Kalau Sampai Dipaksa Mahathir Juga Akan Malu Akhirnya


Shahbudin Husin 


Berikutan ketidaktentuan yang masih berterusan berhubung peralihan kuasa, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli baru-baru ini menyarankan agar perkara itu boleh dipaksakan kepada Tun Mahathir Mohamad.

Menurut beliau, PH mungkin terpaksa mengambil pendekatan tersebut kerana rakyat mula kehilangan sabar berhubung janji penyerahan jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir kepada Anwar Ibrahim.

“Jika Tun Mahathir sedia melepaskan jawatannya dengan rela, proses peralihan akan berjalan dengan sangat lancar,” kata Rafizi seperti dipetik akhbar South China Morning Post.

Bagaimanapun, tambahnya, masalah utama sekarang ialah kerana Tun Mahathir masih tidak menunjukkan komitmen yang jelas ke arah peralihan kuasa itu.

Dari satu sudut, saranan Rafizi ini ternampak suatu tindakan yang agak kasar terhadap seorang Perdana Menteri dan ketua kerajaan, malah dikatakan sesuatu yang tidak patut dilakukan.

Tetapi jika tiada pilihan, sebenarnya itulah pilihan yang terbaik bagi PH demi kelangsungan masa depannya.

Menghampiri tempoh dua tahun PH menjadi kerajaan, demi kestabilannya, menetapkan tarikh khusus peralihan kuasa adalah sangat perlu pada ketika ini.

Selama ini pun ketidaktentuan berhubung tarikh peralihan kuasa itulah yang telah meretakkan PH dan memberi ruang kepada pihak pembangkang untuk mengambil kesempatan.

Kiranya Tun Mahathir menunjukkan keikhlasan yang tulen dan tidak terus berdolak-dalik berhubung janji menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, PH tidak akan berdepan dengan banyak masalah seperti sekarang ini.

Ini tidak, walaupun mulut Tun Mahathir selalu berkata “akan menunaikan janji serta saya akan mengotakan janji”, persoalannya kenapakah beliau masih liat menetapkan tarikhnya untuk berundur?

Bukankah sebelum ini Tun Mahathir selalu berkata hasratnya bersama PH hanya untuk menumbangkan BN dan kemudian menyebut, tempoh dua tahun menjadi Perdana Menteri adalah mencukupi baginya untuk memulihkan keadaan negara yang telah dirosakkan oleh Najib Razak?

Bukankah juga, sebelum ini Tun Mahathir beberapa kali melafazkan ucapan terima kasih kepada Anwar kerana sanggup menerimanya dalam PH, meskipun pernah memecat, menganiaya, mengaib dan memenjarakan bekas timbalannya itu?

Apa sudah jadi sekarang, apakah setelah kuasa berada dalam tangan, Tun Mahathir jadi lupa kepada semua pengorbanan dan kemaafan yang pernah Anwar berikan kepadanya?

Dalam hal ini, jika Tun Mahathir benar-benar ikhlas kepada PH dan juga kepada Anwar serta kepada pengundi yang telah memberi kemenangan kepada gabungan itu menjadi kerajaan, beliau tiada pilihan lain selain bersetuju menetapkan tarikhnya berundur demi memastikan proses peralihan kuasa berjalan dengan lancar.

Kelancaran proses peralihan kuasa dengan sendirinya akan menyumbang kepada kestabilan dan keyakinan rakyat kepada PH untuk menjadi kerajaan dengan lebih lama lagi.

Kiranya Tun Mahathir enggan berbuat demikian, bukan saja PH akan terjebak ke dalam kancah perpecahan, bahkan akan memalukan dirinya sebagai seorang negarawan jika pendekatan paksa akhirnya terpaksa diambil untuk menetapkan tarikh peralihan kuasa.

Sama ada paksaan itu berjaya akan tidak, itu bukanlah soalnya, namun jika sampai ke tahap itu yang berlaku, yang utama menerima kesan buruknya ialah Tun Mahathir.

Paksaan itu akan menjadikan beliau dilihat oleh rakyat sebagai seorang tua yang tamak, sentiasa lapar dengan kuasa, mudah mungkir janji, menikam orang yang pernah menolongnya serta tidak boleh dipercayai sehingga ke akhir hayatnya.

Apakah, dalam perjalanan menuju alam baqa yang bila-bila masa jemputan Malaikat Maut boleh diarahkan Tuhan datang kepadanya, itu yang menjadi pilihan Tun Mahathir?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/kalau-sampai-dipaksa-mahathir-juga-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Juga Pandangan Mereka Ke Atas Mahathir Kurang Berkesan Kerana Tidak Punya Pengaruh Besar Seperti Mahathir

Apa Juga Pandangan Mereka Ke Atas Mahathir Kurang Berkesan Kerana Tidak Punya Pengaruh Besar Seperti Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 225 hits
Bukan sekarang dari dahulu lagi bukan sahaja dalam negara tetapi JUGA luar negara setiap ucapan Mahathir perkataan demi perkataan setiap baris AKAN di amati memberi kesan Dan pengaruh Israel PALING berpengaruh PALING berkuasa pun Mahathir b...
After Dividing Pkr Mahathir Now Divides Umno Again

After Dividing Pkr Mahathir Now Divides Umno Again

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 308 hits
So yes at the end of the day it will all boil down to race and religion But then this is politics and in love and war anything and everything is fair even race and religion politics There is no such thing as rules of the game as DAP has tau...
Mantan Timbalan Gabenor Bnm Akui Dr Mahathir Bukan Penyelamat Tapi Con Man

Mantan Timbalan Gabenor Bnm Akui Dr Mahathir Bukan Penyelamat Tapi Con Man

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 351 hits
Dr Mahathir Bukan Seorang Penyelamat Tetapi Seorang Penipu Dalam satu temuramah dengan BFM Radio Lin See Yan mengatakan bahawa Dr Mahathir bukanlah seorang penyelamat yang mampu menyelamatkan ekonomi Malaysia sekarang tetapi bagi beliau Dr ...
Cucu Saudara Mahathir Ceo Pnb Jual Plaza Damansara Kepada Kroni Daim

Cucu Saudara Mahathir Ceo Pnb Jual Plaza Damansara Kepada Kroni Daim

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 521 hits
Author KUALA LUMPUR Tidak lama cucu saudara Dr Mahathir Jalil Rasheed dilantik sebagai presiden dan ketua pegawai eksekutifnya sudah dijangka beliau akan melakukan kejutan baru Ogos lalu Pelantikan Jalil bekas CEO Invesco mengejutkan semua ...
Zahid The Most Criminally Charged Man In Malaysia S History To Help Mahathir In Exchange For Mahathir Helping Him

Zahid The Most Criminally Charged Man In Malaysia S History To Help Mahathir In Exchange For Mahathir Helping Him

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 386 hits
Hishamuddin and Azmin are well known Trojan horses of Mahathir the former to persuade Umno MPs to deflect en bloc to Mahathir s party Bersatu and the latter to split and weaken PKR The objective is obviously to bolster Mahathir s power to d...
Dr Mahathir Tragic Greek Hero With A Flawed Character

Dr Mahathir Tragic Greek Hero With A Flawed Character

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 184 hits
As we head into the final stretch of 2019 the Malaysian news maker that has stolen the the headlines and the limelight for all the wrong reasons is Malaysian Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad A friend commented as I wrote this article ...
Mahathir S Innate Racism Shows Up In Foreign Policy Towards Other Nations And This Is Dangerous For Malaysia

Mahathir S Innate Racism Shows Up In Foreign Policy Towards Other Nations And This Is Dangerous For Malaysia

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 332 hits
A series of recent controversial foreign policy statements by Prime Minister Dr Mahathir Mohamad has exposed the increasingly deep divisions in our society Malaysians are now so divided thanks to years of UMNO PAS racism and misguided polic...
Hidup Bersama Sampah Malu Berlaku Di Negara Maju

Hidup Bersama Sampah Malu Berlaku Di Negara Maju

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 312 hits
Budak hidup bersama sampahMENGEJUTKAN apabila budak lelaki dibiarkan tinggal di dalam rumah yang bersepah dengan sisa makanan dan jarum suntikan DailyMail melaporkan mahkamah di Leicester diberitahu bahawa kanak kanak lelaki berusia tujuh t...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air