Kalau Nampak Tanda Tanda Ini Pada Anak Tolong Stop Bagi Telur Segera Bawa Anak Ke Klinik


Telur mudah diperoleh dalam kebanyakan makanan. Ibu bapa harus mengenali makanan yang mengandungi telur untuk mengelak alahan telur daripada terjadi kepada anak mereka.

(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Apakah itu alahan telur?
Alahan telur ialah reaksi tindak balas badan terhadap telur dan makanan yang mengandungi telur. Badan akan memberi tindak balas seolah-olah telur itu adalah bahan berbahaya.
Bagaimana alahan terjadi?
Alahan terjadi apabila badan bertindak balas terhadap telur sebagai bahan berbahaya. Badan menghasilkan antibodi untuk melawan protein telur. Antibodi ini merangsang sistem imun badan untuk mengeluarkan bahan kimia yang menyebabkan wujudnya gejala alahan telur.
Berapa kerap alahan ini terjadi?
Kadar kejadian alahan telur di Malaysia tidak diketahui. Biasanya bermula semasa telur mula-mula diperkenalkan kepada bayi. Alahan telur biasanya hilang apabila kanak-kanak berumur di antara 5 hingga 7 tahun. Apakah kesan alahan ini?
Reaksi alahan boleh melibatkan kulit, usus dan paru-paru. Kadang-kala fungsi jantung dan tekanan darah juga turut terjejas.
Jenis-jenis reaksi:
Akut – gejala kelihatan dalam masa beberapa minit.
Lewat – gejala kelihatan biasanya selepas 2 hingga 4 jam.
Gejala alahan biasanya di alami untuk jangka masa kurang daripada sehari. Gejala ini termasuk:
Gatal-gatal, radang kulit (ekzema). Muka menjadi merah. Mata berair, bengkak kelopak mata. Mulut gatal, bengkak bibir. Tekak perit. Hidung berair. Nafas termengah-mengah, batuk. Loya dan muntah. Sakit perut. Cirit-birit. Bagaimana diagnosa alahan telur dilakukan?
Diagnosa dilakukan oleh doktor selepas mengambil sejarah kanak-kanak dan gejalanya.
Ibu bapa mungkin sedar bahawa bayi mereka sakit atau mendapat ruam sebaik sahaja makan telur. Dapatkan nasihat doktor sekiranya keadaan ini berlaku.
Ujian khusus yang mungkin dilakukan oleh pakar termasuk:
Ujian alahan kulit. RAST (Radio Allergosorbent Test). Ujian khas alahan telur ini boleh dilakukan tetapi tidak semestinya memberi keputusan yang tepat. Segala keputusan ujian perlu dianalisa dengan teliti oleh pakar sebelum diagnosa dibuat. Apa itu Anafilaksis?
Sesetengah kanak-kanak boleh mendapat reaksi alahan teruk yang dipanggil anafilaksis. Reaksi ini wujud secara tiba-tiba dan teruk melibatkan kulit, paru-paru, usus, jantung dan salur darah.
Gejala ini berlaku dengan pantas termasuk:
Berasa takut. Muka menjadi merah. Mata, mulut, lidah dan bibir menjadi bengkak. Tekak berasa perit. Susah bernafas, nafas berbunyi (wheezing). Loya dan muntah. Sakit perut. Pening. Tekanan darah rendah. Denyutan jantung cepat. Bagaimana keadaan ini dirawat?
Untuk semua reaksi alahan:
Jumpa doktor dengan segera.
Ubat yang digunakan untuk merawat alahan termasuk:-
Antihistamines. Adrenaline. Steroid. Dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil ubat-ubatan ini.

Bagaimanakah Anafilaksis dirawat?
Anafilaksis merupakan satu keadaan kecemasan yang perlu dirawati dengan segera.
Anda perlu membawa anak anda ke hospital dengan serta-merta. Ubat EpiPen mesti diambil dengan serta-merta sekiranya anda memiliki ubat tersebut. (Ubat EpiPen adalah pen suntikan yang diisi dengan Epinephrine or Adrenaline yang boleh di dapati di Malaysia). Dapatkan nasihat doktor jika perlu pengisian semula.
Apakah yang saya harus lakukan jika anak saya ada alahan telur?
Sekiranya anak anda ada alahan telur:-
Elakkan daripada memakan telur dan makanan yang mengandungi telur (kandungan telur yang sedikit pun boleh menyebabkan reaksi yang teruk). Baca dengan teliti label makanan dan elakkan makanan yang ada telur. Rancang langkah kecemasan untuk sekiranya terjadi reaksi alahan. Bawa bersama ubat EpiPen ke mana-mana, jika ada. Pakaikan gelang yang ada ‘medic alert’ di pergelangan tangan anak. Beritahu penjaga atau guru mengenai keadaan kesihatan anak. Minta nasihat doktor mengenai sebarang langkah khas sebelum menerima imunisasi MMR (Mumps, Measles, Rubella). Apakah tindakan yang perlu dilakukan?
Ketahuilah bahawa terdapat banyak makanan mungkin yang mengandungi telur tetapi tidak dimasukkan dalam label.
Contohnya:-
Albumin. Globulin. Ovalbumin. Vitellin. Lysozyme. Dapatkan nasihat pakar pemakanan sekiranya anda tidak pasti kandungan sesuatu makanan. Apabila anak anda tidak mengambil telur, anda perlu pastikan anak anda mendapat nutrient yang cukup daripada sumber makanan yang lain
Adakah alahan dapat diatasi apabila anak saya meningkat dewasa?
Kebanyakan kanak-kanak berjaya mengatasi alahan telur. Walau bagaimanapun, pengambilan semula telur perlu dilakukan selepas berbincang dengan doktor anda.
Kredit: My Health
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Tinggal lagi 6 hari sahaja webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini. Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar.
Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.
The post Kalau Nampak Tanda-Tanda Ini Pada Anak, Tolong ‘Stop’ Bagi Telur! Segera Bawa Anak Ke Klinik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-nampak-tanda-tanda-ini-pada-anak-tolong-stop-bagi-telur-segera-bawa-anak-ke-klinik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Yahaira Nampak Lisa Susukan Yusof Terus Dia Menangis Lisa Surihani Kongsi Pengalaman Susukan Anak Ke 2

Lepas Yahaira Nampak Lisa Susukan Yusof Terus Dia Menangis Lisa Surihani Kongsi Pengalaman Susukan Anak Ke 2

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 369 hits
Bila diimbau kembali pengalaman menyusukan anak pasti ramai ibu yang merindui saat struggle itu Susah payah yang sangat berbaloi kerana selama lebih 2 tahun anak dapat merasai susu ibu Pelakon Datin Lisa Surihani berkongsi pengalaman menyus...
Lelaki Terpaksa Bawa Anak Perempuan 4 Tahun Cari Rezeki Setelah Berpisah Dengan Isteri

Lelaki Terpaksa Bawa Anak Perempuan 4 Tahun Cari Rezeki Setelah Berpisah Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 158 hits
Seorang bapa tunggal di Shenzhen China membawa anak perempuannya bersama sama mencari rezeki sebagai pemandu teksi Dia yang dikenali sebagai Wang terpaksa bertindak sedemikian memandangkan tidak ada sesiapa yang boleh menjaga anaknya di rum...
Hiburan Tular Foto Bawa Kereta Mewah Netizen Kata Jamal Abdillah Nampak Muda

Hiburan Tular Foto Bawa Kereta Mewah Netizen Kata Jamal Abdillah Nampak Muda

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 338 hits
Tular di media sosial baru baru ini berkenaan beberapa keping foto memaparkan Raja Pop Datul Jamal Abdillah sedang menaiki kereta mewah berjenama BMW jenis convertible ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKelihatan muda bergaya Jamal walau bagaim...
Tunggu Hasil Labfor Kapolres Subang Sebut Segera Ungkap Ibu Anak Tewas Dalam Alphard

Tunggu Hasil Labfor Kapolres Subang Sebut Segera Ungkap Ibu Anak Tewas Dalam Alphard

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 181 hits
Selain itu pihaknya sudah melakukan pemeriksaan sebanyak 25 orang saksi untuk mengungkap kasus tersebut
Segera Bawa Ke Terapi Pertuturan Walaupun Baru 2 Tahun Rihana Lega Akhirnya Leon Mula Bercakap

Segera Bawa Ke Terapi Pertuturan Walaupun Baru 2 Tahun Rihana Lega Akhirnya Leon Mula Bercakap

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 289 hits
Bekas ratu cantik Russia Rihanna Oksana Petra berkongsi berita gembira apabila anak sulungnya Ismail Leon akhirnya dapat bertutur dengan baik Sebelum ini Rihana pernah menyatakan rasa risau apabila anaknya Ismail Leon masih belum dapat bert...
Buat Isyarat Bye Tepuk Tangan Seawal Setahun Bagus Pakar Kongsi 7 Tanda Anak Delay Cakap

Buat Isyarat Bye Tepuk Tangan Seawal Setahun Bagus Pakar Kongsi 7 Tanda Anak Delay Cakap

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 193 hits
Biasa kita dengar orang cakap anak lelaki lambat sikit bercakap berbanding anak perempuan Seolah olah wujud satu persepsi dalam kalangan masyarakat yang mengaitkan jantina sebagai alasan bagi kanak kanak lewat bercakap Sebenarnya cepat atau...
Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 337 hits
Pengacara TV Mya Zulkifli berkongsi pandangan tentang kesihatan mental dan fizikal kanak kanak yang banyak terganggu setelah berbulan bulan lamanya terkurung kerana Perintah Kawalan Pergerakan Akhirnya terdapat sedikit kelonggaran dalam SOP...
Anak Harap Bapa Dijumpai Segera

Anak Harap Bapa Dijumpai Segera

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 215 hits
Kenderaan Perodua Myvi yang dipandu bapa Joseph Simon KOTA KINABALU Keluarga Simon Sanga Ape 64 yang masih hilang selepas kereta Perodua Myvi dipandu dihanyutkan arus deras ketika melalui jambatan konkrit di Jalan Kionsom Lama Inanam di sin...
Resipi Pancake Susu Tanpa Telur Untuk Anak Baru Belajar Makan Comelnya Saiz

Resipi Pancake Susu Tanpa Telur Untuk Anak Baru Belajar Makan Comelnya Saiz

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 332 hits
Pancake antara makan mudah sedia yang sesuai kita sediakan untuk anak yang baru belajar makan Buatkanlah saiz kecil dan comel seperti yang disediakan oleh Paling penting saiznya kena comel sesuai untuk anak pegang Nak lebih khasiat lagi tam...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas