. Terlalu banyak.
Sampai saya rasa punyalah naifnya saya ni. Saya cakap dekat wife,
“Dulu kita takde ilmu kan..”
Wife saya senyum je tengok saya. Senyum semacam pulak tu.. Haishhhh…
Okaylah nak share apa yang best sangat kelas Antenatal di Andorra ni. Ini apa yang saya rasa tau, orang lain saya tak tahu. Tapi saya rasa, mostly akan rasa lebih kurang sama dengan apa yang saya rasa.
1)YURAN TERLAJAK BERBALOI
Untuk suami & isteri, yuran antenatal hanya RM100 SAHAJA. Means, satu kepala RM50 je. Ha, murah kan? Memang murah. Sangat-sangat murah untuk ilmu-ilmu dari pakar, makanan sedap-sedap dari Chef Zubir & team, fasiliti yang superb & pengalaman yang awesome.
2) LAYANAN BAIK PUNYA
Taknak over. Tapi kami rasa memang macam layanan hotel first class.
Sampai-sampai staff Andorra yang bertugas sambut dengan ramah, senyum tak pernah lekang. Register nama & ingat no untuk cabutan bertuah.
Ada krew yang akan attend kita. Siap tolong tekankan butang lif & hantar sampai ke hall untuk kelas antenatal.
Kebetulan waktu naik lif, kami terserempak dengan CEO Andorra, Puan Zaila. Ceria, energetic, peramah & tak lokek senyum. Patutlah team Andorra pun bersemangat & peramah.
3) MAKANAN SUPER SEDAP
Masa kami sampai, mostly tengah breakfast.

Part makanan, Ya Rabbi..sedap sangat2. Team Chef Zubir yang masak. Tentulah sedap. Superb sedap. Haish..masa tulis ni pun terliur tau bila teringat sedapnya lahai..

Ada dua kali makan, sarapan pagi & makan tengahari. Macam-macam ada dalam menu makanan tu. Makan ala-ala di hotel. Adik2 dari team Chef Zubir ni pun senyum je waktu serve. Terima kasihlah adik2, layan baik-baik kami semua time tu. Senang hati kami nak makan. Nak tambah pun tak malu & segan.
4) PENGISIAN HEBAT & MANTAP
Mula dari pagi bersama Prof Muhaya, sampailah ke petang. Semuanya best.
Rezeki sungguh dapat jumpa Prof Muhaya live. Saya dan wife dapat peluang jadi voluntere buat praktikal ilmu Prof.

Dalam slot Holistic Parenting ni, Prof share tentang 5 Love Languages. Prof juga tekankan tentang kenapa kita perlu tahu fasa kehidupan. Bila dah tahu fasa kehidupan baru kita boleh set GPS kehidupan kita.
Second session by Dr Yulianty Ariffuddin. Salah seorang doktor O&G di Andorra jugak. Topik serius, tapi gaya Dr Yuli sampaikan memang seronok. Apa expection kita bila ibu-ibu dah masuk labor room. Persediaan & kefahaman tu penting. So, kita boleh standby & taklah blur saja nanti bila wife dah nak bersalin.

Antara topik lain yang ada dalam kelas ni, ilmu penyusuan. Wajib jugak untuk bapa-bapa tahu. Setidak-tidaknya, kita boleh faham apa challenges of breastfeeding yang isteri-isteri kita hadapi. So, kita sebagai suami boleh standby untuk bagi moral support pada isteri.
Ada beberapa lagi seisi lain dengan pihak sponsorship. Antaranya yang saya ingat dari Cyrocord, Anmum & Sebamed.
Last session, kami belajar teknik bersalin dengan betul. Walaupun untuk kami kali ini bukan anak sulung, teknik bersalin dgn betul tetap kena tahu. Untuk yang tak tahu, wajib belajar. Ada jugak diajar teknik pernafasan masa sakit contraction & cara meneran dengan betul.
Kenapa suami-suami kena tahu jugak teknik-teknik ni? Sebabnya bila wife sakit sangat masa contraction, ada kemungkinan wife kita akan terlupa teknik bernafas yang betul. Masa tu kita as husband kena tunjuk hero, ingatkan isteri cara yang betul. Teknik yang betul dalam labor room boleh bantu wife kita manage sakit contraction & deliver baby secara natural & selamat, insyaAllah.
So, nampakkan betapa pentingnya untuk husband and wife tahu ilmu-ilmu ni?
Sekali lagi saya seru untuk para husband, ambil berat tentang kelas atenatal. Semampu yang boleh, cuba usaha untuk join sama dengan isteri.
5) CABUTAN BERTUAH
Habis seisi praktikal, ada seisi cabutan bertuah. Hadiah-hadiah untuk cabutan bertuah pulak, best-best. Siapa yang dapat tu memang kira bertuah habislah. Ada pam susu, steamer, set new born, car seat, baby stroller & banyak lagi. Lebih kurang 20 lebih hadiah-hadiah yang sangat2 menarik.
Chance menang pulak sangat tinggi. Bayangkan participant yg hadir lebih kurang 50 orang pasangan. Kiranya dari jumlah participant tu, sebahagian akan dapat rezeki menang cabutan bertuah tu.
6) GOODIES BAG
Untuk yang tak dapat apa-apa hadiah cabutan bertuah, jangan sedih okay. Sebabnya Andorra akan bagi kita bekal goodies bag yg barang-barang dalamnya best-best belaka.
Kalau kira harganya, mungkin boleh cecah RM ratus.
7) ANDORRA TOUR VISIT
Okay ini part last sekali. Puan Zaila CEO offer nak tak jalan-jalan tour tengok Andorra punya facilities? Wah..apa lagi, angkat tangan surelah nak kan? Kalau takde event macamni, tak boleh suka-suka naik ye.

So, semua kami masing-masing take part pusing Andorra. CEO bawa kami round bilik bersalin, jalan-jalan tengok wad 4 bedded, 2 bedded, 1 bedded, VIP suites &bilik nursery. Masa melawat bilik nursery tu kami tengok dari luar bilik kaca ada baby, comellah sangat masyaAllah.
Apa yang saya perasan, antara kelebihan yang ada pada Andorra:
1. BILIK WAD
Sangat comfy & homey. Katil-katil bercadarkan cadar patchwork. Cantik & nampak selesa. Tujuannya nak bagi ibu-ibu rasa macam dekat rumah, bukan dekat hospital.

Paling best tentulah bilik satu katil(one bedded). Specialnya selain memang tak berkongsi dgn ibu-ibu yg lain. Lebih privasi. Boleh bawak famili & anak2 bermalam dekat situ. Bilik yang agak luas, selesa, ada TV & bilik air khas. Andorra memang galakkan family stay sama-sama ibu untuk bagi support pada ibu-ibu yang dah bersalin ni.
2. SERVIS UNTUK IBU BERSALIN
Di Andorra, servis yang ada sangat mesra ibu. Ibu-ibu yang dah bersalin, staff nurse akan uruskan sebaik mungkin. Sampai ada nurse-nurse yang akan uruskan untuk mandikan & siapkan ibu-ibu. Tapi, kalau kita as a husband nak tunjuk gentleman & prihatin. Nak ambik tugas mandi & siapkan isteri kita, boleh aje. Lagi bagus.
3. MAKANAN PANTANG DENGAN MENU ALA HOTEL
Lepas bersalin, Andorra akan bagi pilihan untuk ibu-ibu pilih pakej menu yang semuanya sedap-sedap. Sekali lagi, team Chef Zubir yang akan prepare semua menu-menu ni.

Incase, ada bapa-bapa ataupun famili yang teringin nak rasa menu ala hotel ni, ada delivery food service yang Andorra sediakan. Menarikkan? Kalau teringin, boleh join order untuk delivery. Tak perlu ‘paw’ makanan isteri. Hehe.
4. HARGA PROMOSI YG MENARIK
Andorra ada sediakan pakej terbaik. Tapi, kena grab awal sebelum 28th Feb ni. Yang berhajat nak bersalin di sini, perlu buat booking with full payment. Andai kata tak jadi bersalin di Andorra, Andorra akan pulangkan semula payment kita.
Harga promosi sehingga 28 Februari ni. Bermula dari RM2499 untuk bilik 4 orang. RM2699 untuk bilik 2 katil & RM2999 untuk bilik 1 katil.
Boleh rebut peluang ni cepat-cepat.
Harga akan datang, tak pasti. Sementara dalam tempoh promosi, lebih baik sambar!
5. PAKAR-PAKAR O&G WANITA BERTAULIAH
Yang ini sebenarnya paling penting. Sekarangkan hangat isu kelahiran yg selamat. InsyaAllah di Andorra, pakar-pakar O&G terdiri dari doktor-doktor yang berpengalaman. Dr. Khamsiah, Dr. Lily Fariza & Dr. Yulianty. Doktor-doktor ini yang akan bantu & conduct ibu-ibu time nak bersalin nanti. Tak perlu risau tentang doktor lelaki. Sebabnya di Andorra, semua pakar-pakar terdiri dari doktor wanita.
Kalau nak bersalin di Andorra, syaratnya mesti attend check up at least 2kali.
6. NON-MUSLIMS ARE WELCOME
Tak terhad untuk orang Islam sahaja. Kalau ada non muslims yang nak cuba servis di Andorra, sangat-sangat dialukan. Waktu kami attend kelas antenatal ni pun, ada pasangan India yang hadir sama. Siap menang hadiah cabutan bertuah tempat pertama lagi.
7. LAIN-LAIN
Sentiasa akan ada alunan bacaan AlQuran. Sangat tenang. Memang membantu ibu-ibu untuk urus emosi saat nak bersalin & selepas bersalin.
Perancangan akan datang, khabarnya Andorra bercadang nak buat servis untuk confinement. Yang ni khas untu ibu-ibu berpantang.
Terbaru, Andorra dah ada panel. Antara panel yang berdaftar dengan Andorra:
1) Amanah Raya Berhad
2) World Health Organisation
3) Staff of Selangor Government – via 3rd party SelCare
4) Pusat Pungutan Zakat – MAIWP
Kalau yang belum pernah pergi kelas antenatal, pergilah. Yang dah pernah pergi, tapi nak pergi lagi this Andorra’s Antenatal Class is highly recommended.
Setakat hari ini, tarikh yang available pada 11 Mac 2018. So, cepat-cepatlah booking.
Disebabkan excited nak kongsi pengalaman kelas antenatal di Andorra, saya sempat buat satu video untuk share pengalaman ni.
Untuk ibu-ibu yang berhajat nak bersalin di sini. Bolehlah share dengan suami masing-masing. Untuk suami-suami yang nak bagi hadiah terbaik untuk isteri, pakej bersalin di Andorra boleh masuk dalam list. At least kasi hadiah untuk isteri, kelas antenatal Andorra yang the best.
Jujurnya baru saya tahu betapa pentingnya kelas antenatal ini. Untuk persediaan fizikal dan emosi suami & isteri. Jarang saya tulis macam ni. Tapi sebab saya rasa informasi ni sangat berguna untuk pasangan suami isteri tahu, saya gagahkan tulis..
Last but not least,
Nak bersalin tak perlu cari doula. Cukuplah pergi ke Andorra.

Saksikan musim ke-4 Pa&Ma, Jurnal Kehamilan episod 7: Kelas Antenatal selasa ini di Astro Prima & Prima HD pukul 12 tengah hari dan ulanganya 9 malam bersama pengacara baru Fad & Sha.
Sumber: Firdaus Khairi 
The post “Kalau Wife Ajak Pergi Kelas Antenatal Tolong Lah Pergi” Bapa Ini Kongsi Kenapa Suami Wajib Pergi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-wife-ajak-pergi-kelas-antenatal-tolong-lah-pergi-bapa-ini-kongsi-kenapa-suami-wajib-pergi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Lemaskan Bayi Berusia Setahun Kerana Berang Isteri Pergi Bar Tak Ajak

Bapa Lemaskan Bayi Berusia Setahun Kerana Berang Isteri Pergi Bar Tak Ajak

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 347 hits
The ReporterTergamaknya seorang bapa membunuh bayi lelakinya berusia setahun dengan menambat kaki anaknya pada stroller sebelum ditolak ke laut kerana berang dengan isterinya yang keluar berparti tanpa mengajak dia bersama menurut polis Sus...
Inara Terpelanting Keluar Dan Jatuh Ke Bawah Flyover Bapa Saudara Kongsi Tragedi Sayu Yang Menimpa Keluarga Abangnya

Inara Terpelanting Keluar Dan Jatuh Ke Bawah Flyover Bapa Saudara Kongsi Tragedi Sayu Yang Menimpa Keluarga Abangnya

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 390 hits
The ReporterSebaik saja si ibu tersedar dari koma dia terus bertanya di mana suami anak sulung dan bayinya yang berusia 10 bulan Ahli keluarganya yang berada di wad terdiam tidak tahu bagaimana hendak memaklumkan bahawa anak bongsunya itu s...
Bila Kontraksi Tak Boleh Fikir Dah Mujurlah Suami Ibu Kongsi Detik Bersalin Dalam Pa Ma Tv

Bila Kontraksi Tak Boleh Fikir Dah Mujurlah Suami Ibu Kongsi Detik Bersalin Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 280 hits
Bila memikirkan kontraksi memang tidak dapat digambarkan Ibu ini berkongsi pengalaman bersalinnya Mujurlah suami ada disisi Kehadiran suami semasa proses bersalin sangat membantu Tidak sia sia pasangan ini menghadiri kelas antenatal kerana ...
Saya Tak Suka Bertudung Walaupun Arwah Suami Puji Cantik Bila Berhijab Wilma Muhammad Kongsi Kisah Hijrahnya

Saya Tak Suka Bertudung Walaupun Arwah Suami Puji Cantik Bila Berhijab Wilma Muhammad Kongsi Kisah Hijrahnya

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 2262 hits
Seksi dan menggoda Itu antara watak yang sering dipegang pelakon Wilma Mummmad satu ketika dahulu Popular dengan filem Ghazal Untuk Rabiah dan Pasrah Wilma telah mengubah cara hidupnya untuk menjadi Muslimah sejati selepas berkahwin dengan ...
Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 412 hits
Kasih sayang seorang isteri untuk suami sempat selamatkan suami tersayang sebelum diri sendiri maut dalam kemalangan Tindakan ini tidak disangka menjadi punca pemergian ibu ini bersama kandungan empat bulan Kejadian yang melibatkan motorsik...
Tak Sangka Rezeki Secepat Ini Elfira Kongsi Dia Hamil Suami Pula Terlebih Rajin Masuk Dapur

Tak Sangka Rezeki Secepat Ini Elfira Kongsi Dia Hamil Suami Pula Terlebih Rajin Masuk Dapur

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 524 hits
Pelakon Elfira Loy memuatnaik Insta Story di laman instagramnya seolah memberi Hint dia kini berbadan dua Kepala berpinar pinar nak masak today thank for cooking babysayang kepsyen oleh Elfira dalam laman instagramnya Menjawab teka teki ini...
Octovia Kongsi Gambar Dengan Pengantin Baru Nelydia Dan Suami Tetapi Dikec4m Netizen Memang Pedas

Octovia Kongsi Gambar Dengan Pengantin Baru Nelydia Dan Suami Tetapi Dikec4m Netizen Memang Pedas

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 319 hits
Oktavio manrose siapa tak kenal dengn seleberiti ini yang merupakan adik kepada aprena manrose dan merupakan sepupu kepada nelydia senrose yang sebelum ini terpalit dengan kontrovesi dengan penyanyi dan pelakon kelahiran singapura alif aziz...
Simple Dan Kemas Suami Ini Kongsi Caranya Pastikan Peti Sejuk Di Rumah Sentiasa Bersih

Simple Dan Kemas Suami Ini Kongsi Caranya Pastikan Peti Sejuk Di Rumah Sentiasa Bersih

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 397 hits
Bab kemas rumah dapur atau segala barang dalam almari dan peti sejuk isteri yang lebih tahu Jika nampak kemas dimatanya bermakna suami atau anak anak jangan cuba cari pasal nak sepahkan Bagaimanapun tip yang dikongsikan oleh seorang suami i...
Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 656 hits
Ubat masuk punggung biasanya ubat ni akan digunakan pada kanak kanak Biasa la kanak kanak tak suka makan ubat Masukkan je ubat ni dekat punggung dia habis cerita Tapi apa yang kita tak tahu ubat ni ada risiko sebenarnya UBAT MASUK PUNGGUNG ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan