Kalau Umno Tak Undi Dap Dap Tak Rugi Tapi Dap Tak Undi Umno Umno Banyak Rugi






Secara umumnya, UMNO dan DAP bertanding di kawasan yang berbeza serta tidak bertembung di tempat yang sama.


UMNO bertanding di kawasan luar bandar dan bermajoriti penduduk Melayu, manakala DAP bertanding di kawasan bandar serta bermajoriti penduduk kaum Cina.


Dalam erti kata lain, mereka bukan ancaman kepada satu sama lain.


Dengan itu, kenapa selama ini mereka perlu bermusuhan?


Sekarang ini pula, mengapa perlu ada yang sentap bila timbul gesaan agar ahli UMNO perlu mengundi calon DAP setelah kedua-dua parti bersama-sama berada dalam kerajaan?


Kalau ketika bermusuh dahulu mereka tidak bertembung atau berlaga untuk memenangi kawasan pilihan raya yang sama, setelah berkawan ini pun, mereka sebenarnya tidak perlu menyokong atau mengundi antara satu sama lain.


Berdasarkan PRU15 lalu, DAP bertanding hampir 50 kerusi Parlimen di kawasan bandar di seluruh negara.


Di semua kawasan yang ditandingi DAP itu, tanpa sokongan pengundi UMNO pun, DAP tetap akan menang kerana penyokong mereka ialah kaum Cina.


Contohnya Bukit Bintang, Kepong, Cheras, Segambut, Seremban, Kota Melaka dan kawasan bandar yang lain, andai kata jika semua pengundi Melayu tidak keluar pengundi pun, DAP tetap akan menang.


Mereka mampu menang kerana disokong oleh majoriti kaum Cina, sementara pesaingnya seperti MCA dan Gerakan sudah terketepi daripada jiwa pengundi Cina sendiri.


Setelah PH sekarang ini bekerjasama dengan BN, UMNO dan DAP sudah dikira bersahabat dan musuh yang bakal dihadapi bersama ialah Gerakan yang kini bersama daripada PN.


Ikut kebiasaan dan berdasarkan rekod yang lepas, DAP tiada masalah untuk menang sekurang-kurangnya 40 kerusi daripada hampir 50 kerusi yang mereka tandingi.


Disebabkan pengundi Melayu atau penyokong UMNO terlalu kecil di kawasan bandar dan parti pencabarnya pula terlalu lemah, sementara DAP sentiasa menjadi pujaan hati pengundi Cina, kemenangan tetap menjadi milik mereka.


Keadaan ini berbeza dengan UMNO, selain pencabarnya iaitu gabungan Bersatu dan Pas adalah sama-sama kuat, kerusi yang ditandingi UMNO juga lebih banyak.


Dalam PRU15 lalu, daripada 178 kerusi Parlimen yang ditandingi BN, hampir 100 daripadanya ditandingi oleh calon UMNO.


Daripada semua kawasan yang ditandingi UMNO itu, sementara majoritinya adalah kawasan Melayu, terdapat sebahagian kecil daripadanya adalah kawasan campuran di mana terdapat juga pengundi Cina di kawasan tersebut.


Contoh kawasan tersebut ialah pinggir bandar, bandar kecil atau kawasan bandar-bandar baru.


Berbeza dengan DAP yang bertanding di kawasan bandar dan pencabarnya ialah parti yang tidak kuat dan tidak diterima oleh pengundi Cina, UMNO sebaliknya bertanding di kawasan luar bandar dan campuran yang mana musuhnya iaitu Bersatu dan Pas adalah sama-sama kuat, malah lebih kuat daripada UMNO terutama di Pantai TImur dan Utara.


Selain untuk menang di kawasan Melayu memang sudah sedia mencabar buat UMNO kerana berdepan dengan sentimen agama yang dijuarai Pas, untuk menang di kawasan campuran pula tidak kurang cabaran yang perlu dihadapi.


Begitu pun, jika pengundi Cina atau penyokong DAP di kawasan campuran yang ditandingi UMNO sedia memberikan undi mereka kepada calon UMNO, ia adalah suatu kelebihan buat BN untuk beroleh kemenangan dalam berhadapan dengan Pas dan Bersatu daripada PN.


Undi Cina atau DAP sebanyak 10 atau 15 peratus yang diberikan kepada calon UMNO itu mampu memungkinkan kemenangan dapat diperolehi.


Dalam erti kata lain, undi DAP yang diberi kepada UMNO boleh membawa keuntungan kepada calon UMNO berbanding undi UMNO yang tidak membawa banyak untung kepada DAP.


Oleh itu, bila timbul gesaan agar ahli UMNO mengundi calon DAP, maksud tersirat yang lebih besar ialah agar pengundi DAP juga memberi undi mereka kepada calon-calon UMNO di kawasan campuran agar BN mampu menang lebih banyak kerusi dalam PRN dan PRU16 akan datang.


Pemimpin, ahli dan penyokong UMNO dalam hal ini janganlah terlalu jumud, tertutup dan eksyen sangat dengan awal-awal lagi telah menunjukkan sikap keras dan menolak tidak mahu langsung menyokong dan memberi undi kepada calon DAP.


Tunjukkan sikap baik hati dan mahu berkawan dengan DAP sebagaimana UMNO berkawan dengan MCA dan Gerakan sebelum ini.


Sedarlah hakikat bahawa UMNO, BN sudah kalah dua kali PRU iaitu PRU14 serta PRU15 dan dapat jadi kerajaan pun, pertama selepas PRU14 lalu seperti kata Hadi Awang ialah melalui tebuk atap, manakala selepas PRU15 baru-baru ini, ikut tafsiran Mohamad Hasan, Timbalan Presiden UMNO pula, hanya sekadar menumpang kasih saja.


Maka itu, berubahlah sebagaimana banyak perkara sudah berubah di dunia ini atau UMNO memang nak kalah lagi buat kali ketiga pada PRU16 nanti? – ShahbudinHusin 23/05/2023.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/05/kalau-umno-tak-undi-dap-dap-tak-rugi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teo Nie Ching Minta Ahli Penyokong Dap Undi Calon Umno Pada Prn Akan Datang

Teo Nie Ching Minta Ahli Penyokong Dap Undi Calon Umno Pada Prn Akan Datang

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 134 hits
KULAI Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP Teo Nie Ching meminta ahli dan penyokong parti itu mengetepikan perbezaan dan memberi sokongan serta undi kepada calon UMNO yang juga parti komponen dalam Kerajaan Perpaduan pada Pilihan Raya Negeri...
Prn Tiada Logo Dap Umno Atas Kertas Undi Kata Mat Maslan

Prn Tiada Logo Dap Umno Atas Kertas Undi Kata Mat Maslan

papar berkaitan - pada 27/5/2023 - jumlah : 186 hits
agendaily com26 05 2023Datuk Seri Ahmad Maslan menggesa ahli UMNO memangkah calon parti daripada kerajaan campuran pada PRN nanti Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan menegaskan parti komponen dalam Pakatan Harapan Barisan Nas...
Mahukah Orang Umno Undi Calon Dap

Mahukah Orang Umno Undi Calon Dap

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 173 hits
Tiada siapa yang dapat memastikan sama ada ahli ahli UMNO bersedia untuk mengundi calon calon DAP yang bakal bertanding atas nama Kerajaan Perpaduan pada enam pilihan raya negeri nanti Gambaran sebenar tentang sikap ahli ahli UMNO yang dika...
Jika Onn Masih Hidup Pemimpin Umno Seru Undi Dap Dah Kena Tampar

Jika Onn Masih Hidup Pemimpin Umno Seru Undi Dap Dah Kena Tampar

papar berkaitan - pada 24/5/2023 - jumlah : 168 hits
agendaily com23 05 2023Penganalisis politik dan pendakwah Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Pengasas UMNO Allahyarham Datuk Onn Jaafar akan menampar muka pemimpin parti Melayu itu yang menyeru supaya akar umbinya mengundi DAP sekiranya beliau ma...
Agak Luar Biasa Bila Umno Suruh Ahli Sokong Dap Muhyiddin

Agak Luar Biasa Bila Umno Suruh Ahli Sokong Dap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 150 hits
Tindakan seorang pemimpin Umno meminta ahlinya menyokong calon DAP pada Pilihan Raya Negeri akan datang disifatkan sebagai luar biasa serta bertentangan dengan prinsip perjuangan parti itu sendiri Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyid...
Umno Akui Sukar Untuk Pujuk Ahli Terima Dap Kata Zahid

Umno Akui Sukar Untuk Pujuk Ahli Terima Dap Kata Zahid

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 149 hits
freemalaysiatoday com 20 May 2023Presiden Umno berkata pihaknya bersedia untuk bertemu dan menyantuni kumpulan berkenaan bagi memberi penerangan berkait dengan kerjasama antara Umno dan DAP Ahmad Zahid Hamidi berkata perspektif negatif dan ...
Vote For Umno In State Polls Teo Urges Dap Supporters

Vote For Umno In State Polls Teo Urges Dap Supporters

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 192 hits
DAP members and supporters in the six states facing elections this year should cast their votes for Umno candidates to ensure a better future for the country said DAP national publicity secretary Teo Nie Ching She also said they should set ...
Tiada Siapa Berhak Arah Ahli Umno Undi Siapa

Tiada Siapa Berhak Arah Ahli Umno Undi Siapa

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 140 hits
bharian com myOleh Mei 21 2023 ISKANDAR PUTERI Ahli dan penyokong UMNO perlu diberi hak dan kebebasan mengundi mana mana calon pada Pilihan Raya Negeri Timbalan Ketua UMNO Bahagian Iskandar Puteri Datuk Pandak Ahmad berkata mereka tidak bol...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri